Het lijkt me niet dat dit een generatie/muziek luister ding is per sé? Destijds gewoon echt een mega bekend nummer in de semi-alternatieve hoek?
Of ik begrijp even niet wat je bedoelt/heb gemist dat dit nummer dan enkel door tiktok zo bekend is geworden?
Nee, zeker niet alleen door Tik Tok, maar dat heeft natuurlijk wel een flinke boost gegeven.
Tijdens het typen van het bericht kreeg ik een aha-momentje.
Ik zie wel eens van die nummers voorbijkomen die miljarden keren zijn gestreamd.
Met enige regelmaat nummers waar ik nooit van gehoord heb.
Omdat het genre/nummer niet mijn smaak is en ik er daardoor snel niet mee in aanraking kom.
En dan zie je bij nummers die al decennia lang in een top ... allertijden staan, soms met nog geen honderste daarvan aan views .
Toen bedacht ik me dat die nummers ook miljarden keren zijn geluisterd op het moment dat het hits werden, maar dat dat nooit zo gemeten is.
Radio-play en verkoop muziekdragers geven hele andere cijfers dan aantal streams waarbij iedere keer dat het afgespeeld gemeten wordt.
De piek van die populariteit is nooit op dezelfde wijze vastgelegd waardoor uitspraken mbt populariteit van nieuwe en legacy acts een beetje appels met peren vergelijken is.
Al geven streamingcijfers per dag.week.maand wel een goed beeld wat er op dat moment populair is natuurlijk.