Rock Werchter 2022 - Nieuws en Geruchten

Mink

Dagopener
9 apr 2013
664
127
Eens, vergeleken met een dtrh of Sziget is Werchter niet echt sfeervol. Wel betere line-up.
De sfeer qua hoe t publiek reageert op optredens vind ik ook zo tegenvallen op RW. Hoe Brandon Flowers wanhopig aan t wachten was tot t publiek eindelijk 'I've got soul but I'm not a soldier' zou zingen en dat uiteindelijk helemaal niet gebeurde, was voor mij zo typisch Werchter. Elders wordt zo'n hit woord voor woord meegezongen maar hier niks. Ik vind Belgen veel vriendelijker dan Nederlanders, maar ook wel wat saaier. Nou zou ik zo'n volksaard normaal altijd preferen, maar op een festival wil ik een uitzinnig publiek. Desondanks blijft RW toch wel speciaal door de grote hoeveelheid waanzinnige optredens die je ziet. Ik dacht er klaar mee te zijn, maar ik sluit absoluut niet uit volgend jaar weer te gaan.

Overigens was de sfeer in de hive gisteravond na afloop zeer grimmig te noemen. Ik heb een hoop bloedende gezichten gezien. Dat mensen met bekers gingen gooien was komisch, maar al snel volgde de volle blikjes, 1.5 flessen en zelfs hele kliko's die mensen op hun hoofd kregen. Heb de gekste dingen gezien.
 
  • Wow
Waarderingen: nikita

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.900
8.533
Eens, vergeleken met een dtrh of Sziget is Werchter niet echt sfeervol. Wel betere line-up.
Ik hou van DTRH als festival, maar vond het qua sfeer ook wel wat tegenvallen tijdens de shows die ik zag. Janelle Monae op RW én DTRH gezien en zou zo voor die eerste gaan qua sfeer. Maar goed, heb het al veel gezegd: op RW vooral die dekselse main vermijden en zoveel mogelijk de tenten in.

Heel benieuwd naar jullie verslagjes trouwens. En lijstjes! :-D
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.755
3.700
Gewoon oprechte vraag, heb je al veel verschillende festivals gedaan? Er is nu toch weinig sfeervols aan een rock werchter? Puur qua grootte vind ik wel dat je werchter eens moet meemaken, maar anders is er toch niets 'speciaals' aan?
Hij geeft redelijk aan waarom het zijn favoriete festival is. Er is meer dan alleen sfeer he!? En de 1 vindt de sfeer heel belangrijk en de ander minder
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.404
3.370
Gewoon oprechte vraag, heb je al veel verschillende festivals gedaan? Er is nu toch weinig sfeervols aan een rock werchter? Puur qua grootte vind ik wel dat je werchter eens moet meemaken, maar anders is er toch niets 'speciaals' aan?
Tot nu toe Pinkpop 1x, RW 1x weekend en 1x dagje, 2x Bospop en Primavera Sound.

Maar juist het feit dat ik nog niet veel heb gezien maakt het top. Ik snap dat mensen die Metallica al 2, 3x gezien hebben er niet meer op zitten te wachten. Ik zie veel van die namen voor het eerst.

Verder is de logistiek onovertroffen, er is de Barn, ik sta bij m'n must sees bijna altijd erg ver vooraan dus daar is sowieso al meer sfeer, en de line-up vind ik altijd geweldig. De grote namen gecombineerd met 'relevante' namen als Turnstile, Big Thief en Phoebe Bridgers. Ohja en ik ga altijd met m'n pa aan wie ik m'n liefde voor muziek voor 100% te danken heb. Dus dat maakt het altijd sowieso al een schitterend vader-zoon-weekend.

Snap je opmerking ook zeker hoor, zou graag eens naar BKS gaan en ga deze zomer nog voor het eerst naar Lowlands.
 

egeltje1985

Playlistbediener
23 jun 2022
29
9
De sfeer qua hoe t publiek reageert op optredens vind ik ook zo tegenvallen op RW. Hoe Brandon Flowers wanhopig aan t wachten was tot t publiek eindelijk 'I've got soul but I'm not a soldier' zou zingen en dat uiteindelijk helemaal niet gebeurde, was voor mij zo typisch Werchter. Elders wordt zo'n hit woord voor woord meegezongen maar hier niks. Ik vind Belgen veel vriendelijker dan Nederlanders, maar ook wel wat saaier. Nou zou ik zo'n volksaard normaal altijd preferen, maar op een festival wil ik een uitzinnig publiek. Desondanks blijft RW toch wel speciaal door de grote hoeveelheid waanzinnige optredens die je ziet. Ik dacht er klaar mee te zijn, maar ik sluit absoluut niet uit volgend jaar weer te gaan.

Overigens was de sfeer in de hive gisteravond na afloop zeer grimmig te noemen. Ik heb een hoop bloedende gezichten gezien. Dat mensen met bekers gingen gooien was komisch, maar al snel volgde de volle blikjes, 1.5 flessen en zelfs hele kliko's die mensen op hun hoofd kregen. Heb de gekste dingen gezien.
Ja ik vond t gisteravond best eng op de Hive. Eerst al die vuurtjes op t festivalterrein. En daarna idd een soort hooligan-achtige sfeer van alles kan kapot.
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.606
853
Eens, vergeleken met een dtrh of Sziget is Werchter niet echt sfeervol. Wel betere line-up.

Het enige wat ik echt niet sfeervol vind, is Klub C en de inrichting ervan (en ook dat kleur).
Dat ze in plaats hiervan geen kopij van de legendarische Pyramid Marquee zetten, is mij echt een raadsel… Zou zoveel leuker zijn…
 
  • Leuk
Waarderingen: TNFke

Chiel

Support act
18 jul 2014
893
304
Het enige wat ik echt niet sfeervol vind, is Klub C en de inrichting ervan (en ook dat kleur).
Dat ze in plaats hiervan geen kopij van de legendarische Pyramid Marquee zetten, is mij echt een raadsel… Zou zoveel leuker zijn…
Ik snap inderdaad dat de KBC als sponsor wat terug wil in die tent, maar alstublieft een andere kleur en meer sfeer.
Alleen die lampen in de Barn maken de sfeer al.
 
  • Leuk
Waarderingen: egeltje1985 en slyke

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.606
853
Ik snap inderdaad dat de KBC als sponsor wat terug wil in die tent, maar alstublieft een andere kleur en meer sfeer.
Alleen die lampen in de Barn maken de sfeer al.
Ja, of desnoods een mini kopij van The Barn…
Voor mijn part hangen ze om de 5 meter een led van het KBC-logo, zolang dat het maar wat minder kil wordt en gezelliger…
 

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
481
1.512
Ben wel benieuwd waarom mensen Imagine Dragons zo slecht vonden. Ik vind de muziek ook drie keer niks, maar de show eromheen ziet er redelijk sterk uit op youtube van de fragmenten die ik heb gezien en het publiek smult ervan. Valt me wel op dat die metroseksuele zanger graag laat zien dat hij aan fitness doet.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.658
1.175
Alleen zondag geweest. Big Thief leuk, maar misten toch nog wat nummers als Not, Masterpiece, Paul,... in de set vond ik. Wel lekker wakker worden.
Modest Mouse begon goed. Dan heel wat pech, en daarna waren ze gewoon heel goed! Veel volk vertrok tijdens de technische problemen waardoor het vooraan lekker rustig was, en zij die er nog waren hadden er zin in en gaven wat meer energie terug om het goed te maken van de pech die ze hadden. Andere bands die ik zag niet veel speciaals over te zeggen. Behalve Mr Frusciante en de zijne, komtie:

Voor mij mochten de Peppers nog wat meer jammen (de jams waren goed, maar als ik eerlijk ben zijn ze deze tour soms nog wel van een iets snediger niveau geweest). De sfeer zat er heel de set ook echt goed in waar ik stond. De "saaie" middennummers waren voor mij misschien wel zowat het hoogtepunt. Wet Sand + She's A Lover + Right On Time. Is voor mij veel interessanter dan het rijtje Californication - Give It Away - Under The Bridge - By The Way.

Ik vond het dan ook heel jammer dat er op de set Under The Bridge of Soul To Squeeze stond en ze toch on stage voor de eerste hebben gekozen. Anthony is vocaal gezien al veel slechter geweest, dus dat zat ook wel mee. John Frusciante blijft zowel mijn favoriete gitarist ALS mijn favoriete (backing-)vocalist.

Mooie afsluiter vond ik. Mogelijks zijn de jams en de weinig crowd-interactie niet je ding, en er zal misschien wat minder sfeer zijn dan bij een Bazart of Metallica die heel hard bezig zijn met publiek ophitsen en entertainen. Maar dat hoeft voor mij allemaal niet. Goede jams, onvoorspelbare set en spontaniteit zijn een pak meer waard als je het mij vraagt.

Jammer dat op het podium van Werchter hun full stage productie en visuals niet geplaatst waren. Die waren veel indrukwekkender in de stadion shows. Werchter is dan ook een van de enige festivalshows op deze tour
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.145
10.437
Ja ik vond t gisteravond best eng op de Hive. Eerst al die vuurtjes op t festivalterrein. En daarna idd een soort hooligan-achtige sfeer van alles kan kapot.
Daar heb ik helemaal niks van meegekregen. Waar was dat? De neefjes zijn nog een tijd in de feesttent geweest en sie heb ik ook nergens over gehoord. Bizar joh
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.145
10.437
De sfeer discussie kan ik deels begrijpen en dan met name aan de mainstage. Daar moet je wel wat meer naar voren staan voor sfeer en dan komt het nog niet altijd helemaal los.

Maar de tenten, dat is een ander verhaal! De uitbundige reactie bij Micheal Kiwanuka bijvoorbeeld, het gigantische feest bij Girl in Red. Een dansende barn op Disclosure. Er is heel veel sfeer op RW alleen je moet er de juiste acts voor kiezen.
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
893
304
Voor het eerst dat ik niet automatisch naar de volgende editie van Werchter ga.
Eerst maar eens zien wat ze programmeren.
Maar zolang ze uitverkopen met 7/8 grote headliners ben ik bang dat het niet gaat veranderen.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.438
4.591
Voor het eerst dat ik niet automatisch naar de volgende editie van Werchter ga.
Eerst maar eens zien wat ze programmeren.
Maar zolang ze uitverkopen met 7/8 grote headliners ben ik bang dat het niet gaat veranderen.
in 2020, 2021 waren ze alleszins niet uitverkocht, het heeft tot 2022 geduurd tegen dat ze uitverkocht waren iets die tomorrowland en graspop in 2020 en 2021 wel al konden zeggen. naar mijn aanvoelen duurt het toch telkens langer tegen dat werchter uitverkoopt en ik vermoed dat ze dat bij de organisatie toch ook moeten aanvoelen dat ze wel wat kwaliteit moeten boeken. Denk wel dat veel te maken had met 2019 waar er toch wel een hoop goodwill verloren is geraakt. donderdag zonder mainstage booking bijvoorbeeld.

langs de andere kant, het geheugen is kort natuurlijk
 

fiesta

Randprogramma
20 jun 2018
243
293
De sfeer qua hoe t publiek reageert op optredens vind ik ook zo tegenvallen op RW. Hoe Brandon Flowers wanhopig aan t wachten was tot t publiek eindelijk 'I've got soul but I'm not a soldier' zou zingen en dat uiteindelijk helemaal niet gebeurde, was voor mij zo typisch Werchter. Elders wordt zo'n hit woord voor woord meegezongen maar hier niks. Ik vind Belgen veel vriendelijker dan Nederlanders, maar ook wel wat saaier. Nou zou ik zo'n volksaard normaal altijd preferen, maar op een festival wil ik een uitzinnig publiek. Desondanks blijft RW toch wel speciaal door de grote hoeveelheid waanzinnige optredens die je ziet. Ik dacht er klaar mee te zijn, maar ik sluit absoluut niet uit volgend jaar weer te gaan.

Overigens was de sfeer in de hive gisteravond na afloop zeer grimmig te noemen. Ik heb een hoop bloedende gezichten gezien. Dat mensen met bekers gingen gooien was komisch, maar al snel volgde de volle blikjes, 1.5 flessen en zelfs hele kliko's die mensen op hun hoofd kregen. Heb de gekste dingen gezien.
Komt het ook niet omdat de echte fans dat nummer wel kennen, maar het geen grote algemene hit is geweest? Al ik kijk naar Nederland heeft het nummer 3 weken in de top 100 gestaan met 66 als hoogste notering en dat is al 14 jaar geleden. Staat ook niet in de top 2000. Het is wel een vrij mainstream festival, waar wat minder mensen albums van de Killers in huis zullen hebben dan bij Lowlands of BKS en waar alleen de grote hits bekend zijn. Mr. Brightside werd om me heen bijvoorbeeld wel gewoon meegezongen. Net zoals Loser en Under the Bridge. Niet uit volle borst, maar dat vind ik just wel prima.

Het is een rustig publiek, maar liever dat dan 260 euro neerleggen voor een grote valse karaokeshow waar de band niet meer te horen is of mensen die op vol volume de week gaan doornemen bij elk nummer dat ze niet kennen. Je kunt vrij makkelijk redelijk vooraan komen bij de bands die je wilt zien en daar zijn altijd wel mensen te vinden die wel bewegen.

Je beschrijving van de Hive gisteravond past dan weer helemaal niet bij de rustige sfeer op het festival. Jammer dat festival dan zo eindigt.
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.606
853
langs de andere kant, het geheugen is kort natuurlijk
Men is maar zo goed als zijn laatste wapenfeit, hé …

Ik heb de voorbije 2 jaar door corona heel wat filmpjes bekeken op YouTube van andere festivals en moet wel tot de conclusie komen dat Werchter precies wel wat achterloopt met zijn infrastructuur qua stages.

Op andere plaatsen zie ik bijvoorbeeld meer lichtinstallaties, grotere screens, etc…
En waarom aan de Main geen vaste catwalk voorzien (zoals bij de Lokerse)?
Nu is er alleen een catwalk als een bepaalde act die meebrengt, ook al wordt die gretig gebruikt door de andere bands, zoals zaterdag het geval was…
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Men is maar zo goed als zijn laatste wapenfeit, hé …

Ik heb de voorbije 2 jaar door corona heel wat filmpjes bekeken op YouTube van andere festivals en moet wel tot de conclusie komen dat Werchter precies wel wat achterloopt met zijn infrastructuur qua stages.

Op andere plaatsen zie ik bijvoorbeeld meer lichtinstallaties, grotere screens, etc…
En waarom aan de Main geen vaste catwalk voorzien (zoals bij de Lokerse)?
Nu is er alleen een catwalk als een bepaalde act die meebrengt, ook al wordt die gretig gebruikt door de andere bands, zoals zaterdag het geval was…
Welke majors hebben een vaste catwalk dan? Ik denk dat headliners dat gewoon liever zelf meenemen, zo is de catwalk van Metallica totaal anders dan die van Imagine Dragons. Had je een vaste catwalk gehad, had je dan allicht geen snakepit gehad.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.438
4.591
Men is maar zo goed als zijn laatste wapenfeit, hé …

Ik heb de voorbije 2 jaar door corona heel wat filmpjes bekeken op YouTube van andere festivals en moet wel tot de conclusie komen dat Werchter precies wel wat achterloopt met zijn infrastructuur qua stages.

Op andere plaatsen zie ik bijvoorbeeld meer lichtinstallaties, grotere screens, etc…
En waarom aan de Main geen vaste catwalk voorzien (zoals bij de Lokerse)?
Nu is er alleen een catwalk als een bepaalde act die meebrengt, ook al wordt die gretig gebruikt door de andere bands, zoals zaterdag het geval was…
beeld je dan eens voor dat je jaarlijks naar graspop gaat en telkens opnieuw die foto's van hellfest te zien krijgt met hun prachtige stages en versiering. hopelijk zien we wat meer omkleding in België, zeker nu dat de samenwerking tomorrowland/werchter er is via CORE
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken