Rock Werchter 2026

Toevallig CMAT vorige week gezien. Het is geen band, maar de band is wel een heel belangrijk onderdeel van de ervaring bij haar.
Ik heb ze gezien als voorprogramma van Sam Fender vorig jaar en dat was zonder band inderdaad niet heel speciaals.
Leuke dame, grappige bindteksten, maar muzikaal niet wauw toen.

• Leuk
Waarderingen: Mjz
Toevallig CMAT vorige week gezien. Het is geen band, maar de band is wel een heel belangrijk onderdeel van de ervaring bij haar.
Ja tuurlijk, maar staat hier wel los van. CMAT is net zo’n solo-artiest als bijvoorbeeld een RAYE, bij wie de band ook een grote meerwaarde is.

• On fire
Waarderingen: FrankieD
In alle stilte geannuleerd dus we kunnen wel raden waarom.
Antwerpen hangt nog vol posters, maar het heeft niet mogen baten. Je kon die natuurlijk al heel veel zien de laatste tijd, en dit was gewoon de show teveel.
Soms mag dat allemaal wel iets doordachter vind ik. Never forget de XINK overkill en bijhorende blamage.

• Leuk
Waarderingen: Yannick en swissepfan
Hun concert 😉

Ook in het geval van de E Street Band trouwens. Het gaat niet om hun gender maar om het feit dat het meerdere mensen zijn.
Het is de aanduiding van een band. Dat is altijd mannelijk (en enkelvoud). Dus 'Skunk Anansie zijn laatste concert' is juist.

Het betreft namelijk een groep mensen, een groep is altijd enkelvoudig en dus mannelijk (ook als de groep uit alleen vrouwen bestaat).

Het is de aanduiding van een band. Dat is altijd mannelijk (en enkelvoud). Dus 'Skunk Anansie zijn laatste concert' is juist.

Het betreft namelijk een groep mensen, een groep is altijd enkelvoudig en dus mannelijk (ook als de groep uit alleen vrouwen bestaat).
Volgens de taaladviezen (zoals van de Vlaamse overheid) is de regel:
Is het onderwerp een enkelvoudig collectief woord (zoals de band, de groep)? Dan is de verwijzing in het enkelvoud: zijn/haar.
Zijn de leden afzonderlijk bedoeld? Dan is meervoud correct: hun.

Samengevat: "De band geeft hun concert" is prima, omdat je denkt aan de muzikanten die samen spelen. "De band geeft zijn concert" is grammaticaal ook correct, maar klinkt formeler.

• Winning
Waarderingen: yannickd
Het is weer eens zo ver, ik ben op zoek naar een extra The Hive MySpace bandje... We hebben al een plek voor 10 waar we 5 tenten op kwijt kunnen maar nog 1 extra persoon nodig 😅

• Leuk
Waarderingen: hersenscheetje
Ik kan er leukere bedenken.
Je kan het niet laten he, om direct negatief op bands te springen waar je niks mee hebt.

Als ze Royal Blood weten weg te zetten als Barn head dan heb je net als The Prodigy een mooie boeking te pakken. Mooi compact feestje voor de fans en de rest heeft er geen last van. Ook hoop wel met je mee dat RW er inmiddels van genezen is om die mannen een hoge mainstageplek te geven.

Users who are viewing this thread