Ik zou zeggen, ofwel (1) muzikaal afwijkend van wat de norm is in de hitlijsten / op de grote radiostations / in de populairste streamingplaylists, ofwel (2) een economie van onafhankelijke labels, kleine DIY zaaltjes, etc., ofwel (3) het verkennen van nieuwe vormen van identiteit op het gebied van gender, seksualiteit, culturele identiteit, etc. (daar zou je Lorde en Chapell Roan onder kunnen scharen).
Maar het onderscheid blijft vaag en weinig precies: Sonic Youth maakte alternatieve muziek, deed veel voor onafhankelijke labels (en Thurston Moore speelde recent nog in de Occii in Amsterdam), maar zat ook bij een major label. Het is ook een bepaalde oriëntatie.
In mijn optiek: het alternatieve van Lowlands zit 'm in 1 & 3 (hoewel niet 100% van de line-up) - maar niet echt op punt 2 (want MOJO / Live Nation). Bij een alternatief festival uit categorie 2 zou ik eerder denken aan Left of the Dial of Fusion in Duitsland. Daar heb je bijvoorbeeld de hele headlinerstructuur ook helemaal niet.