Ik vind het grappig dat de meningen over Wolf Alice overal zo verdeeld zijn. Ze zijn hier behoorlijk genuanceerd, maar om me heen hoor ik ook echt opmerkingen als 'geluid van 2015' en 'slechtste liveact' voorbij komen. Spraakmakend in ieder geval.
Maaike Ouboter doet mij persoonlijk echt niks, maar het heeft er waarschijnlijk gewoon mee te maken dat ik gewoon extreem streng ben wat betreft zulke singer-songwriters. Het is gewoon niet helemaal mijn stijl denk ik. Ook is het tekstueel, nou ja, gewoon niet zo sterk.
Even de eerste twee liedjes van die plaat:
1. Dat ik je mis
'Weerhoud me van bozige dromen die op komen dagen': 'bozige dromen' vind ik al niet zo mooi en is puur omdat 'boze dromen' niet binnen het ritme paste. En hoe kun je iemand weerhouden van bozige dromen die op komen dagen? Komen die dromen opdagen of kun je ze stoppen? En dan clichés als: dat het nu beter is, maar ik je mis. Vind ik meer voor een sinterklaasgedichtje.
2. Anders
'Zou je mij dan nog herinneren' Nou ja, dat is gewoon fout Nederlands. Het is een letterlijke vertaling van 'would you remember me', maar dat gaat hier dus helemaal fout. Het moet zijn 'zou je JE mij dan nog herinneren', nu staat het er alsof de persoon die aangesproken wordt in het lied moet zorgen dat Maaike iets niet vergeet.
Ikzelf stoor me aan dat soort dingen, maar laat het je er niet van weerhouden het mooi te vinden als het je wel wat doet. Ik wil ook niet zeggen dat muziek 100% perfect taalgebruik moet zijn, maar op mij komen dit soort teksten gewoon slordig over en dat weerhoudt me ervan de muziek te kunnen waarderen.
Genoeg zuurpruimerij. Die nieuwe van Goat is echt vet. Ben benieuwd naar meer nieuw werk!