Top 2000

Een andere recente Top 2000 favoriet, die voor mij als cover toch ook wint van het origineel, is Triggerfinger met I Follow Rivers. Toegegeven, ik kende het origineel van Lykke Li ook helemaal niet voordat ze die cover maakten, maar dat origineel is daarna ook altijd in het niet gevallen bij de cover wat mij betreft.
Als Lykke Li fan van het eerste uur blijf ik het jammer vinden dat het haar nooit is gelukt om met haar bekendste nummer in de Top 2000 te geraken. Die cover van Triggerfinger vind ik dan nog wel oké (niet zo'n verschrikking als bijv. Calum Scott van Dancing on My Own heeft gemaakt), maar haalt het qua intensiteit en puurheid voor mij toch niet helemaal. Maar dat is natuurlijk vooral een kwestie van smaak ;) Triggerfinger heeft er iig wel iets origineels van gemaakt.

Krijg nu opeens een flashback naar 2015 toen Ryan Adams een heel albums met Taylor Swift-covers uitbracht (1989). Veel mensen die Taylor destijds niet serieus namen als artieste leken met die herinterpretaties wel weg te lopen, dat deed wel pijn aan mijn oren.

• Leuk
Waarderingen: spongebobsong en BeWario
Kijk eens aan! Mooie lijst! En ik wil ook anderen hier erop wijzen dat er een kleine campagne bezig is om Bitterzoet van Eefje de Visser de lijst in te stemmen. Toch wel verdiend, als een van de betere artiesten die ons land kent :)
Thanks nog voor het vermelden van ons steminitiatief op het forum :) Had er zelf niet meer op tijd aan gedacht.

Ik heb er voor deze editie wel een hard hoofd dat het al gaat lukken. Vorig jaar probeerde ik iets soortgelijks met The National (na jarenlang campagne voeren op een lager pitje), en toen kregen zij opeens 2 nummers in de keuzelijst toegevoegd in de 24 uur nadat de stembussen geopend waren. Dat was toen perfect voor het laatste zetje.

Dit jaar zullen er nog steeds wel teveel potentiële Eefje stemmers niet hebben meegedaan. Snap ik ook wel, want een beetje muziekliefhebber vind ook heel gemakkelijk 35 favoriete nummers in de keuzelijst. En diegenen die wel op Eefje stemden maar niet wisten van dit initiatief hebben waarschijnlijk voor een ander nummer gekozen. In de Snob 2000 zie je dat de stemmen op haar bekendste nummers ook behoorlijk verspreid zijn, al jaren.

Maar dit is natuurlijk een project van de lange adem. De kans dat ze in 2025 wel op de keuzelijst staat neemt gestaag toe :)

Ook weer ingevuld :)

Tijd dat About today er eens in komt, maar ik vrees er weer voor
Voordat The National debuteerde in de Top 2000 dichtte ik ook meer kansen toe aan About Today. Want Radio (2)-vriendelijker dan Bloodbuzz Ohio, en bij het grote publiek wss iets bekender vanwege Warrior. Met een plek op de keuzelijst zou het ongetwijfeld wel behoorlijk kansrijk zijn, maar dat geldt nog wel voor een aantal andere fan faves (Fake Empire, Light Years).

• Leuk
Waarderingen: gerrie
Maar dit is natuurlijk een project van de lange adem. De kans dat ze in 2025 wel op de keuzelijst staat neemt gestaag toe :)
Denk dat Eefje die spot op BKS ook wel kan helpen met een potentiële plek op de keuzelijst.

• Leuk
Waarderingen: gretz
Elk jaar gewoon een of twee nummers pluggen. Ik denk wel dat Eefje een kans maakt. Volgend jaar eens een mooi plekje zoeken voor LCD Soundsystem

• Leuk
Waarderingen: jaigalaar en gretz
Weet iemand toevallig op basis waarvan de longlist wordt samengesteld? Ik dacht op alle nummers die ooit in de top 2000 hebben gestaan, maar kan dat nergens vinden
Volgens mij is het nog steeds grotendeels gebaseerd op de nummers die in het interne systeem van Radio 2 staan, dus de songs die vast op de playlist staan. Dat verklaart waarom tal van (toch zeker niet onbekende) artiesten volledig op de longlist (keuzelijst) ontbreken, omdat ze simpelweg niet gedraaid worden. Bijv. namen als Sufjan Stevens, Wilco, LCD Soundsystem, Jungle, Idles, Fontaines D.C., Sigur Rós en The Last Dinner Party (+ grote alternatieve namen die anderen al genoemd hebben).
En The National tot 2023

Radio 2 heeft met de Top 2000 nooit de insteek gehad om een zo representatief en/of compleet mogelijke allertijdenlijst te creëren. Een paar uitschieters naar boven en naar beneden vinden ze prima in de laatste week van het jaar, maar puur commercieel (luistercijfers) gezien hebben ze denk ik het liefst zoveel mogelijk muziek in de lijst der lijsten die goed in lijn is met playlist in de rest van het jaar. Dat maakt dat er blijkbaar geen meerwaarde in zien om de keuzelijst enorm uit te breiden (lees: naar tienduizenden nummers). Waarschijnlijk heeft de redactie verder ook zoiets van: als alternatieve nummers écht populair genoeg zijn komen ze vanzelf wel bovendrijven via de vrije keuze. En dat is in het verleden ook wel regelmatig gebeurd.

Soms heb ik het idee dat de nieuwe toevoegingen aan de keuzelijst wel vrij random zijn. First Aid Kit - Emmylou (2012) stond bijv. in 2022 nieuw op de keuzelijst, terwijl het nummer maar 1x te horen was Radio 2 in de afgelopen 6 jaar. Ik stemde er zelf een jaar of 10 op in de vrije keuze, maar zonder succes (want enkel My Silver Lining is hier een hit geworden).

Andere toevoegingen die mij zeer verbaasden waren Solange - Losing You (2012) en Solange - Cranes in the Sky (2016), die er 2 jaar geleden ook opeens bij kwamen, ondanks nauwelijks airplay. Terwijl andere favoriete nummers die ze sporadisch draaien dan niet op de keuzelijst komen.

De laatste 5 jaar is de keuzelijst overigens wel aanzienlijk gegroeid, terwijl het aantal voor 2020 heel lang relatief stabiel bleef:

2020: 6700
2021: 8100
2022: 9842
2023: 10423
2024: 10889

Stiekem is het een beetje een gestuurde lijst. Veel nummers die niet in de keuzelijst staan en waar mensen zelf niet de moeite voor nemen om ze zelf in te vullen. Die keuzelijst moeten ze eens afschaffen en mensen zelf hun nummers laten invullen. Dan ziet die lijst er heel anders uit....
Dit vat het onderwerp wel goed samen. Hoewel ik de ontwikkelingen van de laatste jaren toejuich (stiekem begon de Top 2000 al vanaf 2011/12 progressiever te worden) wil Radio 2 wel de controle houden over de lijst. Voor het experiment zou het wel eens leuk zijn als mensen 1 jaar alles zelf moeten invoeren. In de hoogste regionen zal alles ongeveer hetzelfde blijven dan, maar in het rechterrijtje zal er genoeg veranderen.

Laatst bewerkt:
Denk dat Chappell Roan een goede kans maakt om nu al te debuteren, aangezien ze blijkbaar later in de stemweek aan de keuzelijst is toegevoegd. Vandaar dat ik in het mailtje gewoon de hoes van Good Luck, Babe! zie, ondanks dat ik titel + artiest zelf heb ingevuld.

We weten het om 12:30! :)

En Nothing Matters is eigenlijk een perfecte Top 2000-plaat, volgend jaar staat ie er sowieso in. Radio 2 is vooralsnog niet helemaal mee, maar gezien alle aandacht die TLDP krijgt zie ik het in 2025 wel gebeuren. In de Kink 1500 gewoon al op #36 🙌

• Geweldig
Waarderingen: spongebobsong
One van U2 met Mary J Blidge vind Ik ook beter dan het origineel. Zelfde als Don’t let the sun go down on me. Met George Michael een betere versie dan Elton John solo...
Echt..dat adlib gekweel van Mary J vind ik echt verschrikkelijk. Het origineel daar krijg ik kippenvel van. Van die cover alleen maar jeuk.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en Paddy
Gojira is er ook niet doorheen gekomen.

Dat nummer van Porcupine Tree van vorig jaar is wel in de lijst gebleven

Edit: En ondanks het moeten wegstrepen van Rainbow - Catch the Rainbow uit mijn stemlijst, heeft deze het wel gehaald dit jaar!

Users who are viewing this thread