Rock Werchter 2025

Had ook meer gehoopt van Olivia, zeker na de lovende recensies. Maar inderdaad verre van een overdonderende popshow zoals Dua Lipa vorig jaar, en ze zong inderdaad zeker niet geweldig. Het was gewoon prima, niks bijzonders, net als in de Ziggo. Stond op exact dezelfde plek als bij Yungblud, naast de 2e geluidstoren en daar was echt véél meer sfeer en minstens even druk als bij Olivia. Ah fijn, me prima vermaakt en uitgebreid verslag volgt nog.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Trouwens zelden zo snel thuis geraakt, 10.10u in de auto gestapt en half uur later waren we thuis.

Rodrigo was leuk, maar ik heb...dat is hier alom geweten, het wel voor sterke jonge vrouwen die hun ding doen. En toch staat ze zeker niet in mijn top 5 van het weekend, ook niet bij de dochter. Ze was gewoon beter in het Sportpaleis.

Had je me gezegd dat qua headliners ik mij het meest zou amuseren bij Green Day en Yungblud, en niet bij Linkin Park en OR, ik had eens goed gelachen. Maar kijk...soms mag het onvoorspelbaar uitpakken.

Het mag tegelijk ook voorspelbaar zijn, dus de rest van de top 5?

Fontaines D.C (die I love you was onvergetelijk)

RAYE ( De liefde is groot)

En voor de laatste spot ga ik cheaten en zeggen..de bands uit de streek van Kortrijk. GOOSE, Amenra, Warhaus.

Hoe ongelooflijk grappig is het niet dat drie van de beste bands van het land, die alle drie ontzettend sterk waren op Werchter, hun oorsprong in Kortrijk vinden. 😅

Jouw graadmeter van kwaliteit zijn de streams en volgers op spotify? Fair enough.
Een recensent schreef bij Yungblud een gebrek aan hits. Flauwekul! De inzet droop ervan af en hij is ook veelzijdiger geworden. Pearl jam of foo fighters of the cure hebben de laatste 20jaar nauwelijks echte hits gehad.En elke pro Palestina boodschap was goed voor vier sterren of meer in de review van de groep. Dan liever een Lola Young of Raye die live echt indruk maken. Kwaliteit is hoe jij het concert zelf ervaart en subjectief.

Paar gedachten na thuis te zijn.

- De Slope is absoluut the place to be.

- Niet veel gehad aan de headliners. LP van ver wegens Iggy Pop, Green Day zelfde met Fat Dog, Yungblud halverwege de set pas toegekomen wegens Barry Can't Swim (en zo tot aan de eerste toren links kunnen wandelen waar het nog steeds leeg was, blijkbaar was het 2de vak nog toegankelijk als de show al begonnen was (???).

- Olivia Rodrigo fijne ervaring met dank aan de zeer enthousiaste tieners in onze omgeving. Onze conclusie: fijn om de pure vreugde bij sommigen te zien, goed publiek.

- Tenten te klein en/of terrein is gewoon niet op schaal met aantal bezoekers.

- Rokers in de tenten get the fuck out aub.

- Shout out naar de man met de knie-brace die op magische wijze in elke moshpit opdook.

- Heb combi 16-17-18 gedaan, 23 voor Arctic Monkeys een dag een nu eerste keer weer combi, indruk toch wel wat mensen die coachella-cosplay aan het doen waren nu, ze doen maar als ze dat fijn vinden maar viel op.

- Coins-systeem heeft toch nog wat plooien glad te strijken.

- Nee, ik ga geen 17 colaflesjes in mijn short proppen om 1 bon voor te krijgen, wat is dat?

- Lang leve de broers Dewaele

Dat is inderdaad zo. Maar dan zeg je dus eigenlijk wat er al gaande is en waar het tegenwoordig blijkbaar om gaat. Persoonlijk prefereer ik een band als Interpol die stoïcijns staat te spelen maar wel retestrak en met goede muziek. En dan vind ik Paul Banks dat eigenlijk ook supersexy doet.

Dat is niet iets van alleen tegenwoordig hoor. Die keuze is van alle tijden en ieder heeft daar zijn eigen voorkeur in. Ik zie toch liever wat meer interactie met publiek en een echte show in plaats van dat stoïcijnse stil staan, dan kan je ook thuis de plaat opleggen.

• Winning
Waarderingen: timv
Ook even terugblikken. Gisteren door verplichtingen pas bij Soulwax op de weide, maar die zorgden wel meteen voor een feestje. (Iets wat de broers nadien aan de Main nog eens vlotjes overdeden en wat mij betreft zeker vaker mag terugkomen.) Noah Kahan daarna klonk iets te eentonig, maar was wel genietbaar van wat verder op het veld. Laatste act was uiteraard Olivia Rodrigo. Hoge verwachtingen van, maar niet volledig ingelost. Begin en einde was echt sterk, maar middenstuk zakte te veel in, wat ook de sfeer op de weide niet ten goede kwam. Prima headliner, maar misschien niet meteen de ideale afsluiter.

Over RW 25: Jammer genoeg mijn laagterecord qua aantal geziene sets ruim verbroken. Hopelijk slaag ik er volgend jaar opnieuw in om gewoon vier volle dagen te vertoeven op de mooiste wei van Vlaanderen. Maar voor nu hou ik het op een top 10:

1. London Grammar
2. Beth Gibbons
3. Fat Dog
4. Elbow
5. Sigrid
6. Iggy Pop
7. Cymande
8. Wet Leg
9. Soulwax
10. Warhaus

Ook nog even credits naar de organisatie trouwens. Gisteren voor de verandering eens met de bus (ipv de fiets) en, ondanks de lange wachtrij, verliep het naar huis gaan enorm vlot. Prima geregeld allemaal.

Tot volgend jaar!

Yungblud en Olivia hebben gewoon nog 1 banger album nodig om zo een anderhalfuur constant te boeien.
En ben er zeker van dat we dit van Sam ook hadden kunnen zeggen.
Nu, dat is iets wat nog zal komen. Met zekerheid.

Mijn top-10 van deze editie:
  1. Fontaines DC
  2. Pommelien Thijs
  3. Raye
  4. Nothing But Thieves
  5. Emmy D’Arc
  6. Green Day
  7. Corella
  8. Iggy Pop
  9. Dikke
  10. Bright Eyes
Met verder nog eervolle vermeldingen voor Jazz Brak, Goldband, Damiano David en Dasha.

Mijn grootste tegenvallers:
- Noah Kahan (1 langgerekte geeuw)
- Linkin Park (meer pauzes dan goeie nummers)
- Sylvie Kreusch (helaas veel te warm weer + kwam niet over in mainstage-setting)
- Wunderhorse (was een must-see, maar veel te weinig tempo in de set waardoor topsongs als Purple, The Rope en Silver ontbraken)

Geweldig weekend achter de rug. Heel tevreden over the Hive Resort en de organisatie in het algemeen. Ik hoorde dat daar alles bij mekaar (festivals, campings, onderweg) tienduizend vrijwilligers bij betrokken zijn en dat merk je wel. Muzikaal heb ik het wel al indrukwekkender gehad. Fontaines vond ik wat minder scherp dan eerder in Vorst, voor Amyl and the Sniffers was het podium precies een beetje te groot, Iggy Pop was de max, Linkin Park heel ok, Green Day een leuke jukebox, Yungblud wil wat te snel de status van ferme rock&roller krijgen, van Warhaus kreeg ik het niet warm, evenmin van Simple Minds, Amenra heeft me eens te meer omvergeblazen, ik heb gedanst bij Arsenal, ik ben verliefd geworden op Raye en ik wil vooral méér zien van Bad Nerves en Fat Dog (waarover mijn zoon dus helemaal gelijk heeft door me daar naartoe te sturen).

Los daarvan: Aperol is iets venijnig, Karmeliet durft zwaar vallen, tegen rosé zeg ik nooit nee en Jägermeister Mule is lekker.

Enkel op zaterdag geweest en 4 hele goede show gezien in de Barn

1. Elbow
2. Beth Gibbons
3. Amenra
4. Bright Eyes
5. Wisp
6. Yungblud

Gisteren nog genoten van 2manydjs op livestream. Mijn persoonlijke top 10 dit weekend:

1. Iggy Pop
2. RAYE
3. Fat Dog
4. Beth Gibbons
5. Fontaines DC
6. Amenra
7. Green Day
8. Pommelien Thijs
9. The Backseat Lovers
10. Arsenal

Honorable mentions: Simple Minds (maar stuk gezien), Goose, Wunderhorse, Thee Sacred Souls, Elbow (mee gevolgd van buiten de barn), Linkin Park

Vriendengroep vond de line up niet goed dus geen combi dit jaar. Uiteindelijk kreeg ik fomo en dus toch nog dagticketje voor donderdag gescoord.

Corella ***’: Ik kende ze niet, maar klonk leuk. Zie hen nog wel doorgroeien.

Amyl and the sniffers ****: Ik zou het thuis niet snel opzetten, maar live was dit wel genieten. Vuile punk, maar heel goed gebracht. Heel entertainend en muzikaal ook sterk.

De La Soul **’: Het begin gezien zittend in het gras. Was niet slecht, maar ook niet goed. Vertrokken halverwege

Jacob Collier ***’: Halverwege zijn show binnengewandeld. Die kerel gaat er wel voor. Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk en is wel een virtuoos. Mist wel sterke eigen nummers om het boeiend te houden. Al was die cover van Somebody to love wel leuk.

Fontaines DC ****’: 3de keer dat ik ze zie en ze zijn altijd goed. Ik vind ze live ook echt nog groeien. De setlist was ook top. Waarom dan geen 5*? Het publiek zat er niet in. Lag het aan de donderdag? Heb het bij Fontaines nog al zien gebeuren. Onbegrijpelijk eigenlijk, want alles klopte.

Iggy Pop *****: Snel van de main naar de Barn voor Iggy. En gelukkig maar, want wow. Wat een legend. Een stuk beter nog dan enkele jaren geledennop de main stage. Ongelooflijke band, waanzinnige energie, uitzinnig publiek. Hit na hit, classic na classic. Iedereen stond met open mond te kijken. Dit was genieten.

Linkin Park ****: Het was veel beter dan in 2017. Maar echt veel beter. En Emily Armstrong is live echt een powerhouse die alle nummers perfect aankan. Setlist was ook sterk, visuals knap, band strak. Maar de verwachtingen lagen zo hoog dat het toch licht tegensloeg. De pauzes (om Emily rust te geven?) haalden het tempo er teveel uit. Toch heel goede show.

Over het festival:
+ amper aanschuiven aan wc’s, toog, eetstand… Dat blijft waanzinnig goed geregeld.
+ het regent? Meteen zand aanrukken etc. Geoliede machine.
+ de verschillende podia staan echt op punt nu. Elk met zijn eigen smoel.

- de prijzen voor eten en drinken zijn belachelijk. dat is op alle grote festivals zo, maar toch. Waar eindigt dit?
- de drukte. Er is sinds enkele jaren gewoon te veel volk op de wei. Het is ook al vanaf ‘s middags extreem druk. Dat neemt veel gezelligheid weg en zorgt ervoor dat je moeilijker optredens kan combineren.
- de line up: Het was een moeilijk jaar voor alle festivals en ze hebben pech gehad met cancels. Toch was de line up te veel volgens genre ingericht. Die zondag Main stage was een aanfluiting.

Volgend jaar hopelijk weer!

Mijn top 10

1. Amenra
2. Deftones
3. Warhaus
4. Fontaines DC
5. Elbow
6. Linkin Park
7. Simple Minds
8. The Scratch
9. Sylvie Kreutsch
10. Green Day