Om eerlijk te zijn ben ik het niet helemaal met je eens. Het is niet zozeer mijn visie wat ik wel of niet vind. Maar die visie hoe BKS in 2013 opgericht was. Het tegengeluid tegenover Lowlands, en daarmee doelde ze eigenlijk ook destijds wel op de nachtelijke danspartijtjes en de "feestjes" die overal waren.Omdat ik het leuk vind hierover te discussiëren en ik er ook geen moeite mee heb dat je er anders naar kijkt. Maar iets een structureel probleem noemen komt wel echt uit jouw visie op hoe BKS zou moeten zijn. Wat overigens een festival zou zijn waar ik het zeer goed naar mijn zin zou hebben. Los van dat St. Paul altijd de eerste zou zijn die ik zou boeken, voor mij de usp van BKS.
En waarschijnlijk heb je gelijk en zou BKS het zelf ook liever anders zien. Ik weet (want dat is me verteld vanuit de organisatie) dat Oscar & the Wolf vorig jaar ook een boeking was die voor een breder publiek moet zorgen, omdat er nu eenmaal genoeg mensen moeten zijn, niet omdat Oscar nu zo'n favoriet was. Dus ja, dat zou je als een knieval kunnen zien. Maar het is ook de realiteit, zeker nu alles in het live circuit zo ontzettend veel duurder is geworden. Die keuzes zijn dus geen probleem maar een strategie.
Maar mensen feestpubliek noemen, spacen in het bos verwijten, vergelijkingen maken met een festival met een veel groter budget (niet per se jouw woorden, maar het sentiment hier vaak); dat vind ik dan weer zo ontzettend makkelijk en weinig constructief. Ik meen dat er op BKS nog steeds genoeg is om te zien waar je je als jezelf op de schouder kloppende muziekliefhebber nog prima kunt vermaken.
Ik vond BKS juist zo fijn omdat het anders was, en deed dan wat Lowlands (en later DTRH min of meer deed). Maar nu 10 edities later ben je van hetzelfde laken een pak geworden. En dat vind ik gewoon ontzettend jammer. Natuurlijk gaat BKS mijn visie niet volgen, maar ik volgde BKS vanwege standpunt en dan is dit gewoon jammer om te zien.
En als ik feestpubliek zie dan mag ik dat best benoemen, mag je best makkelijk noemen. Maar dat is wel dezelfde reden dat BKS was ontstaan. Wat betreft financieele middelen, heb ik volgens mij ook vaker gezegd. Inderdaad kan BKS niet opboxen tegenover andere festivals, daarom vind ik het zelf jammer dat ze ondanks een minder budget ook die kant op gaan, en hun beperkte financiële middelen niet op een andere manier inzetten.
Ondanks dat zal ik me nog steeds vermaken bij BKS hoor, daar niet van. Maar het is in het verleden op andere edities aantoonbaar beter geweest, en dat heeft echt niet alleen met smaak te maken.