Best Kept Secret 2024

De ophef over KI/KI is echt hilarisch. Alsof er niet nog techno namen op BKS hebben gestaan de vorige jaren. Enige reden dat er nu geklaagd wordt is omdat het deze keer een naam is met enige bekendheid.

Daarnaast is het een perfect te begrijpen boeking. Zo'n naam dat niet techno-fans ook kennen en dus volk zal trekken, daarnaast komt ze nog eens uit Nederland ook.
 
Ik ga ook weleens naar Awakenings, maar ik ga ook weleens naar Roadburn. Dat wil niet zeggen dat ik die Awakenings namen dan op Roadburn hoef te zien.

En met Ki/Ki lok je geen technopubliek, maar feestpubliek die aansluit op andere acts. Nogmaals als Ki/Ki er had gestaan en je had dan wel Bikini Kill gehad in plaats van Mula B, of je had wel Beth Gibbons gehad in plaats van DJVT, of je had Pulp had in plaats van Discoslure gehad. Dan had Ki/Ki ook minder erg geweest en is het een incident, nu is het een (er voor gekozen) structureel probleem.
Jij vindt het een probleem. Ik niet.
 
Met de blik van nu kijken naar de midcard van 2016 is natuurlijk behoorlijk vertekenend.
Dit is gewoon letterlijk niet waar.. maar goed ik vraag me af wat er nog moet gebeuren bij teamhalfvol om in te zien dat er hier iets mis gaat. Maar goed verneuk dit festival ook maar weer hoor.
 
KI/KI voor de mensen die willen dansen. Tja, als dat de insteek is. Rond die tijd loopt het gros in de bossen te spacen en kan elke willekeurige dj de boel op gang krijgen. Zelfs als je Abba met Hazes mixed.

Ik zal je niet kunnen overtuigen. Maar na een dag met een spoorboekje bandjes checken, vind ik het best fijn om de nacht dansend in te gaan. En dan wel graag op goede, elektronische muziek. Daar zullen de meeste het wel eens over zijn. Dus je ABBA met Hazes opmerking gaat niet op. Ook al lopen er mensen te spacen, die spacen denk ik toch echt liever op techno dan op lollige feestmuziek.
 
Vincent Staples behoorde tot de top 5 acts van een eerdere BKS editie. Paolo Nutini werd als hoogtepunt genoemd van DTRH vorig jaar. En nog maar te zwijgen van die mooie, kleinere acts. St Vincent is toch ook een mooie naam?KI/KI voor mensen die willen dansen. Prima toch? Er staat dan vast ook wat anders om te checken als het niet je smaak is. Ik snap oprecht dat hele negatieve niet zo.
Ik herinner me wel dat er echt absoluut geen kat stond toen Vincent op DTRH stond in 2022. Ligt het aan het festival, de spot of de artiest? Goeie act hoor, maar weet niet of ze ook echt populair/groot hier is. In Antwerpen cancelde ze in die tijdsperiode ook haar show in De Roma..
 
Uhh.... ok? Waarom reageer je dan op me?
Omdat ik het leuk vind hierover te discussiëren en ik er ook geen moeite mee heb dat je er anders naar kijkt. Maar iets een structureel probleem noemen komt wel echt uit jouw visie op hoe BKS zou moeten zijn. Wat overigens een festival zou zijn waar ik het zeer goed naar mijn zin zou hebben. Los van dat St. Paul altijd de eerste zou zijn die ik zou boeken, voor mij de usp van BKS.

En waarschijnlijk heb je gelijk en zou BKS het zelf ook liever anders zien. Ik weet (want dat is me verteld vanuit de organisatie) dat Oscar & the Wolf vorig jaar ook een boeking was die voor een breder publiek moet zorgen, omdat er nu eenmaal genoeg mensen moeten zijn, niet omdat Oscar nu zo'n favoriet was. Dus ja, dat zou je als een knieval kunnen zien. Maar het is ook de realiteit, zeker nu alles in het live circuit zo ontzettend veel duurder is geworden. Die keuzes zijn dus geen probleem maar een strategie.

Maar mensen feestpubliek noemen, spacen in het bos verwijten, vergelijkingen maken met een festival met een veel groter budget (niet per se jouw woorden, maar het sentiment hier vaak); dat vind ik dan weer zo ontzettend makkelijk en weinig constructief. Ik meen dat er op BKS nog steeds genoeg is om te zien waar je je als jezelf op de schouder kloppende muziekliefhebber nog prima kunt vermaken.
 
Dit is gewoon letterlijk niet waar.. maar goed ik vraag me af wat er nog moet gebeuren bij teamhalfvol om in te zien dat er hier iets mis gaat. Maar goed verneuk dit festival ook maar weer hoor.
Teamhalfvol... :D
Blij dat ik tot dat team behoor.

Voor mij is het de totaalbeleving (lelijk woord wel) die telt. Ik betaal graag dat bedrag als ik een fijne headliner kan meepikken (Justice), als ik kan janken op een beklijvend optreden (Slowdive), wanneer ik nieuwe (ja, misschien kleine) groepen kan ontdekken, wanneer ik 's avonds kan "gaan spacen in het bos" en daarna de nacht in dans op Ki/Ki (of iets soortgelijks), wanneer ik de dag erop een flammkuchen kan eten om mijn kater te bestrijden en dat drie dagen lang.

Dat maakt dat ik als sinds 2017 naar BKS ga en het mijn favoriete festival is.
 
Laatst bewerkt:
Ook al lopen er mensen te spacen, die spacen denk ik toch echt liever op techno dan op lollige feestmuziek.
Ik ben al jaren van mening dat BKS ook prima een tribute band zou kunnen boeken, of van die hologramfratsen. Wedden dat de ONE volstroomt voor een ABBA tribute band.
 
  • Haha
Waarderingen: vladtheimpaler
Met de blik van nu kijken naar de midcard van 2016 is natuurlijk behoorlijk vertekenend.
Misschien wel maar het is wel duidelijk dat er toen en in de jaren er na meer wat gevestigde indie namen op de poster stonden. Ik kan me nog een zondag herinneren (2019) waar in de TWO achtereenvolgens Julia Holter, Stephen Malkmus, Big Thief, The Raconteurs en Interpol speelden. Toch wel een verschil met nu waarbij de interessante namen vooral The Secret namen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: zero
Ik ga ns proberen of de Tilburg Pillen Hotline van 30 jaar geleden nog werkt. Dan "dans ik ook mee de nacht in" en "ga ik lekker spacen in t bos"....-zucht- Voor mij ging dit festival in eerste instantie om het ontdekken van nieuwe bands. En het Incubate-achtige karakter van de eerste jaren was geweldig uniek in festivalland en sloot daarbij aan. Tegenwoordig is BKS een DTRH kloon geworden, meer van het zelfde en vooral electronisch.
Ik was altijd team halfvol, nu ben ik langzamerhand team halfleeg geworden; door de lineup van dit jaar, maar vooral door de koers die het festival de afgelopen jaren is gaan volgen. Ik weet nog niet of ik mn kaartjes ga teruggeven, de acts die ik graag wil zien heb ik al gezien op andere festivals.
 
Ik herinner me wel dat er echt absoluut geen kat stond toen Vincent op DTRH stond in 2022. Ligt het aan het festival, de spot of de artiest? Goeie act hoor, maar weet niet of ze ook echt populair/groot hier is. In Antwerpen cancelde ze in die tijdsperiode ook haar show in De Roma..
Die staat op BKS gewoon voor een volle zaal of een goed gevuld veld.
 
  • Leuk
Waarderingen: dfrvanloon
Ik ben heel blij met de line-up staan veel interessante dingen tussen en ik ga me zeker 3 dagen vermaken! Alleen nu nog hopen dat het blokken schema niet teveel roet in het eten gaat gooien haha
 
  • Leuk
Waarderingen: Brundlecat
Omdat ik het leuk vind hierover te discussiëren en ik er ook geen moeite mee heb dat je er anders naar kijkt. Maar iets een structureel probleem noemen komt wel echt uit jouw visie op hoe BKS zou moeten zijn. Wat overigens een festival zou zijn waar ik het zeer goed naar mijn zin zou hebben. Los van dat St. Paul altijd de eerste zou zijn die ik zou boeken, voor mij de usp van BKS.

En waarschijnlijk heb je gelijk en zou BKS het zelf ook liever anders zien. Ik weet (want dat is me verteld vanuit de organisatie) dat Oscar & the Wolf vorig jaar ook een boeking was die voor een breder publiek moet zorgen, omdat er nu eenmaal genoeg mensen moeten zijn, niet omdat Oscar nu zo'n favoriet was. Dus ja, dat zou je als een knieval kunnen zien. Maar het is ook de realiteit, zeker nu alles in het live circuit zo ontzettend veel duurder is geworden. Die keuzes zijn dus geen probleem maar een strategie.

Maar mensen feestpubliek noemen, spacen in het bos verwijten, vergelijkingen maken met een festival met een veel groter budget (niet per se jouw woorden, maar het sentiment hier vaak); dat vind ik dan weer zo ontzettend makkelijk en weinig constructief. Ik meen dat er op BKS nog steeds genoeg is om te zien waar je je als jezelf op de schouder kloppende muziekliefhebber nog prima kunt vermaken.
Ook gewoon, BKS lijkt meer dan ooit te moeten opboksen tegen RW langs Belgische kant en DTRH langs Nederlandse kant. En dan bedoel ik vooral dat ze een grotere buidel hebben dat ervoor zorgt dat BKS niet langer de acts kan boeken die het écht wil bovenaan het affiche.
 
  • Leuk
Waarderingen: dfrvanloon
Ik ga ns proberen of de Tilburg Pillen Hotline van 30 jaar geleden nog werkt. Dan "dans ik ook mee de nacht in" en "ga ik lekker spacen in t bos"....-zucht- Voor mij ging dit festival in eerste instantie om het ontdekken van nieuwe bands. En het Incubate-achtige karakter van de eerste jaren was geweldig uniek in festivalland en sloot daarbij aan. Tegenwoordig is BKS een DTRH kloon geworden, meer van het zelfde en vooral electronisch.
Ik was altijd team halfvol, nu ben ik langzamerhand team halfleeg geworden; door de lineup van dit jaar, maar vooral door de koers die het festival de afgelopen jaren is gaan volgen. Ik weet nog niet of ik mn kaartjes ga teruggeven, de acts die ik graag wil zien heb ik al gezien op andere festivals.
Dat het sentiment zo bepaald wordt door die aversie tegen die wat meer mainstream dance/elcetronica namen in de nacht.. Je kunt straks van 12.00 tot middernacht bandjes ontdekken, daar is niks aan veranderd. Sterker nog, het is eerder meer dan minder een ontdekkingsfestival geworden, want relatief juist wat minder gevestigde bands. Meer elektronisch zou best kunnen maar de line-up puilt dit jaar ook nog steeds uit van de gitaarbands, van liefelijk naar herrie.
 
  • Leuk
Waarderingen: yeaghi
Omdat ik het leuk vind hierover te discussiëren en ik er ook geen moeite mee heb dat je er anders naar kijkt. Maar iets een structureel probleem noemen komt wel echt uit jouw visie op hoe BKS zou moeten zijn. Wat overigens een festival zou zijn waar ik het zeer goed naar mijn zin zou hebben. Los van dat St. Paul altijd de eerste zou zijn die ik zou boeken, voor mij de usp van BKS.

En waarschijnlijk heb je gelijk en zou BKS het zelf ook liever anders zien. Ik weet (want dat is me verteld vanuit de organisatie) dat Oscar & the Wolf vorig jaar ook een boeking was die voor een breder publiek moet zorgen, omdat er nu eenmaal genoeg mensen moeten zijn, niet omdat Oscar nu zo'n favoriet was. Dus ja, dat zou je als een knieval kunnen zien. Maar het is ook de realiteit, zeker nu alles in het live circuit zo ontzettend veel duurder is geworden. Die keuzes zijn dus geen probleem maar een strategie.

Maar mensen feestpubliek noemen, spacen in het bos verwijten, vergelijkingen maken met een festival met een veel groter budget (niet per se jouw woorden, maar het sentiment hier vaak); dat vind ik dan weer zo ontzettend makkelijk en weinig constructief. Ik meen dat er op BKS nog steeds genoeg is om te zien waar je je als jezelf op de schouder kloppende muziekliefhebber nog prima kunt vermaken.
Om eerlijk te zijn ben ik het niet helemaal met je eens. Het is niet zozeer mijn visie wat ik wel of niet vind. Maar die visie hoe BKS in 2013 opgericht was. Het tegengeluid tegenover Lowlands, en daarmee doelde ze eigenlijk ook destijds wel op de nachtelijke danspartijtjes en de "feestjes" die overal waren.

Ik vond BKS juist zo fijn omdat het anders was, en deed dan wat Lowlands (en later DTRH min of meer deed). Maar nu 10 edities later ben je van hetzelfde laken een pak geworden. En dat vind ik gewoon ontzettend jammer. Natuurlijk gaat BKS mijn visie niet volgen, maar ik volgde BKS vanwege standpunt en dan is dit gewoon jammer om te zien.

En als ik feestpubliek zie dan mag ik dat best benoemen, mag je best makkelijk noemen. Maar dat is wel dezelfde reden dat BKS was ontstaan. Wat betreft financieele middelen, heb ik volgens mij ook vaker gezegd. Inderdaad kan BKS niet opboxen tegenover andere festivals, daarom vind ik het zelf jammer dat ze ondanks een minder budget ook die kant op gaan, en hun beperkte financiële middelen niet op een andere manier inzetten.

Ondanks dat zal ik me nog steeds vermaken bij BKS hoor, daar niet van. Maar het is in het verleden op andere edities aantoonbaar beter geweest, en dat heeft echt niet alleen met smaak te maken.
 
Ik ga ns proberen of de Tilburg Pillen Hotline van 30 jaar geleden nog werkt. Dan "dans ik ook mee de nacht in" en "ga ik lekker spacen in t bos"....-zucht- Voor mij ging dit festival in eerste instantie om het ontdekken van nieuwe bands. En het Incubate-achtige karakter van de eerste jaren was geweldig uniek in festivalland en sloot daarbij aan. Tegenwoordig is BKS een DTRH kloon geworden, meer van het zelfde en vooral electronisch.
Ik was altijd team halfvol, nu ben ik langzamerhand team halfleeg geworden; door de lineup van dit jaar, maar vooral door de koers die het festival de afgelopen jaren is gaan volgen. Ik weet nog niet of ik mn kaartjes ga teruggeven, de acts die ik graag wil zien heb ik al gezien op andere festivals.
Ik vind het wel grappig dat de ene persoon zegt dat er te weinig bekents staat. En dat de andere weer vind dat er te weinig te ontdekken valt.
 
Om eerlijk te zijn ben ik het niet helemaal met je eens. Het is niet zozeer mijn visie wat ik wel of niet vind. Maar die visie hoe BKS in 2013 opgericht was. Het tegengeluid tegenover Lowlands, en daarmee doelde ze eigenlijk ook destijds wel op de nachtelijke danspartijtjes en de "feestjes" die overal waren.

Ik vond BKS juist zo fijn omdat het anders was, en deed dan wat Lowlands (en later DTRH min of meer deed). Maar nu 10 edities later ben je van hetzelfde laken een pak geworden. En dat vind ik gewoon ontzettend jammer. Natuurlijk gaat BKS mijn visie niet volgen, maar ik volgde BKS vanwege standpunt en dan is dit gewoon jammer om te zien.

En als ik feestpubliek zie dan mag ik dat best benoemen, mag je best makkelijk noemen. Maar dat is wel dezelfde reden dat BKS was ontstaan. Wat betreft financieele middelen, heb ik volgens mij ook vaker gezegd. Inderdaad kan BKS niet opboxen tegenover andere festivals, daarom vind ik het zelf jammer dat ze ondanks een minder budget ook die kant op gaan, en hun beperkte financiële middelen niet op een andere manier inzetten.

Ondanks dat zal ik me nog steeds vermaken bij BKS hoor, daar niet van. Maar het is in het verleden op andere edities aantoonbaar beter geweest, en dat heeft echt niet alleen met smaak te maken.
Ik weet niet of ze ook de nachtelijke feestjes bedoelden, oprecht geen idee, maar ze waren er in ieder geval niet. Behalve St. Paul natuurlijk die om een uurtje of 1 het licht uitdeed daar. Maar om nu te zeggen dat het feestpubliek is dat naar BKS komt... ik vind de sfeer zo ontzettend anders. Natuurlijk ook omdat er zoveel Brabanders (✌️) en Belgen rondlopen en dat zijn gewoon de leukste mensen, maar ook doordat de opzet en het gevoel van de nacht wel wezenlijk anders is dan op Lowlands en DTRH, vind ik althans.

Maar goed, ik zie ook wel wat je bedoelt en kan je daarin ook grotendeels wel volgen, maar ik zie het zeker niet als een structureel probleem, maar meer met meegaan met de tijd. Muziek verandert, mensen veranderen, tijden veranderen. Als ik naar de line-up kijk van 2013 (https://www.festivalinfo.nl/festival/15888/Best-Kept-Secret/2013/) heb ik het idee dat de midcard iets breder is, maar ik vind het als geheel nu ook niet zoveel beter. Haal jij er zo uit wie de headliners waren naast de Arctic Monkeys? (Beste concert van ze ooit in Nederland trouwens.) Slowdive of Sigur Ros, PJ Harvey of Portishead, Paolo Nutini of Bloc Party; het is me allemaal om het even.

Nuff said verder, ik ga weer werken en hoop dat je het zeer naar je zin hebt dit jaar en de komende edities.
 
  • Leuk
Waarderingen: dfrvanloon en team-0

Users who are viewing this thread