Kan iets van waar zijn. Maar Primavera flikt het in dezelfde periode wel altijd om best wat mooie headliners neer te zetten. Denk dat BKS liever dicht bij Primavera aanleunt voor de grote namen dan Werchter.Ook gewoon, BKS lijkt meer dan ooit te moeten opboksen tegen RW langs Belgische kant en DTRH langs Nederlandse kant. En dan bedoel ik vooral dat ze een grotere buidel hebben dat ervoor zorgt dat BKS niet langer de acts kan boeken die het écht wil bovenaan het affiche.
Ik zie Kalaallit Nunaat ook niet meer staanMilitarie Gun cancelled? Disappeared from the program.
Die zijn blijkbaar van naam veranderd en gaan nu door het leven als Texoprint.Ik zie Kalaallit Nunaat ook niet meer staan
Dat type artiesten zijn dit jaar toch een stuk minder geboekt geloof ik.Misschien wel maar het is wel duidelijk dat er toen en in de jaren er na meer wat gevestigde indie namen op de poster stonden. Ik kan me nog een zondag herinneren (2019) waar in de TWO achtereenvolgens Julia Holter, Stephen Malkmus, Big Thief, The Raconteurs en Interpol speelden. Toch wel een verschil met nu waarbij de interessante namen vooral The Secret namen zijn.
Primavera heeft een capaciteit van 95000 per dag en overal op het terrein loop je tegen sponsoren en reclame aan. IMO niet te vergelijken met BKS.Kan iets van waar zijn. Maar Primavera flikt het in dezelfde periode wel altijd om best wat mooie headliners neer te zetten. Denk dat BKS liever dicht bij Primavera aanleunt voor de grote namen dan Werchter
In wereldstad Barcelona. Zo'n festival is totaal onmogelijk in de Benelux.Primavera heeft een capaciteit van 95000 per dag en overal op het terrein loop je tegen sponsoren en reclame aan. IMO niet te vergelijken met BKS.
Maar is dat ook echt wel zo, vraag ik me dan af..Daarnaast kijkt BKS uiteraard met enige jaloezie naar festivals als Lowlands en DTRH die altijd binnen no-time uitverkocht zijn. Mensen gaan daar niet heen voor de line-up, maar omdat ze weten dat ze toch wel een leuk weekend krijgen. BKS lukt dit vooralsnog niet. Door nu namen te boeken zoals DJVT en KI/KI zorg je toch voor meer nieuwe mensen die eens een keer naar het festival gaan en er achterkomen dat de sfeer top is. Uiteindelijk moet dit er voor zorgen dat mensen standaard BKS in hun agenda zetten desondanks de line-up en kan het festival sneller doorgroeien naar een evenement wat standaard gaat uitverkopen.
Je onderschat nu Hilvarenbeek wel ernstig hoor, keileutig in pezerikkengat over een paar weken.In wereldstad Barcelona. Zo'n festival is totaal onmogelijk in de Benelux.
Voordat je het weet zit je in Ballefruttersgat of Knollevretersgat.Je onderschat nu Hilvarenbeek wel ernstig hoor, keileutig in pezerikkengat over een paar weken.
Wat ik wil zeggen?Pre-corona is een andere tijd, komt nooit meer terug. DTRH is een ander festival met een budget dat enkel door het aantal bezoekers al ruim het dubbele is van BKS (en door de overdadige sponsoring daar misschien wel het driedubbele). Wat wil je nu zeggen?
Primavera heeft een capaciteit van 95000 per dag en overal op het terrein loop je tegen sponsoren en reclame aan. IMO niet te vergelijken met BKS.
Ik was ook niet aan het vergelijken, ik toonde gewoon aan dat er wel degelijk artiesten in die periode beschikbaar zijn. Niet dat BKS moet tippen aan de lineup van Primavera.In wereldstad Barcelona. Zo'n festival is totaal onmogelijk in de Benelux.
Dat kan ik helemaal volgen.Maar gevoelsmatig voel je toch echt wel dat ze het moeilijker hebben dan vroeger, of gewoon sinds een paar jaar hebben besloten om vaker voor de goedkope/makkelijke oplossingen te gaan ipv met passie een indrukwekkende/samenhangende line up samen te stellen.
Fair enough, die grote headliners zijn er vorig jaar en dit jaar niet (andere jaren soms ook wat minder), maar als we Maurits Westerik in die interviews horen behoort dat nog steeds tot de mogelijkheden. Maar een over de volle breedte een even goed festival lijkt me lastig, al vind ik het verschil met bijvoorbeeld 2013 nu ook weer niet zo ontzettend groot zoals ik hierboven aangaf. Het zit hem meer in het type artiesten (meer dance/beats), denk ik, en de toevoeging van twee/drie 'populaire' acts als DJVT of Goldband.Wat ik wil zeggen?Je geeft elders aan van een discussie te houden, maar die is nogal eenzijdig. Feit dat er zoveel discussie (en ook onvrede) is over de line-up, is veelzeggend. Mag dat niet benoemd worden? Mag er niet vergeleken worden? Wij (groep van 12 personen) gaan sinds jaar en dag naar BKS en nadat we het vorig jaar qua line-up (niet qua sfeer, want uiteindelijk maak je er wel wat van) al mwaah vonden, hebben we besloten om dit jaar niet te gaan. Het voelde altijd als 'ons' festival. Geweldige headliners, een sterke undercard en nog genoeg om te ontdekken. Verwend met Radiohead, The National, Arctic Monkeys, Arcade Fire, LCD Soundsystem en Bon Iver? Wellicht, maar dat is wel je referentiekader. En voor velen valt de huidige line-up dan tegen.
'Pre-corona is een andere tijd, komt nooit meer terug.' Je doet veel aannames, ook qua budgetten. Want in 2022 - post-corona (!) - waren The Strokes en zeker Nick Cave & The Bad Seeds simpelweg grote, prijzige en ook aansprekende namen. De headliners waren vorig jaar al niet je-van-het en bands als Goldband en Oscar and the Wolf maakten het er niet beter en geloofwaardiger op. Dit jaar is het qua headliners en undercard voor velen nog meer teleurstellend.
En de podcasts (o.a. De Machine), interview(s) met Maurits Westerik en andere berichten vanuit de media tonen ook aan dat BKS recent (dit jaar en vorig jaar) diverse headliners en mooie namen daaronder heeft misgelopen. Arcade Fire, The National, Blur e.d. werden daarbij genoemd. In dat kader gaat jouw budget-geroep niet op, want die komen niet voor een habbekrats...