Graspop Metal Meeting 2026

Ik heb nu een weekje gehad om de line-up op me in te laten werken. Mijn conclusies (vanuit mijn voorkeuren uiteraard):
  • voor de MS-headliners hoef ik geen kaartje te kopen
  • de Marquee is weer in lijn met mijn voorkeuren, met als absolute uitsmijter de zondag
  • het helpt om je over je metalcorekoudwatervrees heen te zetten, daarmee wordt de line-up een flink stuk interessanter
Kortom: morgen een combi. Graag nóg een paar lekker death-, doom- of black metal namen op de 'tba's' in de Marquee (kaliber Candlemass, Carcass, 1914) om vorig jaar te compenseren en het feest wordt nog mooier!

Laatst bewerkt:
Ik ben al jaren een Pinkpop liefhebber vanwege de breedte van de programmering maar we gooien het komend jaar toch om. PP blijft weer eens lang wachten met hun bekendmaking. Daarnaast, wat nu al op de GMM poster staat is voor ons meer dan voldoende om voor een combiticket te gaan dus, 2 combitickets in de pocket en een GMM ontmaagding om naar uit te kijken🤘🏻🤘🏻

Ik ben al jaren een Pinkpop liefhebber vanwege de breedte van de programmering maar we gooien het komend jaar toch om. PP blijft weer eens lang wachten met hun bekendmaking. Daarnaast, wat nu al op de GMM poster staat is voor ons meer dan voldoende om voor een combiticket te gaan dus, 2 combitickets in de pocket en een GMM ontmaagding om naar uit te kijken🤘🏻🤘🏻

Meteen benieuwd dan naar wat je graag wil gaan zien al momenteel!

Heb hetzelfde met die zondag ja, die zondagavond is echt fucking stacked
Bij de laatste 3 bands van ieder podium zitten zo belachelijk veel dingen die ik wil zien dat ik een groot clashfest aan zie komen
Periphery, Solstafir, Carpenter brut, Electric Callboy, Sabaton, The Gathering, Bury Tomorrow, The plot in you, Mastodon zou ik allemaal wel willen zien maar dat gaat hem natuurlijk zeker niet worden:cry:
Nou inderdaad! Gaat een enorm clashfest worden. Sabaton hoef ik dan weer niet te zien, TPIY en Bury Tomorrow heb ik al gezien en kan ik missen. Hoe dan ook EC, alle anderen afhankelijk van clashes en gevoel van het moment. Op EC na staat er 's avonds niks op de main stages dat ik per se wil zien, ook op Jupiler heb ik alles al eens gezien de afgelopen paar jaar dus ook geen must sees. Bovendien zal de zaterdag ruimschoots in mijn metalcore behoeften voorzien. Het wordt dus vooral Metal Dome vs Marquee 's avonds, en dus EC op de main.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Persoonlijk vind ik in de breedte die zondag ook fenomenaal. Sabaton, Frank Zummo, Foreigner, Kanonenfieber, Solstafir, Bury Tomorrow, Gaerea, ... . Qua headliner duo vind ik dan de vrijdag het sterkst. Zowel Volbeat als Twisted Sister vind ik leuk. Maar Volbeat wel nog gezien tijdens deze tour, en de energie is er heel hard af vind ik. Qua show zoinzo maar ook qua setlistkeuze en spelenergie, vind ik. Daarom dat Volbeat toch een momentbeslissing wordt waarbij vooral mijn enkels een veto hebben

• Leuk
Waarderingen: MikeHell en Jamel
  • het helpt om je over je metalcorekoudwatervrees heen te zetten, daarmee wordt de line-up een flink stuk interessanter
disclaimer: geen aanval! gwn een vraag.

Kan iemand zonder voorliefde voor metalcore even uitleggen wat het probleem is ermee?

Ik zie sommigen vragen achter pakweg groepen die even zwaar(licht?) zijn of melodisch zijn. dus dat het zachter is als extremere genres kan het niet zijn.. En zoals al aangehaald zal niemand klagen over Iron maiden of (op basis van de muziek GNR) Wel over architects of zelfs BMTH die toch toch wel vrij zwaar zijn.

mijn 'afkeer (of niet voorkeur)' voor zware of niche metal is -voor mij- vrij 'logisch' Ik kom van een andere scene en in metal geraakt via rock, hardrock naar nu vnl metalcore -> hier is het refrein vaak nog verstaanbaar en meezingbaar en de tussenstukken meestal hard genoeg. (komende van afknappen vanaf er iets teveel 'geroepen' werd..) Groei misschien ooit wel wat door naar andere stijlen (imminence is al wat steviger denk ik.) maar zie me geen afkeer krijgen voor pakweg rock omdat ik nu liefst metalcore luister.

Probeer het te begrijpen aangezien dat het enige genre is waar ik soms echt tegenstanders van zie. Al kan dat gewoon in men hoofd zitten ook (een beetje als een auto ineens overal zien rijden omdat je hem zelf net gekocht hebt) :)

Laatst bewerkt:
  • On fire
Waarderingen: PreFXDesigns
Dat heeft met generaties te maken ook. Ik ben opgegroeid met Nu metal, dus altijd een soft spot voor.

Niks tegen metalcore, maar veel bands komen mij heel generiek voor. En aangezien er werkelijk een vloedgolf aan metalcore bands is, moeilijk om daar de pareltjes in te vinden. Het hardere werk kan mij wel bekoren.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Lars.
Persoonlijk vind ik in de breedte die zondag ook fenomenaal. Sabaton, Frank Zummo, Foreigner, Kanonenfieber, Solstafir, Bury Tomorrow, Gaerea, ... . Qua headliner duo vind ik dan de vrijdag het sterkst. Zowel Volbeat als Twisted Sister vind ik leuk. Maar Volbeat wel nog gezien tijdens deze tour, en de energie is er heel hard af vind ik. Qua show zoinzo maar ook qua setlistkeuze en spelenergie, vind ik. Daarom dat Volbeat toch een momentbeslissing wordt waarbij vooral mijn enkels een veto hebben
Klopt wel ja, die zondag is erg breed en sterk geprogrammeerd. Uit elk subgenre staan er toppers. Vooral in de avond kan het bijna niet dat er niks naar je gading staat.

Vrijdag heeft wel een mooi HL duo inderdaad. Daaronder vind ik het wel minder interessant, toch de zwakste dag voor mij. Als metalcore liefhebber is zaterdag ook mooi, al reken ik Bad Omens niet meteen tot mijn favorieten maar ik ken ze nog niet zo goed. BMTH-Architects-Ice Nine Kills is drie keer raak, dus voor mij is de zaterdag main stage bovenkant duidelijk het sterkst.

Kan iemand zonder voorliefde voor metalcore even uitleggen wat het probleem is ermee?

Ik zie sommigen vragen achter pakweg groepen die even zwaar(licht?) zijn of melodisch zijn. dus dat het zachter is als extremere genres kan het niet zijn.. En zoals al aangehaald zal niemand klagen over Iron maiden of (op basis van de muziek GNR) Wel over architects of zelfs BMTH die toch toch wel vrij zwaar zijn.

mijn 'afkeer (of niet voorkeur)' voor zware of niche metal is -voor mij- vrij 'logisch' Ik kom van een andere scene en in metal geraakt via rock, hardrock naar nu vnl metalcore -> hier is het refrein vaak nog verstaanbaar en meezingbaar en de tussenstukken meestal hard genoeg. (komende van afknappen vanaf er iets teveel 'geroepen' werd..) Groei misschien ooit wel wat door naar andere stijlen (imminence is al wat steviger denk ik.) maar zie me geen afkeer krijgen voor pakweg rock omdat ik nu liefst metalcore luister.

Probeer het te begrijpen aangezien dat het enige genre is waar ik soms echt tegenstanders van zie. Al kan dat gewoon in men hoofd zitten ook (een beetje als een auto ineens overal zien rijden omdat je hem zelf net gekocht hebt) :)
Ik weet niet of daar een specifieke verklaring voor is die veel verder gaat dan 'het is een kwestie van smaak'. Ik heb er gewoon niets mee. Ik vind de composities saai, de gitaar sound niet aansprekend, de vocals vaak ondermaats, de attitude van bandleden en publiek vaak irritant en 75% klinkt voor mij alsof dezelfde band het heeft geschreven, zo generiek. Ik mis alle diepgang, emotie, schoonheid, nuance en creativiteit wat me juist in die 'niche genres' zo aanspreekt.

Uitzonderingen daargelaten, natuurlijk. Wat er is best wat metalcore wat ik prima vind. Oldschool metalcore zoals Killswitch Engage, of een meer progressieve vorm van metalcore zoals Imminence. Maar het gros van die muziek doet me helemaal niets.

Dat heeft met generaties te maken ook. Ik ben opgegroeid met Nu metal, dus altijd een soft spot voor.

Niks tegen metalcore, maar veel bands komen mij heel generiek voor. En aangezien er werkelijk een vloedgolf aan metalcore bands is, moeilijk om daar de pareltjes in te vinden. Het hardere werk kan mij wel bekoren.
Hier ook Nu-Metal als 1 van favo genres.
Metalcore is een halfbroertje ervan maar de meeste bands liggen me gewoon niet.

Misschien veel van hetzelfde wat madeira ook aangeeft. (Als voorbeeld: Zo valt mij de bass sound op die bij heel veel bands overgenomen wordt)
En het geschreeuw is af en toe meer hoog gekrijs dan wat anders. Kan ik zelf ook minder mee.

Denk dat dat het is ja, generatieding in combinatie met verzadiging in het genre. Dit was ook met nu-metal 20-25 jaar geleden, waardoor er heel veel bands met een zelfde geluid zijn. Metalcore heeft dat nu ook wel, soms lastig om het verschil tussen bands te horen. Ik hou van metalcore maar vind een Polaris bijvoorbeeld helemaal niks. Te generiek, niks onderscheidends.

Kijk wij Nu-metal fans de oplossing.
Gewoon een polletje met de metalcore bands.

Degenen waarop gestemd word mag blijven. De rest ophoepelen. Hebben we kaft van het koren gescheiden.

I like most sorts. Deathmetal, Thrash, Hardrock, Numetal, Metalcore, Prog, Symphonic, Industrial. Not so keen on Folkrock, Punk and experimental stuff like Skynd. And I gotta admit I tend more to commercial stuff then say Primitive Man.

I'm always astounded when people only like 1 genre of metal. Metal is like food, so much great variety.

Numetal has as a special place, that was youth. Cut my life into pieces...

Ik ben ondertussen bijna klaar met de eerste keer inluisteren en wauw wat een pareltjes zijn er nog boven komen drijven!

Vooral Gaerea en Faetooth zijn de grote ontdekkingen voorlopig

- Groen is must see met voorrang
- Orange wil ik wel zien als niks groens speelt
- Rood zou ik enkel naar toe gaan als ik me wat verveel/ uit nieuwsgierigheid
1762530625610.jpeg

Beste Graspoppers,

Morgen start de ticket verkoop en ik duim om wederom jullie allemaal te zien in Dessel in juni! Ik heb daarnaast een kleine oproep.

Wij, de Festileaks organisatie, hebben het dit jaar voor elkaar gekregen dat bepaalde festivals ons een beloning willen geven van het aantal tickets dat verkocht wordt door ons, maar ook jullie, enthousiasme. Dit wordt gedaan via een link waardoor zij de traffic kunnen zien. Voor ons super fijn om de site draaiende te houden en bovenop kunnen wij ook leuke dingen organiseren en teruggeven aan onze Festileaks community (lees jullie).

Dus mijn oproep, ben je van plan tickets te kopen. Klik dan gelijk even op de link hieronder (je hoeft niet gelijk tickets te kopen, hij onthoudt de connectie voor dertig dagen) en support onze site daarmee een klein beetje. Dat wordt super erg gewaardeerd! ❤️ Voor jullie verandert er in de koop van een kaartje natuurlijk verder niks.

De Link:
https://ticketmaster.evyy.net/kOxL2L

PS. Ik heb een extra tracker op het forum laten zetten. Mocht er veel verkeer via hier zijn gekomen kan ik daar wellicht wat extra's mee voor onze Forum Meet-up in Dessel komend jaar 🍻🍻

Pss. Ik heb hem getest, en de link werkt beter op de browser dan op je mobiel.

De zang. 100% altijd de zang.

Het klinkt vrijwel allemaal als janken of nasaal krijsen als een kleuter. Het is echt een bepaalde techniek die ik haat. Architects vind ik bijvoorbeeld muzikaal wel wat hebben maar zodra die zanger z'n schuur open trekt met zingen... yooo m'n kloten trekken gewoon spontaan naar binnen. Bij BMTH had ik live in ieder geval minder dat cringe gevoel. Die lijn is echt heel dun en soms valt het goed en soms totaal niet.

En er is dus niks mis met clean zang. Trivium doet dat bij sommige nummers ook en ik ga echt goed op die band (staat op GMM onder Thrash Metal, Spotify vind het soms Metalcore?). Maar zodra het die beetje hoge zeik toon krijgt haak ik echt af. Is via tekst moeilijk uit te drukken maar het klinkt gewoon alsof al die zangers schreeuwen/screamen door hun neus ofzo. Is hetzelfde dat ik bij veel pop dat fluisterend zingen ook niet uit kan staan.

Tegenargumenten als ''ik kan bij Metalcore tenminste het refrein verstaan'' ja.. dat helpt totaal niet. Voor iemand die al behoorlijk lang naar metal luistert klink je dan als de middelbare school klasgenoten die tegen me zeiden ''bij metal schreeuwen ze toch alleen maar?''. Ik stop dan gewoon met luisteren naar wat je te zeggen hebt 😅 . Maar het zal denk ik zoals bij elk populair genre van z'n tijd zijn. Heel veel Nu-Metal en Glam Metal bands bestaan niet meer of konden niet met hun tijd mee omdat ze te generiek waren. De echt generieke Metalcore bands zullen we over 10 jaar ook niks meer van horen. Tegelijkertijd zal ik de Metalcore bands die over 10 jaar nog wel bestaan ook vast wel kunnen waarderen.

Als Disturbed het originele plan was, dan was de combi Disturbed/Limp Bizkit wel erg zwak voor een donderdag.
De donderdag is inderdaad wel een speciale dag qua headliners, al zijn er wellicht nog wat weinig donderdagen geweest om te zeggen dat er op die dag per se altijd een grote, speciale headliner moet staan.
  • 2018 (20:50 - 1:30): Ghost (1h), GnR (3h30)
  • 2022 (21:00 - 0:45): IM (2h), Volbeat (1h30)
  • 2023 (20:30 - 0:55): Ghost (1h15), GnR (3h)
  • 2024 (20:25 - 1:00): Megadeth (1h15), AC (1h30), Tool (1h30)
  • 2025 (21:00 - 0:40): IM (2h), Powerwolf (1h30)
Het lijkt daar natuurlijk wel op, maar dat wil niet zeggen dat ze daar niet vanaf kunnen stappen, al dan niet noodgedwongen.
Nu zijn GnR en IM natuurlijk ook qua speeltijd wel uitzonderingen (alleen KISS kreeg ook 2h speeltijd in 2019).
In 2026 zou je dus een vergelijkbaar schema als in 2024 kunnen krijgen, met WT die rond 20:30 beginnen, vervolgens LB en dan een 'normale' 1,5 uur headliner.

Die headliner zou dus een grote, speciale naam à la Tool of NIN kunnen zijn, maar net zo goed een semi-grote naam van het kaliber Disturbed, Scorpions, Judas Priest, Korn, Gojira, Ghost, Volbeat, Sabaton, BMTH (als voorbeeld, niet per se kanshebbers).

Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat ze in ieder geval (iets) groter zijn dan zowel LB als WT.
Daarom geloof ik niet echt in namen als Deftones, Deep Purple, Evanescence.

Wie dan wel? Ik heb werkelijk geen idee, eerlijk gezegd..
GnR past er niet meer tussen, tenzij ze hun speeltijd drastisch zouden inkorten, wat ik niet verwacht.
Slayer zie ik ook niet gebeuren.
Mijn best guess gaat toch naar een (quasi-)exclusieve naam die nog niets bekend heeft gemaakt, zoals Ghost of Parkway Drive.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en Loek123
Ik zie sommigen vragen achter pakweg groepen die even zwaar(licht?) zijn of melodisch zijn. dus dat het zachter is als extremere genres kan het niet zijn.

Het heeft ook te maken of het al goed in gehoor ligt of er al aan gewend is. Alles in ons puberbrein wordt voor een leven vastgelegd (sweetspot). Die wordt verder alleen nog uitgebreidt.

Zo is the gathering ook een band die de nu metal generatie ook goed kent.
Veel softer maar wordt dus vaak ook goed getolereerd. En creëert nu ook enthousiasme over de succes formatie van de band die er nu weer even bij elkaar is.

Geen idee of de metalcore liefhebbers hier in kunnen komen.

Kan iemand zonder voorliefde voor metalcore mij even uitleggen wat het probleem met dat genre is voor velen?

Ik zie soms dezelfde mensen wel vragen achter pakweg groepen die ook niet altijd even zwaar zijn of die ook melodisch zijn. dus dat het wat zachter is als sommige extreme genres kan het denkik niet zijn.. en zoals al eens aangehaald zal niemand klagen over Iron maiden of (op basis van de muziek niet de klant GNR, maar wel over pakweg architects of zelfs BMTH die toch volgens mij toch wel vrij zwaar zijn op momenten.

mijn eigen 'afkeer(of niet voorkeur)' voor te zware of te niche metal is -voor mij uiteraard- vrij 'logisch' Ik kom van een andere scene en ben in metal geraakt via rock, wat hardrock en luister nu metalcore -> omdat hier het refrein vaak op zen minst nog verstaanbaar en deftig meezingbaar is en de tussenstukken toch meestal hard genoeg zijn. ( komende van een voorkeur waar ik echt afknapte vanaf er maar iets teveel 'geroepen' werd..) dus groei misschien ooit wel wat door naar andere stijlen (imminence is al wat steviger denk ik.) Maar zie me niet ineens een afkeer krijgen voor pakweg rock omdat ik nu liefst metalcore luister.

Ik probeer het wat te begrijpen aangezien dat het enige genre is waar ik soms echt wel tegenstanders van zie, al kan dat gewoon in men hoofd zitten ook (een beetje als een auto ineens overal zien rijden omdat je hem zelf net gekocht hebt) :)
Mijn probleem met beide bands is de herhaling. Want vooral Architects vind ik een heerlijke band.
Beste Graspoppers,

Morgen start de ticket verkoop en ik duim om wederom jullie allemaal te zien in Dessel in juni! Ik heb daarnaast een kleine oproep.

Wij, de Festileaks organisatie, hebben het dit jaar voor elkaar gekregen dat bepaalde festivals ons een beloning willen geven van het aantal tickets dat verkocht wordt door ons, maar ook jullie, enthousiasme. Dit wordt gedaan via een link waardoor zij de traffic kunnen zien. Voor ons super fijn om de site draaiende te houden en bovenop kunnen wij ook leuke dingen organiseren en teruggeven aan onze Festileaks community (lees jullie).

Dus mijn oproep, ben je van plan tickets te kopen. Klik dan gelijk even op de link hieronder (je hoeft niet gelijk tickets te kopen, hij onthoudt de connectie voor dertig dagen) en support onze site daarmee een klein beetje. Dat wordt super erg gewaardeerd! ❤️ Voor jullie verandert er in de koop van een kaartje natuurlijk verder niks.

De Link:
https://ticketmaster.evyy.net/kOxL2L

PS. Ik heb een extra tracker op het forum laten zetten. Mocht er veel verkeer via hier zijn gekomen kan ik daar wellicht wat extra's mee voor onze Forum Meet-up in Dessel komend jaar 🍻🍻

Pss. Ik heb hem getest, en de link werkt beter op de browser dan op je mobiel.
Ik heb al een ticket in pre-sale dus heb er ook maar op geklikt. Maar kom 2 maal op een zwart scherm.

• Leuk
Waarderingen: Lars.
Ik ben ondertussen bijna klaar met de eerste keer inluisteren en wauw wat een pareltjes zijn er nog boven komen drijven!

Vooral Gaerea en Faetooth zijn de grote ontdekkingen voorlopig

- Groen is must see met voorrang
- Orange wil ik wel zien als niks groens speelt
- Rood zou ik enkel naar toe gaan als ik me wat verveel/ uit nieuwsgierigheid
Bekijk bijlage 16833
Gaerea deze week in Trix gezien, was wel leuk maar ik zou ze niet als must see aanraden.
ik denk idd dat dat nog wel een groot verbeterpunt is. de tribune ad main zou best een dak krijgen. dan is daar toch een extra plek op te schuilen als het te warm is en eveneens als het regent en wat extra bomen aanplanten eventueel.
Zo'n dak lijkt in eerste instantie leuk, maar dan word er nog meer gekampeerd dan nu al het geval is en vind je wsl nooit een plekje.

Ik heb nog niet zoveel ingeluisterd op zich, doe dat liever als de timetable er is. Hebben we ook wat bands zoals Red Fang, waar je gewoon kan chillen en mee headbangen ?

Users who are viewing this thread