Graspop Metal Meeting 2026

Donderdag: Ghost - Limp Bizkit
Vrijdag: Volbeat - Twisted Sister
Zaterdag: BMTH - Electric Callboy
Zondag: Sabaton - Def Leppard

Nieuw headliner gokje :)
+ subs Within Temptation, Megadeth, Breaking Benjamin, Marilyn Manson?, Alice Cooper?, Trivium?,...

Dat is imo gewoon een hele mooie top voor Graspop 🤘

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en PreFXDesigns
Prima aankondiging. Niet per se mijn voorkeur, maar gewoon keurige namen voor GMM.

Limp Bizkit heb ik niet zo veel mee, vind dat toch een beetje de 'Schultenbräu' van de nu-metal (sowieso al niet mijn favoriete genre, al heb ik zeker ook geen hekel eraan).

Within Temptation is zo'n band die ik vaak vergeet. Enerzijds zijn ze onmiskenbaar jeugdsentiment en dé gateway richting symphonic metal voor mij (Ice Queen, Mother Earth blijven prachtige klassiekers), anderzijds heb ik ze misschien wat vaak gezien en neig ik nu meer richting Nightwish en Epica.
Maar als het programma het toelaat, zal ik er waarschijnlijk gewoon wel weer staan. :)

Over jeugdsentiment gesproken, Megadeth was met Metallica misschien wel de allergrootste gateway naar überhaupt metal in het algemeen (na eerdere voorzetjes door de geijkte nummers van bands als Alice Cooper, Bon Jovi, Aerosmith, Europe, Guns N' Roses, AC/DC, etc.).
Rust In Peace en Countdown To Extinction waren een van m'n allereerste cd's, en heb ik compleet grijs gedraaid (ook al moest ik net als iedereen ook even wennen aan de stem van Mustaine).
Later (zo ongeveer na Youthanasia) wel aardig uit het oog verloren, en meer opgeschoven richting andere (sub)genre's.
Daarbij vind ik Mustaine tegenwoordig ook niet de meest sympathieke gast (als die dat al ooit was), gezien zijn politieke voorkeuren en met name zijn 'wedergeboorte' als christen. Normaal gesproken natuurlijk ieders persoonlijke keuze, ware het niet dat hij festivals onder druk zette om bepaalde bands (zoals Rotting Christ en Dissected) van hun affiche te verwijderen.
De kans dat ik ze op GMM ga zien is dan ook niet al te groot, mede doordat er meestal iets tegenover staat geprogrammeerd dat ik liever zie, en ook doordat ze een paar weken ervoor al in Maastricht staan op South Of Heaven.

Ondanks dat ik dus mogelijk geen van de drie ga zien, zijn het wel degelijk mooie namen voor GMM.
Niet voor niets zijn alle drie ooit al eens de grootste dagheadliner geweest, al is dat voor de een een stuk langer geleden dan voor de ander (Megadeth in 1997, Limp Bizkit in 2012, Within Temptation in 2019).

Met de nog aan te kondigen headliner nog voor de boeg is de donderdag dan ook (in ieder geval op papier) alvast een vrij topzware dag.
Een relatief jonge band als Ghost erbij zou ik niet alleen persoonlijk toejuichen, het zou ook wel symbolisch zijn voor de vernieuwing op GMM: een nieuwe South-headliner boven drie voormalige grote headliners.

Sommigen hier verwachten vandaag nog een announcement. Maar met de verkoop op 8 november, zou het toch niet logischer zijn om morgen (29/10) vrijdag bekend te maken, de zaterdag op 31/10 en zondag op 3 of 4 november met een pakketje op 6 november?

Kwestie om de vandaag is de dag spam wat te beperken :D

Sommigen hier verwachten vandaag nog een announcement. Maar met de verkoop op 8 november, zou het toch niet logischer zijn om morgen (29/10) vrijdag bekend te maken, de zaterdag op 31/10 en zondag op 3 of 4 november met een pakketje op 6 november?

De Mastercard presale is zelfs al op 6 november

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Mijn gok:

Gisteren: headliners donderdag
Vandaag: headliners vrijdag
Morgen: headliners zaterdag
Donderdag: headliners zondag
Vrijdag: overzichtje

Volgende week woensdag: undercard
Volgende week donderdag: Heavy Metal mastercard verkoop
Volgende week zaterdag: verkoop voor plebejers.

Dat is wat ik gisteren ook bedoelde ja. Woensdag en vrijdag een aankondiging en dan komende week maandag en woensdag (pakketje).

Maar de afgelopen weken heeft RW elke dinsdagochtend om 8:00 een headliner gedeeld en vandaag hebben ze dat niet gedaan, dus het is weer een stuk aannemelijker dat vandaag de dag is!

Mijn gok:

Gisteren: headliners donderdag
Vandaag: headliners vrijdag
Morgen: headliners zaterdag
Donderdag: headliners zondag
Vrijdag: overzichtje

Volgende week woensdag: undercard
Volgende week donderdag: Heavy Metal mastercard verkoop
Volgende week zaterdag: verkoop voor plebejers.
Er is natuurlijk geen wet die voorschrijft dat de volgorde do-vr-za-zo moét zijn

Met BB qua grote uitzondering en TS is die vrijdag misschien wel de 'speciaalste' dag

Ook: gisteren kregen we een post over de mains, zoals sommigen voorstelden kunnen we vandaag goed een post met de heads en subs van de overige stages krijgen..

Dan heb je nog steeds 8 (1x2 en 1x3) of 12 (2x2 en 1x1) dagen aankondiging,

5 stages met telkens 2 namen zijn uiteindelijk ongeveer de 40 grootste namen voor je de verkoop ingaat..

Al verwacht ik nog veel tbc's aangezien bijna de gehele mogelijke verwachte undercard een optreden heeft staan ergens voor maart 26

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en Koekdoos
Er is natuurlijk geen wet die voorschrijft dat de volgorde do-vr-za-zo moét zijn

Met BB qua grote uitzondering en TS met is die vrijdag misschien wel de 'speciaalste' dag

Ook: gisteren kregen weeen post over de mains, zoals sommigen voorstelden kunnen we vandaag goed een post met de heads en subs van de overige stages krijgen..

Dan heb je nog steeds 8 (1x2 en 1x3) of 12 (2x2 en 1x1) dagen aankondiging,

5 stages met telkens 2 namen zijn uiteindelijk ongeveer de 40 grootste namen voor je de verkoop ingaat..

Al verwacht ik nog veel tbc's aangezien bijna de gehele mogelijke verwachte undercard een optreden heeft staan ergens voor maart 26
Nog niet alles zal ingevuld staan maar verwacht toch minstens een headliner en sub per dag al, anders wordt het moeilijk om de verkoop al te starten.

Het is opzich wel grappig dat we ieder jaar hier zeggen dat er nooit iets zal komen in de Belgische schoolvakanties, en nu verwachten we ongeveer de hele lineup in de vakantie :)

• Haha
Waarderingen: PreFXDesigns
Het is opzich wel grappig dat we ieder jaar hier zeggen dat er nooit iets zal komen in de Belgische schoolvakanties, en nu verwachten we ongeveer de hele lineup in de vakantie :)
Ik heb nooit echt begrepen waarom we niks zouden krijgen tijdens de schoolvakanties. Het is niet alsof de schoolgaande kinderen/ studenten het grote doelpubliek zijn voor graspop?

Ik heb nooit echt begrepen waarom we niks zouden krijgen tijdens de schoolvakanties. Het is niet alsof de schoolgaande kinderen/ studenten het grote doelpubliek zijn voor graspop?

Er zijn ook elk jaar mensen die zeggen dat dat best gewoon kan in de herfstvakantie 😜

• Haha
Waarderingen: DaanV
Is natuurlijk ook een populaire periode om verlof te nemen en op vakantie te gaan. Komt erop neer dat veel mensen afstappen van hun dagelijkse routine en daardoor ook het nieuws niet op dezelfde manier oppikken. Zo is 16u bijvoorbeeld een populair tijdstip omdat jouw aankondiging dan meegenomen wordt in het popnieuws van Stubru.

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en jonasvh
Ik ben het in eerste instantie met je eens. Al denk ik ook dat je 't niet zo eenzijdig mag zien als "het doelpubliek is niet met vakantie".
De hele machine er achter kan op zich wel een impact hebben van een schoolvakantie. Ik denk in eerste plaats aan de medewerkers van GMM Festival BV of hun VZW die met verlof zijn. Maar daarnaast ook van de websitebouwer. En last but not least, hun mediapartners. Veel van die ochtend- en avondspitsprogramma's op nationale radio zijn nu ook een weekje weg en er is dus vervangprogrammatie voorzien (geen idee of dit ook voor StuBru 't geval is). Kan me inbeelden dat die ze ook daar wel een "impact" voelen van luistercijfers of zo, wat indirect toch "minder reclame" en momentum voor Graspop met zich meebrengt.

Maar nogmaals, zou een vakantie ook in mijn ogen geen verschil mogen uitmaken...

Users who are viewing this thread