Weet iemand toevallig op basis waarvan de longlist wordt samengesteld? Ik dacht op alle nummers die ooit in de top 2000 hebben gestaan, maar kan dat nergens vinden
Volgens mij is het nog steeds grotendeels gebaseerd op de nummers die in het interne systeem van Radio 2 staan, dus de songs die vast op de playlist staan. Dat verklaart waarom tal van (toch zeker niet onbekende) artiesten volledig op de longlist (keuzelijst) ontbreken, omdat ze simpelweg niet gedraaid worden. Bijv. namen als Sufjan Stevens, Wilco, LCD Soundsystem, Jungle, Idles, Fontaines D.C., Sigur Rós en The Last Dinner Party (+ grote alternatieve namen die anderen al genoemd hebben).
Radio 2 heeft met de Top 2000 nooit de insteek gehad om een zo representatief en/of compleet mogelijke allertijdenlijst te creëren. Een paar uitschieters naar boven en naar beneden vinden ze prima in de laatste week van het jaar, maar puur commercieel (luistercijfers) gezien hebben ze denk ik het liefst zoveel mogelijk muziek in de lijst der lijsten die goed in lijn is met playlist in de rest van het jaar. Dat maakt dat er blijkbaar geen meerwaarde in zien om de keuzelijst enorm uit te breiden (lees: naar tienduizenden nummers). Waarschijnlijk heeft de redactie verder ook zoiets van: als alternatieve nummers écht populair genoeg zijn komen ze vanzelf wel bovendrijven via de vrije keuze. En dat is in het verleden ook wel regelmatig gebeurd.
Soms heb ik het idee dat de nieuwe toevoegingen aan de keuzelijst wel vrij random zijn. First Aid Kit - Emmylou (2012) stond bijv. in 2022 nieuw op de keuzelijst, terwijl het nummer maar 1x te horen was Radio 2 in de afgelopen 6 jaar. Ik stemde er zelf een jaar of 10 op in de vrije keuze, maar zonder succes (want enkel My Silver Lining is hier een hit geworden).
Andere toevoegingen die mij zeer verbaasden waren Solange - Losing You (2012) en Solange - Cranes in the Sky (2016), die er 2 jaar geleden ook opeens bij kwamen, ondanks nauwelijks airplay. Terwijl andere favoriete nummers die ze sporadisch draaien dan niet op de keuzelijst komen.
De laatste 5 jaar is de keuzelijst overigens wel aanzienlijk gegroeid, terwijl het aantal voor 2020 heel lang relatief stabiel bleef:
2020: 6700
2021: 8100
2022: 9842
2023: 10423
2024: 10889
Stiekem is het een beetje een gestuurde lijst. Veel nummers die niet in de keuzelijst staan en waar mensen zelf niet de moeite voor nemen om ze zelf in te vullen. Die keuzelijst moeten ze eens afschaffen en mensen zelf hun nummers laten invullen. Dan ziet die lijst er heel anders uit....
Dit vat het onderwerp wel goed samen. Hoewel ik de ontwikkelingen van de laatste jaren toejuich (stiekem begon de Top 2000 al vanaf 2011/12 progressiever te worden) wil Radio 2 wel de controle houden over de lijst. Voor het experiment zou het wel eens leuk zijn als mensen 1 jaar alles zelf moeten invoeren. In de hoogste regionen zal alles ongeveer hetzelfde blijven dan, maar in het rechterrijtje zal er genoeg veranderen.