Graspop Metal Meeting 2026

Gaerea deze week in Trix gezien, was wel leuk maar ik zou ze niet als must see aanraden.

Zo'n dak lijkt in eerste instantie leuk, maar dan word er nog meer gekampeerd dan nu al het geval is en vind je wsl nooit een plekje.

Ik heb nog niet zoveel ingeluisterd op zich, doe dat liever als de timetable er is. Hebben we ook wat bands zoals Red Fang, waar je gewoon kan chillen en mee headbangen ?
Oei, zijn ze live dan niet oké?

Aaah nieuwe groep ontdekt
-bury tomorrow-

Eens zien wat stijl dat is..

Shocking.. metalcore 😅

Tot zover mijn brede muzieksmaak. (Avatar is ook wel leuk, en nieuw voor mij)

• Haha
Waarderingen: PreFXDesigns en Projunk
Aaah nieuwe groep ontdekt
-bury tomorrow-

Eens zien wat stijl dat is..

Shocking.. metalcore 😅

Tot zover mijn brede muzieksmaak. (Avatar is ook wel leuk, en nieuw voor mij)
Avatar is ook erg strak live! Geven een bak met energie, en spelen erg goed! Tis dat ik ze dit jaar al 2X ga zien (eigen show en voorprogramma metallica) maar anders was t echt een must see voor mij!

• Leuk
Waarderingen: Lars.
disclaimer: geen aanval! gwn een vraag.

Kan iemand zonder voorliefde voor metalcore even uitleggen wat het probleem is ermee?

Ik zie sommigen vragen achter pakweg groepen die even zwaar(licht?) zijn of melodisch zijn. dus dat het zachter is als extremere genres kan het niet zijn.. En zoals al aangehaald zal niemand klagen over Iron maiden of (op basis van de muziek GNR) Wel over architects of zelfs BMTH die toch toch wel vrij zwaar zijn.

mijn 'afkeer (of niet voorkeur)' voor zware of niche metal is -voor mij- vrij 'logisch' Ik kom van een andere scene en in metal geraakt via rock, hardrock naar nu vnl metalcore -> hier is het refrein vaak nog verstaanbaar en meezingbaar en de tussenstukken meestal hard genoeg. (komende van afknappen vanaf er iets teveel 'geroepen' werd..) Groei misschien ooit wel wat door naar andere stijlen (imminence is al wat steviger denk ik.) maar zie me geen afkeer krijgen voor pakweg rock omdat ik nu liefst metalcore luister.

Probeer het te begrijpen aangezien dat het enige genre is waar ik soms echt tegenstanders van zie. Al kan dat gewoon in men hoofd zitten ook (een beetje als een auto ineens overal zien rijden omdat je hem zelf net gekocht hebt) :)
Goede vraag! Bij mij was er gewoon sprake van een overhaaste generalisatie en 'van na mijn puberteit'. Vaak een band tegengekomen die ik niet oké vond, dat gekoppeld aan hun -core stijl en daardoor vrijwel alle andere bands in het genre ook maar afgeserveerd. Vet onlogisch natuurlijk, want er zijn talloze black-, death- en doombands die me niets doen. Dit is omgedraaid tijdens het blind luisteren naar de Graspopplaylists op Spotify (tijdens het forensen of tijdens werk). Bleek ik na een paar keer luisteren en dan maar eens kijken op het schermpje in ene verdomd veel metalcore te kunnen pruimen.

Dat overhaast generaliseren doe ik overigens ook bij andere genres. Ik haat female-fronted metal, maar ik hou van the Gathering, (oude) Delain en After Forever. Die deel ik voor de time being gewoon in een ander genre in ;)

Om terug te keren bij de metalcore: ik kan nu de dynamiek van corebands juist heel goed waarderen, evenals de songwritingskills.

• Geweldig
disclaimer: geen aanval! gwn een vraag.

Kan iemand zonder voorliefde voor metalcore even uitleggen wat het probleem is ermee?

Ik zie sommigen vragen achter pakweg groepen die even zwaar(licht?) zijn of melodisch zijn. dus dat het zachter is als extremere genres kan het niet zijn.. En zoals al aangehaald zal niemand klagen over Iron maiden of (op basis van de muziek GNR) Wel over architects of zelfs BMTH die toch toch wel vrij zwaar zijn.

mijn 'afkeer (of niet voorkeur)' voor zware of niche metal is -voor mij- vrij 'logisch' Ik kom van een andere scene en in metal geraakt via rock, hardrock naar nu vnl metalcore -> hier is het refrein vaak nog verstaanbaar en meezingbaar en de tussenstukken meestal hard genoeg. (komende van afknappen vanaf er iets teveel 'geroepen' werd..) Groei misschien ooit wel wat door naar andere stijlen (imminence is al wat steviger denk ik.) maar zie me geen afkeer krijgen voor pakweg rock omdat ik nu liefst metalcore luister.

Probeer het te begrijpen aangezien dat het enige genre is waar ik soms echt tegenstanders van zie. Al kan dat gewoon in men hoofd zitten ook (een beetje als een auto ineens overal zien rijden omdat je hem zelf net gekocht hebt) :)

Uiteindelijk wil iedereen gewoon meer bands op het affiche van de genres waar ze fan van zijn en minder van de genres waar ze geen fan van zijn. En dan is de laatste jaren (metal)core een genre dat gewoon erg veel aanwezig is op het affiche. Persoonlijk heb ik ook vrij weinig met metalcore en mag er dus inderdaad wel een iets kleiner aantal bands op het affiche, maar anderzijds is het momenteel gewoon het populaire metalgenre, waardoor er gewoon veel bands van zijn en ook geboekt worden, logisch dus. Over 10 jaar is het weer heel wat anders vermoedelijk.

Voor mij is het ook vaak hetzelfde als wat iemand anders al aanhaalde, het klinkt als veel van hetzelfde. De enige metalcore waar ik nog wel naar kan luisteren is Electric Callboy, maar het nieuwe album vind ik dan weer tegenvallen (omdat Tekkno zo goed was waarschijnlijk). Maar ik heb niet specifiek iets tegen metalcore en het boeken daarvan. Ik heb eigenlijk bij heel veel genres dat ik wel 1 of 2 bands uit t genre kan waarderen, maar de rest dan weer niks vind. En dan daarnaast een paar genres waar ik veel leuk van vind.

Maar kort door de bocht dus: iedereen wil meer van waar ie fan van is en minder van waar ie geen fan van is

• Leuk
Vond ze gewoon niet top (must see), eerder een 7.5 ofzo.

Was daar ook en vond de zang wat minder. Niet slecht of zo, maar live had die zanger een soort korrel of gruis in zijn stem die ik persoonlijk na een tijdje wat vervelend begon te vinden, vond het niet fijn om naar te luisteren. Geen idee waarom (misschien wat te schel?), er zijn er die nog veel harder of dieper krijsen of roepen waar ik er geen last van heb.

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07
Uiteindelijk wil iedereen gewoon meer bands op het affiche van de genres waar ze fan van zijn en minder van de genres waar ze geen fan van zijn. En dan is de laatste jaren (metal)core een genre dat gewoon erg veel aanwezig is op het affiche. Persoonlijk heb ik ook vrij weinig met metalcore en mag er dus inderdaad wel een iets kleiner aantal bands op het affiche, maar anderzijds is het momenteel gewoon het populaire metalgenre, waardoor er gewoon veel bands van zijn en ook geboekt worden, logisch dus. Over 10 jaar is het weer heel wat anders vermoedelijk.

Voor mij is het ook vaak hetzelfde als wat iemand anders al aanhaalde, het klinkt als veel van hetzelfde. De enige metalcore waar ik nog wel naar kan luisteren is Electric Callboy, maar het nieuwe album vind ik dan weer tegenvallen (omdat Tekkno zo goed was waarschijnlijk). Maar ik heb niet specifiek iets tegen metalcore en het boeken daarvan. Ik heb eigenlijk bij heel veel genres dat ik wel 1 of 2 bands uit t genre kan waarderen, maar de rest dan weer niks vind. En dan daarnaast een paar genres waar ik veel leuk van vind.

Maar kort door de bocht dus: iedereen wil meer van waar ie fan van is en minder van waar ie geen fan van is
Er is nog geen nieuw album van ec, ze hebben enkel nog maar een paar singles uitgebracht. Tekkno is nog steeds hun laatste album.

Vond ze gewoon niet top (must see), eerder een 7.5 ofzo.
Idd ik was er ook en kan me wel vinden in deze score maar de prijs voor beste dansmoves van de avond wint de zanger met voorsprong.
Maar Orbit culture erna amai ze worden beter met de keer dat ik ze zie!

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07
Hi! Ik heb nog een vraag als first timer op Graspop 2026… ik wil niet zelf met een tent sjouwen en ik zie dat ik
opties heb. De goedkopere optie is de festitent op camping boneyard of anders de luxere versie op inferno. Is op beide douchen gratis? En moet ik voor inferno ook voor 35 euro een apart camping ticket kopen? Inferno staat daar niet bij namelijk. En is het op inferno ‘s nachts rustiger dan boneyard? Sorry voor alle vragen maar ik (mama) ga met mijn puberzoon en wil graag geïnformeerd morgen een goede keus maken 😊 Alvast bedankt voor de reacties!

• Leuk
Waarderingen: Imag en won666
Verwacht de rustigheid als volgt van druk naar rustig
Boneyard(eigen tent)>festitent(staat wel dichtbij de metaldome waar het nachtprogramma is)>inferno(tent staat klaar)

Douchen iig niet gratis op boneyard/festitent. 1 consumptie(skullie de currency op graspop) per keer.
Inferno mogen de reguliere gasten van daar aangeven.

Ow zit ik nog te denken dat er een rustigere variant van de reguliere camping.

Dat is the crypt faciliteiten gelijk maar rustiger.
Zelf ben ik boneyard slaper dus dat moeten degenen die daar afgelopen jaar geslapen even laten weten.
(volgens mij geen festitents daar dus altijd eigen tent)
Iets verder lopen naar het terrein. Maar zeg ongeveer 10min.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Aussie1973 en Loek123
Hi! Ik heb nog een vraag als first timer op Graspop 2026… ik wil niet zelf met een tent sjouwen en ik zie dat ik
opties heb. De goedkopere optie is de festitent op camping boneyard of anders de luxere versie op inferno. Is op beide douchen gratis? En moet ik voor inferno ook voor 35 euro een apart camping ticket kopen? Inferno staat daar niet bij namelijk. En is het op inferno ‘s nachts rustiger dan boneyard? Sorry voor alle vragen maar ik (mama) ga met mijn puberzoon en wil graag geïnformeerd morgen een goede keus maken 😊 Alvast bedankt voor de reacties!
Inferno is wat prijziger, je krijgt dan wel wat luxe voor je geld.
De camping is inderdaad 's nachts wat rustiger, en de douches zijn gratis (op Boneyard 1 muntje per keer geloof ik dus rond de 3,50)
Ook heb je elektriciteit op de inferno, wat ook wel handig kan zijn. Ik slaap zelf op de inferno en neem dan een klein koelkastje mee, dan komt altijd wel goed van pas :) Verder is het ook handig dat je een stuk minder moet lopen want er is een aparte parking bij de inferno.
De 35 euro fee is op de Inferno ook niet van toepassing.

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en Aussie1973
Inferno is 500m van de ingang af, de parking is net langs de camping hiervoor dien je wel nog een parkingticket te kopen maar dat moet je sowieso ook voor de andere camping. Op inferno kan je 24/24 gratis douchen en is het doorgaans niet aanschuiven aan de toiletten behalve bij de ochtendrush dan. Verder heb je op inferno overal elektriciteit wat dus handig is om je gsm op te laden en drinken/eten koel te houden.
Er is ook een ontbijtstand en frituur. En veel zitgelegenheid.
Ook handig is dat je je fesitvalbandje al op inferno kan krijgen waardoor je niet lang moet aanschuiven ervoor.

• Leuk
Waarderingen: Aussie1973
Inferno is wat prijziger, je krijgt dan wel wat luxe voor je geld.
De camping is inderdaad 's nachts wat rustiger, en de douches zijn gratis (op Boneyard 1 muntje per keer geloof ik dus rond de 3,50)
Ook heb je elektriciteit op de inferno, wat ook wel handig kan zijn. Ik slaap zelf op de inferno en neem dan een klein koelkastje mee, dan komt altijd wel goed van pas :) Verder is het ook handig dat je een stuk minder moet lopen want er is een aparte parking bij de inferno.
De 35 euro fee is op de Inferno ook niet van toepassi

Inferno is 500m van de ingang af, de parking is net langs de camping hiervoor dien je wel nog een parkingticket te kopen maar dat moet je sowieso ook voor de andere camping. Op inferno kan je 24/24 gratis douchen en is het doorgaans niet aanschuiven aan de toiletten behalve bij de ochtendrush dan. Verder heb je op inferno overal elektriciteit wat dus handig is om je gsm op te laden en drinken/eten koel te houden.
Er is ook een ontbijtstand en frituur. En veel zitgelegenheid.
Ook handig is dat je je fesitvalbandje al op inferno kan krijgen waardoor je niet lang moet aanschuiven ervoor.
En betaal je bij aankoop ticket de borg of ter plekke op het terrein?

Users who are viewing this thread