Persoonlijk vind ik het jammer om te lezen dat het podium in het bos zou verdwijnen. Ik vond het al best leuk om zo nu en dan aan het begin van de dag bij zo'n sessie te kijken, maar juist de laatste jaren werd het écht een mooi vijfde live-podium. Ik heb er prachtige optredens gezien van Droom Dit en Daniela Pes gezien, waarbij ik denk dat ook die mooie, intieme omgeving heeft bijgedragen aan de kracht van die optedens.
Toch vind ik het lastig om nu, zonder de beweegredenen te kennen, te oordelen dat BKS hier een fout zou maken.
Sowieso moeten we eerst maar eens zien hoe het komend jaar met de verdeling van de livepodia zit. Gaan we terug naar 4? Of worden er vooral wat zaken verplaatst, misschien wel ten goede?
Vorig jaar vond ik het wel erg 'druk' in het bos. Dat kwam meer door 'Niet Nix' (voor mij persoonlijk een overbodig podium) dan door De Muziekgieterij, maar ik miste wel een fijne chillplek daar. Dat ze daar iets aan zouden doen, zou ik wel begrijpen. Ook was de ligging van dit buitenpodium niet super handig i.v.m. geluidsoverlast van zowel de One als de Cashab als Niet Nix (ook nog toen dat een kleiner podium was).
Mocht het wel echt om een livepodium minder gaan, dan is dat uiteraard jammer, maar ook dan is het moeilijk oordelen zonder het kosten-baten-plaatje voor je te hebben. Een extra podium betekent uiteraard extra muzikanten betalen, extra materialen, extra personeel.. Het schappen van een vijfde podium levert op de korte termijn uiteraard wat op, want er zullen in ieder geval dit jaar amper/geen minder kaarten mee worden verkocht. Misschien was dit dan wel nodig om Nick Cave en Gorillaz te kunnen betalen i.p.v. Soulwax en Eefje de Visser. Of om de jonge generatie te trekken met goedkopere tickets. Allebei zaken die wél voor meer mensen op het terrein zorgen.. (op de langere termijn kan het wel een ander verhaal zijn. Juist bij Droom Dit en Daniela Pes was ik met, verschillende, mensen die een paar jaar niet meer op BKS waren geweest en die de toevoeging van dit ITGWO-achtige podium wel een duidelijk pluspunt vonden).
Stel dat er echt is gekozen voor Niet Nix i.p.v. livemuziek in het bos, dan is dat uiteraard voor de meeste forumleden - zeker ook voor mijzelf - een hard gelach. Maar wie weet schat de organisatie wel terecht in dat dit voor het grotere plaatje, met alle typen mensen die ze willen trekken - toch de betere keuze is.
Naja, lekker speculeren dus.