Rock Werchter 2026

Dat het de herhaling wat doorbreekt is mooi meegenomen maar is het niet vooral te weiden aan wat grotere focus op popheadliners? In combinatie met niet touren van de gevestigde orde?

Als Schueremans Metallica of Pearl Jam de afgelopen jaren had kunnen krijgen had hij die kans niet laten lopen lijkt me, desnoods beiden tegelijk…
Ik denk dan ook persoonlijk dat met Metallica of PJ, die vermoedelijk wel wat duurder zijn dan de nieuwe "verfrissende" namen, de afweging zal zijn dat ze eigenlijk op het einde van de rit een beter rendement geven door snellere uitverkoop van de dag & een type festivalganger die gemiddeld meer centen uitgeeft.

• Leuk
Waarderingen: phil
het ding is ik ga al sinds 2009 4 dagen naar werchter (een jaar enkel 1 dag namelijk 2015)
en sindsdien heb ik van headliners en sub/co heads die op repeat gekomen zijn sindsdien.
2009: Coldplay, The killers, Kings of leon, nick cave, Metallica,
2010: muse, Green Day, Editors, Pink, Rammstein, Pearl jam, arcade fire
2011: Linkin Park, Qotsa, Kings of leon, arctic monkeys, coldplay,
2012: the cure, elbow, pearl jam, editors, the xx, rhcp
2013: editors, green day, kings of leon, nick cave, rammstein,
2014: arctic monkeys, kings of leon, metallica, pearl jam, stromae
2015 foo fighters, florence + the machine, Lenny Kravitz, mumford & sons,
2016 florence + the machine, rammstein, rhcp, editors
2017 kings of leon, arcade fire, linkin park, foo fighters
2018: qotsa, the killers, pearl jam, arctic monkeys, nick cave,
2019: pink, the cure, mumford & sons, florence + the machine, muse
2022: pearl jam, metallica, rhcp, the killers
2023: mumford & sons, rhcp, muse, arctic monkeys, qotsa
2024: lenny kravitz, foo fighters
2025: linkin park, green day
2026: the cure

conclusie, de laatste 2 jaar probeert men de herhaling wat te doorbreken en dat is goed want het is wel heel veel bands op herhaling sinds 2009

bands die maar 1x head of co of sub zijn op de main staan er niet bij normaal
Als ik dit lijstje zie, was ik toch graag een decennium vroeger geboren. In 2012 Elbow met daarachter The Cure. Een natte droom voor mij.

Kwamen ze vorig jaar elke vrijdag met artiesten? Ik meen me te herinneren dat er aanzienlijke vertragingen waren bij het bekendmaken van namen.

Kwamen ze vorig jaar elke vrijdag met artiesten? Ik meen me te herinneren dat er aanzienlijke vertragingen waren bij het bekendmaken van namen.
Ik heb mijn zinnen gezet op dinsdag, aangezien The Cure toen ook werd gedropt.

• Leuk
Waarderingen: chew
Nee, was ook redelijk random. En vertragingen zijn relatief, ze kondigen aan volgens dat het hen goed uitkomt.

• Leuk
Waarderingen: chew
Did they announce artists every Friday last year? I seem to recall there were significant delays in announcing the names.
Nope, it's quite random. This was the list:

Green Day - 25/10

Sam Fender - 31/10

Olivia Rodrigo - 11/11

Linkin Park - 14/11

14 names - 21/11

Tickets on sale - 22/11

13 names - 06/12

20 names - 07/02

The slope - 18/02

23 names - 04/03

KOL and Jasmine 4t - 26/03

Als ik dit lijstje zie, was ik toch graag een decennium vroeger geboren. In 2012 Elbow met daarachter The Cure. Een natte droom voor mij.
Als ik dit lees, dan ben ik blij dat ik bij de oudere generatie hoor 😁 Zeuren over herhalingen is pointless, geef tussen de classics ook vernieuwing de kans. Maar kwaliteit moet altijd de eerste vereiste zijn. Joost of Goldband bv waren op dat vlak een onvergefelijke vergissing…

Er is weinig peil op te trekken, alles mogelijk. Voor ‘23 en ‘24 werd er volgens mij regelmatig op woensdag 16u aangekondigd maar vorig jaar juist weer vaak op donderdag. Twee van de headliners en de eerste 2 pakketjes in ieder geval. Volgens mij kregen we toen regelmatig wat om 13u?

Als ik dit lees, dan ben ik blij dat ik bij de oudere generatie hoor 😁 Zeuren over herhalingen is pointless, geef tussen de classics ook vernieuwing de kans. Maar kwaliteit moet altijd de eerste vereiste zijn. Joost of Goldband bv waren op dat vlak een onvergefelijke vergissing…
De wei stond toch behoorlijk vol bij goldband afgelopen editie.

Ben de laatste 15 min aangelopen bij Goldband (vanwege Amenra die ik graag wou zien)maar wat was dat slecht heb ze op pinkpop volledig gezien in 2023 toen was het nog wel vermakelijk maar ben na 10 min gewoon weer weg gelopen omdat ik het zelfs geen kwartier volhield

• Leuk
Waarderingen: musicislife
De wei stond toch behoorlijk vol bij goldband afgelopen editie
Ja ik denk dat we dat een beetje kunnen scharen onder 'gewoon ff een feestje bouwen'
Als Sean Paul, Bloodhound Gang, The Toy Dolls ofzo komt dan gaan we ook even feesten. Niet dat het nu dan echt goed moet zijn.

En tegenover Goldband stond volgens mij enkel Amenra (misschien nog wat overlap op The Slope), wat misschien toch behoorlijk niche is.
Een grotere tegenpool was er niet dit jaar haha.....

• Leuk
Waarderingen: RuneBrico
There’s another 6 weeks to fill until the ticket sale so I always presumed it’ll just be the 1 per week max. They of course have 3 more headliners (min) and 1 batch of names as a certainty and then hopefully like the Fred/Rosalia year they’ll add a couple of other standalone announcements or co-headers.
Dat was inderdaad heel erg cool, graag weer! Al is het op 1 dag de 4 Barnheads aankondigen, om 8u eentje en dan nog om 11u, 14u en 17u

Niet verwacht en zelfs niet op gehoopt maar Goldband was een topfeestje met een zeer fijne energie. Als ik er nu op terugkijk een van de betere momenten van ons weekend. Het kan gek lopen maar wat mij betreft zeker ruimte voor een feestboeking op z’n tijd.

Wunderhorse is nochtans aardig op weg
Qua kwaliteit wel, maar is nog altijd heel erg beperkt qua brede bekendheid.
Denk dat Fontaines D.C. er momenteel het dichtst tegen aan leunt. En na komende zomer mogelijks Turnstile ook...

Maar zelfs de rockbands die doorgroeien, lijken minder in het straatje te zijn van de mensen die terugkijken naar die klassieke namen. Ofja, toch bij ons in de vriendengroep. :D

• Leuk
Waarderingen: RuneBrico en Mr. Y
Wunderhorse is nochtans aardig op weg
Zie ik dat niet halen eerlijk gezegd of ze moeten echt een hit album uitbrengen. Ik vond het wel heel goed dat ze de ballen hadden om Sam headliner te zetten denk dat ze ook wel in rock/metal segment wat moeten durven om hun headliner te maken want ze zullen niet de zelfde aantal streams halen als een sabrina of Charli ineens halen bijvoorbeeld

Er zijn echt wel 'rock'namen aan het doorgroeien ja, zeker via de springplank Werchter.
Even succesvol is het nog niet geworden, het is gestagneerd of we wachten op nét dat ene knal-album.
21pilots, Sam Fender, Royal Blood, Yungblud, Nothing But Thieves, Greta van Fleet, Parkway Drive , Idles, The War on Drugs , Inhaler, Bring Me The Horizon, enz enz.
Dat zijn toch wel namen die de afgelopen 5-6 jaren grote podiums of late plekken hebben gekregen om zo voorgesteld of doorgeduwd te worden.
Waarvan er uiteraard ook op een graspop nog hogere spots zullen krijgen (PWdrive of BMTH) maar die zo toch veel bekendheid hebben vergaard.
Werchter durft wat voor te stellen, en zoals @mart1234 hierboven zegt; Werchter moet het wel durven met de Rock/Metal namen om wat door te duwen, want die streams blijven zeker achter bij de Pop acts die populair zijn

Users who are viewing this thread