Best Kept Secret 2024

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Omdat ik het leuk vind hierover te discussiëren en ik er ook geen moeite mee heb dat je er anders naar kijkt. Maar iets een structureel probleem noemen komt wel echt uit jouw visie op hoe BKS zou moeten zijn. Wat overigens een festival zou zijn waar ik het zeer goed naar mijn zin zou hebben. Los van dat St. Paul altijd de eerste zou zijn die ik zou boeken, voor mij de usp van BKS.

En waarschijnlijk heb je gelijk en zou BKS het zelf ook liever anders zien. Ik weet (want dat is me verteld vanuit de organisatie) dat Oscar & the Wolf vorig jaar ook een boeking was die voor een breder publiek moet zorgen, omdat er nu eenmaal genoeg mensen moeten zijn, niet omdat Oscar nu zo'n favoriet was. Dus ja, dat zou je als een knieval kunnen zien. Maar het is ook de realiteit, zeker nu alles in het live circuit zo ontzettend veel duurder is geworden. Die keuzes zijn dus geen probleem maar een strategie.

Maar mensen feestpubliek noemen, spacen in het bos verwijten, vergelijkingen maken met een festival met een veel groter budget (niet per se jouw woorden, maar het sentiment hier vaak); dat vind ik dan weer zo ontzettend makkelijk en weinig constructief. Ik meen dat er op BKS nog steeds genoeg is om te zien waar je je als jezelf op de schouder kloppende muziekliefhebber nog prima kunt vermaken.
Om eerlijk te zijn ben ik het niet helemaal met je eens. Het is niet zozeer mijn visie wat ik wel of niet vind. Maar die visie hoe BKS in 2013 opgericht was. Het tegengeluid tegenover Lowlands, en daarmee doelde ze eigenlijk ook destijds wel op de nachtelijke danspartijtjes en de "feestjes" die overal waren.

Ik vond BKS juist zo fijn omdat het anders was, en deed dan wat Lowlands (en later DTRH min of meer deed). Maar nu 10 edities later ben je van hetzelfde laken een pak geworden. En dat vind ik gewoon ontzettend jammer. Natuurlijk gaat BKS mijn visie niet volgen, maar ik volgde BKS vanwege standpunt en dan is dit gewoon jammer om te zien.

En als ik feestpubliek zie dan mag ik dat best benoemen, mag je best makkelijk noemen. Maar dat is wel dezelfde reden dat BKS was ontstaan. Wat betreft financieele middelen, heb ik volgens mij ook vaker gezegd. Inderdaad kan BKS niet opboxen tegenover andere festivals, daarom vind ik het zelf jammer dat ze ondanks een minder budget ook die kant op gaan, en hun beperkte financiële middelen niet op een andere manier inzetten.

Ondanks dat zal ik me nog steeds vermaken bij BKS hoor, daar niet van. Maar het is in het verleden op andere edities aantoonbaar beter geweest, en dat heeft echt niet alleen met smaak te maken.
 

setheke

Randprogramma
26 nov 2017
132
101
Ik ga ns proberen of de Tilburg Pillen Hotline van 30 jaar geleden nog werkt. Dan "dans ik ook mee de nacht in" en "ga ik lekker spacen in t bos"....-zucht- Voor mij ging dit festival in eerste instantie om het ontdekken van nieuwe bands. En het Incubate-achtige karakter van de eerste jaren was geweldig uniek in festivalland en sloot daarbij aan. Tegenwoordig is BKS een DTRH kloon geworden, meer van het zelfde en vooral electronisch.
Ik was altijd team halfvol, nu ben ik langzamerhand team halfleeg geworden; door de lineup van dit jaar, maar vooral door de koers die het festival de afgelopen jaren is gaan volgen. Ik weet nog niet of ik mn kaartjes ga teruggeven, de acts die ik graag wil zien heb ik al gezien op andere festivals.
Ik vind het wel grappig dat de ene persoon zegt dat er te weinig bekents staat. En dat de andere weer vind dat er te weinig te ontdekken valt.
 

markvdrheijden

Randprogramma
7 jun 2022
148
289
Om eerlijk te zijn ben ik het niet helemaal met je eens. Het is niet zozeer mijn visie wat ik wel of niet vind. Maar die visie hoe BKS in 2013 opgericht was. Het tegengeluid tegenover Lowlands, en daarmee doelde ze eigenlijk ook destijds wel op de nachtelijke danspartijtjes en de "feestjes" die overal waren.

Ik vond BKS juist zo fijn omdat het anders was, en deed dan wat Lowlands (en later DTRH min of meer deed). Maar nu 10 edities later ben je van hetzelfde laken een pak geworden. En dat vind ik gewoon ontzettend jammer. Natuurlijk gaat BKS mijn visie niet volgen, maar ik volgde BKS vanwege standpunt en dan is dit gewoon jammer om te zien.

En als ik feestpubliek zie dan mag ik dat best benoemen, mag je best makkelijk noemen. Maar dat is wel dezelfde reden dat BKS was ontstaan. Wat betreft financieele middelen, heb ik volgens mij ook vaker gezegd. Inderdaad kan BKS niet opboxen tegenover andere festivals, daarom vind ik het zelf jammer dat ze ondanks een minder budget ook die kant op gaan, en hun beperkte financiële middelen niet op een andere manier inzetten.

Ondanks dat zal ik me nog steeds vermaken bij BKS hoor, daar niet van. Maar het is in het verleden op andere edities aantoonbaar beter geweest, en dat heeft echt niet alleen met smaak te maken.
Ik weet niet of ze ook de nachtelijke feestjes bedoelden, oprecht geen idee, maar ze waren er in ieder geval niet. Behalve St. Paul natuurlijk die om een uurtje of 1 het licht uitdeed daar. Maar om nu te zeggen dat het feestpubliek is dat naar BKS komt... ik vind de sfeer zo ontzettend anders. Natuurlijk ook omdat er zoveel Brabanders (✌️) en Belgen rondlopen en dat zijn gewoon de leukste mensen, maar ook doordat de opzet en het gevoel van de nacht wel wezenlijk anders is dan op Lowlands en DTRH, vind ik althans.

Maar goed, ik zie ook wel wat je bedoelt en kan je daarin ook grotendeels wel volgen, maar ik zie het zeker niet als een structureel probleem, maar meer met meegaan met de tijd. Muziek verandert, mensen veranderen, tijden veranderen. Als ik naar de line-up kijk van 2013 (https://www.festivalinfo.nl/festival/15888/Best-Kept-Secret/2013/) heb ik het idee dat de midcard iets breder is, maar ik vind het als geheel nu ook niet zoveel beter. Haal jij er zo uit wie de headliners waren naast de Arctic Monkeys? (Beste concert van ze ooit in Nederland trouwens.) Slowdive of Sigur Ros, PJ Harvey of Portishead, Paolo Nutini of Bloc Party; het is me allemaal om het even.

Nuff said verder, ik ga weer werken en hoop dat je het zeer naar je zin hebt dit jaar en de komende edities.
 
  • Leuk
Waarderingen: dfrvanloon en team-0

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.662
1.185
Ook gewoon, BKS lijkt meer dan ooit te moeten opboksen tegen RW langs Belgische kant en DTRH langs Nederlandse kant. En dan bedoel ik vooral dat ze een grotere buidel hebben dat ervoor zorgt dat BKS niet langer de acts kan boeken die het écht wil bovenaan het affiche.
Kan iets van waar zijn. Maar Primavera flikt het in dezelfde periode wel altijd om best wat mooie headliners neer te zetten. Denk dat BKS liever dicht bij Primavera aanleunt voor de grote namen dan Werchter.

Hot take: ik denk als het 2018 was en de oude directeur zat er nog. Dan hadden we nu gewoon een headliner-trio als Pulp, The Smile en Justice. Waarvan die laatste "the odd one out" was.


Dat terzijde, ik vond de oude line ups tot corona ook beter. Maar ik ben nog wel team halfvol, 10 bandjes op en neer rennen per dag hoeft ook niet per sé. geef me er een 5-tal steengoede en wat leuk opvulsel en we amuseren ons ook!

Ik kijk met name al uit naar: Osees, English Teacher, Parcels, Justice, Katy Kirby, Royel Otis, Amyl & The Sniffers, Mannequin Pussy, Mildlife, Militarie Gun, Slowdive, The Haunted Youth, Tramhaus, Altin Gun, Slow Pulp en PJ Harvey.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yannick en yngvar

splinter013

Playlistbediener
22 jan 2020
46
50
Ik snap BKS op zich wel. Ten eerste zitten we met een flinke inflatie waar festivals ook veel last van hebben en veel acts zijn duurder geworden. Daarnaast is vanwege de Brexit het boeken van Engelse bands ook veel lastiger geworden. Dit zorgt er voor dat tickets duurder worden en er op de begroting minder budget is voor grote namen.

Daarnaast kijkt BKS uiteraard met enige jaloezie naar festivals als Lowlands en DTRH die altijd binnen no-time uitverkocht zijn. Mensen gaan daar niet heen voor de line-up, maar omdat ze weten dat ze toch wel een leuk weekend krijgen. BKS lukt dit vooralsnog niet. Door nu namen te boeken zoals DJVT en KI/KI zorg je toch voor meer nieuwe mensen die eens een keer naar het festival gaan en er achterkomen dat de sfeer top is. Uiteindelijk moet dit er voor zorgen dat mensen standaard BKS in hun agenda zetten desondanks de line-up en kan het festival sneller doorgroeien naar een evenement wat standaard gaat uitverkopen.

Elektronische acts zijn nou eenmaal super populair bij een jonge generatie die al hun mentale frustratie er uit willen raven, hier speelt BKS gewoon handig op in.

Lowlands heeft een capaciteit van 50.000 bezoekers en BKS van 30.000. Dit maakt dat Lowlands ook standaard een groter budget heeft voor de line-up waar je als BKS bijna niet tegenop kan. Ik zelf vind dat niet erg, want ik vind Lowlands dan ook te massaal en daardoor sfeer verliezen.

De line-up die ze twee jaar geleden hadden met The Strokes en Nick Cave was natuurlijk fantastisch, maar bracht qua tickets niet waar ze op gehoopt hadden. Het jaar daarna had minder spraakmakende headliners, maar er waren wel meer tickets verkocht.

Uiteindelijk gaat het er om dat je gewoon een top weekend hebt waarbij je even kan ontsnappen aan de realiteit en dat weet BKS gewoon elk jaar waar te maken. Voor mijn gevoel zijn ze daar zelfs met Maurits als directeur op vooruit gegaan. Er zijn genoeg gevestigde namen en er valt genoeg te ontdekken. Heb er zin in!
 

breadant

Campingartiest
7 feb 2023
77
112
Misschien wel maar het is wel duidelijk dat er toen en in de jaren er na meer wat gevestigde indie namen op de poster stonden. Ik kan me nog een zondag herinneren (2019) waar in de TWO achtereenvolgens Julia Holter, Stephen Malkmus, Big Thief, The Raconteurs en Interpol speelden. Toch wel een verschil met nu waarbij de interessante namen vooral The Secret namen zijn.
Dat type artiesten zijn dit jaar toch een stuk minder geboekt geloof ik.
 

dfrvanloon

Campingartiest
9 jun 2022
80
128
Kan iets van waar zijn. Maar Primavera flikt het in dezelfde periode wel altijd om best wat mooie headliners neer te zetten. Denk dat BKS liever dicht bij Primavera aanleunt voor de grote namen dan Werchter
Primavera heeft een capaciteit van 95000 per dag en overal op het terrein loop je tegen sponsoren en reclame aan. IMO niet te vergelijken met BKS.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.894
6.117
Daarnaast kijkt BKS uiteraard met enige jaloezie naar festivals als Lowlands en DTRH die altijd binnen no-time uitverkocht zijn. Mensen gaan daar niet heen voor de line-up, maar omdat ze weten dat ze toch wel een leuk weekend krijgen. BKS lukt dit vooralsnog niet. Door nu namen te boeken zoals DJVT en KI/KI zorg je toch voor meer nieuwe mensen die eens een keer naar het festival gaan en er achterkomen dat de sfeer top is. Uiteindelijk moet dit er voor zorgen dat mensen standaard BKS in hun agenda zetten desondanks de line-up en kan het festival sneller doorgroeien naar een evenement wat standaard gaat uitverkopen.
Maar is dat ook echt wel zo, vraag ik me dan af..
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluxion

MarcusBach

Playlistbediener
26 sep 2022
9
16
Grappig al dat gezeik over het soort publiek en het programma. Is toch een festival waar iedereen naar toe mag??? Ik vind het weer een sterke eigenwijze line-up met verrassingen en ontdekkingen genoeg. Ik doe lekker mijn bikini aan en ga lekker dansen op Slowdive of toch Ki/Ki. Tja en dance is niet meer weg te denken op festivals of we het nu willen of niet. De discussie over headliners is ook wel een dingetje. Gelukkig weten anderen het beter. Ik sluit me aan bij Splinter013. Heb er veel zin
 

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
664
340
Militarie Gun is inderdaad van de line-up af. Lame dat ze dat zo zonder aankondiging doen.
 

El Plopsma

Randprogramma
20 mrt 2017
122
177
Pre-corona is een andere tijd, komt nooit meer terug. DTRH is een ander festival met een budget dat enkel door het aantal bezoekers al ruim het dubbele is van BKS (en door de overdadige sponsoring daar misschien wel het driedubbele). Wat wil je nu zeggen?
Wat ik wil zeggen? 🤣 Je geeft elders aan van een discussie te houden, maar die is nogal eenzijdig. Feit dat er zoveel discussie (en ook onvrede) is over de line-up, is veelzeggend. Mag dat niet benoemd worden? Mag er niet vergeleken worden? Wij (groep van 12 personen) gaan sinds jaar en dag naar BKS en nadat we het vorig jaar qua line-up (niet qua sfeer, want uiteindelijk maak je er wel wat van) al mwaah vonden, hebben we besloten om dit jaar niet te gaan. Het voelde altijd als 'ons' festival. Geweldige headliners, een sterke undercard en nog genoeg om te ontdekken. Verwend met Radiohead, The National, Arctic Monkeys, Arcade Fire, LCD Soundsystem en Bob Iver? Wellicht, maar dat is wel je referentiekader. En voor velen valt de huidige line-up dan tegen.

'Pre-corona is een andere tijd, komt nooit meer terug.' Je doet veel aannames, ook qua budgetten. Want in 2022 - post-corona (!) - waren The Strokes en zeker Nick Cave & The Bad Seeds simpelweg grote, prijzige en ook aansprekende namen. De headliners waren vorig jaar al niet je-van-het en bands als Goldband en Oscar and the Wolf maakten het er niet beter en geloofwaardiger op. Dit jaar is het qua headliners en undercard voor velen nog meer teleurstellend.

En de podcasts (o.a. De Machine), interview(s) met Maurits Westerik en andere berichten vanuit de media tonen ook aan dat BKS recent (dit jaar en vorig jaar) diverse headliners en mooie namen daaronder heeft misgelopen. Arcade Fire, The National, Blur e.d. werden daarbij genoemd. In dat kader gaat jouw budget-geroep niet op, want die komen niet voor een habbekrats...
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.662
1.185
Primavera heeft een capaciteit van 95000 per dag en overal op het terrein loop je tegen sponsoren en reclame aan. IMO niet te vergelijken met BKS.
In wereldstad Barcelona. Zo'n festival is totaal onmogelijk in de Benelux.
Ik was ook niet aan het vergelijken, ik toonde gewoon aan dat er wel degelijk artiesten in die periode beschikbaar zijn. Niet dat BKS moet tippen aan de lineup van Primavera.

Hadden ze dit jaar van primavera bijvoorbeeld Lana Del Rey, Phoenix, The National (ik noem maar wat). Dat ging toch een heel andere reactie bij iedereen geven. Ik weet dat het niet altijd zo makkelijk is, maar naar mijn aanvoelen lukte het vroeger wel om zo'n 2 a 3 acts vast te krijgen en de laatste 2 jaren niet. Amper 1, met wat geluk.

Again, ik ga nog altijd en ga een top weekend hebben en ik lig er ook niet wakker van dat ik zo veel betaal voor een ticket, want een goede show in the SECRET is voor mij evenveel geld waard dan een dure/exclusievere act op de ONE... Maar gevoelsmatig voel je toch echt wel dat ze het moeilijker hebben dan vroeger, of gewoon sinds een paar jaar hebben besloten om vaker voor de goedkope/makkelijke oplossingen te gaan ipv met passie een indrukwekkende/samenhangende line up samen te stellen.
 

boesOne

Playlistbediener
7 feb 2023
12
30
Ik kan me nog herinneren dat er hier gemekker was over gebrek aan nachtprogramma, en nu is er wat nachtprogramma en nu is er gemekker dat mensen gaan lopen feesten tijdens het nachtprogramma. Heerlijk :)

Wedden dat het weer tof wordt. Dat er allerlei onverwachte must-sees waren. Ik heb er wel vertrouwen in. Tot nu toe heeft BKS me in alle jaren nog nooit teleurgesteld.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken