Prima aankondiging. Niet per se mijn voorkeur, maar gewoon keurige namen voor GMM.
Limp Bizkit heb ik niet zo veel mee, vind dat toch een beetje de 'Schultenbräu' van de nu-metal (sowieso al niet mijn favoriete genre, al heb ik zeker ook geen hekel eraan).
Within Temptation is zo'n band die ik vaak vergeet. Enerzijds zijn ze onmiskenbaar jeugdsentiment en dé gateway richting symphonic metal voor mij (Ice Queen, Mother Earth blijven prachtige klassiekers), anderzijds heb ik ze misschien wat vaak gezien en neig ik nu meer richting Nightwish en Epica.
Maar als het programma het toelaat, zal ik er waarschijnlijk gewoon wel weer staan.
Over jeugdsentiment gesproken, Megadeth was met Metallica misschien wel de allergrootste gateway naar überhaupt metal in het algemeen (na eerdere voorzetjes door de geijkte nummers van bands als Alice Cooper, Bon Jovi, Aerosmith, Europe, Guns N' Roses, AC/DC, etc.).
Rust In Peace en Countdown To Extinction waren een van m'n allereerste cd's, en heb ik compleet grijs gedraaid (ook al moest ik net als iedereen ook even wennen aan de stem van Mustaine).
Later (zo ongeveer na Youthanasia) wel aardig uit het oog verloren, en meer opgeschoven richting andere (sub)genre's.
Daarbij vind ik Mustaine tegenwoordig ook niet de meest sympathieke gast (als die dat al ooit was), gezien zijn politieke voorkeuren en met name zijn 'wedergeboorte' als christen. Normaal gesproken natuurlijk ieders persoonlijke keuze, ware het niet dat hij festivals onder druk zette om bepaalde bands (zoals Rotting Christ en Dissected) van hun affiche te verwijderen.
De kans dat ik ze op GMM ga zien is dan ook niet al te groot, mede doordat er meestal iets tegenover staat geprogrammeerd dat ik liever zie, en ook doordat ze een paar weken ervoor al in Maastricht staan op South Of Heaven.
Ondanks dat ik dus mogelijk geen van de drie ga zien, zijn het wel degelijk mooie namen voor GMM.
Niet voor niets zijn alle drie ooit al eens de grootste dagheadliner geweest, al is dat voor de een een stuk langer geleden dan voor de ander (Megadeth in 1997, Limp Bizkit in 2012, Within Temptation in 2019).
Met de nog aan te kondigen headliner nog voor de boeg is de donderdag dan ook (in ieder geval op papier) alvast een vrij topzware dag.
Een relatief jonge band als Ghost erbij zou ik niet alleen persoonlijk toejuichen, het zou ook wel symbolisch zijn voor de vernieuwing op GMM: een nieuwe South-headliner boven drie voormalige grote headliners.