Graspop Metal Meeting 2020 - Nieuws en geruchten

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.675
5.170
Mijn tip-3:
1. Draconian - Heerlijke melancholische gothic doom met lekker lome grunts en prachtige vrouwelijke vocals, perfect om een uurtje (of driekwartier) bij weg te dromen in de Metal Dome.
2. Infected Rain - Soort van kruising tussen Arch Enemy (maar gevarieerder qua vocals) en Jinjer (maar minder progressief).
3. Dethklok - Geanimeerde cult-helden met retestrakke melodic death metal (speelden onlangs hun eerste live-optredens na een afwezigheid van 5 jaar).

Honourable mentions:
- Bloodywood
- Brothers Of Metal
- Haken
- Jinjer
- Last In Line
- Månegarm
- Metal Allegiance
- Orden Ogan
- Shylmagoghnar (maar die treden helaas nooit live op vanwege ziekte van een van de twee leden)
- Storm Seeker
- Swallow The Sun
- Van Canto
- VUUR
- Wardruna
- Wind Rose
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.653
3.324
Zag ook net de affiche van Resurrection fest op mijn fb passeren en dacht toch weer 'No way dat die zo extreem duur zijn dat graspop dat niet aan kan...' Resurrection is mooi aan het groeien de laatste jaren, maar heeft over het algemeen toch iets of enkele kleinere headliners dan GMM en Hellfest, bands die op die 2 festivals als sub staan of zelfs voor de sub headlinen daar.
Als SOAD niet op graspop staat is het om een andere reden dan om geldkwesties, kan niet anders.
Zou alleszins heel erg zonde zijn en zal veel commentaar op komen.
---- moest Graspop RATM geboekt hebben (zoals op het RW forum net geopperd wordt), is dat weer een ander verhaal natuurlijk... Al gaan ze er daar vanuit dat RW hen heeft ;)
Vendum zegt daar "Een persoon op efest (nee niet Ken) zegt dat zijn bron (een concert promotor die al 10 jaar ook aanwezig is backstage op Hellfest) RATM bevestigt voor Hellfest en dat ze ook Duitsland , Nederland, Belgie en UK zullen passeren."

Dat even terzijde. Toch weer een mooie affiche daar, begonnen als punk festival maar ondertussen een mooie aansluiting gevonden op de grote metalfestivals. Combi passes binnen de 6 uur allemaal verkocht. Daarom hebben ze beslist om hun 3500 dagtickets te verminderen naar 500 en er 3000 om te zetten naar combi's zodat ze hun trouwe bezoekers kunnen bijtreden. Slimme zet!
 

rickniel

Playlistbediener
22 nov 2019
17
0
Zeker een mooi lijstje op resurrection fest, laat Knocked Loose maar overkomen!

Ik denk dat de laatste 2 headliners toch echt volledig nog niks bekend hebben gemaakt over hun tour want anders stonden ze er al wel.
Ik verwacht het volgende:
Do: Iron Maiden – Mercyful Fate
Vr: RATM - Nightwish
Za: Judas Priest – Korn
Zo: Faith No More – Deep Purple

Daarnaast zou ik het leuk vinden als IDLES voor het eerst naar Graspop kwam, als bands als Anti-Flag kunnen komen moet IDLES ook kunnen. Hun laatste album was echt een masterpiece. Verder mag van mij Avatar altijd opduiken, een van mn favoriete bands!

Nog een vraagje voor de jaarlijkse graspop ganger. Ik ben de afgelopen 2 jaar naar Rock Am Ring, wat is het verschil in sfeer tussen de twee festivals? En heeft graspop ook een systeem waarbij je op een gegeven moment niet meer vooraan kunt komen bij een podium als het volstaat?
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.653
3.324
Nog een vraagje voor de jaarlijkse graspop ganger. Ik ben de afgelopen 2 jaar naar Rock Am Ring, wat is het verschil in sfeer tussen de twee festivals? En heeft graspop ook een systeem waarbij je op een gegeven moment niet meer vooraan kunt komen bij een podium als het volstaat?

Nog niet op RAR geweest dus bij je eerste vraag kan ik niet veel helpen, maar neen!!! Graspop heeft geen systeem waardoor je niet meer vooraan kan geraken. Graspop heeft 2 podia naast elkaar. De middenbrug van podium naar PA loopt dus ook tussen de 2 podia ipv in het midden van het podium, waardoor je voor elk podium een gigantisch open terrein hebt. Ideaal voor moshpits, veel sfeer en het nog vooraan geraken wanneer je maar wil!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.675
5.170
En heeft graspop ook een systeem waarbij je op een gegeven moment niet meer vooraan kunt komen bij een podium als het volstaat?
Nee, er zijn nergens afgescheiden vakken o.i.d., behalve dan de afscheiding tussen MS1 en MS2, waardoor je stukje moet omlopen als je naar de andere kant wil.
 

rickniel

Playlistbediener
22 nov 2019
17
0
Bedankt voor het antwoord beide!
Goed om te horen. Vond dat systeem erg vervelend.
Mensen staan heel de dag daar te wachten voor de headliner en vinden niks aan de tussenbands en als je later aankomt zie je niks van je favoriete band.
Heb het nodige boe geroep en middelvingers naar een band meegemaakt. (Wie programeert er dan ook country-rock voor Slipknot en Tenacious D)
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.467
4.642
Bedankt voor het antwoord beide!
Goed om te horen. Vond dat systeem erg vervelend.
Mensen staan heel de dag daar te wachten voor de headliner en vinden niks aan de tussenbands en als je later aankomt zie je niks van je favoriete band.
Heb het nodige boe geroep en middelvingers naar een band meegemaakt. (Wie programeert er dan ook country-rock voor Slipknot en Tenacious D)

Dat zie je eigenlijk heel weinig op graspop, naar mijn gevoel is het merendeel van het publiek daar effectief voor de dagindeling en is de headliner vaak bijzaak, er gaan er altijd wel staan maar dat beperkt zich meestal tot 1, mss 2 uur voor de headliner maar zeker geen hele dag.

enige dag dat het niet zo was kwam rammstein
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.778
7.610
Sonata Arctica zie je ook op steeds meer festivallen verschijnen. Wel voornamelijk de noordelijke festivallen (Finland en Zweden bijvoorbeeld).
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.467
4.642
Sonata Arctica zie je ook op steeds meer festivallen verschijnen. Wel voornamelijk de noordelijke festivallen (Finland en Zweden bijvoorbeeld).

sonata arctica speelt eerst nog in een cc in izegem. vreemd om ze in zo'n setting te zien maar denk dat dit ook wel betekend dat ze misschien over hun hoogtepunt zijn
 

andic

Playlistbediener
3 sep 2019
6
0
durmey wrote:

rpspeed wrote:
according to Ken

“Sunday they have 4 potential ms2 headliners: deftones, disturbed, the offspring and deep purple.
I expect a smaller, cheaper, headliner this day. Nightwish is a realistic option. On Friday they have room for a very big name.”


Dus kent zegt het tegenovergestelde van die andere kerel? Als we dit volgen staat er geen Metallica op zondag en.. a very big name.. geen Volbeat op vrijdag, tenzij deze omgedraaid zouden worden.

De voorspelling van @andic zou nog gewoon kloppen, behalve Volbeat en Metallica omgedraaid inderdaad (als die nummering überhaupt al was bedoeld als daadwerkelijke volgorde, misschien waren IM en JP gewoon toeval op de juiste plek).
Als die laatste 2 namen blijken te kloppen, vermoed ik dat andic de komende jaren het opperorakel gaat worden, nog boven Ken19.. ?

De nummering was inderdaad gewoon random en niet op volgorde.
Ik kan jullie echter nu al zeggen dat ik niet het "opperorakel" zal worden hoor.
Het laatste wat ik hoorde is dat noch Volbeat noch Metallica reeds vastliggen.
Volbeat verwacht men dat goedkomt, Metallica heeft men zelf geen flauw idee (hier spelen meerdere factoren een rol en is de situatie en intentie van de band zelf momenteel zeer onduidelijk). Indien ze beiden niet komen, heeft men nog geen alternatieven achter de hand. Om maar te zeggen: je moet nog niet direct nieuwe namen verwachten, toch zeker niet op het gebied van headliners.

Ook het terrein zal dit jaar niet omgedraaid worden daar men hiervoor niet de benodigde vergunningen krijgt dit jaar.

Ik zal volgens sommigen hiermee ongetwijfeld m'n eerdere uitspraken tegenspreken, het is echter gewoon een update van het nieuws dat ik binnenkrijg :wink:
 

kobloodflames

Gouden Tip
11 jan 2018
446
128
Ik hoop dat het overleg met Volbeat dan maar stuk loopt ;p. Ik zie persoonlijk bijna alles liever, vooral aangezien we al 2 namen van 2018 al als headliner hebben..
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.778
7.610
Eigenlijk ook wel logisch, ga ervan uit dat ze de headliners relatief snel bekend maken, mochten deze vast liggen.
 

violentfraggle

Playlistbediener
11 jul 2019
18
0
Ziet er naar uit dat het hem dit jaar alsnog niet gaat worden voor ondergetekende. De kosten (rond de 850 voor 2 man plus muntjes) gecombineerd met het feit dat de boer waar we normaal gesproken altijd staan was vergeten te vermelden dat hij gaat verhuizen en er dus komende juni geen kampeerplek meer is, én het feit dat de MiVa of de gewone camping niet echt werken zorgt voor een lastige situatie. Meh.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.653
3.324
rickniel wrote:
Bedankt voor het antwoord beide!
Goed om te horen. Vond dat systeem erg vervelend.
Mensen staan heel de dag daar te wachten voor de headliner en vinden niks aan de tussenbands en als je later aankomt zie je niks van je favoriete band.
Heb het nodige boe geroep en middelvingers naar een band meegemaakt. (Wie programeert er dan ook country-rock voor Slipknot en Tenacious D)

Dat zie je eigenlijk heel weinig op graspop, naar mijn gevoel is het merendeel van het publiek daar effectief voor de dagindeling en is de headliner vaak bijzaak, er gaan er altijd wel staan maar dat beperkt zich meestal tot 1, mss 2 uur voor de headliner maar zeker geen hele dag.

enige dag dat het niet zo was kwam rammstein

Zo heb ik het ook altijd ervaren.
Bij de wissel van het podium, merk je een heel groot verloop van mensen. De MS waar de band net gespeeld heeft, stroomt bijna volledig leeg op een hoopje mensen dat van die kant naar de andere MS kijkt. Overdag zie je gewoon nog veel mensen naar de andere kant gaan om echt 'voor' een band te staan en krijg je een uitloop naar de drank- en eetstandjes en naar andere podia.
Hoe verder op de dag, hoe meer je bij het eindigen van een band een wissel ziet optreden. Mensen die bij het einde van de show toestromen om al klaar te gaan staan voor het optreden dat een uur daarna zal starten op dat podium en ondertussen de show ernaast nog meepikken.
Ook heb je heel wat volk dat gewoon ter hoogte van de PA / bar blijft staan en zelden dichter gaat, zodat ze geen risico lopen op uitdrogen tijdens de shows :D Soms is het daar even moeilijk door geraken en kan je daarna weer vlotjes verder wandelen.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.467
4.642
xydroh wrote:

rickniel wrote:
Bedankt voor het antwoord beide!
Goed om te horen. Vond dat systeem erg vervelend.
Mensen staan heel de dag daar te wachten voor de headliner en vinden niks aan de tussenbands en als je later aankomt zie je niks van je favoriete band.
Heb het nodige boe geroep en middelvingers naar een band meegemaakt. (Wie programeert er dan ook country-rock voor Slipknot en Tenacious D)


Dat zie je eigenlijk heel weinig op graspop, naar mijn gevoel is het merendeel van het publiek daar effectief voor de dagindeling en is de headliner vaak bijzaak, er gaan er altijd wel staan maar dat beperkt zich meestal tot 1, mss 2 uur voor de headliner maar zeker geen hele dag.

enige dag dat het niet zo was kwam rammstein

Zo heb ik het ook altijd ervaren.
Bij de wissel van het podium, merk je een heel groot verloop van mensen. De MS waar de band net gespeeld heeft, stroomt bijna volledig leeg op een hoopje mensen dat van die kant naar de andere MS kijkt. Overdag zie je gewoon nog veel mensen naar de andere kant gaan om echt ‘voor’ een band te staan en krijg je een uitloop naar de drank- en eetstandjes en naar andere podia.
Hoe verder op de dag, hoe meer je bij het eindigen van een band een wissel ziet optreden. Mensen die bij het einde van de show toestromen om al klaar te gaan staan voor het optreden dat een uur daarna zal starten op dat podium en ondertussen de show ernaast nog meepikken.
Ook heb je heel wat volk dat gewoon ter hoogte van de PA / bar blijft staan en zelden dichter gaat, zodat ze geen risico lopen op uitdrogen tijdens de shows ? Soms is het daar even moeilijk door geraken en kan je daarna weer vlotjes verder wandelen.

Goed hydrateren daar weet het graspoppubliek toch alles van he
 

rickniel

Playlistbediener
22 nov 2019
17
0
Klinkt erg goed dat wisselen tussen podiums. Hele dagen zijn altijd volgepland op festivals bij mij en wissel wat af. Nu ook al 31 namen die interessant zijn.
Sorry voor de velen vragen maar nog eentje dan: Ik ben een keer op Reading Festival geweest en daar waren die barricades er ook niet. Maar doordat er steeds mensen naar voren kwamen gebeukt, kon je op een gegeven moment niet meer bewegen. En dan bedoel ik echt, je handen kon je niet meer omhoog krijgen. Moshpits waren niet te creeeren en de enige personen die crowdsurfend boven het publiek kwamen waren mensen die over de barricade getitld werden omdat ze flauw gingen vallen. Dit is niet de situatie bij Graspop neem ik aan? Niet om vooroordelen te trekken maar op Reading komt van alles en er loopt dus ook van alles, mensen die tenten kapot sprongen voor "de grap" gebeurde elke dag regelmatig. Zie metalvolk toch meestal een stuk beschaafder zijn (buiten de moshpits :wink: )
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.778
7.610
Klinkt erg goed dat wisselen tussen podiums. Hele dagen zijn altijd volgepland op festivals bij mij en wissel wat af. Nu ook al 31 namen die interessant zijn.
Sorry voor de velen vragen maar nog eentje dan: Ik ben een keer op Reading Festival geweest en daar waren die barricades er ook niet. Maar doordat er steeds mensen naar voren kwamen gebeukt, kon je op een gegeven moment niet meer bewegen. En dan bedoel ik echt, je handen kon je niet meer omhoog krijgen. Moshpits waren niet te creeeren en de enige personen die crowdsurfend boven het publiek kwamen waren mensen die over de barricade getitld werden omdat ze flauw gingen vallen. Dit is niet de situatie bij Graspop neem ik aan? Niet om vooroordelen te trekken maar op Reading komt van alles en er loopt dus ook van alles, mensen die tenten kapot sprongen voor “de grap” gebeurde elke dag regelmatig. Zie metalvolk toch meestal een stuk beschaafder zijn (buiten de moshpits
1f609.svg
)

Ik heb vaak meer dan genoeg ruimte, zelfs relatief ver voorin (aan de zijkant dan wel). Nooit echt last van het medepubliek.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.467
4.642
Klinkt erg goed dat wisselen tussen podiums. Hele dagen zijn altijd volgepland op festivals bij mij en wissel wat af. Nu ook al 31 namen die interessant zijn.
Sorry voor de velen vragen maar nog eentje dan: Ik ben een keer op Reading Festival geweest en daar waren die barricades er ook niet. Maar doordat er steeds mensen naar voren kwamen gebeukt, kon je op een gegeven moment niet meer bewegen. En dan bedoel ik echt, je handen kon je niet meer omhoog krijgen. Moshpits waren niet te creeeren en de enige personen die crowdsurfend boven het publiek kwamen waren mensen die over de barricade getitld werden omdat ze flauw gingen vallen. Dit is niet de situatie bij Graspop neem ik aan? Niet om vooroordelen te trekken maar op Reading komt van alles en er loopt dus ook van alles, mensen die tenten kapot sprongen voor “de grap” gebeurde elke dag regelmatig. Zie metalvolk toch meestal een stuk beschaafder zijn (buiten de moshpits ? )

Dat is te zien van wie er komt, bij rammstein was dit inderdaad een probleem maar meestal is het belgische publiek braaf genoeg om je plaats te geven. Is echt vreemd maar iedereen staat precies in rijtjes naast elkaar, bij buitenlandse festivals zie ik dat nooit maar op graspop altijd.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken