Lowlands 2027

Nostalgie acts horen toch ook gewoon een beetje bij Lowlands.
Het leuk vinden dat Tiesto of the Strokes komen , betekent niet dat je niet wilt dat Lowlands de alternatieve richting op gaat. Zelfde geldt dat je het ook prima kan vinden dat er acts als Antoon op de line-up staan en daarnaast alsnog de alternatieve richting van Lowlands kan waarderen. Dit kan allemaal naast elkaar bestaan.

Zeker op Lowlands, waar de kracht hem juist zit in alle genres die door elkaar geboekt worden, maar ook de verschillende tijdsgeesten die je kan terugvinden op de lin-up. Laat ze maar gewoon voortborduren op de affiches van de afgelopen twee jaar, en qua nacht verder gaan met wat er dit jaar op de line-up stond in de nacht. Voices from the Lake, Kabouter putlucht, Gysele, Violent Magic Orchestra, Lambrini Girls zijn heerlijke namen die de nacht een stuk afwisselender maakte dan voorgaande jaren.

• Leuk
Waarderingen: @Marc, WTSGD en CVS
Maarja wat en wanneer is iets alternatief. Alpha namen zijn dat vrijwel nooit.
Klopt, dus je hebt ook gewoon mainstream namen nodig om de Alpha slots te vullen. Maar juist die combi met mainstream namen en dan erna weer moeilijk kijken bij acts als Maruja of Geordie Greep maken Lowlands zo lekker.

Maarja wat en wanneer is iets alternatief. Alpha namen zijn dat vrijwel nooit.
Ik zou zeggen, ofwel (1) muzikaal afwijkend van wat de norm is in de hitlijsten / op de grote radiostations / in de populairste streamingplaylists, ofwel (2) een economie van onafhankelijke labels, kleine DIY zaaltjes, etc., ofwel (3) het verkennen van nieuwe vormen van identiteit op het gebied van gender, seksualiteit, culturele identiteit, etc. (daar zou je Lorde en Chapell Roan onder kunnen scharen).

Maar het onderscheid blijft vaag en weinig precies: Sonic Youth maakte alternatieve muziek, deed veel voor onafhankelijke labels (en Thurston Moore speelde recent nog in de Occii in Amsterdam), maar zat ook bij een major label. Het is ook een bepaalde oriëntatie.

In mijn optiek: het alternatieve van Lowlands zit 'm in 1 & 3 (hoewel niet 100% van de line-up) - maar niet echt op punt 2 (want MOJO / Live Nation). Bij een alternatief festival uit categorie 2 zou ik eerder denken aan Left of the Dial of Fusion in Duitsland. Daar heb je bijvoorbeeld de hele headlinerstructuur ook helemaal niet.

• Leuk
Waarderingen: fugazi
Als we dan een beetje nostalgisch doen, doe dan maar een revival van de hele New York scene early zeroes. Strokes, Interpol, LCD Sound System... Ik zou een of meerdere van die namen ontzettend toejuichen. Interpol weer een fantastische plaat ook gemaakt.
En de Yeah Yeah Yeahs dan graag. Die waren bij hun vorige tour pijnlijk dichtbij.

• On fire
Waarderingen: RobbieV
Ik zou zeggen, ofwel (1) muzikaal afwijkend van wat de norm is in de hitlijsten / op de grote radiostations / in de populairste streamingplaylists, ofwel (2) een economie van onafhankelijke labels, kleine DIY zaaltjes, etc., ofwel (3) het verkennen van nieuwe vormen van identiteit op het gebied van gender, seksualiteit, culturele identiteit, etc. (daar zou je Lorde en Chapell Roan onder kunnen scharen).

Maar het onderscheid blijft vaag en weinig precies: Sonic Youth maakte alternatieve muziek, deed veel voor onafhankelijke labels (en Thurston Moore speelde recent nog in de Occii in Amsterdam), maar zat ook bij een major label. Het is ook een bepaalde oriëntatie.

In mijn optiek: het alternatieve van Lowlands zit 'm in 1 & 3 (hoewel niet 100% van de line-up) - maar niet echt op punt 2 (want MOJO / Live Nation). Bij een alternatief festival uit categorie 2 zou ik eerder denken aan Left of the Dial of Fusion in Duitsland. Daar heb je bijvoorbeeld de hele headlinerstructuur ook helemaal niet.

Jij beschrijft perfect waarom ik al ruim een kwart eeuw klant van Lowlands ben. Het is een beetje alternatief, beetje progressief en de headliners zijn als bezoeker helemaal geen verplichte kost. Laatstgenoemde verkoopt misschien een groot deel van de kaarten, maar je kan net zo goed drie avonden op rij om tien uur s avonds bij de Lima staan te hossen of in de X-Ray iets vaags en experimenteels zien. En tegelijkertijd is de onderkant van de poster ook weer geen Roadburn of Le Guess Who waarvoor je echt een open vizier voor nieuwe stijlen en geluiden moet hebben. Dat maakt het festival zo ontspannen.

Vinden mensen het echt belangrijk wat voor gender of seksuele voorkeuren een artiest heeft? (Dat lees ik) dan ik echt waar gaat het heen.

Gaat er toch om of je hem goed vindt de rest zal mij echt een zorg zijn hoor.

• Leuk
Waarderingen: LLoww
Vinden mensen het echt belangrijk wat voor gender of seksuele voorkeuren een artiest heeft? (Dat lees ik) dan ik echt waar gaat het heen.

nee boeit me totaal niet

Vanwaar die vraag ineens?

Vanwaar die vraag ineens?

Dit stukje.

Ik vraag mij oprecht af of dit een puntje is voor sommige. Weet nog dat sommige het belangrijk vonden dat Chapell Roan er stond omdat ze openlijk toegeeft op vrouwen te vallen. Dan denk ik volgens mij is dit bij Skin al 25 jaar bekend en geen enkel issue.

Kan mij er niks bij voorstellen namelijk. Muziek draait toch om de muziek?

Tiesto is veel te duur en groot qua naam om die in de nacht te programmeren. De enige optie is als headliner in de Alpha, maar denk ook dat 'ie daar veel te duur voor is (voor een DJ-act dan). Hij staat het laatste jaren ook niet op festivals als Tomorrowland, simpelweg vanwege het prijskaartje.

Tiesto is veel te duur en groot qua naam om die in de nacht te programmeren. De enige optie is als headliner in de Alpha, maar denk ook dat 'ie daar veel te duur voor is (voor een DJ-act dan). Hij staat het laatste jaren ook niet op festivals als Tomorrowland, simpelweg vanwege het prijskaartje.
2 jaar geleden kon Paaspop hem nog betalen. Is toch wel een slag kleiner dan dan Tomorrowland en Lowlands.

• Leuk
Waarderingen: BeWario
Grotendeels heb je gelijk, en al helemaal met Tiesto. The Strokes hebben net een nieuw album gereleased dus die zijn in mijn ogen nog redelijk relevant.
The Offspring heb ik ooit een keer op LL gezien, dat was tien jaar geleden al een aanfluiting :ROFLMAO:
Waren afgelopen keer op JOA erg goed en een groot feest dankzij al hun bekende nummers.

Waarom vond je het een aanfluiting?

Users who are viewing this thread