Actualiteit

Eerlijk gezegd weet ik eigenlijk niet waar we het dan zo over oneens zijn. Het staat je overigens vrij om haar naam te verbasteren, en je houd het ook nog best netjes, dus ik neem er absoluut geen aanstoot aan, maar ik geef enkel aan dat ik het, hier op het forum, eigenlijk onnodig vind. Be the bigger person zou ik zeggen. Maar goed, als het oplucht, lekker doen hoor.

Wat betreft dat liegen, ook daar geef ik je geen ongelijk in. Ik denk echter dat dit over het hele spectrum, bij alle politici van links naar rechts, in meer en mindere mate gebeurt. Het is maar net bij wie je er wel aanstoot aan neemt, en bij wie niet. En het is niet zo dat ik het accepteer onder de noemer "ja maar zij doen het ook", het blijft een enorm zwaktebod. Maar om het alleen bij Yesilgöz zo aan te stippen vind ik te selectief. Al ben ik natuurlijk ook gekleurd hierin als VVD'er.

Verder moeten we zeker van populistische politiek en politici af, alleen denk ik dat er nogal wat mensen in de rij staan waar ik dat etiket eerder op zou plakken dan Yesilgöz. Maar inderdaad: als lijsttrekker van de VVD stelt ze mij ook teleur. Maar de VVD is natuurlijk wel meer dan Dilan. We kunnen er de focus op blijven gooien hoe fout hun leidsvrouw is/overkomt, maar de ideologie van die partij maakt dat ze een belangrijke schakel blijven in het coalitie proces, en een belangrijke afgevaardigde vormen voor een hele grote groep rechts georiënteerde mensen. Dermate belangrijk, dat D66 en CDA blijkbaar niet om de VVD heen kunnen, zelfs niet in de wetenschap dat er eerder gebeurde wat je in je side note vermeld...
Ik ben verder ook wel benieuwd naar je verdere voorkeuren. Ik bedoel dat zeker niet bashend of iets dergelijks. Maar de VVD is toch eigenlijk niet meer liberaal te noemen, maar veel eerder rechts?

Misschien dat er met een Karremans of wat anderen in de top 10 nog wel een economisch liberaler beleid wordt voorgestaan (kleinere overheid hoor ik vaker opgedreund worden), maar zeker sinds Rutte weg is, maar eigenlijk al sinds hij er zat, is er toch nog weinig liberaals aan. Hooguit liberaal voor grootverdieners.

Kunnen ons weer opmaken voor snelle verkiezingen.
Ja, want zodra Yesilgöz ergens geen zin in blijkt te hebben, trekt ze de stekker eruit. En maakt het land weer een rukje meer naar (extreem)rechts, want het wanbestuur dat ons land de afgelopen jaren teistert is immers de schuld van links 🤡

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Eerlijk gezegd weet ik eigenlijk niet waar we het dan zo over oneens zijn. Het staat je overigens vrij om haar naam te verbasteren, en je houd het ook nog best netjes, dus ik neem er absoluut geen aanstoot aan, maar ik geef enkel aan dat ik het, hier op het forum, eigenlijk onnodig vind. Be the bigger person zou ik zeggen. Maar goed, als het oplucht, lekker doen hoor.

Wat betreft dat liegen, ook daar geef ik je geen ongelijk in. Ik denk echter dat dit over het hele spectrum, bij alle politici van links naar rechts, in meer en mindere mate gebeurt. Het is maar net bij wie je er wel aanstoot aan neemt, en bij wie niet. En het is niet zo dat ik het accepteer onder de noemer "ja maar zij doen het ook", het blijft een enorm zwaktebod. Maar om het alleen bij Yesilgöz zo aan te stippen vind ik te selectief. Al ben ik natuurlijk ook gekleurd hierin als VVD'er.

Verder moeten we zeker van populistische politiek en politici af, alleen denk ik dat er nogal wat mensen in de rij staan waar ik dat etiket eerder op zou plakken dan Yesilgöz. Maar inderdaad: als lijsttrekker van de VVD stelt ze mij ook teleur. Maar de VVD is natuurlijk wel meer dan Dilan. We kunnen er de focus op blijven gooien hoe fout hun leidsvrouw is/overkomt, maar de ideologie van die partij maakt dat ze een belangrijke schakel blijven in het coalitie proces, en een belangrijke afgevaardigde vormen voor een hele grote groep rechts georiënteerde mensen. Dermate belangrijk, dat D66 en CDA blijkbaar niet om de VVD heen kunnen, zelfs niet in de wetenschap dat er eerder gebeurde wat je in je side note vermeld...
Waardeer je genuanceerde reactie en de zelfreflectie 🙂 Waar we het denk ik met name over oneens zijn is de koers van de VVD. Ja, de VVD is meer dan Dilan. Tegelijkertijd worden de VVD'ers die zich wat redelijker opstellen (Brekelmans die in Buitenhof sprak over de mogelijkheid van een breed middenkabinet met GLPvdA) meteen teruggefloten door Yesilgöz. Ik snap dat er zoiets is als fractiediscipline, maar hoe de partij zo zwijgzaam afglijdt naar extreemrechts, vind ik opmerkelijk. En ik vind ik het eigenlijk niet te verkopen dat je als liberaal een openlijke voorkeur hebt voor partijen met fascistische elementen (JA21, BBB, PVV), in plaats van samen te werken met een partij die volledig binnen de grenzen van de democratische rechtsstaat opereert.

Laatst bewerkt:
Pvda en GL moeten gewoon snel weer gaan scheiden van elkaar zodat er weer meer variatie komt op links. We kunnen VVD wel nu de schuld gaan geven, maar waarom zouden ze samenwerken met een partij waar ze lijnrecht tegwnover staan op bijna alle punten. Ze zullen vast een beetje naar rechts gegaan zijn, maar op links is nu alles rond het “centrum” totaal weg, waardoor samenwerken gewoon te lastig gaat worden. Die fusie had er gewoon niet moeten komen.

• Leuk
Waarderingen: legenden
Pvda en GL moeten gewoon snel weer gaan scheiden van elkaar zodat er weer meer variatie komt op links. We kunnen VVD wel nu de schuld gaan geven, maar waarom zouden ze samenwerken met een partij waar ze lijnrecht tegwnover staan op bijna alle punten. Ze zullen vast een beetje naar rechts gegaan zijn, maar op links is nu alles rond het “centrum” totaal weg, waardoor samenwerken gewoon te lastig gaat worden. Die fusie had er gewoon niet moeten komen.
Wat is er volgens jou dan zo enorm afwijkend op links waardoor er niet samengewerkt kan worden? PvdA/GL is al aardig naar het midden bewogen.
Een minderheidskabinet vergt sterke parlementariërs en sterke bestuurders. Daar is nu simpelweg geen sprake van. Dan begrijp ik nog wel dat ze niet over zichzelf gaan zeggen dat het nietsnutten zijn, maar men moet toch wel kunnen inzien dat een wat exotischer variant nadat het land al jaren stilstaat even niet zo handig is. D66, VVD, CDA hebben in de Eerste Kamer nog niet eens 1/3 van de zetels. Kan hooguit nog voorstellen dat ze zodanig lang het proces rekken en gokken dat de PS verkiezingen voordelig (voor deze drie) uitpakken.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en Joss
Wat is er volgens jou dan zo enorm afwijkend op links waardoor er niet samengewerkt kan worden? PvdA/GL is al aardig naar het midden bewogen.
Een minderheidskabinet vergt sterke parlementariërs en sterke bestuurders. Daar is nu simpelweg geen sprake van. Dan begrijp ik nog wel dat ze niet over zichzelf gaan zeggen dat het nietsnutten zijn, maar men moet toch wel kunnen inzien dat een wat exotischer variant nadat het land al jaren stilstaat even niet zo handig is. D66, VVD, CDA hebben in de Eerste Kamer nog niet eens 1/3 van de zetels. Kan hooguit nog voorstellen dat ze zodanig lang het proces rekken en gokken dat de PS verkiezingen voordelig (voor deze drie) uitpakken.
Dan moeten ze wel heel lang rekken, PS verkiezingen zijn pas in maart 2027.

Eens met je betoog. De politieke verschillen met PvdA/GL zijn helemaal niet zo groot, al helemaal niet (meer) op het voor de VVD zo gewichtige onderwerp immigratie. Uiteindelijk weer een politiek spelletje om te kunnen dreigen met samenwerking met (extreem) rechts.

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
Eens met @Oasiss en @Joss en dit weet Yesilgöz zelf ook wel, want in het eindverslag van Buma staat doodleuk dat er op bepaalde belangrijke onderwerpen steun van GLPvdA verwacht gaat worden. Als dat nou echt zo'n extreme tegenpool zou zijn als Yesilgöz wil doen geloven, zou het voor de hand liggen om die steun elders te zoeken 😅

Sidenote; ik ben op een psychologisch niveau gewoon benieuwd wat er met de persoon Yesilgöz, zelf vluchteling en haar politieke carrière begonnen bij nota bene de SP, is gebeurd om nu deze afwijzende houding jegens links te hebben.

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
Eens met @Oasiss en @Joss en dit weet Yesilgöz zelf ook wel, want in het eindverslag van Buma staat doodleuk dat er op bepaalde belangrijke onderwerpen steun van GLPvdA verwacht gaat worden. Als dat nou echt zo'n extreme tegenpool zou zijn als Yesilgöz wil doen geloven, zou het voor de hand liggen om die steun elders te zoeken 😅

Sidenote; ik ben op een psychologisch niveau gewoon benieuwd wat er met de persoon Yesilgöz, zelf vluchteling en haar politieke carrière begonnen bij nota bene de SP, is gebeurd om nu deze afwijzende houding jegens links te hebben.
Ik vermoed dat ze rijker is geworden en nooit veel empathisch vermogen had ;).

• 100
Waarderingen: AngieH

Doet me denken aan die quote uit The Dark Knight: “You either die a hero, or live long enough to see yourself become the villain”

• Leuk
Waarderingen: AngieH
Ik blijf het toch echt ongelooflijk vinden wat er zich afspeelt. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om gewoon de puzzel te leggen dat je twee centrumpartijen, één links en één rechtse hebt die in beide kamers plannen kunnen maken. Heeft de VVD dan echt zulk verrot klimaat gecreëerd dat het al in de formatie gaat nadenken over de volgende verkiezingen? Ik kan er gewoon oprecht kwaad van worden; zet die achterlijke ego's even aan de kant en ga het land helpen. Is dat makkelijk of ga je overal je zin krijgen, zeker niet, maar ga er gewoon voor. Als ik nog één keer "centrumrechts kabinet" hoor van een mickeymouse stem, ga ik mijn tv verkopen.

Deels mee eens. Al vind ik nog steeds niet fair dat de VVD alle kritiek krijgt, terwijl een d66 ook ja 21 en de pvv uitsluit. Soms staan partijen te ver weg van je bed om uberhaupt water bij de wijn te doen, en dat mag je dan ook aangeven. komt men er niet uit, dan nieuwe verkiezingen helaas.

Als de vvd niet met groenlinks wil regeren is dat hun goed recht, ze hebben daar ook goede redenen voor vind ik zelf.

Edit: zie dat erna al een reactie van o.a @ChrisV was die precies verwoord wat ik er van vindt ook.

Minderheidskabinet kan prima werken mits iedereen zich commiteert om t niet met een motie van wantrouwen na 5 dagen naar huis te sturen. Denemarken wordt al langere tijd bestuurd door minderheidskabinetten, en die zitten gemiddeld langer dan een nederlands kabinet.

Laatst bewerkt:
D66 sluit Ja21 niet per se uit. PVV is gewoon een extreem-rechtse partij, die zodra het spannend wordt keer op keer wegloopt. Heel logisch dat er met zo’n partij niet meer kan worden samengewerkt.

Vooral het feit dat feeks Dilan keer op keer aangeeft dat de formatie met VVD en GL-PvdA een linkse zou zijn gaat er bij mij niet in. VVD radicaal rechts, PvdA-GL links of zoals radicaal rechts het graag omschrijft radicaal links, D66 centrumlinks en CDA centrumrechts. Kortom, de definitie van een middenkabinet. Bij Even Tot Hier lieten ze heel mooi zien hoe extreem de evenwichtsbalk naar rechts uitslaat als je GL-PvdA zou verwisselen met Ja21.

Gewoon beslissingen in nemen, of laten nemen door een comité van gekwalificeerde mensen hieromtrent. Ik denk vooral aan drinken/eten opsplitsen in basis-luxe en dat dat haalbaar moet zijn. Andere zaken, zoals gas en elektriciteit, ja dat is lastiger idd
Ik heb de hoop alweer opgegeven inzake btw en koterijen. Die 12% op take away, wat een klucht. Kan je zelfs niet meer uitleggen, zo triestig is het.

Ergens ben ik wel benieuwd naar de onderbouwing van die gedachte...

(Uiteraard vind ik dit ook idioot).

Ik lees dat ze spreekt van etnische profilering, omdat het vaak jongeren met dezelfde achtergrond zijn die gebruik maken van de fatbike. Ik vraag me alleen af of ze daarmee niet zelf profileert. Zie er idd redelijk veel Marokkaans ogende jongeren op fietsen, maar verder ook mensen van allerlei pluimage en - voor de aard en look van het vervoermiddel - ook verrassend wat oudere (witte) mensen 😅

Ziet er eerder uit als een te kleine partij die maar de krantenkoppen probeert te kapen.
Al zie ik ook dat er al snel excuses voor werden aangeboden, wat mij best doet geloven dat het meer een onhandige uitspraak is geweest dan een foute overtuiging.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje

Users who are viewing this thread