Rock Werchter 2026

Zie ik dat niet halen eerlijk gezegd of ze moeten echt een hit album uitbrengen. Ik vond het wel heel goed dat ze de ballen hadden om Sam headliner te zetten denk dat ze ook wel in rock/metal segment wat moeten durven om hun headliner te maken want ze zullen niet de zelfde aantal streams halen als een sabrina of Charli ineens halen bijvoorbeeld
Yungblud komt er ook wel denk ik. Bring Me The Horizon qua productiewaarde ook, hebben nog wel meer hits nodig. Sleep Token wellicht ook.

• Leuk
Waarderingen: RuneBrico en mart1234
Eigenlijk is het ook nu of nooit als je Volbeat nog eens headliner wil maken op Werchter (als je het hebt over rockbands die goed vallen bij de 'oldschool' werchter gangers), maar dat lijkt ook weer een naam te zijn die elke 2/3 jaar op Graspop terug gaat keren. Hetzelfde geldt een beetje voor BMTH. Als ze die kans niet krijgen/pakken terwijl ze wel het momentum hebben, gaat het ook nooit meer gebeuren denk ik dan.

Eigenlijk is het ook nu of nooit als je Volbeat nog eens headliner wil maken op Werchter (als je het hebt over rockbands die goed vallen bij de 'oldschool' werchter gangers), maar dat lijkt ook weer een naam te zijn die elke 2/3 jaar op Graspop terug gaat keren. Hetzelfde geldt een beetje voor BMTH. Als ze die kans niet krijgen/pakken terwijl ze wel het momentum hebben, gaat het ook nooit meer gebeuren denk ik dan.
Het zal ook gewoon niet gebeuren. Er zijn meer dan opties genoeg voor grote namen dit jaar + Werchter zal veel sneller richting popnamen kijken dan richting metalnamen. Het publiek is ook dusdanig geëvolueerd dat er echt niet veel volk zit te wachten op BMTH denk ik. Van de bende (18 mensen) waar wij vorig jaar naar Werchter geweest zijn kunnen er geen 2 een nummer van hen opnoemen. Volbeat schat ik nog wat meer mainstream in en daarom heel miscchien een optie, maar niet als headliner.

Het zal ook gewoon niet gebeuren. Er zijn meer dan opties genoeg voor grote namen dit jaar + Werchter zal veel sneller richting popnamen kijken dan richting metalnamen. Het publiek is ook dusdanig geëvolueerd dat er echt niet veel volk zit te wachten op BMTH denk ik. Van de bende (18 mensen) waar wij vorig jaar naar Werchter geweest zijn kunnen er geen 2 een nummer van hen opnoemen. Volbeat schat ik nog wat meer mainstream in en daarom heel miscchien een optie, maar niet als headliner.
BMTH hebben de fans wel om de dagkaarten goed te doen verkopen, mits goede dagprogrammering. Als de rest van het weekend wat herkenbaarder is bij de standaard Werchterganger verkopen de weekendkaarten ook wel. Zijn juist de bands die je een keer gezien moet hebben voordat je er echt fan van wordt denk ik.

Er zijn echt wel 'rock'namen aan het doorgroeien ja, zeker via de springplank Werchter.
Even succesvol is het nog niet geworden, het is gestagneerd of we wachten op nét dat ene knal-album.
21pilots, Sam Fender, Royal Blood, Yungblud, Nothing But Thieves, Greta van Fleet, Parkway Drive , Idles, The War on Drugs , Inhaler, Bring Me The Horizon, enz enz.
Dat zijn toch wel namen die de afgelopen 5-6 jaren grote podiums of late plekken hebben gekregen om zo voorgesteld of doorgeduwd te worden.
Waarvan er uiteraard ook op een graspop nog hogere spots zullen krijgen (PWdrive of BMTH) maar die zo toch veel bekendheid hebben vergaard.
Werchter durft wat voor te stellen, en zoals @mart1234 hierboven zegt; Werchter moet het wel durven met de Rock/Metal namen om wat door te duwen, want die streams blijven zeker achter bij de Pop acts die populair zijn
Maar de laatste stap blijft de moeilijkste. Ik zie deze bands nooit de status van een R.E.M, pearl jam of Radiohead bereiken. De laatste waren Muse, Arctic monkeys. Het muzieklandschap is zo veranderd dat het moeilijk wordt om door te groeien tot absolute headliner indien je niet meer pop/ hiphop brengt.

• Leuk
Waarderingen: koolket en phil
This is a fascinating discussion here. Festivals are changing. The entire music industry has been changing for years. And everyone is dealing with it differently. My impression is that Werchter isn't quite sure where things are headed yet. It says above that RW used to have the best lineup for alternative rock fans, guaranteed. And that's definitely true. And that's over. But for whom today? Last year's strategy was pure chaos. And I'm excited to see when a new direction for the festival will emerge. I've been there every year since 1997, with few exceptions, and I've always felt great. It's been more difficult in the last two years. We'll see. But I see one major flaw in this discussion: Pearl Jam, Muse, Metallica, and the like didn't become headliner bands because they desperately needed headliners. They simply had what it takes. The quality and the ability to unite large, broad crowds behind them, across generations. In my opinion BMTH, Turnstile, Yungblud, and Maneskin are miles away from that.

Er zijn echt wel 'rock'namen aan het doorgroeien ja, zeker via de springplank Werchter.
Even succesvol is het nog niet geworden, het is gestagneerd of we wachten op nét dat ene knal-album.
21pilots, Sam Fender, Royal Blood, Yungblud, Nothing But Thieves, Greta van Fleet, Parkway Drive , Idles, The War on Drugs , Inhaler, Bring Me The Horizon, enz enz.
Misschien wat flauw om op namen specifiek te reageren, maar kom. Royal Blood of Inhaler gaat toch nooit een RW headliner worden? Bij die eerste is het vet echt wel van de soep, Inhaler ook serieus gestagneerd. 21 Pilots is eerder popnaam (reken je ID dan ook mee?) en Greta lijkt me ook te eendimentionaal op écht die stap te zetten. Parkway Drive was geen overrompeling op RW en is echt een GMM naam. BMTH idem. Fender zie ik helaas moeilijk de stap maken om gekende redenen...

Eigenlijk zie ik alleen Yungblud en eventueel Idles echt doorgroeien naar een volbloed RW afsluiter waar we ons geen vragen bij stellen.

Je mist wel de grootste contender: Fontaines DC. Sterker: ik zie die zelfs niet terugkeren naar RW onder iets anders dan de headline vlag. Met een nieuw album, in 2027-28 ofzo. Maar nieuwe rockheadliners als deze zijn op 1 hand te tellen vrees ik.

Maar goed, mijn 2 cents he.

Maar de laatste stap blijft de moeilijkste. Ik zie deze bands nooit de status van een R.E.M, pearl jam of Radiohead bereiken. De laatste waren Muse, Arctic monkeys. Het muzieklandschap is zo veranderd dat het moeilijk wordt om door te groeien tot absolute headliner indien je niet meer pop/ hiphop brengt.
Correct!
En ik denk dat het ook aan de tijdsgeest ligt. De beleving is zoo anders nu dan een jaar of 20-30 geleden. Mensen die fysiek kaartjes moesten halen, in de rij moesten staan. CD's kopen, een cassettebandje opnemen vanaf de radio en noem maar op.
Nu is het streamen streamen streamen. Overal kun je alles zien. Elke week kun je een wereldster zien in de Ziggo, Sportpaleis en noem maar op.

Vroeger was er minder 'te doen' (in mijn optiek dan) je was van grunge of niet, je was voor The Beatles óf The Stones. enz enz enz. Iedereen hing aan Bruce Springsteen's lippen.

Nu is het complete landschap zo enorm verspreid. Er komen gewoon geen 88.000 man op 1 veld samen voor die ene naam. uitzonderingen daar.

• Leuk
Waarderingen: phil
Misschien wat flauw om op namen specifiek te reageren, maar kom. Royal Blood of Inhaler gaat toch nooit een RW headliner worden? Bij die eerste is het vet echt wel van de soep, Inhaler ook serieus gestagneerd. 21 Pilots is eerder popnaam (reken je ID dan ook mee?) en Greta lijkt me ook te eendimentionaal op écht die stap te zetten. Parkway Drive was geen overrompeling op RW en is echt een GMM naam. BMTH idem. Fender zie ik helaas moeilijk de stap maken om gekende redenen...

Eigenlijk zie ik alleen Yungblud en eventueel Idles echt doorgroeien naar een volbloed RW afsluiter waar we ons geen vragen bij stellen.

Je mist wel de grootste contender: Fontaines DC. Sterker: ik zie die zelfs niet terugkeren naar RW onder iets anders dan de headline vlag. Met een nieuw album, in 2027-28 ofzo. Maar nieuwe rockheadliners als deze zijn op 1 hand te tellen vrees ik.

Grotendeels met je eens maar het hele rockgenre gaat niet teren op slechts 2-3 namen, mochten Idles, Yungblud en Fontaines het schoppen tot headliners zullen er ook weer andere bands opkomen die in een vergelijkbare stijl zullen gaan optreden. Mocht er genoeg animo blijven voor rock/metal zullen namen als Parkway Drive en BMTH ook steeds relevanter worden zodra de oude garde ermee stopt.

Jaaaa je hebt gelijk over Fontaines DC ! maar zo staat een Turnstile er ook niet in. Gewoon een random opsomming, dus er staan inderdaad nog meer bands op de planken in Werchter die 'de kans krijgen'

Ik zei ook niet; iedereen hier zal headliner worden of heeft een enorme potentie. Ik bedoelde; Rock Werchter heeft genoeg bands uit een breed genre 'rock' de podia gegeven om zo door te kunnen groeien. Greta enorm groot? Nee dat is gestagneerd in mijn ogen zoals ik ook zei. Maar ze mochten er wel als sub staan. Daar doel ik op. En dat geldt voor veel van mijn opgenoemde lijstje.
Het gaat er niet om dat ze nu allemaal een succes zijn. Het gaat er mij om dat Werchter écht wel nieuwere 'rock' bands op mooie spots zet, en ze soms zelfs bijzonder hoog zet.

Kanshebbers in mijn boekje qua gitaarbands in de breedste zin van het woord: The Last Dinner Party, Wet Leg, Nothing But Thieves, Gojira, Turnstile, Parcels, Hozier, Ghost, BMTH, The 1975 (at long last?), Yungblud en uiteraard FDC.

Vind dat er itt enkele jaren geleden wel méér kanshebbers zijn dan pakweg 5 jaar geleden.

• Leuk
Waarderingen: jules1994 en Joslittel
parkway drive en BMTH hebben ook gewoon een productie mee die een RW dag kan dragen ongeacht welke muziek ze spelen. En beide hebben ze ook wel al een aantal keer de oversteek van GMM naar werchter gemaakt dus ik denk dat je het toch mis hebt bij die 2 dat ze er nooit headliner kunnen worden. dat het meteen absolute headliners zullen worden denk ik niet, maar zet bij BMTH nog een sterke sub/co bij en geef parkway drive nog een paar jaar en dat kan wel veranderen.

Volgens mij zal Yungblud naar de toekomst ook wel doorgroeien tot headliner. Zeker als je ziet dat die z'n tour in de States nu op 1 minuut heeft uitverkocht, is die wel ook een moeilijk werelddeel aan het veroveren. (https://consequence.net/2025/10/yungblud-sells-out-2026-north-american-tour-one-minute/) z'n band met gevestigde waarden als Aerosmith en Ozzy Osbourne heeft hem ook een boost gegeven bij hun publiek. Laat hem nu dit deel van de wereld nog meer veroveren en nog een beetje groeien en dan komt die er wel..

Het verschil zit hem natuurlijk wel dat in de undercard kan je makkelijker metal kwijt als dat je het een headliner maakt dan spreek je toch een andere doelgroep aan en moet je dat in je programma ook meer doen en weet niet of RW dat wilt zeker met graspop in het hoofd

Kanshebbers in mijn boekje qua gitaarbands in de breedste zin van het woord: The Last Dinner Party, Wet Leg, Nothing But Thieves, Gojira, Turnstile, Parcels, Hozier, Ghost, BMTH, The 1975 (at long last?), Yungblud en uiteraard FDC.

Vind dat er itt enkele jaren geleden wel méér kanshebbers zijn dan pakweg 5 jaar geleden.
Ik gun het ze The Last Dinner Party van harte. Daar wordt de grens pop/rock ook heerlijk vaag. Kan je in een bepaald licht ook zien in lijn met een Chappell Roan.

• Leuk
Waarderingen: Chiel en redondo28
Jonge kaas is lekker maar oude kaas is soms lekkerder mits het na verloop van tijd goed rijpt. De albums en muziek van nu kan zomaar een classic zijn over 20 jaar. RHCP naakt op het podium toen VS nu is ook een mega contrast. Welke nummers blijven hangen en worden classics?

Users who are viewing this thread