Het is ook gevaarlijk om streamingcijfers te extrapoleren naar ticketverkoop, en zeker voor een festival als Rock Werchter dat een eerder conservatief publiek heeft.Ik vind The Neighbourhood echt een interessant gegeven en een mooi voorbeeld dat dit forum totaal niet representatief is voor de manier waarop muziek beluisterd wordt. Het werd hierboven al aangehaald maar deze band heeft 0,0 radio airplay, maar staat tussen The Weeknd, Ed Sheeran en Harry Styles in de streaminglijst. Dat doelpubliek luistert helemaal niet naar de radio. Ik ken wat nummers omdat ze op volume 10 staan als de tienerdochters thuis in de badkamer staan, maar had er ook nooit van gehoord. Bij dat concert in het Sportpaleis toestanden gezien, tieners die daar voor het Sportpaleis de nacht hebben doorgebracht, om 14 uur namiddag al een rij tot aan de voetgangersbrug, complete chaos en over hekken kruipen bij het openen van de deuren... Ben benieuwd of zoiets op RW zou passen, meer iets voor PKP lijkt me...
Pakweg Karol G, Travis Scott, BTS, Future, J Balvin en Pitbull hebben gi-gan-tisch veel streams, maar ik ben er vrij zeker van dat elk van deze artiesten door een overgroot deel van het aanwezige publiek lauw ontvangen zouden worden als (sub)headliner op Rock Werchter en dat er vrij weinig volk zou staan. Een groot deel van die streams komt uit andere continenten, leeftijdscategorie en andere variabelen waardoor er wellicht geen match is met de 80.000 mensen die op Rock Werchter zijn.
Zo'n Pitbull verkocht het Sportpaleis ook uit op een paar minuten, maar Werchter Boutique was ondanks zijn komst + die van kanonnen als Katy Perry, Mika en Pommelien ook niet uitverkocht. Tegenwoordig is muziekbeleving zodanig niche dat het perfect kan om 20.000 tickets voor een zaalshow te slijten aan een groep toegewijde fans, zonder dat de gemiddelde concertganger/festivalganger die artiest of groep in kwestie kent.
De selectie aan mensen op dit forumtopic lijkt me eigenlijk net wel een stuk representatiever voor wat al dan niet geschikt is op RW, dan streamingcijfers. The Neigbhourhood lijkt me een leuk groepje (voor de liefhebbers) ergens in de namiddag, maar bij een hoge spot op de main zal daar erg weinig volk staan volgens mij.