Rock Werchter 2022 - Nieuws en Geruchten

phil

Nieuw lid
29 jul 2019
2
0
Al bij al een rustige editie, 3 van de 4 dagen perfect festivalweer. Dure pintjes en eten maar dat is het nieuwe normaal. Degelijke sets, al bij al weinig positieve verrassingen. Wel verrassend, wat een kolonie Nederlanders deze editie. Zolang ze niet lallen of roepen kan ik ermee leven. Maar ik wil het percentage wel eens zien, hallo algoritmes?
We kijken weer uit naar een nieuwe editie. RATM, national, arcide fire, volbeat, Interpol,... laat maar komen.
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.585
839
Welke majors hebben een vaste catwalk dan? Ik denk dat headliners dat gewoon liever zelf meenemen, zo is de catwalk van Metallica totaal anders dan die van Imagine Dragons. Had je een vaste catwalk gehad, had je dan allicht geen snakepit gehad.
Dat van die catwalk was maar een eigen idee, hoor…
Maar als er één is, komt er opeens wel veel meer interactie met het publiek (of gewoon al trapjes van de stage naar beneden, zodat bepaalden eens door de middengang kunnen rennen)
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
664
127
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.131
4.220
in 2020, 2021 waren ze alleszins niet uitverkocht, het heeft tot 2022 geduurd tegen dat ze uitverkocht waren iets die tomorrowland en graspop in 2020 en 2021 wel al konden zeggen. naar mijn aanvoelen duurt het toch telkens langer tegen dat werchter uitverkoopt en ik vermoed dat ze dat bij de organisatie toch ook moeten aanvoelen dat ze wel wat kwaliteit moeten boeken. Denk wel dat veel te maken had met 2019 waar er toch wel een hoop goodwill verloren is geraakt. donderdag zonder mainstage booking bijvoorbeeld.

langs de andere kant, het geheugen is kort natuurlijk
Of je nou aan de afgelopen jaren veel conclusies moet verbinden? 2021 was toch al vrij snel duidelijk dat Werchter grote kans had om niet door te gaan. 2022 was uiteindelijk ruim van te voren uitverkocht.
Voorgaande jaren was het uit mijn hoofd erg verschillend. De ene keer in april, de andere keer in juni. Naar Werchter komt 88k. Al jaren zo, dat dit niet zo maar uitverkoop5.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
Ook bij mij volgt een uitgebreid verslag nog, maar ik wil ook even op de sfeer editie aanhaken. Want voor mij is juist RW het festival met de juiste sfeer. De reden dat ik dat vind is met een woord te vertellen. BARN. Wat is dat toch een ontzettend fijne tent. De artiest krijgt daar precies wat ze geven. De sfeer die ik heb ervaren bij Phoebe bridgers, Michael kiwanuka en vooral alt-j, ongeëvenaard. Ik heb regelmatig terug gedacht aan vorige edities met David byrne en tame impala, waar dit ook al zo was.

Bij de mainstage is het idd wel eens wat minder. Maar goed genoeg vooraan bij je favoriete bands heb je meestal wel alleen fans staan en is de sfeer nog steeds goed.

Maar die Barn, pure magie.
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
890
295
Al bij al een rustige editie, 3 van de 4 dagen perfect festivalweer. Dure pintjes en eten maar dat is het nieuwe normaal. Degelijke sets, al bij al weinig positieve verrassingen. Wel verrassend, wat een kolonie Nederlanders deze editie. Zolang ze niet lallen of roepen kan ik ermee leven. Maar ik wil het percentage wel eens zien, hallo algoritmes?
We kijken weer uit naar een nieuwe editie. RATM, national, arcide fire, volbeat, Interpol,... laat maar komen.
Inderdaad die prijzen, het nieuwe normaal.
4 bonnen (14 euro) voor een pita met veel sla en een beetje vlees.
1,5 bonnen (5,25 euro) voor een wafel.
2 bonnen (7 euro) voor een bakje friet, 14 euro indien je er stoofvlees bij wil.
Ach ja
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.945
1.993
I
Inderdaad die prijzen, het nieuwe normaal.
4 bonnen (14 euro) voor een pita met veel sla en een beetje vlees.
1,5 bonnen (5,25 euro) voor een wafel.
2 bonnen (7 euro) voor een bakje friet, 14 euro indien je er stoofvlees bij wil.
Ach ja
Ik ben gewoon telkens op straat gaan eten. Al mijn bonnetjes voor pinten en een snack 's avonds.
 
  • Leuk
Waarderingen: TNFke

Mink

Dagopener
9 apr 2013
664
127
Komt het ook niet omdat de echte fans dat nummer wel kennen, maar het geen grote algemene hit is geweest? Al ik kijk naar Nederland heeft het nummer 3 weken in de top 100 gestaan met 66 als hoogste notering en dat is al 14 jaar geleden. Staat ook niet in de top 2000. Het is wel een vrij mainstream festival, waar wat minder mensen albums van de Killers in huis zullen hebben dan bij Lowlands of BKS en waar alleen de grote hits bekend zijn. Mr. Brightside werd om me heen bijvoorbeeld wel gewoon meegezongen. Net zoals Loser en Under the Bridge. Niet uit volle borst, maar dat vind ik just wel prima.

Het is een rustig publiek, maar liever dat dan 260 euro neerleggen voor een grote valse karaokeshow waar de band niet meer te horen is of mensen die op vol volume de week gaan doornemen bij elk nummer dat ze niet kennen. Je kunt vrij makkelijk redelijk vooraan komen bij de bands die je wilt zien en daar zijn altijd wel mensen te vinden die wel bewegen.

Je beschrijving van de Hive gisteravond past dan weer helemaal niet bij de rustige sfeer op het festival. Jammer dat festival dan zo eindigt.
Ik ben heel gevoelig voor meezingend en springend publiek, maar het klopt wel wat je zegt. Ieder nadeel heeft zijn voordeel. Gisteren me gruwelijk geeërgeed tijdens Snow toen een paar 16 jarige meiden selfie makend op de schouders gingen en daarbij keihard aan t krijsen waren. Wat heeft social media toch een nare invloed op jonge mensen. Ipv genieten van het moment is een selfie belangrijker, allemaal uit onzekerheid. Ben zelf 26, als ik 2 jaar eerder geboren was was ik zelf die generatie, gelukkig heb ik die dans net ontsprongen. Maar goed, dat valt op RW dus reuze mee.
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
664
127
Inderdaad die prijzen, het nieuwe normaal.
4 bonnen (14 euro) voor een pita met veel sla en een beetje vlees.
1,5 bonnen (5,25 euro) voor een wafel.
2 bonnen (7 euro) voor een bakje friet, 14 euro indien je er stoofvlees bij wil.
Ach ja
Omg die pita was niet normaal ranzig zeg man man man
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.215
Zo! En dan zit je voor de derde keer in een maand weer thuis na te genieten van een geweldige festivalervaring. De ervaringen over het festival houd ik deed keer kort. Alles was nog precies zoals ik me kon herinneren en dat is helemaal prima. Eten en drinken genoeg, rijen waren prima, toiletten voldoende en schoon. Dus de organisatie was weer top zoals gewend is van Werchter. Enige minpunt was het aantal kookpitjes op de camping. Twee namelijk. Gelukkig wel twee keer me Spaghetaria kunnen maken daar dus mag niet klagen.

Ook erg leuk om met drie jonge gasten op pad te zijn. Neefje van 20 (al 2 keer meegeweest naar RW en een keertje Bospop) zijn maat voor wie het het eerste festival was en mijn neefje van 18 voorwie het uberhaupt de eerste keer live muziek was. Zij hebben allemaal ultiem genoten en er zijn weer twee festivalfreaks bij gekomen. Heerlijk om dat te zien gebeuren. En over de discussie van oude versus nieuwe namen. Deze mannen waren even blij met Keane als Kid Laroi. Juist de mix van oude en nieuwe band spreekt een groot publiek aan.

Donderdag
  • The Dead South (7). Fijne start van het festival in mijn geliefde Barn. Prettige show maar werd wel een beetje eentonig aan het einde.
  • Airbourne (7). Achterin zittend bekeken en het geluid was daar nog niet optimaal toentertijd. Genoten van de show maar natuurlijk niet de ultieme beleving. Vind het wel leuk dat ze op een mainstream festival ook lekker de boel mogen platspelen.
  • Owenn (4). Gezien tijdens het eten (bij The Slope was het bijna altijd rustig om eten te halen en grotere bakken pasta voor hetzelfde geld). Maar wat een miskleun. Moest zijn set vullen met 4 covers en wat wel van zichzelf was heb ik al 10tallen keren beter gehoord
  • Carly Rae Jepsen (6). Ik ben natuurlijk niet de doelgroep van Carly dus ga het zeker geen onvoldoende geven want het was een prima show. Ook zittend achterin gekeken en dat beviel nu wel goed. Wel een aantal te kabbelende nummertjes in het midden en Call Me Maybe niet aan het einde spelen was een fout want daarna was letterlijk de helft weg. Dat nummertje was wel een hoogtepunt trouwens, publiek kwam ver boven de band uit,
  • Rag'n'Bone Men (7). Normaal zou ik dit nooit van mijn leven in de stromende regen kijken maar de neefjes wilde het zien. En eerlijk gezegd viel het me alles mee, sterker nog: het was best goed. Goede band bij zich met zangeressen en blazer. Paar grote hits. Simpelweg een prima show en hij verdient in mijn optiek het afbranden hier niet.
  • Beck (6.5). Toch wel een teleurstelling, mede omdat het een half uur later begon waardoor ik nog meer 15 minuten kon zien. Ging met een sneltreinvaart door de hits heen waardoor het erg gehaast voelde. Vorige keer vond ik hem een heel stuk beter. Maar ik weet dus niet hoe het tweede deel van de show was.
  • War on Drugs (8.5). Oei wat was dit goed. Wat een uniek goede muzikanten en wat een opbouw in de nummers. Met name An Ocean Between the Waves pakte me helemaal in en de band liet me daarna niet meer los. Die altsax deed het hem echt voor mij en die afsluitende solo's, schitterend!
  • White Reaper (6). De neefjes waren als een debiel naar Kid Laroi gerend (ze vonden het tof) dus met hun maat maar bij White Reaper gaan kijken op the Slope. Matige tot oke nummers, de voldoende komt door de toetsenist. Kon hooguit twee keer per nummer een toets aanraken en stond voor de rest dronken te springen/dansen en onverstaanbaar in de microfoon te gillen door de nummers door. We hebben genoten.
  • Pearl Jam (9). Misschien wel een betere PJ gezien dan de vorige doortocht. Eddie was emotioneel door Roskilde wat een extra lading aan de show gaf. Fijne opener met Even Flow en Why Go maar vooral de toegift met Black, Alive en Rocking in the Free World ga ik nooit meer vergeten. Wat een bom en wat intens speelde ze de nummers! Bij de afsluiter nog een fijne dronken mannen van 50 pit ergens in het veld, ff lekker meegesprongen.
Vrijdag
  • Sum41 (8). Een verschrikkelijke rij om binnen te komen maar eenmaal binnen erg genoten. Wat heerlijk om zo te kunnen starten. Eerste keer dat ik ze live zag en wat een heerlijk feestje. Lekker staan brullen en springen. Hele veld was mee.
  • Molybaron (7.5). Op diezelfde energie gelijk door de pit in bij Molybaron. Helaas was de zanger slecht bij stem (waar hij zelf nog het meeste van baalde) maar deze band maakt echt steengoede muziek. Paar jaar geleden in een voorprogramma in Baroeg en nu al op Werchter. Hopelijk zetten ze deze lijn door, is ze gegund!
  • Meeting/Miles Kane. Gezellige maar kleine meeting met Miles Kane op de achtergrond. Leek het prima te doen.
  • IDLES (5). Het spijt me echt maar ik kom er maar niet echt in met deze band. Gaat soms lekker los maar soms ook gewoon wat herrie. Gelukkig denken veel mensen er anders over voor ze.
  • Inhaler (7). Fijne rockshow van een band die een grote toekomst voor zich heeft als ze dit nu al neerzetten. Nog een paar echte herkenbare hits erbij en ze kunnen prima doorgroeien. 45 minuten was nu lang zat.
  • Girl in Red (8.5). De superlatieven heb ik al eerder bovengehaald voor deze show. Na de frustratie dat Turnstile was verplaatst hier maar naar binnen gelopen en zonder 1 nummer te kennen een fantastische show gezien. Wat een innemend mens, prachtige nummers van hiphop tot grunge en een mooie boodschap die ze meebrengt. Wees jezelf. Ik hoop dat meer mensen haar gaan ontdekken.
  • Lewis Capaldi (4). Wat een hoop ellende. Het is niet helemaal eerlijk om dit een onvoldoende te geven aangezien het voor de muziek een prima show is maar dit hoort niet op een mainstage. Ga weg met die depri nummers. Ik ben gaan slapen, dat werkte goed.
  • The Last Internationale (7). Tijdens het eten gezien en klinkte goed. Was verbaasd dat de band opeens was uitgebouwd en de frontvrouw geen gitaar meer beet hield. Wil ze graag weer eens echt goed zien.
  • Turnstile (7.5). Dit zou zomaar eens hun doorbraakshow geweest kunnen zijn! Veel goede berichten over gehoord en gelezen en ik ben fan. Hele fijne frontman met een wat maffige performance maar het werkt wel. Ff rustig en hop er weer vol op. Lekker staan pitten ergens halverwege het veld, dat zegt genoeg.
  • Metallica (8.5). Als een samengeplette totempaal staan wachten op een mooie plek tot Metallica begon maar ik merk dat ik dat eigenlijk niet meer de moeite waard vind. Maar de neefjes wel en ma was ook gekomen met een dagkaart dus toch gezellig gemaakt met elkaar daar. We zagen een erg goede maar vooral ook erg ontspannen en dankbare Metallica vandaag. Onder de indruk van de beeld en lichtshow die ze erbij hadden, met name bij One. Fijne setlist met oa No Leaf Clover en Wherever I May Roam, beide eindelijk eens live kunnen horen! For Whom The Bell Tolls blijft toch een episch nummer. Enter Sandman werkt voor mij veel beter voorin de set als eerste herkenningspunt voorvele.
Zaterdag
  • Goldband (-). Door een tragere opstart me een douche weinig van gezien maar wat ik gezien heb klonk wel een heel stuk beter dan ik ooit dacht. Dus benoem het wel ff, volgende keer ga ik er niet met een boog omheen.
  • Nothing But Thieves (7.5). Neefjes fan en ik eigenlijk ook wel dus voorvak in. Daar genoten van een prima rockshow waarbij met name Sorry, Amsterdam en Impossible aan het einde heel lekker waren. Geen band van de grote gebaren waardoor dit een prima spot is op een festival.
  • Sloper (-). Niet omheen te komen dit festivalseizoen en opeens trof ik mezelf daar aan met een bord pastasalade. Wat ik hoorde klonk een stuk beter dan op Alcatraz dus misschien is de band aan het groeien en moet ik het de volgende keer een herkansing gunnen.
  • Maneskin (7.5). Dit is een klassieke rock and roll show met sex, drugs and rock and roll. Ik heb er heerlijk van genoten. Goede sound, erg enthousiasre en energieke performance en ik vind dat ze een paar heerlijke nummers hebben. Hopelijk komen er nog wat meer bij zodat de covers eruit kunnen maar mij hebben ze zeer zeker overtuigd!
  • Phoebe Bridgers (8). Ik weet niet waarom precies maar deze muziek raakt mij ergens. Phoebe is een hele prettige en innemende performer met een steengoede band achter zich. Hele fijne interactie met haar jonge fans en het stukje dat ze een jonge fan liet zingen was best ontroerend. Show die indruk maakte!
  • Charlotte Adigery & Bolis Pupul (7.5). Wilde Yungblud eigenlijk zien maar bedacht dat we wel genoeg rock zien dus hier maar naar binnen gegaan en we gingen hier erg goed op. Je wordt langzaam de show ingezogen door de beelden en muziek. Maar wat de winnaar voor mij was waren haar teksten over racisme en haar positie in de wereld. Indrukwekkende act.
  • Anne-Marie (-). Ik ga er maar geen cijfer op plakken. 2 nummers gehoord en toen gelukkig in slaap gevallen. Werd wakker bij de afsluiter, op die manier evenveel Anne-Marie meegekregen als ik hoopte.
  • Twenty One Pilots (8.5). Deze show heeft echt indruk op me gemaakt. We stonden op een goede plek met overal fans en een zeer enthousiast publiek. Eerste helft was prima en zelfs het kampvuurstukje kon ik wel hebben al sloeg het eigenlijk nergens op. Maar met name die tweede helft vond ik echt steengoed met oa Ride, Car Radio, Heavydirtysoul en Stressed Out. Het klimmen op het beeldscherm is een van de gekste dingen die ik ooit gezien heb gewoon zonder beveiliging. Echt bizar, zeer indrukwekkend en ga ik nooit meer vergeten. Al met al een erg dikke show en wat mij betreft een meer dan terechte headliner.
  • Grandson (7). Stond een goede show te geven met energieke muziek!
  • Imagine Dragons (4.5). Poe dat viel niet mee zeg. Neefjes zijn liefhebber (die muziek wordt erin geramd op hun leeftijd) dus vol goede moed naar voren. Maar wat een eentonige blerf is dit geworden zeg. De band is totaal ondergeschikt geworden en de muziek klinkt elk nummer hetzelfde. De enige momenten dat dit me wat deed was de intro van Shots met de speech en het stukje voor Oekraine met een a capella Forever Young cover. De belachelijke hoeveelheid confetti en andere zooi die wordt afgeschoten maakt het alleen maar erger. Meer is niet beter, hierdoor is het effect halverwege het eerste nummer al totaal weg. Ik ben 20 minuten voor het einde weggegaan. Achteraf waren zelfs de neefjes enigszins teleurgesteld.
Zondag
  • Fever333 (9). 5 bier naar binnen geklapt om op te starten en helemaal uit mijn knetter gegaan. Gelukkig waren er meer met dit plan, wat een bruut feest, heerlijk. Niet de beste keer dat ik ze gezien heb maar nog steeds helemaal los gegaan.
  • Big Thief (6.5). Ik wilde dit heel graag leuk vinden en stond met goede moed klaar maar ik kwam er maar niet in. De nummers kabbelde wat en het gaf me weinig om aan vast te houden. Werd ook niet echt hun best gedaan om de zaal wat mee te krijgen. Na een half uur was het voldoende. Niet slecht, maar ook zeker niet goed.
  • Keane (8.5). Wat doe je als je elk nummer volledig mee kan zingen? Het voorvak in en keihard meezingen natuurlijk. Wat een fijne show en goed dat deze band weer terug is. De zanger blijft erg goed en elke nood is raak. Wat een berg hits hebben ze toch. Erg vet om @RubenFrusciante en zijn pa daarna even te spreken!
  • Michael Kiwanuka (8). Ik wou de show graag zien maar was ook erg moe. Dus viel bijna in slaap tot Michael anders had bedacht. Wat betoverend mooi, steengoede band en zangeressen. Ik heb de Barn deze editie niet vaak zo uitbundig en vol gezien. Een van de hoogtepunten van de Barn dit jaar.
  • Royal Blood (7.5). Royal Blood deed wat Royal Blood doet, een lekkere rockshow neerzetten. Goed van genoten op een afstandje. Unieke sound hebben die gasten en dit was de perfecte spot voor ze op een festival.
  • Disclosure (7). We moesten even wachten bij de kruisen maar de laatste 35 minuten nog kunnen meepakken. Toffe show met erg sterke visuals. Blij dat ik ze een keer heb kunnen zien.
  • The Killers (7.5). Zoals eerder gezegd namen ze revanche voor de vorige keer. Een veel oprechtere show met minder glamour en gekke pauzes. Focus op de nummers en deze met veel enthousiasme brengen.
  • Polo G (1). Een van de grootste k*t optredens die ik ooit gezien heb maar me wel heel erg vermaakt 30 minuten lang in de pit vooraan. Of nou ja pit, de stoere mannetjes daar deden heel stoer maar dit was de meest laffe pit waar ik ooit in heb gestaan. Als een paar puppies tegen elkaar aanspringen. Maar oke, wat deed Polo G intussen in de lege Barn? Zeer ongeïnteresseerd heen en weer lopen terwijl zijn DJ de interactie verzorgde. Soms zong de beste man eens, soms ook niet. De enige nummers die hij helemaal deed bleken van iemand anders te zijn (zo werd mij later verteld, kende helemaal niks) en de meeste nummer brak hij na 40 seconden ofzo weer af. Hij was ook opeens verdwenen en de show was over. Ook de neefjes (die veel muziek kennen van hem) waren het erover eens dat dit een belachelijke schande is voor een liveconcert. Dit is echt een schandvlek voor hiphop en op deze manier krijgt het nooit een serieuze plek op Werchter.
  • Red Hot Chili Peppers (8). Ook de Peppers zaten er lekker in en gaven een goede set was. Zanger was gelukkig erg goed bij stem en veel goede nummers voorbij horen komen. Flea blijft uniek als bassist en weer erg van zijn spel staan genieten. Een waardige afsluiter voor een mooie Werchtereditie.
Top 10
  1. Pearl Jam
  2. Fever333
  3. The War on Drugs
  4. Twenty One Pilots
  5. Metallica
  6. Girl in Red
  7. Keane
  8. Michael Kiwanuka
  9. Phoebe Bridgers
  10. Sum41
 

LifeisMusic

Playlistbediener
20 mei 2022
20
13
Paar dingen die me opvielen.
1) Bacardi stand was veel kleiner, waardoor meer wachtrijen.
2) €14 voor een Bicky op de Hive, wtf? 2,5 bon op festival wei. (Bicky truck)
3) Veel meer Nederlanders. Die ook veel meer babbelen tijdens acts. (Voor en achteraan..) Super vervelend.
4) Nog nooit zoveel compleet zatte mensen op RW gezien. Ze zijn er altijd maar nu véél meer.
5) Gigantische WC rijen van 40 min (!!) wachttijd. Er waren er veel minder aanwezig op de Hive en wei dan vorige jaren. Blijkbaar een logistiek probleem volgens RW medewerkers.
6) Mooi aanbod veggie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Chiel

Support act
18 jul 2014
890
295
2) op camping A1 een Bicky Burger met friet 9 euro
4) juist veel minder zatte mensen gezien, natuurlijk nog genoeg, dat wel
5) op camping A1 denk ik maximaal 10 minuten, wel op dixies
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.647
2.215
We kwamen donderdag iets later binnen als gepland waardoor we enkel het laatste liedje van ILA konden meepikken, was wel erg fijn om hen op Werchter te zien! Vervolgens een goed plekje gezocht om Fontaines D.C. (8.5) te zien, die wat mij betreft een erg goede show brachten. Beetje jammer dat ze Boys in the Better Land niet speelden, maar toch al meteen een eerste hoogtepuntje. Hierna zijn we doorgegaan naar de Slope waar Owenn (5) speelde. Vond dat hij wel potentieel toonde, maar het was gewoon te vroeg voor hem om op een festival als Werchter te staan, dat bewezen de vele covers in zijn set. Met slechts één uitgebracht nummer en nog geen festivalervaring is het best vreemd dat hij geboekt is geweest. Daarna door naar Carly Rae Jepsen (9) die er een erg fijn popfeestje van maakte in The Barn. Ik vond ze enkele jaren geleden in La Madeleine nog net wat beter, maar was zeker in orde. Wel jammer dat de Barn quasi volledig leegliep toen ‘Call Me Maybe’ gespeeld was. Tijdens het eten dan een stukje Yumi Zouma meegepikt op de Slope, toffe band, bewezen ze eerder dit jaar ook al in de Witloof Bar van de Botanique. Daarna wouden we graag First Aid Kit zien, maar de Barn stond overvol, dus hebben we maar even een regenbreak genomen. Na de regen een goede plek gezocht voor Beck (7.5), die een half uur te laat ten tonele verscheen, maar desondanks een zeer degelijke set neerzette. De ene banger na de andere vuurde hij af op het publiek dat lustig meeging. Niet de allerbeste set van Beck, maar wel gewoon van genoten. Na Beck ben ik nog een 50-tal minuten van The War On Drugs (7.5) gaan kijken, die mij meteen wisten mee te krijgen in het verhaal, wat ik niet echt verwacht had, aangezien ik niet al hun muziek even geweldig vind op plaat. Dikke meevaller dus, en een beetje spijt dat ik niet het volledige concert heb gezien. Vooraleer ik naar het hoogtepunt van dag 1 ging, nog een half uurtje White Reaper (6) gezien op de Slope, wat niet mega memorabel was maar wel gewoon degelijk. Daarna dus door naar het hoogtepunt van dag 1: Lianne La Havas (9.5). Dit was een uur wegdromen op heerlijke muziek gebracht door een al even heerlijke band en een waanzinnig getalenteerde, eigenzinnige frontvrouw met een stem om U tegen te zeggen. Daarna nog een stukje Pearl Jam gezien, wat ook weer gewoon prima was.

Op vrijdag ben ik om de dag te beginnen met een kameraad meegegaan naar SONS (7) die in de Klub C konden rekenen op een goedgevulde tent. Waar ik de band op plaat niet bijster interessant of goed vind, werd ik meteen positief verrast door het enthousiasme waarmee ze speelden en hoe vlot ze de tent meekregen. Leuke opener dus! Hierna door naar de Main Stage voor Idles (8) die er een feestje van maakten en gewoon een goede set speelden. Joe Talbot en co blijven heerlijke ketten. Vervolgens stukje Waterparks gaan zien op de Slope tijdens het eten, maar laten we het erop houden dat dit niet mijn muziek is. Wat erna kwam absoluut wel, want Girl In Red (10) zette de Klub C volledig naar haar hand. Had haar al eens op Pukkelpop gezien, wat toen al erg tof was, maar wat ze nu bracht was echt ongelooflijk! Die energie, die jeugd, die muziek, alles klopte aan deze show, echt heerlijk! De meesten zullen al wel weten dat ik ervan hou, maar hierbij nog eens de bevestiging, NOORWEGEN ROCKS!! Meteen na Marie naar de Barn gegaan om een plekje op de eerste rij te hebben voor Alt-J (9.5), die zorgden voor het tweede absolute hoogtepunt van de dag. Jammer van Turnstile te moeten missen, maar Alt-J benaderde de perfectie met een magische set. Een uurtje knallen met hits. Zet die gasten in een tent en het wordt met zekerheid één van de concerten van het weekend. Dat is duidelijk. Vervolgens The Chats (7.5) op de Slope, wat ook een heel fijn feestje was! De dag afgesloten met Moderat (9), die ondanks dat Sebastian van Modeselektor er niet bij was, echt een heerlijke set speelden. Heerlijk weggedroomd en gedanst en een uitstekende afsluiter van dag 2!

Zaterdag begonnen in de Klub C bij Pitou (6.5) die een leuke set speelde, en over een zeer mooie stem beschikt. Dan naar het eerste hoogtepunt van de dag: Dea Matrona (9) op de Slope! Wat een energie, enthousiasme, spelplezier, echt heel erg leuk om te zien! Jammer genoeg was de jongste zus er niet bij, maar de twee anderen en vervangdrummer maakten er echt een hele fijne ervaring van. Je zag ook duidelijk dat ze heel erg blij waren om op Werchter te mogen spelen. Daarna samen met een vriend naar Yong Yello (7.5) gegaan, en dit viel ook een pak beter mee dan verwacht. Fijne energie in de zaal en goed gebracht door Yello en band. Terug naar de Slope hierna voor Sloper (6.5), wat erg fijn was om die twee drumgrootheden samen op een podium te zien. Ze maakten er ook een erg vette rockshow van, geen concert dat in de eindejaarslijstjes zal belanden, wel een concert waar je even op los kon gaan. Stukje Måneskin gezien erna, wat ook leuk klonk en blijft speciaal om een winnend Eurosong-nummer op de Main Stage van Rock Werchter te horen. Hoorde achteraf ook niets anders dan lovende commentaren binnen onze vriendengroep. Zelf ben ik echter op tijd doorgegaan om een goede plek te hebben voor één van mijn favoriete artiesten: Phoebe Bridgers (10). Ook haar had ik al eerder op Pukkelpop gezien, toen nog als beginnende artieste op het begin van de dag in de Club. Phoebe speelde een uitstekende set met fantastische visuals waardoor het geheel echt een enorm intrigerend en boeiend visueel en muzikaal verhaal werd. Van elke seconde genoten. Daarna de set van Charlotte Adigéry & Bolis Pupul op het grote scherm gezien tijdens het eten, en zag er heel erg nice uit! Op Pukkelpop ga ik zeker en vast eens een deftig kijkje nemen. Vervolgens dacht ik even op het gemakje te kunnen gaan zitten op de tribune van Klub C om de set van Leon Bridges (7) mee te pikken, maar man wat werd het plots overvol. Dus toch maar weer gaan staan voor een degelijke set, maar bij momenten een beetje ‘saai’. Hoogtepunten waren natuurlijk ‘Texas Sun’ en ‘River’. Daarna naar Jorja Smith gaan kijken, en waar ze mij de vorige keren (RW18 & PKP19) niet wist te grijpen, deed ze dat dit keer wel. Vond het echt een serieuze verbetering t.o.v. vorige keren. Na een halve set echter doorgegaan omdat de vriendengroep een deftige plek wou hebben bij Bicep (9), en man, wat een set! De Klub veranderde voor 75 minuten in een Club, want wat een feest! Geen moment werd er stilgestaan, echt waanzin! Op voorhand was ik wel fan, maar was het voor mij meer wegdroommuziek, live werd het echter dansmuziek van het hoogste schavot. Grote fan geworden! De dag uiteindelijk afgesloten met Imagine Dragons (1.5), wat ik, ondanks dat ik enkele nummers vanop de eerste plaat zeker kan appreciëren, echt enorm matig vond. Door de filmpjes tussen de nummers kwam er helemaal geen vaart in de set, ook de vrienden die grote fan zijn van Imagine Dragons vonden het niet al te best.

Op zondag waren we opnieuw iets later op de weide als gepland, waardoor ik de eerste 10 minuten van Big Thief (8.5) gemist heb. Had ze voordien twee keer gezien, enkele jaren geleden eens in de Rotonde van de Botanique en dan op Pkp19, de eerste was erg goed, maar hadden ze te kampen met technische problemen, op Pkp was het dan weer erg rommelig. Derde keer goede keer want hier speelden ze echt een prima, bevlogen set met heel erg veel gevoel. Heerlijke opener van de laatste dag dus! Vervolgens even gaan kijken bij Keane die een goede set speelden. Altijd plezant om mee te zingen en Tom Chaplin is natuurlijk een uitstekende zanger. Toch op tijd doorgegaan om een goede plek te hebben bij Kacey Musgraves (7.5), maar dit was eigenlijk nergens voor nodig want wat was het leeg! In het begin moest de set nog wat openbreken, maar naarmate het concert vorderde kreeg ze het (weinige) publiek steeds beter mee, wat resulteerde in een erg fijne set. Daarna vlug iets gaan eten en ons terug in de Barn gaan posteren voor een goede plek bij Michael Kiwanuka (10) die een weergaloze set speelde! Het dak van de Barn ging eraf! Zoals @Joslittel aanhaalt was het inderdaad betoverend mooi, en die achtergrondzangeres, wat een strot!! Vervolgens een deel van de show van Jimmy Eat World gezien op het grote scherm, en zag er wel fijn uit voor de fans. Vooraleer ik naar de Main Stage trok om het festival af te sluiten ben ik nog even langs de Slope gepasseerd om Snail Mail (7.5) aan het werk te zien. Linday en co brachten een fijne set, niet meer maar zeker ook niet minder. Daarna door naar de Main voor The Killers (8) die een betere show brachten dan ik vooraf had gedacht. Na de recensies en commentaren op dit forum over de show in 2018 trok ik hier naartoe zonder verwachtingen, maar vond ze een erg strakke show spelen. De weide had er ook zichtbaar goesting in wat resulteerde in een erg fijne sfeer. Anderhalf uur meezingen en -springen, kan soms ook veel deugd doen. ;) Vervolgens wou het hoofd nog graag naar Jehnny Beth, maar de voeten hadden er minder goesting in, dus blijven hangen aan de Main voor de Red Hot Chili Peppers (5.5), die ietwat teleurstelden. Had liever een iets strakkere show, met iets minder jamsessies als afsluiter van het festival. Muzikaal was het wel dik in orde en Kiedis was inderdaad goed bij stem, dus kan de mensen die het wel goed vonden ook absoluut begrijpen. Uiteindelijk ons een half uurtje voor het einde begeven naar de achterkant van de weide om onze bonnetjes op te doen en een kwartiertje voor tijd moe maar voldaan vertrokken om de grote uitstroom voor te zijn.

Om af te ronden een top 10:

1. Girl In Red
2. Michael Kiwanuka
3. Phoebe Bridgers
4. Alt-J
5. Lianne La Havas
6. Carly Rae Jepsen
7. Dea Matrona
8. Moderat
9. Bicep
10. Fontaines D.C.

Elk jaar opnieuw een enorm fijn festival met een line-up die mij op het eerste oog wat minder aansprak dit jaar, maar uiteindelijk toch weer vol moois zat. De medewerkers en vrijwilligers waren als vanouds weer supervriendelijk en het publiek was heel aangenaam. Het enige festival waar ik ongeacht de line-up altijd een ticket voor zal kopen, dus tot volgend jaar! :cool:
 
Laatst bewerkt:

TNFke

Dagopener
16 jan 2014
678
624
Gewoon oprechte vraag, heb je al veel verschillende festivals gedaan? Er is nu toch weinig sfeervols aan een rock werchter? Puur qua grootte vind ik wel dat je werchter eens moet meemaken, maar anders is er toch niets 'speciaals' aan?
Werchter is bijzonder goed georganiseerd.
Ja ik vond t gisteravond best eng op de Hive. Eerst al die vuurtjes op t festivalterrein. En daarna idd een soort hooligan-achtige sfeer van alles kan kapot.
Ouw Vlaamse tradities.
 

TNFke

Dagopener
16 jan 2014
678
624
Het enige wat ik echt niet sfeervol vind, is Klub C en de inrichting ervan (en ook dat kleur).
Dat ze in plaats hiervan geen kopij van de legendarische Pyramid Marquee zetten, is mij echt een raadsel… Zou zoveel leuker zijn…
Desnoods in blauw, maar doe er tenminste wat sfeerlampjes in.
 
  • Leuk
Waarderingen: slyke

Chiel

Support act
18 jul 2014
890
295
Mijn broer is van Rock Werchter nu naar Rammstein in het Goffertpark.
Klaagt nu al over de drukte en de lange wachtrijen.
Dat heeft Rock Werchter echt goed voor elkaar hoor!
 

Bert

Support act
14 nov 2014
832
753
zal niet zo'n enorm verslag van elk optreden dus hierbij alleen mijn top 5.

1. Phoebe Bridgers. Als je mij kan laten janken bij een concert heb je het voortreffelijk gedaan.
2. Girl In Red.
3. Michael Kiwanuka
4. Black Pumas
5. Big Thief

En oja. Bonnetjes. Niet alleen veel duurder dan 2019, maar ook vaak producten een halve bon meer dan 2019. Zo kost een Goose Island in de Apero ipv de voorverkoopprijs van 2019 4,12 euro (1.5 bon). Nu 7 euro met de aldaar gekochte bonnen (2)
 

fiesta

Randprogramma
20 jun 2018
233
289
Inderdaad die prijzen, het nieuwe normaal.
4 bonnen (14 euro) voor een pita met veel sla en een beetje vlees.
1,5 bonnen (5,25 euro) voor een wafel.
2 bonnen (7 euro) voor een bakje friet, 14 euro indien je er stoofvlees bij wil.
Ach ja
Onze festival budget survivalhtip: zachte bolletjes met rookworst (ff in de magnetron of heet water) en mayo voordat je naar het terrein gaat. Goede bodem voor het bier en snel klaar. En dan nog stokbrood met iets vullends en Pringles mee. Beter dan die belachelijke prijzen voor 3 frietjes. En meer geld over voor Karmeliet.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken