Best Kept Secret 2024

Ook gewoon, BKS lijkt meer dan ooit te moeten opboksen tegen RW langs Belgische kant en DTRH langs Nederlandse kant. En dan bedoel ik vooral dat ze een grotere buidel hebben dat ervoor zorgt dat BKS niet langer de acts kan boeken die het écht wil bovenaan het affiche.
Kan iets van waar zijn. Maar Primavera flikt het in dezelfde periode wel altijd om best wat mooie headliners neer te zetten. Denk dat BKS liever dicht bij Primavera aanleunt voor de grote namen dan Werchter.

Hot take: ik denk als het 2018 was en de oude directeur zat er nog. Dan hadden we nu gewoon een headliner-trio als Pulp, The Smile en Justice. Waarvan die laatste "the odd one out" was.


Dat terzijde, ik vond de oude line ups tot corona ook beter. Maar ik ben nog wel team halfvol, 10 bandjes op en neer rennen per dag hoeft ook niet per sé. geef me er een 5-tal steengoede en wat leuk opvulsel en we amuseren ons ook!

Ik kijk met name al uit naar: Osees, English Teacher, Parcels, Justice, Katy Kirby, Royel Otis, Amyl & The Sniffers, Mannequin Pussy, Mildlife, Militarie Gun, Slowdive, The Haunted Youth, Tramhaus, Altin Gun, Slow Pulp en PJ Harvey.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yannick en yngvar
Ik snap BKS op zich wel. Ten eerste zitten we met een flinke inflatie waar festivals ook veel last van hebben en veel acts zijn duurder geworden. Daarnaast is vanwege de Brexit het boeken van Engelse bands ook veel lastiger geworden. Dit zorgt er voor dat tickets duurder worden en er op de begroting minder budget is voor grote namen.

Daarnaast kijkt BKS uiteraard met enige jaloezie naar festivals als Lowlands en DTRH die altijd binnen no-time uitverkocht zijn. Mensen gaan daar niet heen voor de line-up, maar omdat ze weten dat ze toch wel een leuk weekend krijgen. BKS lukt dit vooralsnog niet. Door nu namen te boeken zoals DJVT en KI/KI zorg je toch voor meer nieuwe mensen die eens een keer naar het festival gaan en er achterkomen dat de sfeer top is. Uiteindelijk moet dit er voor zorgen dat mensen standaard BKS in hun agenda zetten desondanks de line-up en kan het festival sneller doorgroeien naar een evenement wat standaard gaat uitverkopen.

Elektronische acts zijn nou eenmaal super populair bij een jonge generatie die al hun mentale frustratie er uit willen raven, hier speelt BKS gewoon handig op in.

Lowlands heeft een capaciteit van 50.000 bezoekers en BKS van 30.000. Dit maakt dat Lowlands ook standaard een groter budget heeft voor de line-up waar je als BKS bijna niet tegenop kan. Ik zelf vind dat niet erg, want ik vind Lowlands dan ook te massaal en daardoor sfeer verliezen.

De line-up die ze twee jaar geleden hadden met The Strokes en Nick Cave was natuurlijk fantastisch, maar bracht qua tickets niet waar ze op gehoopt hadden. Het jaar daarna had minder spraakmakende headliners, maar er waren wel meer tickets verkocht.

Uiteindelijk gaat het er om dat je gewoon een top weekend hebt waarbij je even kan ontsnappen aan de realiteit en dat weet BKS gewoon elk jaar waar te maken. Voor mijn gevoel zijn ze daar zelfs met Maurits als directeur op vooruit gegaan. Er zijn genoeg gevestigde namen en er valt genoeg te ontdekken. Heb er zin in!
 
Misschien wel maar het is wel duidelijk dat er toen en in de jaren er na meer wat gevestigde indie namen op de poster stonden. Ik kan me nog een zondag herinneren (2019) waar in de TWO achtereenvolgens Julia Holter, Stephen Malkmus, Big Thief, The Raconteurs en Interpol speelden. Toch wel een verschil met nu waarbij de interessante namen vooral The Secret namen zijn.
Dat type artiesten zijn dit jaar toch een stuk minder geboekt geloof ik.
 
Kan iets van waar zijn. Maar Primavera flikt het in dezelfde periode wel altijd om best wat mooie headliners neer te zetten. Denk dat BKS liever dicht bij Primavera aanleunt voor de grote namen dan Werchter
Primavera heeft een capaciteit van 95000 per dag en overal op het terrein loop je tegen sponsoren en reclame aan. IMO niet te vergelijken met BKS.
 
Daarnaast kijkt BKS uiteraard met enige jaloezie naar festivals als Lowlands en DTRH die altijd binnen no-time uitverkocht zijn. Mensen gaan daar niet heen voor de line-up, maar omdat ze weten dat ze toch wel een leuk weekend krijgen. BKS lukt dit vooralsnog niet. Door nu namen te boeken zoals DJVT en KI/KI zorg je toch voor meer nieuwe mensen die eens een keer naar het festival gaan en er achterkomen dat de sfeer top is. Uiteindelijk moet dit er voor zorgen dat mensen standaard BKS in hun agenda zetten desondanks de line-up en kan het festival sneller doorgroeien naar een evenement wat standaard gaat uitverkopen.
Maar is dat ook echt wel zo, vraag ik me dan af..
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluxion
Grappig al dat gezeik over het soort publiek en het programma. Is toch een festival waar iedereen naar toe mag??? Ik vind het weer een sterke eigenwijze line-up met verrassingen en ontdekkingen genoeg. Ik doe lekker mijn bikini aan en ga lekker dansen op Slowdive of toch Ki/Ki. Tja en dance is niet meer weg te denken op festivals of we het nu willen of niet. De discussie over headliners is ook wel een dingetje. Gelukkig weten anderen het beter. Ik sluit me aan bij Splinter013. Heb er veel zin
 
Militarie Gun is inderdaad van de line-up af. Lame dat ze dat zo zonder aankondiging doen.
 
Pre-corona is een andere tijd, komt nooit meer terug. DTRH is een ander festival met een budget dat enkel door het aantal bezoekers al ruim het dubbele is van BKS (en door de overdadige sponsoring daar misschien wel het driedubbele). Wat wil je nu zeggen?
Wat ik wil zeggen? 🤣 Je geeft elders aan van een discussie te houden, maar die is nogal eenzijdig. Feit dat er zoveel discussie (en ook onvrede) is over de line-up, is veelzeggend. Mag dat niet benoemd worden? Mag er niet vergeleken worden? Wij (groep van 12 personen) gaan sinds jaar en dag naar BKS en nadat we het vorig jaar qua line-up (niet qua sfeer, want uiteindelijk maak je er wel wat van) al mwaah vonden, hebben we besloten om dit jaar niet te gaan. Het voelde altijd als 'ons' festival. Geweldige headliners, een sterke undercard en nog genoeg om te ontdekken. Verwend met Radiohead, The National, Arctic Monkeys, Arcade Fire, LCD Soundsystem en Bob Iver? Wellicht, maar dat is wel je referentiekader. En voor velen valt de huidige line-up dan tegen.

'Pre-corona is een andere tijd, komt nooit meer terug.' Je doet veel aannames, ook qua budgetten. Want in 2022 - post-corona (!) - waren The Strokes en zeker Nick Cave & The Bad Seeds simpelweg grote, prijzige en ook aansprekende namen. De headliners waren vorig jaar al niet je-van-het en bands als Goldband en Oscar and the Wolf maakten het er niet beter en geloofwaardiger op. Dit jaar is het qua headliners en undercard voor velen nog meer teleurstellend.

En de podcasts (o.a. De Machine), interview(s) met Maurits Westerik en andere berichten vanuit de media tonen ook aan dat BKS recent (dit jaar en vorig jaar) diverse headliners en mooie namen daaronder heeft misgelopen. Arcade Fire, The National, Blur e.d. werden daarbij genoemd. In dat kader gaat jouw budget-geroep niet op, want die komen niet voor een habbekrats...
 
Primavera heeft een capaciteit van 95000 per dag en overal op het terrein loop je tegen sponsoren en reclame aan. IMO niet te vergelijken met BKS.
In wereldstad Barcelona. Zo'n festival is totaal onmogelijk in de Benelux.
Ik was ook niet aan het vergelijken, ik toonde gewoon aan dat er wel degelijk artiesten in die periode beschikbaar zijn. Niet dat BKS moet tippen aan de lineup van Primavera.

Hadden ze dit jaar van primavera bijvoorbeeld Lana Del Rey, Phoenix, The National (ik noem maar wat). Dat ging toch een heel andere reactie bij iedereen geven. Ik weet dat het niet altijd zo makkelijk is, maar naar mijn aanvoelen lukte het vroeger wel om zo'n 2 a 3 acts vast te krijgen en de laatste 2 jaren niet. Amper 1, met wat geluk.

Again, ik ga nog altijd en ga een top weekend hebben en ik lig er ook niet wakker van dat ik zo veel betaal voor een ticket, want een goede show in the SECRET is voor mij evenveel geld waard dan een dure/exclusievere act op de ONE... Maar gevoelsmatig voel je toch echt wel dat ze het moeilijker hebben dan vroeger, of gewoon sinds een paar jaar hebben besloten om vaker voor de goedkope/makkelijke oplossingen te gaan ipv met passie een indrukwekkende/samenhangende line up samen te stellen.
 
Ik kan me nog herinneren dat er hier gemekker was over gebrek aan nachtprogramma, en nu is er wat nachtprogramma en nu is er gemekker dat mensen gaan lopen feesten tijdens het nachtprogramma. Heerlijk :)

Wedden dat het weer tof wordt. Dat er allerlei onverwachte must-sees waren. Ik heb er wel vertrouwen in. Tot nu toe heeft BKS me in alle jaren nog nooit teleurgesteld.
 
Maar gevoelsmatig voel je toch echt wel dat ze het moeilijker hebben dan vroeger, of gewoon sinds een paar jaar hebben besloten om vaker voor de goedkope/makkelijke oplossingen te gaan ipv met passie een indrukwekkende/samenhangende line up samen te stellen.
Dat kan ik helemaal volgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: neracroft
Wat ik wil zeggen? 🤣 Je geeft elders aan van een discussie te houden, maar die is nogal eenzijdig. Feit dat er zoveel discussie (en ook onvrede) is over de line-up, is veelzeggend. Mag dat niet benoemd worden? Mag er niet vergeleken worden? Wij (groep van 12 personen) gaan sinds jaar en dag naar BKS en nadat we het vorig jaar qua line-up (niet qua sfeer, want uiteindelijk maak je er wel wat van) al mwaah vonden, hebben we besloten om dit jaar niet te gaan. Het voelde altijd als 'ons' festival. Geweldige headliners, een sterke undercard en nog genoeg om te ontdekken. Verwend met Radiohead, The National, Arctic Monkeys, Arcade Fire, LCD Soundsystem en Bon Iver? Wellicht, maar dat is wel je referentiekader. En voor velen valt de huidige line-up dan tegen.

'Pre-corona is een andere tijd, komt nooit meer terug.' Je doet veel aannames, ook qua budgetten. Want in 2022 - post-corona (!) - waren The Strokes en zeker Nick Cave & The Bad Seeds simpelweg grote, prijzige en ook aansprekende namen. De headliners waren vorig jaar al niet je-van-het en bands als Goldband en Oscar and the Wolf maakten het er niet beter en geloofwaardiger op. Dit jaar is het qua headliners en undercard voor velen nog meer teleurstellend.

En de podcasts (o.a. De Machine), interview(s) met Maurits Westerik en andere berichten vanuit de media tonen ook aan dat BKS recent (dit jaar en vorig jaar) diverse headliners en mooie namen daaronder heeft misgelopen. Arcade Fire, The National, Blur e.d. werden daarbij genoemd. In dat kader gaat jouw budget-geroep niet op, want die komen niet voor een habbekrats...
Fair enough, die grote headliners zijn er vorig jaar en dit jaar niet (andere jaren soms ook wat minder), maar als we Maurits Westerik in die interviews horen behoort dat nog steeds tot de mogelijkheden. Maar een over de volle breedte een even goed festival lijkt me lastig, al vind ik het verschil met bijvoorbeeld 2013 nu ook weer niet zo ontzettend groot zoals ik hierboven aangaf. Het zit hem meer in het type artiesten (meer dance/beats), denk ik, en de toevoeging van twee/drie 'populaire' acts als DJVT of Goldband.

Maar een vergelijking met DTRH maken vind ik simpelweg niet eerlijk. Met meer geld haal je ook betere artiesten binnen.

Wat mij betreft is BKS nog behoorlijk bij zijn identiteit van ontdekken gebleven. En zeker qua sfeer voelt het voor mij nog steeds heel erg als het festival dat ik vanaf de eerste editie een zo leuk vind. Voor jullie jammer dat jullie dat niet meer zo voelen.
 
Zo jullie zijn lekker bezig geweest sinds gisteren Hiero.
mooie nieuwe toevoegingen met st Vincent, Royel Otis, Altin Gun, Droom Dit, Faux Real, Jockstrap en Vince Staples. Rest nog luisteren en ontdekken of het iets voor ons is.

Mijn idee is dat het dit jaar voor ons een minder jaar is dan topjaar 2023. Ik heb er vorig jaar drie favouriete bands bijgekregen die ik live wil blijven zien en plaatjes van koop. ( Young Fathers, Caroline Polacheck en Nation of Language).

Dit jaar voor mij iets minder verrassend. Edoch…nu al een behoorlijke lijst die ik wil zien en ik heb hoge verwachtingen van St Vincent, Dorian Electra, Warhaus, Tamino, la Femme, st Paul a t broken bones, en ook Droom Dit.

Heb er zin in en zal de komende weken de playlist maar weer eens gaan maken.
 

Users who are viewing this thread