Rock Werchter 2024

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.362
5.054
Voor mij is de discussie wat over. Het is zonneklaar dat we gewoon botsen tussen het conservatieve gatekeepen en het idee dat een festival als Rock Werchter gerust wel breed mag gaan, als de act in kwestie het verdient. Er nu weer Snollebollekes bij sleuren om een vergelijking te maken met Pommelien, onderstreept voor mij enkel hoe zinloos dit gedoe is. Dat raakt kant nog wal, net als ontdekken op haar wiki dat ze op haar negende mee deed in een K3 concert. Ho ho ho...zie je wel dat ze banden heeft met K3. Cry me a river zou JT zeggen.
Lezen is ook niet je sterkste punt blijkbaar. Ik heb hier al vaker de naam voorbij zien komen, maar had er nog nooit naar geluisterd. Toch maar gedaan en ik hoor en herken hier gelijk een bepaalde productie in (zoals je die bij K3 ook hoort). Dat was een muzikale conclusie, niet meer of minder. Ik had gelijk aangegeven dat dit uit een grote commercieel muziekstal kwam, en dat bleek volledig te kloppen.

Kan je wel grote bek gaan geven dat je het vervelend vind, en je eigen wansmaak proberen weg te vegen onder het mom van onzin, maar zo werkt het niet. Als we niet mogen zeggen dat acts uit (letterlijk) Ketnet producties misschien niet helemaal horen op een festival als Werchter dan is het einde gewoon zoek.

Als er iemand Rivers aan het cryen zijn, dan zijn het wel de Pommelien fans in dit topic. Ga lekker in Plosaland een festival organiseren, maar val ons daar niet mee lastig.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: bicky en koolket

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.640
893
Er is toch een zekere graadmeter die je kan toepassen door een blik te werken op de sound die zenders als StuBru/Willy vs. Q-music/MNM hanteren.

Acts als Metejoor, Berre, Regi, Milk Inc., Snelle, ... en dat soort toestanden hoort niet thuis op Werchter. Dat zijn platgevijlde commerciële acts, zonder ziel.
Iets als Dua Lipa dan absoluut wel; ik hoop dat iedereen dat verschil toch wel hoort.

Maar goed, er zijn uitzonderingen. Milk Inc. heeft er ooit (onterecht imo) gestaan, idem voor Kylie Minogue (terecht imo) en misschien zal hetzelfde wel gebeuren met een Pommelien.
Het is nu eenmaal zo...
 
  • Leuk
Waarderingen: koolket

parelconfituur

Support act
7 dec 2019
1.180
1.647
Er is toch een zekere graadmeter die je kan toepassen door een blik te werken op de sound die zenders als StuBru/Willy vs. Q-music/MNM hanteren.

Acts als Metejoor, Berre, Regi, Milk Inc., Snelle, ... en dat soort toestanden hoort niet thuis op Werchter. Dat zijn platgevijlde commerciële acts, zonder ziel.
Iets als Dua Lipa dan absoluut wel; ik hoop dat iedereen dat verschil toch wel hoort.

Maar goed, er zijn uitzonderingen. Milk Inc. heeft er ooit (onterecht imo) gestaan, idem voor Kylie Minogue (terecht imo) en misschien zal hetzelfde wel gebeuren met een Pommelien.
Het is nu eenmaal zo...

Alleen heeft Berre er dit jaar dus ook effectief gestaan. Je hebt helemaal gelijk wel wanneer je, genuanceerder dan sommige anderen hier, zegt dat gevoelsmatig sommige artiesten niet echt lijken te passen op Werchter. Een Metejoor of Camille gaat ook gewoon nooit gebeuren, die kloof is gewoon te groot. Het enige wat ik blijf opperen, is dat die kloof bij een Pommelein een pak kleiner is. Dat ik dan even iets gepikeerder dan gebruikelijk reageer wanneer er idiote boutades bij gesleurd worden en vergelijkingen met Snollebollekes worden gebruikt om de populairste Vlaamse act van 2023 te devalueren is dan misschien zo, maar eigenlijk moet ik iemand als Pommelien Thijs niet gaan proberen verdedigen op een forum als dit waar de gemiddelde leeftijd veertig plus is.
 
  • Leuk
Waarderingen: bicky, slyke en Oasiss

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.362
5.054
Alleen heeft Berre er dit jaar dus ook effectief gestaan. Je hebt helemaal gelijk wel wanneer je, genuanceerder dan sommige anderen hier, zegt dat gevoelsmatig sommige artiesten niet echt lijken te passen op Werchter. Een Metejoor of Camille gaat ook gewoon nooit gebeuren, die kloof is gewoon te groot. Het enige wat ik blijf opperen, is dat die kloof bij een Pommelein een pak kleiner is. Dat ik dan even iets gepikeerder dan gebruikelijk reageer wanneer er idiote boutades bij gesleurd worden en vergelijkingen met Snollebollekes worden gebruikt om de populairste Vlaamse act van 2023 te devalueren is dan misschien zo, maar eigenlijk moet ik iemand als Pommelien Thijs niet gaan proberen verdedigen op een forum als dit waar de gemiddelde leeftijd veertig plus is.
Maar wat zit je zo dwars dan?

Snollebollekes is alleen een handige gereedschap omdat iedereen dan wel scherp staat en wakker wordt, en er dan (pas) lijnen worden getrokken als zij worden genoemd. En ik vraag me af niet af waarom men dat niet eerder doet en wel bij de Snollebollkes, dus wat dat betreft is het ook geen vergelijking, dat probeer je er zelf van te maken, want er werd verder helemaal niets vergeleken met Snollebollekes.

Wel maakte ik de vergelijking met K3, en dat deed ik redelijk positief volgens mij. Want ik kan goede commercie zoals K3 best waarderen hoe dat in elkaar steekt, niet dat ik iets met de muziek heb (wat ook steeds werd aangehaald omdat het mijn ding niet zou zijn). Alleen hoort niet alles overal maar naar thuis. Ik kan een een goede Hollandse meezinger in bepaalde omgevingen ook waarderen, maar niet op een festival die bedoeld is om alternatieve muziek een podia te geven. Daar kan je nog over discussiëren of Werchter inderdaad wel zo alternatief is, maar van oudsher heeft toch wel die roots ben ik van mening.

Verder moet ik de 40 ook nog halen, en vind ik het flauw om leeftijd er bij te halen. We hebben niks ernstigs over Pommelien gezegd, enkel en alleen dat wij het niet op Werchter vinden horen. Dus je maakt het zelf denk ik groter dan dat er is gezegd.
 

redondo28

Randprogramma
10 mei 2023
161
126
Hoe meer Werchter de StuBru sound gaat boeken, hoe erger het wordt. Luistert er nog iemand naar StuBru?
 

festirock

Support act
1 dec 2015
851
577
Alleen heeft Berre er dit jaar dus ook effectief gestaan. Je hebt helemaal gelijk wel wanneer je, genuanceerder dan sommige anderen hier, zegt dat gevoelsmatig sommige artiesten niet echt lijken te passen op Werchter. Een Metejoor of Camille gaat ook gewoon nooit gebeuren, die kloof is gewoon te groot. Het enige wat ik blijf opperen, is dat die kloof bij een Pommelein een pak kleiner is. Dat ik dan even iets gepikeerder dan gebruikelijk reageer wanneer er idiote boutades bij gesleurd worden en vergelijkingen met Snollebollekes worden gebruikt om de populairste Vlaamse act van 2023 te devalueren is dan misschien zo, maar eigenlijk moet ik iemand als Pommelien Thijs niet gaan proberen verdedigen op een forum als dit waar de gemiddelde leeftijd veertig plus is.

Het gaat ook niet over of iets wel of niet kwaliteit is . Ik zie dat verschil tussen een Pommelien en een metejoor niet. Werchter heeft de traditie niet om dit soort acts te boeken. Dat gaat niet over conservatief zijn denk ik maar over een eigenheid. Als je zo n act boekt , heb je binnen een paar jaar dan een themadag? Je moet ergens een grens trekken.
Wat niet wegneemt dat ze goed is in haar ding en wel een plek zal vinden op een festival dat er wel bij past
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.289
3.874
Poeh, iedereen heeft hier wel (gedeeltelijk) een punt, maar het mag wel een tikkeltje vriendelijker ☺️. Ik volg Indiaan over het feit dat majors steeds vaker de afslag maken richting übercommerciële popmuziek en dat dit mijlenver staat van het oorspronkelijke doel van festivals: juist een podium bieden voor meer alternatieve acts. Die afslag is echter al meer dan 10 jaar geleden genomen... Wat niet wegneemt dat de ervaren festivallers (kap a.u.b. met stereotypering, want dat is echt kinderlijke onmacht) hier tegen mogen ageren. Tegelijkertijd volg ik de meer jeugdige forumgebruikers ook over de dunne lijn tussen Disney/Studio 100 meuk en talentvolle artiesten die via zo'n platform ooit zijn begonnen. Zo'n Olivia Rodrigo maakt op haar laatste plaat toch wel nummers met eigen (pittig) smoelwerk, ook al ervaar ik de liveshows meer als een televisie optreden ipv een muziekoptreden.
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.640
893
Het enige wat ik blijf opperen, is dat die kloof bij een Pommelein een pak kleiner is.
Heeft het ook niet te maken met een zekere credibility die nog moet opgebouwd worden?
Kijk eens naar Clouseau; in de jaren '80 en '90 was dat een band voor de jonge meisjes die in zweem vielen voor de looks van Wauters en co.
Pas wanneer ze in 2000 opeens een Sportpaleis speelden had opeens de grote massa door dat ze eigenlijk een prima live band zijn en toen pas was er de erkenning bij iedereen.

Iets totaal anders: Belle Perez destijds.
Ook een Tien om te Zien act en poppy nummers.
Tot op het moment dat ze begint te toeren met een uitgebreide live band en een Spaans repertoire begon te brengen.
In die tijd was die liveband gewoon een slap in the face en had iedereen plots door dat er meer was dan een huppelend poppemieke.

Dus wat Pommelien betreft lijkt het mij nu vooral belangrijk dat ze haar live,-aspect ten volle uitspeelt. Strakke band en goede live-kritieken opbouwen en dan wordt het misschien een totaal ander verhaal.
 

WanWalrus

Playlistbediener
2 nov 2023
36
50
Supercommerciële muziek is gemaakt en geschreven om zo veel mogelijk mensen aan te spreken dus vind het niet onlogisch dat sommige mensen (ook hier) dit kunnen appreciëren ; ook op een festival als werchter. Voor de mensen die dit soort muziek minder appreciëren zal er wel iets muzikaal interessanter zijn op 1 van de 3 andere podia :) dus sowieso geen probleem either way
 

Royke

Support act
Sfeerbeheer
2 jul 2018
755
1.272
Zullen we het hier aub gezellig houden? De discussie over dat Pommelien wel of niet evt terecht op Werchter staat of niet gaat er naar mijn inziens iets te hard aan toe. Iedereen zijn mening en discussie is prima maar het mag een tikkeltje vriendelijker.


En vrolijk kerstfeest allemaal!
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.031
3.708
Ik vermoed toch dat de boekingen niet binnenlopen voor Pommelien. Ze speelt immers op het showcase festival ESNS.
Heh wat? Dus als je een showcasefestival speelt lopen de boekingen niet goed? Die had ik nog niet eerder gehoord
 

TNFke

Dagopener
16 jan 2014
700
641
Pommelien zit bij CNR/ONE: ‘Het grootste artiesten aanbod in Vlaanderen voor familie, kids&jeugd events’ die samenwerken met Studio 100 en Ketnet.

Dus we gaan dit vooral terugzien op de “familiedagen” van festivals. Als Werchter deze deur openzet, dan kunnen ze evengoed een Regi, Camille, de Ketnetband, Kaatje Muziek en Like Me ook op de affiche zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: koolket en Raoul

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.362
5.054
Pommelien zit bij CNR/ONE: ‘Het grootste artiesten aanbod in Vlaanderen voor familie, kids&jeugd events’ die samenwerken met Studio 100 en Ketnet.

Dus we gaan dit vooral terugzien op de “familiedagen” van festivals. Als Werchter deze deur openzet, dan kunnen ze evengoed een Regi, Camille, de Ketnetband, Kaatje Muziek en Like Me ook op de affiche zetten.
Ik vermoed dat De Ketnet Band op Roadburn zal staan en dat Kaatje Muziek de secret act zal zijn op Rewire.
 
  • Leuk
Waarderingen: TNFke

Bert

Support act
14 nov 2014
852
788
Heh wat? Dus als je een showcasefestival speelt lopen de boekingen niet goed? Die had ik nog niet eerder gehoord
Moet toch een eerste keer zijn dat je dat hoort. Laat mij het anders schrijven. Een showcase wil je laten gelden (dat weet jij denk ik ook) Veel artiesten pakken die gelegenheid aan om in de zomer veel geboekt te worden. Waarschijnlijk is dit niet het geval bij Pommelien. Kan uiteraard ook zijn voor kleinere festivals.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.031
3.708
Moet toch een eerste keer zijn dat je dat hoort. Laat mij het anders schrijven. Een showcase wil je laten gelden (dat weet jij denk ik ook) Veel artiesten pakken die gelegenheid aan om in de zomer veel geboekt te worden. Waarschijnlijk is dit niet het geval bij Pommelien. Kan uiteraard ook zijn voor kleinere festivals.
Wat denk je van... Buitenlandse festivals?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken