Best Kept Secret 2026

En beïnvloed vanuit de (blijkbaar toch wel) concurrentie (maar dat zou evt gekleurd kunnen zijn)

Gerucht zojuist bevestigd. Tenzij er een onbekend konijn uit de hoge hoed komt, ook geen muziek op die plek. Boe BKS
Als Muziekgieterij gaat verdwijnen en er komt niets terug, waar gaan ze die ''30 plus names to be announced' dan plaatsen? Er komt nog een plukje bij voor de reguliere podia, maar de rest dan? Ik vermoed dat die 30+ niets te maken heeft met de to be announced line up van The Floor, Coney Island en Niet Nix.

@BKS crew, mochten jullie meelezen: ik hou van hoge hoeden en konijnen!

Als Muziekgieterij gaat verdwijnen en er komt niets terug, waar gaan ze die ''30 plus names to be announced' dan plaatsen? Er komt nog een plukje bij voor de reguliere podia, maar de rest dan? Ik vermoed dat die 30+ niets te maken heeft met de to be announced line up van The Floor, Coney Island en Niet Nix.
Dat zou wat zijn zeg, als Muziekgieterij wel verdwijnt, maar Niet Nix wel nog steeds het bos komt verstoren.

Persoonlijk vind ik het jammer om te lezen dat het podium in het bos zou verdwijnen. Ik vond het al best leuk om zo nu en dan aan het begin van de dag bij zo'n sessie te kijken, maar juist de laatste jaren werd het écht een mooi vijfde live-podium. Ik heb er prachtige optredens gezien van Droom Dit en Daniela Pes gezien, waarbij ik denk dat ook die mooie, intieme omgeving heeft bijgedragen aan de kracht van die optedens.

Toch vind ik het lastig om nu, zonder de beweegredenen te kennen, te oordelen dat BKS hier een fout zou maken.

Sowieso moeten we eerst maar eens zien hoe het komend jaar met de verdeling van de livepodia zit. Gaan we terug naar 4? Of worden er vooral wat zaken verplaatst, misschien wel ten goede?

Vorig jaar vond ik het wel erg 'druk' in het bos. Dat kwam meer door 'Niet Nix' (voor mij persoonlijk een overbodig podium) dan door De Muziekgieterij, maar ik miste wel een fijne chillplek daar. Dat ze daar iets aan zouden doen, zou ik wel begrijpen. Ook was de ligging van dit buitenpodium niet super handig i.v.m. geluidsoverlast van zowel de One als de Cashab als Niet Nix (ook nog toen dat een kleiner podium was).

Mocht het wel echt om een livepodium minder gaan, dan is dat uiteraard jammer, maar ook dan is het moeilijk oordelen zonder het kosten-baten-plaatje voor je te hebben. Een extra podium betekent uiteraard extra muzikanten betalen, extra materialen, extra personeel.. Het schappen van een vijfde podium levert op de korte termijn uiteraard wat op, want er zullen in ieder geval dit jaar amper/geen minder kaarten mee worden verkocht. Misschien was dit dan wel nodig om Nick Cave en Gorillaz te kunnen betalen i.p.v. Soulwax en Eefje de Visser. Of om de jonge generatie te trekken met goedkopere tickets. Allebei zaken die wél voor meer mensen op het terrein zorgen.. (op de langere termijn kan het wel een ander verhaal zijn. Juist bij Droom Dit en Daniela Pes was ik met, verschillende, mensen die een paar jaar niet meer op BKS waren geweest en die de toevoeging van dit ITGWO-achtige podium wel een duidelijk pluspunt vonden).

Stel dat er echt is gekozen voor Niet Nix i.p.v. livemuziek in het bos, dan is dat uiteraard voor de meeste forumleden - zeker ook voor mijzelf - een hard gelach. Maar wie weet schat de organisatie wel terecht in dat dit voor het grotere plaatje, met alle typen mensen die ze willen trekken - toch de betere keuze is.

Naja, lekker speculeren dus. :)

Een ander poppodium en een financiële vinger in de Friendly Fire pap. Men was iig not amused.
Ik snap hem dan nog niet helemaal. Dat een ander poppodium er (met geld) voor zorgt dat De Muziekgieterij geen naamgever is van een bospodium kan ik me voorstellen, maar hoe zou een ander poppodium ervoor kunnen en willen zorgen dat er helemaal geen bospodium meer is? Of bedoelde je dat laatste ook niet?

Een ander poppodium en een financiële vinger in de Friendly Fire pap. Men was iig not amused.
Poppodia in het zuiden hebben het sowieso lastig met partijen die bij bepaalde podia een hele grote financiële vinger in de pap hebben en daarbij andere podia wegconcurreren, dus dit verbaasd me eerlijk gezegd helemaal niks.

Ik snap hem dan nog niet helemaal. Dat een ander poppodium er (met geld) voor zorgt dat De Muziekgieterij geen naamgever is van een bospodium kan ik me voorstellen, maar hoe zou een ander poppodium ervoor kunnen en willen zorgen dat er helemaal geen bospodium meer is? Of bedoelde je dat laatste ook niet?
Ik snap hem eerlijk gezegd ook nog altijd niet. Kan iemand het "financiële-vinger-verhaal" uitleggen voor dummies?

Ik maal er zelf niet echt om als de Muziekgieterij weggaat en er niet echt iets voor terugkomt. Vantevoren heb ik best wel wat dingen die ik daar wil zien, maar meestal kom ik er praktisch niet. Tuurlijk, het is altijd goed om kleine opkomende artiesten een kans te geven, maar met alle respect, het is echt een klein podium met elke dag maar een stuk of 3 artiesten. Denk dat het voor de organisatie eigenlijk teveel gedoe is om die draaiende te houden, ook omdat je al 4 live podia hebt. En zeker de Casbah is ook al een mooie plek voor wat onbekende bandjes (mag van mij trouwens ook wel iets groter worden, wat een drukte altijd).

Net zoals de meeste hier vond ik vorig jaar Niet Niks ook niets aan, maar dat kwam meer door de net matige en kleine opzet er van. Het was dus eigenlijk precies wel niks. Weet niet hoeveel ruimte er is in het bos, maar als dat podium nou beetje verschuift (weg van the one en two). Iets groter maken en een spannendere programmering, dan lijkt het me juist dat dit ergens ook een goede aanvulling kan zijn op het terrein, zeker voor het nachtprogramma. Als ik me niet vergis stopte de programmering daar juist in de nacht, terwijl je dan juist naar meer elektronische muziek wil. En de nacht kan net wel wat spannender bij BKS.

Ik vond dat podium juist wat BKS - BKS moet maken, en juist waar ze een beetje ingeleverd op hadden op de andere podia. De samensmelting met het bos vond ik gewoon tof. Dat vind ik ook het jammere van The Floor, die stage is mooi gelegen, maar voor mij persoonlijk hoort dan heel andere muziek bij.

Alhoewel ze de eerste editie wel overdreven, toen kon je nog letterlijk tegen de bomen aanpissen.

• Leuk
Waarderingen: Ferraroo en noid
Niet alleen het programma maar ook het podium zelf werd vorm gegeven door Muziekgieterij; zie de terreinfilmpjes die eerdere jaren gemaakt werden. En waarschijnlijk zat Muziekgieterij ook in het netwerk van Maurits. Zijn vertrek zal echt wel wat impact hebben op de samenwerkingen ook op de andere podia.

Zou het wel heel jammer vinden als er niets terugkomt op die plek. Die beetje ITGWO-sfeer voegde daar wel wat toe.

De Muziekgieterij was meer dan enkel de naamgever inderdaad. Namen hun eigen bar wagens en personeel mee en zorgden helemaal zelf voor de aankleding van hun area. Daarbij stonden ze in eigen tentjes ergens achter op de camping. Niet alleen was het dus een toffe plek in het bos met dito programmering maar het kostte dus ook nog eens geen drol. Oneindig jammer dat iets dergelijks er niet meer zou zijn maar in plaats daarvan wel achter bijna elke boom een zogenaamd feestje.

De Muziekgieterij was meer dan enkel de naamgever inderdaad. Namen hun eigen bar wagens en personeel mee en zorgden helemaal zelf voor de aankleding van hun area. Daarbij stonden ze in eigen tentjes ergens achter op de camping. Niet alleen was het dus een toffe plek in het bos met dito programmering maar het kostte dus ook nog eens geen drol. Oneindig jammer dat iets dergelijks er niet meer zou zijn maar in plaats daarvan wel achter bijna elke boom een zogenaamd feestje.
Duidelijker zo, thanks! Nogmaals, persoonlijk vind ik het ook jammer hoor!

Ben wel benieuwd naar hoe dit ingevuld gaat worden of dat het een podium minder wordt.

Want de artiesten werden ook door de muziekgieterij betaald?

@BKS crew, mochten jullie meelezen: ik hou van hoge hoeden en konijnen!

Als muziekgieterij wegvalt, er geen ander podium voor terugkomt en de programmering is zoals vorig jaar dan komen er nog 7 live acts bij. De andere 23+ zullen dan toch wel The Floor, Coney Island en Niet Niks namen zijn.

Een podium minder zou in ieder geval wel wat fomo schelen. Voor Droom Dit heb ik St. Vincent moeten laten schieten, voor Daniela Pas Cassandra Jenkins en het begin van Horsegirl. Vorig jaar vond ik het jammer om Lael Neale en Merce Lemon te moeten missen. En zo ga ik op vrijdagmiddag toch maar op zoek naar een glas dat voor de helft is gevuld. ;)

• Leuk
Waarderingen: yannickd

Users who are viewing this thread