Best Kept Secret 2024

Strandtent

Randprogramma
15 mrt 2016
117
134
Ik kijk even naar 2016. Ook niet de grootste headliners maar stonden er ook op het affiche: Minor Vicotries, Diiv, Wolf Parade, Christine And The Queens, Beach House, Mount Kimbie, Julien Baker, Glass Animals, Sleaford Mods, Bloc Party, Dinosaur Jr., Air, Destroyer, Roman Flügel, Low, Ho99o9, Unknown Mortal Orchestra, Unknown Mortal Orchestra, Yeasayer, Half Moon Run, Band Of Horses, Ásgeir, Two Door Cinema Club, Wilco, Jamie XX en vast nog wat ik vergeet.

Wat hebben we nu los van de headliners?
PJ Harvey Slowdive, Vince Staples, De Jeugd van Tegenwoordig, Amyl And The Sniffers, BadBadNotGood, Baxter Dury, Floating Points, Ki/Ki, La Femme, Osees, Parcels, Slowdive, St. Vincent, St. Paul & The Broken Bones, Tamino, The Haunted Youth, Warhaus als grotere namen?

Echt een te groot verschil hoor.
Een aantal van die namen zijn nu wel een stuk groter dan toen.
 
  • Leuk
Waarderingen: team-0 en dfrvanloon

Warme Gladiator

Playlistbediener
27 sep 2023
16
36
Ik kijk even naar 2016. Ook niet de grootste headliners maar stonden er ook op het affiche: Minor Vicotries, Diiv, Wolf Parade, Christine And The Queens, Beach House, Mount Kimbie, Julien Baker, Glass Animals, Sleaford Mods, Bloc Party, Dinosaur Jr., Air, Destroyer, Roman Flügel, Low, Ho99o9, Unknown Mortal Orchestra, Unknown Mortal Orchestra, Yeasayer, Half Moon Run, Band Of Horses, Ásgeir, Two Door Cinema Club, Wilco, Jamie XX en vast nog wat ik vergeet.

Wat hebben we nu los van de headliners?
PJ Harvey Slowdive, Vince Staples, De Jeugd van Tegenwoordig, Amyl And The Sniffers, BadBadNotGood, Baxter Dury, Floating Points, Ki/Ki, La Femme, Osees, Parcels, Slowdive, St. Vincent, St. Paul & The Broken Bones, Tamino, The Haunted Youth, Warhaus als grotere namen?

Echt een te groot verschil hoor.
Met de blik van nu kijken naar de midcard van 2016 is natuurlijk behoorlijk vertekenend.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Het ging mij erom dat je zei dat het publiek lokken is. Ik weet ook niet of jij het zei dat ze overal te zien is, maar dat sentiment proef ik hier. Ik snap dan niet hoe zij publiek gaat trekken. Je gaat als je van techno houdt toch niet naar BKS om haar te zien?

Verder houd ik van The Casbah, van Paolo Nutini en St. Vincent, maar zeer zeker ook heel erg veel van St. Paul & the Floor en was afgelopen zaterdag ook op Awakenings (al vond ik dat iets minder geslaagd). En als ik naar mijn vrienden kijk, zie ik dat wel vaker; een liefde voor muziek over de volle breedte.

Met andere woorden, ik juich de ontwikkeling dat je je als bezoeker ook in de nacht goed kunt vermaken alleen maar toe.
Ik ga ook weleens naar Awakenings, maar ik ga ook weleens naar Roadburn. Dat wil niet zeggen dat ik die Awakenings namen dan op Roadburn hoef te zien.

En met Ki/Ki lok je geen technopubliek, maar feestpubliek die aansluit op andere acts. Nogmaals als Ki/Ki er had gestaan en je had dan wel Bikini Kill gehad in plaats van Mula B, of je had wel Beth Gibbons gehad in plaats van DJVT, of je had Pulp had in plaats van Discoslure gehad. Dan had Ki/Ki ook minder erg geweest en is het een incident, nu is het een (er voor gekozen) structureel probleem.
 

DJ_Tjorre

Playlistbediener
2 jun 2023
37
69
De ophef over KI/KI is echt hilarisch. Alsof er niet nog techno namen op BKS hebben gestaan de vorige jaren. Enige reden dat er nu geklaagd wordt is omdat het deze keer een naam is met enige bekendheid.

Daarnaast is het een perfect te begrijpen boeking. Zo'n naam dat niet techno-fans ook kennen en dus volk zal trekken, daarnaast komt ze nog eens uit Nederland ook.
 

markvdrheijden

Randprogramma
7 jun 2022
148
289
Ik ga ook weleens naar Awakenings, maar ik ga ook weleens naar Roadburn. Dat wil niet zeggen dat ik die Awakenings namen dan op Roadburn hoef te zien.

En met Ki/Ki lok je geen technopubliek, maar feestpubliek die aansluit op andere acts. Nogmaals als Ki/Ki er had gestaan en je had dan wel Bikini Kill gehad in plaats van Mula B, of je had wel Beth Gibbons gehad in plaats van DJVT, of je had Pulp had in plaats van Discoslure gehad. Dan had Ki/Ki ook minder erg geweest en is het een incident, nu is het een (er voor gekozen) structureel probleem.
Jij vindt het een probleem. Ik niet.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Met de blik van nu kijken naar de midcard van 2016 is natuurlijk behoorlijk vertekenend.
Dit is gewoon letterlijk niet waar.. maar goed ik vraag me af wat er nog moet gebeuren bij teamhalfvol om in te zien dat er hier iets mis gaat. Maar goed verneuk dit festival ook maar weer hoor.
 

Onibaba

Gouden Tip
16 mrt 2016
293
211
KI/KI voor de mensen die willen dansen. Tja, als dat de insteek is. Rond die tijd loopt het gros in de bossen te spacen en kan elke willekeurige dj de boel op gang krijgen. Zelfs als je Abba met Hazes mixed.

Ik zal je niet kunnen overtuigen. Maar na een dag met een spoorboekje bandjes checken, vind ik het best fijn om de nacht dansend in te gaan. En dan wel graag op goede, elektronische muziek. Daar zullen de meeste het wel eens over zijn. Dus je ABBA met Hazes opmerking gaat niet op. Ook al lopen er mensen te spacen, die spacen denk ik toch echt liever op techno dan op lollige feestmuziek.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.896
6.117
Vincent Staples behoorde tot de top 5 acts van een eerdere BKS editie. Paolo Nutini werd als hoogtepunt genoemd van DTRH vorig jaar. En nog maar te zwijgen van die mooie, kleinere acts. St Vincent is toch ook een mooie naam?KI/KI voor mensen die willen dansen. Prima toch? Er staat dan vast ook wat anders om te checken als het niet je smaak is. Ik snap oprecht dat hele negatieve niet zo.
Ik herinner me wel dat er echt absoluut geen kat stond toen Vincent op DTRH stond in 2022. Ligt het aan het festival, de spot of de artiest? Goeie act hoor, maar weet niet of ze ook echt populair/groot hier is. In Antwerpen cancelde ze in die tijdsperiode ook haar show in De Roma..
 

markvdrheijden

Randprogramma
7 jun 2022
148
289
Uhh.... ok? Waarom reageer je dan op me?
Omdat ik het leuk vind hierover te discussiëren en ik er ook geen moeite mee heb dat je er anders naar kijkt. Maar iets een structureel probleem noemen komt wel echt uit jouw visie op hoe BKS zou moeten zijn. Wat overigens een festival zou zijn waar ik het zeer goed naar mijn zin zou hebben. Los van dat St. Paul altijd de eerste zou zijn die ik zou boeken, voor mij de usp van BKS.

En waarschijnlijk heb je gelijk en zou BKS het zelf ook liever anders zien. Ik weet (want dat is me verteld vanuit de organisatie) dat Oscar & the Wolf vorig jaar ook een boeking was die voor een breder publiek moet zorgen, omdat er nu eenmaal genoeg mensen moeten zijn, niet omdat Oscar nu zo'n favoriet was. Dus ja, dat zou je als een knieval kunnen zien. Maar het is ook de realiteit, zeker nu alles in het live circuit zo ontzettend veel duurder is geworden. Die keuzes zijn dus geen probleem maar een strategie.

Maar mensen feestpubliek noemen, spacen in het bos verwijten, vergelijkingen maken met een festival met een veel groter budget (niet per se jouw woorden, maar het sentiment hier vaak); dat vind ik dan weer zo ontzettend makkelijk en weinig constructief. Ik meen dat er op BKS nog steeds genoeg is om te zien waar je je als jezelf op de schouder kloppende muziekliefhebber nog prima kunt vermaken.
 

yngvar

Randprogramma
22 nov 2018
136
115
Dit is gewoon letterlijk niet waar.. maar goed ik vraag me af wat er nog moet gebeuren bij teamhalfvol om in te zien dat er hier iets mis gaat. Maar goed verneuk dit festival ook maar weer hoor.
Teamhalfvol... :D
Blij dat ik tot dat team behoor.

Voor mij is het de totaalbeleving (lelijk woord wel) die telt. Ik betaal graag dat bedrag als ik een fijne headliner kan meepikken (Justice), als ik kan janken op een beklijvend optreden (Slowdive), wanneer ik nieuwe (ja, misschien kleine) groepen kan ontdekken, wanneer ik 's avonds kan "gaan spacen in het bos" en daarna de nacht in dans op Ki/Ki (of iets soortgelijks), wanneer ik de dag erop een flammkuchen kan eten om mijn kater te bestrijden en dat drie dagen lang.

Dat maakt dat ik als sinds 2017 naar BKS ga en het mijn favoriete festival is.
 
Laatst bewerkt:

breadant

Campingartiest
7 feb 2023
77
112
Ook al lopen er mensen te spacen, die spacen denk ik toch echt liever op techno dan op lollige feestmuziek.
Ik ben al jaren van mening dat BKS ook prima een tribute band zou kunnen boeken, of van die hologramfratsen. Wedden dat de ONE volstroomt voor een ABBA tribute band.
 
  • Haha
Waarderingen: vladtheimpaler

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
520
469
Met de blik van nu kijken naar de midcard van 2016 is natuurlijk behoorlijk vertekenend.
Misschien wel maar het is wel duidelijk dat er toen en in de jaren er na meer wat gevestigde indie namen op de poster stonden. Ik kan me nog een zondag herinneren (2019) waar in de TWO achtereenvolgens Julia Holter, Stephen Malkmus, Big Thief, The Raconteurs en Interpol speelden. Toch wel een verschil met nu waarbij de interessante namen vooral The Secret namen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: zero

Dirk Net

Support act
25 nov 2014
993
120
Ik ga ns proberen of de Tilburg Pillen Hotline van 30 jaar geleden nog werkt. Dan "dans ik ook mee de nacht in" en "ga ik lekker spacen in t bos"....-zucht- Voor mij ging dit festival in eerste instantie om het ontdekken van nieuwe bands. En het Incubate-achtige karakter van de eerste jaren was geweldig uniek in festivalland en sloot daarbij aan. Tegenwoordig is BKS een DTRH kloon geworden, meer van het zelfde en vooral electronisch.
Ik was altijd team halfvol, nu ben ik langzamerhand team halfleeg geworden; door de lineup van dit jaar, maar vooral door de koers die het festival de afgelopen jaren is gaan volgen. Ik weet nog niet of ik mn kaartjes ga teruggeven, de acts die ik graag wil zien heb ik al gezien op andere festivals.
 

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
520
469
Ik herinner me wel dat er echt absoluut geen kat stond toen Vincent op DTRH stond in 2022. Ligt het aan het festival, de spot of de artiest? Goeie act hoor, maar weet niet of ze ook echt populair/groot hier is. In Antwerpen cancelde ze in die tijdsperiode ook haar show in De Roma..
Die staat op BKS gewoon voor een volle zaal of een goed gevuld veld.
 
  • Leuk
Waarderingen: dfrvanloon

rubenv

Playlistbediener
11 okt 2023
46
37
Ik ben heel blij met de line-up staan veel interessante dingen tussen en ik ga me zeker 3 dagen vermaken! Alleen nu nog hopen dat het blokken schema niet teveel roet in het eten gaat gooien haha
 
  • Leuk
Waarderingen: Brundlecat

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.896
6.117
Omdat ik het leuk vind hierover te discussiëren en ik er ook geen moeite mee heb dat je er anders naar kijkt. Maar iets een structureel probleem noemen komt wel echt uit jouw visie op hoe BKS zou moeten zijn. Wat overigens een festival zou zijn waar ik het zeer goed naar mijn zin zou hebben. Los van dat St. Paul altijd de eerste zou zijn die ik zou boeken, voor mij de usp van BKS.

En waarschijnlijk heb je gelijk en zou BKS het zelf ook liever anders zien. Ik weet (want dat is me verteld vanuit de organisatie) dat Oscar & the Wolf vorig jaar ook een boeking was die voor een breder publiek moet zorgen, omdat er nu eenmaal genoeg mensen moeten zijn, niet omdat Oscar nu zo'n favoriet was. Dus ja, dat zou je als een knieval kunnen zien. Maar het is ook de realiteit, zeker nu alles in het live circuit zo ontzettend veel duurder is geworden. Die keuzes zijn dus geen probleem maar een strategie.

Maar mensen feestpubliek noemen, spacen in het bos verwijten, vergelijkingen maken met een festival met een veel groter budget (niet per se jouw woorden, maar het sentiment hier vaak); dat vind ik dan weer zo ontzettend makkelijk en weinig constructief. Ik meen dat er op BKS nog steeds genoeg is om te zien waar je je als jezelf op de schouder kloppende muziekliefhebber nog prima kunt vermaken.
Ook gewoon, BKS lijkt meer dan ooit te moeten opboksen tegen RW langs Belgische kant en DTRH langs Nederlandse kant. En dan bedoel ik vooral dat ze een grotere buidel hebben dat ervoor zorgt dat BKS niet langer de acts kan boeken die het écht wil bovenaan het affiche.
 
  • Leuk
Waarderingen: dfrvanloon

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
520
469
Ik ga ns proberen of de Tilburg Pillen Hotline van 30 jaar geleden nog werkt. Dan "dans ik ook mee de nacht in" en "ga ik lekker spacen in t bos"....-zucht- Voor mij ging dit festival in eerste instantie om het ontdekken van nieuwe bands. En het Incubate-achtige karakter van de eerste jaren was geweldig uniek in festivalland en sloot daarbij aan. Tegenwoordig is BKS een DTRH kloon geworden, meer van het zelfde en vooral electronisch.
Ik was altijd team halfvol, nu ben ik langzamerhand team halfleeg geworden; door de lineup van dit jaar, maar vooral door de koers die het festival de afgelopen jaren is gaan volgen. Ik weet nog niet of ik mn kaartjes ga teruggeven, de acts die ik graag wil zien heb ik al gezien op andere festivals.
Dat het sentiment zo bepaald wordt door die aversie tegen die wat meer mainstream dance/elcetronica namen in de nacht.. Je kunt straks van 12.00 tot middernacht bandjes ontdekken, daar is niks aan veranderd. Sterker nog, het is eerder meer dan minder een ontdekkingsfestival geworden, want relatief juist wat minder gevestigde bands. Meer elektronisch zou best kunnen maar de line-up puilt dit jaar ook nog steeds uit van de gitaarbands, van liefelijk naar herrie.
 
  • Leuk
Waarderingen: yeaghi

Gebruikers die dit onderwerp bekijken