Alcatraz Open Air 2024

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.164
7.403
Ik verschoot er van dat die boven Saxon staan. Maar eerlijk gezegd wel echt blij met Europe! Testament ook leuk, net als CZ en BIB.
Inderdaad vorig jaar op Graspop stonden Saxon en Europa op dezelfde dag op de mainstage waarbij Saxon een veel hogere spot kreeg (saxon was sub, europe speelde rond 16uur)
Epica zou ik ook eerder boven Europe verwachten, hebben ook echt een headline waardige productie.
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
890
990
Inderdaad vorig jaar op Graspop stonden Saxon en Europa op dezelfde dag op de mainstage waarbij Saxon een veel hogere spot kreeg (saxon was sub, europe speelde rond 16uur)
Epica zou ik ook eerder boven Europe verwachten, hebben ook echt een headline waardige productie.
Vooral Epica vind ik verrassend. Spelen vandaag een headline set, twee jaar geleden ook al headliner, en dan volgend jaar paas posities lager,...
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.391
6.644
Well then... :)

Op naar de 17e! Dan komt er alweer een nieuwe aankondiging!
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.171
1.234
Inderdaad vorig jaar op Graspop stonden Saxon en Europa op dezelfde dag op de mainstage waarbij Saxon een veel hogere spot kreeg (saxon was sub, europe speelde rond 16uur)
Epica zou ik ook eerder boven Europe verwachten, hebben ook echt een headline waardige productie.
Zou natuurlijk kunnen op Alcatraz dat Europe en Saxon niet op dezelfde dag spelen maar dan nog steeds raar.


Vooral Epica vind ik verrassend. Spelen vandaag een headline set, twee jaar geleden ook al headliner, en dan volgend jaar paas posities lager,...
Epica speelde headliner set op de editie tijdens Corona eigenlijk nog en toen waren er veel minder bands beschikbaar vooral omdat Amerikaanse bands nog niet bepaald naar Europa kwamen. En vandaag zal het budget veel beperkter zijn
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.333
5.853
Cirith Ungol ken ik alleen qua naam, wat voor muziek is dat?
Sterker nog, ik ken de naam alleen als locatie op de route naar Mordor in Lord of the Rings haha, had geen idee dat er ook een band met deze naam was, leuke toevoeging aan de verzameling metal bands met LotR namen!

Wikipedia leert mij dat het een epic doom band uit de jaren ‘70 is, die eind jaren ‘90 gestopt zijn maar de laatste paar jaren weer actief. Klinkt wel als iets met goede potentie om even voor in te luisteren 😄
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.636
7.371
Europe headliner met dan Opeth als afsluiter van die tweede stage als tegenhanger?
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Welke status? Een handvol hitjes 35 jaar geleden, gevolgd door 3 decennia in de obscuriteit?

Ik weet dat die nog muziek uitbrengen, dat hun later werk eigenlijk aanzienlijk beter is dan hun hits en dat die live gewoon goed zijn, maar die hebben toch geen status? Dan vind ik dat Epica dat meer verdient (van wat er nu al staat). Of Opeth. Of misschien zelfs Hatebreed.
Oei, dat klinkt niet positief. jammer dat deze band wordt veroordeeld op basis van die 3 nummers. Ze hebben véél meer in hun mars dat dat. Meer zelfs, het is een volwassen band, die best goede muziek heeft. Maar het is voor sommigen misschien te soft. Maar goed, smaak en goesting ... je weet wel hé ;-)
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.391
6.644
Een van de enige bands van die tijd die wel nog goed op zang is wat mij betreft
Is wellicht een beetje cynisch van mij, wat ik nu ga zeggen. Maar ik vraag me dus oprecht af of er mensen zijn die twijfelen over Alcatraz en dan Europe als headliner zien en vervolgens denken "goh ja, dat trekt me over de streep!".

Met alle respect voor Europe, persoonlijk zie ik Alcatraz liever dat soort acts gewoon aan Graspop laten en verder bouwen aan hun meer rauwe, alternatieve reputatie. Daarmee hebben ze al heel veel Graspop-bezoekers van het eerste uur voor zich gewonnen. Inclusief ondergetekende.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.636
7.371
Is wellicht een beetje cynisch van mij, wat ik nu ga zeggen. Maar ik vraag me dus oprecht af of er mensen zijn die twijfelen over Alcatraz en dan Europe als headliner zien en vervolgens denken "goh ja, dat trekt me over de streep!".

Met alle respect voor Europe, persoonlijk zie ik Alcatraz liever dat soort acts gewoon aan Graspop laten en verder bouwen aan hun meer rauwe, alternatieve reputatie. Daarmee hebben ze al heel veel Graspop-bezoekers van het eerste uur voor zich gewonnen. Inclusief ondergetekende.

Niet verrassend, maar dit maakt voor mij de keuze voor een weekend ticket makkelijker, als zij niet op dezelfde dag als Dokken zouden staan.

In het geval dat Dokken, Feuerschwanz en Europe op dezelfde dag zouden staan, zal het wel gewoon een dagticket worden, maar dit is wel een headliner die voor mij nog ontbrak op het affiche. Al zal ik verwacht ik wel inderdaad een van de weinigen zijn.

Ik dacht dat Europe wel een liveshow in het donker van Sweden Rock op youtube hebben staan, kan interessant zijn om te checken
 

Black Hammer

Gouden Tip
10 jun 2023
300
622
Oei, dat klinkt niet positief. jammer dat deze band wordt veroordeeld op basis van die 3 nummers. Ze hebben véél meer in hun mars dat dat. Meer zelfs, het is een volwassen band, die best goede muziek heeft. Maar het is voor sommigen misschien te soft. Maar goed, smaak en goesting ... je weet wel hé ;-)

Gaat me niet over de kwaliteit van de muziek en de live-performance, maar over de grootte van de band. Van de laatste keren dat ik die op Graspop zag, kan ik me vooral herinneren dat er een grote apathie bij het publiek was, wat ik zonde vond voor de band, aangezien die wel een hoge gunfactor hebben en gewoon goed speelden.

Heb er geen probleem mee dat ze er staan, maar lijkt me eerder iets voor 19u. of zo. Vind dit nog minder headliner-materiaal dan KK's Priest.
 
Laatst bewerkt:

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Is wellicht een beetje cynisch van mij, wat ik nu ga zeggen. Maar ik vraag me dus oprecht af of er mensen zijn die twijfelen over Alcatraz en dan Europe als headliner zien en vervolgens denken "goh ja, dat trekt me over de streep!".

Met alle respect voor Europe, persoonlijk zie ik Alcatraz liever dat soort acts gewoon aan Graspop laten en verder bouwen aan hun meer rauwe, alternatieve reputatie. Daarmee hebben ze al heel veel Graspop-bezoekers van het eerste uur voor zich gewonnen. Inclusief ondergetekende.
En toch moet de organisatie ook zulke namen op de affiche plaatsen. Saxon en Europe trekken een ouder publiek aan, die die zijn in veel gevallen iets kapitaalkrachtiger dan de doorsnee jongeren. En dat bedoel ik absoluut niet negatief. En die ouderen komen meestal wat later toe op de weide, en blijven dan ergens plakken aan een bar tot "hun" acts op het podium komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.391
6.644
En toch moet de organisatie ook zulke namen op de affiche plaatsen. Saxon en Europe trekken een ouder publiek aan, die die zijn in veel gevallen iets kapitaalkrachtiger dan de doorsnee jongeren. En dat bedoel ik absoluut niet negatief. En die ouderen komen meestal wat later toe op de weide, en blijven dan ergens plakken aan een bar tot "hun" acts op het podium komen.
Sorry, maar ben ik niet met je eens. Het zijn juist veelal de wat oudere Graspop bezoekers die massaal afzakken naar Alcatraz, omdat ze daar het gevoel hebben het Graspop van weleer te kunnen beleven. Daar heeft Alcatraz geen headliner als Europe voor nodig.

EDIT: sterker nog, als Alcatraz mensen als @Koekdoos naar hun festival gaat lokken met bands als Europe en Dokken, is dat juist extreem slecht voor hun omzet. Die leeft de hele dag van een flesje water en een meegebrachte boterham met pindakaas. ;)
 
Laatst bewerkt:

Maerts

Campingartiest
16 mei 2023
76
169
Sorry, maar ben ik niet met je eens. Het zijn juist veelal de wat oudere Graspop bezoekers die massaal afzakken naar Alcatraz, omdat ze daar het gevoel hebben het Graspop van weleer te kunnen beleven. Daar heeft Alcatraz geen headliner als Europe voor nodig.

EDIT: sterker nog, als Alcatraz mensen als @Koekdoos naar hun festival gaat lokken met bands als Europe en Dokken, is dat juist extreem slecht voor hun omzet. Die leeft de hele dag van een flesje water en een meegebrachte boterham met pindakaas. ;)
Dit. Wil mezelf niet perse 'ouder' noemen maar de oude Graspop sfeer kom ik meer tegen op Alcatraz tegenwoordig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel, duck en Jamel

Joeri

Randprogramma
14 apr 2021
103
89
Nu ook Beast in Black van de door Architects gelekte poster officieel bevestigd, dan zal Ministry ook wel snel volgen.
 
  • On fire
Waarderingen: nikita

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Sorry, maar ben ik niet met je eens. Het zijn juist veelal de wat oudere Graspop bezoekers die massaal afzakken naar Alcatraz, omdat ze daar het gevoel hebben het Graspop van weleer te kunnen beleven. Daar heeft Alcatraz geen headliner als Europe voor nodig.
De "oudjes", waar ik mezelf bij reken, zien veel minder af op Alcatraz. Alle afstanden zijn in vergelijking met Graspop, heel erg dicht bij elkaar. Aangezien er ook een pak minder volk is, is de volksverhuis na ieder optreden ook veel minder erg.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken