Alcatraz Open Air 2024

#TeamCrippledBlackPhoenix
#TeamMonkey3

:)

Jij weet dat misschien/waarschijnlijk wel, heeft Monkey3 ook nummers met zang en worden die live gespeeld? Dat miste ik vooral in die nummers, het bouwt lekker op, maar het gaat (voor mij) nergens naar toe.

En eventuele aanraders van nummers voor beide bands zijn ook welkom. Favoriete nummers of goede instapnummers, beide prima.

Verder #teamDokken #teamFeuerschwanz
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en MarcoReusel
Jij weet dat misschien/waarschijnlijk wel, heeft Monkey3 ook nummers met zang en worden die live gespeeld? Dat miste ik vooral in die nummers, het bouwt lekker op, maar het gaat (voor mij) nergens naar toe.

En eventuele aanraders van nummers voor beide bands zijn ook welkom. Favoriete nummers of goede instapnummers, beide prima.

Verder #teamDokken #teamFeuerschwanz
Nee, Monkey3 is puur instrumentaal. Op wat gesproken zinnetjes hier en daar na.

Pfoeh, instapnummers.. Vind ik een lastige vraag, eerlijk gezegd. Tenminste, als iemand het vraagt die net als ik gek is van layerbuilding psychedelische postrock, dan kan ik er zo vijf of tien opnoemen. Maar dat is ook wel het probleem gelijk, haha. Ze doen eigenlijk precies niets wat jij normaal zoekt in de muziek. Geen zang, amper nummers onder de tien minuten, geen refreintjes.

Misschien deze dan. Is een wat korter nummer, met een in elk geval een main thema wat twee keer in het nummer terugkomt. En ergens halverwege een magnifieke gitaar/hammond solo die je wellicht kunt appreciëren.


Of anders deze ingekorte versie van Icarus. Die bouwt wel op naar een zeer specifieke conclusie, waardoor je wat minder het idee hebt dat het nergens naartoe gaat. De originele versie duurt tien minuten langer en heeft een hele sfeervolle, maar zeer rustige minutenlange passage waarvan ik bijna zeker weet dat jij erop af gaat haken, haha.


Voor een propere introductie van CBP geef ik graag het stokje over aan @Joslittel. Hij is al jaren groot fan en heeft laatst ook een hele playlist van ze gemaakt. Ik zit zelf ook nog maar op het topje van de ijsberg in mijn ontdekkingstocht. Zij hebben trouwens wel degelijk zang. Meerdere zangers zelfs, haha. Maar uiteraard ook weer een heel arsenaal aan lange, gelaagde songs. Ik luister zelf het meest naar het magnifieke 'We Forgotten Who We Are'. Alleen dat intro is al de moeite waard. Zet gelijk de toon voor iets prachtigs.

 
En niemand die even een postertje plakt? ;)

393222449_6485879335493_5632158181879586151_n.jpg


Best leuke toevoegingen, met:
  • Saxon (steengoed)
  • Epica (altijd geweldig)
  • Testament (kom normaal nooit echt toe aan de thrash bands, maar wellicht deze keer wel)
  • Beast In Black (misschien wat vaak gezien, maar toch altijd leuk als je in de mood bent)
  • Cirith Ungol (nog nooit gezien, cool!)
  • Massive Wagons (lekker poppy/punky hardrock voor vroeg op de dag, gezien op GMM22, ik ben fan!)

Cirith Ungol vind ik persoonlijk wel de meest interessante toevoeging.
Klassieke heavy metal band (opgericht 1971), die echter een soort mix van doom en power metal spelen (niet de meest voor de hand liggende combinatie zou je denken). Ze worden zelfs als een van de grondleggers van beide genres gezien.
3 weken geleden kwam nog een nieuw album van hen uit, wat prima klinkt.

Hier een oudje:

 
Laatst bewerkt:
Nee, Monkey3 is puur instrumentaal. Op wat gesproken zinnetjes hier en daar na.

Pfoeh, instapnummers.. Vind ik een lastige vraag, eerlijk gezegd. Tenminste, als iemand het vraagt die net als ik gek is van layerbuilding psychedelische postrock, dan kan ik er zo vijf of tien opnoemen. Maar dat is ook wel het probleem gelijk, haha. Ze doen eigenlijk precies niets wat jij normaal zoekt in de muziek. Geen zang, amper nummers onder de tien minuten, geen refreintjes.

Misschien deze dan. Is een wat korter nummer, met een in elk geval een main thema wat twee keer in het nummer terugkomt. En ergens halverwege een magnifieke gitaar/hammond solo die je wellicht kunt appreciëren.


Of anders deze ingekorte versie van Icarus. Die bouwt wel op naar een zeer specifieke conclusie, waardoor je wat minder het idee hebt dat het nergens naartoe gaat. De originele versie duurt tien minuten langer en heeft een hele sfeervolle, maar zeer rustige minutenlange passage waarvan ik bijna zeker weet dat jij erop af gaat haken, haha.


Voor een propere introductie van CBP geef ik graag het stokje over aan @Joslittel. Hij is al jaren groot fan en heeft laatst ook een hele playlist van ze gemaakt. Ik zit zelf ook nog maar op het topje van de ijsberg in mijn ontdekkingstocht. Zij hebben trouwens wel degelijk zang. Meerdere zangers zelfs, haha. Maar uiteraard ook weer een heel arsenaal aan lange, gelaagde songs. Ik luister zelf het meest naar het magnifieke 'We Forgotten Who We Are'. Alleen dat intro is al de moeite waard. Zet gelijk de toon voor iets prachtigs.


Ik dacht dat ik het bij Crippled Black Phoenix had, dat ik de zang minder vond. Vrouwelijke zangeres, beetje zuchtende zang als dat logisch klinkt (en ik het me goed herinner)
 
Ik dacht dat ik het bij Crippled Black Phoenix had, dat ik de zang minder vond. Vrouwelijke zangeres, beetje zuchtende zang als dat logisch klinkt (en ik het me goed herinner)
Gelukje voor jou dan dat ze dus meerdere zangers hebben. Gewoon je vingers in je oren stoppen als die mevrouw aan de beurt is. :)
 
  • Haha
Waarderingen: nikita en Dr. Hannibal
En niemand die even een postertje plakt? ;)

393222449_6485879335493_5632158181879586151_n.jpg


Best leuke toevoegingen, met:
  • Saxon (steengoed)
  • Epica (altijd geweldig)
  • Testament (kom normaal nooit echt toe aan de thrash bands, maar wellicht deze keer wel)
  • Beast In Black (misschien wat vaak gezien, maar toch altijd leuk als je in de mood bent)
  • Cirith Ungol (nog nooit gezien, cool!)
  • Massive Wagons (lekker poppy/punky hardrock voor vroeg op de dag, gezien op GMM22, ik ben fan!)

Cirith Ungol vind ik persoonlijk wel de meest interessante toevoeging.
Klassieke heavy metal band (opgericht 1971), die echter een soort mix van doom en power metal spelen (niet de meest voor de hand liggende combinatie). Ze worden zelfs als een van de grondleggers van beide genres gezien.
3 weken geleden kwam nog een nieuw album van hen uit, wat prima klinkt.

Hier een oudje:


Vorige pagina nog een poster gezien :LOL:
Gelukje voor jou dan dat ze dus meerdere zangers hebben. Gewoon je vingers in je oren stoppen als die mevrouw aan de beurt is. :)

Zal nog wat anders aanzetten dan en de introductie van @Joslittel afwachten
 
Is wellicht een beetje cynisch van mij, wat ik nu ga zeggen. Maar ik vraag me dus oprecht af of er mensen zijn die twijfelen over Alcatraz en dan Europe als headliner zien en vervolgens denken "goh ja, dat trekt me over de streep!".

Met alle respect voor Europe, persoonlijk zie ik Alcatraz liever dat soort acts gewoon aan Graspop laten en verder bouwen aan hun meer rauwe, alternatieve reputatie. Daarmee hebben ze al heel veel Graspop-bezoekers van het eerste uur voor zich gewonnen. Inclusief ondergetekende.
Ik denk dat je Alcatraz dan juist een beetje verkeerd inschat.
Zeker willen ze meer volk trekken of weglokken bij GMM, maar Alcatraz is ook een festival dat heel erg trouw blijft aan zijn roots en lokale en oudere achterban.

Ze plaatsen zeer bewust veel oude (maar ook nieuwe, retro) heavy metal bands, vaak geconcentreerd op een bepaalde dag.
Vorig jaar sloten nog K.K.'s Priest (zelfs headliner) en Michael Schenker Group een dag af. Niet bepaald de grootste namen (ook niet van hun dag), maar ik denk dat Alcatraz daar niet zo om geeft. Die stellen liever hun vaste bezoekers tevreden, dan dat ze nieuwe trekken. Dat laatste zien ze waarschijnlijk meer als 'bonus'.
Je zou wellicht kunnen zeggen dat ze 'groot zijn geworden door klein te blijven'. ;)
 
Ik denk dat je Alcatraz dan juist een beetje verkeerd inschat.
Zeker willen ze meer volk trekken of weglokken bij GMM, maar Alcatraz is ook een festival dat heel erg trouw blijft aan zijn roots en lokale en oudere achterban.

Ze plaatsen zeer bewust veel oude (maar ook nieuwe, retro) heavy metal bands, vaak geconcentreerd op een bepaalde dag.
Vorig jaar sloten nog K.K.'s Priest (zelfs headliner) en Michael Schenker Group een dag af. Niet bepaald de grootste namen (ook niet van hun dag), maar ik denk dat Alcatraz daar niet zo om geeft. Die stellen liever hun vaste bezoekers tevreden, dan dat ze nieuwe trekken. Dat laatste zien ze waarschijnlijk meer als 'bonus'.
Je zou wellicht kunnen zeggen dat ze 'groot zijn geworden door klein te blijven'. ;)
Hmm ja, fair enough. Zit even door de vorige affiches te bladeren en die bevestigen jouw gelijk.

Dan heb ik niets gezegd. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Hmm ja, fair enough. Zit even door de vorige affiches te bladeren en die bevestigen jouw gelijk.

Dan heb ik niets gezegd. :)
Ben er nu 4 keer geweest, en dan gaan bepaalde dingen je wel opvallen. 😅
Bv. dat het hele festival nog steeds een heel groot 'ons kent ons' gevoel heeft.
Ieder jaar zien we veel dezelfde gezichten, en overal mensen die elkaar begroeten, zelfs vooraan bij optredens.

Het leeft daar echt in de stad (wij arriveren altijd op de donderdag en slapen dan in een hotel in het centrum, en gaan dan op donderdagavond ook naar de lokale, excentrieke rock/metal kroeg, Café Tempeliers), heel veel mensen gaan ernaartoe, zelfs al ze niet zoveel met metal hebben.
Die gaan dan gewoon de hele dag in El Presidio of bij @imac aan de bar hangen, om dan tegen de avond nog een optredentje van een voor hen bekende band mee te pikken (als ze dan niet al veel te zat zijn). Dat kan bv. Channel Zero zijn, maar ook bands als Accept, Judas Priest (zelfs als dat een slap aftreksel is), Saxon, Michael Schenker, of Europe dus.
 
Ben er nu 4 keer geweest, en dan gaan bepaalde dingen je wel opvallen. 😅
Bv. dat het hele festival nog steeds een heel groot 'ons kent ons' gevoel heeft.
Ieder jaar zien we veel dezelfde gezichten, en overal mensen die elkaar begroeten, zelfs vooraan bij optredens.

Het leeft daar echt in de stad (wij arriveren altijd op de donderdag en slapen dan in een hotel in het centrum, en gaan dan op donderdagavond ook naar de lokale rock/metal kroeg, ), heel veel mensen gaan ernaartoe, zelfs al ze niet zoveel met metal hebben.
Die gaan dan gewoon de hele dag in El Presidio of bij @imac aan de bar hangen, om dan tegen de avond nog een optredentje van een voor hen bekende band mee te pikken (als ze dan niet al veel te zat zijn). Dat kan bv. Channel Zero zijn, maar ook bands als Accept, Judas Priest (zelfs als dat een slap aftreksel is), Saxon, Michael Schenker, of Europe dus.
Helder. Ja dat het ook een feestje voor de buurt is, had ik wel begrepen. Volgens mij vandaar ook die mogelijkheid voor mensen om een los ticket voor donderdagavond te kopen. Ik begreep trouwens ook dat de locals veel liever een bende metalheads op bezoek hebben dan het volk wat een week later op Kamping Kitch af komt, op hetzelfde terrein.

Ik ben zelf afgelopen editie voor de tweede keer geweest, nadat ik in 2021 bij de corona-editie was. Die laatste is natuurlijk niet representatief voor hun eigenlijke line-up, gegeven de omstandigheden. En op KK's Priest en Michael Schenker hoorde ik juist veel kritiek (sidenote: ik vond KK's set juist vet, met een fenomenale Ripper op vocals), dus ben er niet zo mee bezig geweest dat dergelijke acts standaard wel ergens op het affiche verschijnen.

Mijn beeld van Alcatraz is dat ze juist wat meer ruimte op hun affiche maken voor de wat meer extreme varianten van metal. Wat juist een veelgehoord kritiekpunt is op Graspop, dat die de laatste jaren wat te veilig zijn gaan programmeren. En dat daarom veel oudgedienden van Graspop inmiddels de oversteek naar Kortrijk hebben gemaakt.

Persoonlijk heb ik trouwens tot nu toe elk affiche van Graspop prima kunnen appreciëren, maar ik vond de sfeer op Alcatraz dit jaar significant relaxter.
 
Persoonlijk heb ik trouwens tot nu toe elk affiche van Graspop prima kunnen appreciëren, maar ik vond de sfeer op Alcatraz dit jaar significant relaxter.
Had dit ook dit jaar. Zowel graspop als Alcatraz gedaan. Doordat afstanden korter zijn, kleiner publiek,...allemaal zaken die het relaxer maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Jamel
Helder. Ja dat het ook een feestje voor de buurt is, had ik wel begrepen. Volgens mij vandaar ook die mogelijkheid voor mensen om een los ticket voor donderdagavond te kopen. Ik begreep trouwens ook dat de locals veel liever een bende metalheads op bezoek hebben dan het volk wat een week later op Kamping Kitch af komt, op hetzelfde terrein.

Ik ben zelf afgelopen editie voor de tweede keer geweest, nadat ik in 2021 bij de corona-editie was. Die laatste is natuurlijk niet representatief voor hun eigenlijke line-up, gegeven de omstandigheden. En op KK's Priest en Michael Schenker hoorde ik juist veel kritiek (sidenote: ik vond KK's set juist vet, met een fenomenale Ripper op vocals), dus ben er niet zo mee bezig geweest dat dergelijke acts standaard wel ergens op het affiche verschijnen.

Mijn beeld van Alcatraz is dat ze juist wat meer ruimte op hun affiche maken voor de wat meer extreme varianten van metal. Wat juist een veelgehoord kritiekpunt is op Graspop, dat die de laatste jaren wat te veilig zijn gaan programmeren. En dat daarom veel oudgedienden van Graspop inmiddels de oversteek naar Kortrijk hebben gemaakt.

Persoonlijk heb ik trouwens tot nu toe elk affiche van Graspop prima kunnen appreciëren, maar ik vond de sfeer op Alcatraz dit jaar significant relaxter.

Ik dacht dat de insteek niet zo zeer is om meer extremere varianten van metal te boeken, maar dat ze gewoon zo breed mogelijk willen programmeren met het beste van elk (sub)genre, waarbij je automatisch ook meer extremere genres dus hebt. Maar elke editie heb ik wel meerdere speciale boekingen in "mijn" hoek van metal gezien. Voor de 2020 editie stond bijvoorbeeld Ratt er, ook zo'n amerikaanse glammetal band die eigenlijk nooit meer buiten de VS spelen.
 
Ik dacht dat de insteek niet zo zeer is om meer extremere varianten van metal te boeken, maar dat ze gewoon zo breed mogelijk willen programmeren met het beste van elk (sub)genre, waarbij je automatisch ook meer extremere genres dus hebt. Maar elke editie heb ik wel meerdere speciale boekingen in "mijn" hoek van metal gezien. Voor de 2020 editie stond bijvoorbeeld Ratt er, ook zo'n amerikaanse glammetal band die eigenlijk nooit meer buiten de VS spelen.
Ze boeken wel 'speciallekes' maar niet als headliner. Dit jaar de reunie van Forbidden. Voor volgend jaar zag ik ze wel al passeren op een affiche voor een junifestival. Maar Alcatraz had de primeur. Dus ze zoeken wel uniekere acts uit, daarom niet per definitie extremer.
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Is dan wel van de show van Sweden Rock 2013, maar persoonlijk vind ik het super:
(en zingen kan hij live ook nog steeds, ook 10 jaar later)

 
  • Leuk
Waarderingen: MarcoReusel
Mijn beeld van Alcatraz is dat ze juist wat meer ruimte op hun affiche maken voor de wat meer extreme varianten van metal. Wat juist een veelgehoord kritiekpunt is op Graspop, dat die de laatste jaren wat te veilig zijn gaan programmeren. En dat daarom veel oudgedienden van Graspop inmiddels de oversteek naar Kortrijk hebben gemaakt.
Ik dacht dat de insteek niet zo zeer is om meer extremere varianten van metal te boeken, maar dat ze gewoon zo breed mogelijk willen programmeren met het beste van elk (sub)genre, waarbij je automatisch ook meer extremere genres dus hebt. Maar elke editie heb ik wel meerdere speciale boekingen in "mijn" hoek van metal gezien. Voor de 2020 editie stond bijvoorbeeld Ratt er, ook zo'n amerikaanse glammetal band die eigenlijk nooit meer buiten de VS spelen.
Met beiden eens. Graspop boekt steeds meer metalcore en nu-metal en dat gaat ten koste van andere genres. Afgelopen jaar betrof dat vooral power en black metal, die juist sterker vertegenwoordigd zijn op Alcatraz. Daarbij weet Alcatraz ook hele interessante namen (daar bedoel ik mee: veel hype of een klassieker binnen een bepaald genre) neer te zetten die nooit of al heel lang (>10 jaar) niet op Graspop hebben gespeeld, zoals Psychonaut, Dismember, Elder, Gaerea etc. Ratt is daarin ook een goed voorbeeld, en komend jaar bijv. Dokken. Niet dat Graspop slechte line-ups heeft of geen nieuwe namen boekt, maar er worden vooralsnog veel namen geboekt die er elke 2-3 jaar staan waardoor je bijna de halve line-up al vantevoren kan invullen.
 

Users who are viewing this thread