Eerst wat algemene zaken, ik heb me zeer vermaakt en veel goede optredens gezien, maar RW heeft inderdaad vaak een tegenvallende sfeer aan de main, je moet al in het voorvak staan en dan nog geluk hebben. Ik moet wel zeggen dat alles weer zeer goed georganiseerd was. Minpunt was op the hive het gebrek aan wc´s. De rijen waren echt gigantisch voor de vrouwen. Voor mij persoonlijk was het soms wel iets te druk dit jaar. Wat ik minder vind aan RW, is de drukte, waardoor je soms ook iets niet kan zien. Toch zoveel goede optredens gezien, dat ik wel nog zou gaan als de namen me bevallen.
Donderdag
The Dead South (Barn) (8):
Top begin! De sfeer zat er hier eigenlijk meteen goed in tot mijn verbazing. Bij het opkomen waren veel mensen aan het stampen en klappen. Dit verviel echter na 10 minuten in praten spijtig genoeg. Toch was de band in vorm, een zeer grave stem en toffe nummers. Zeker als ze wat meer up-tempo speelden zat de sfeer er goed in. In hell I´ll be in good company en bastard son zijn ook wel topnummers moet ik zeggen.
Fontaines D.C. (Main) (8):
Het is en blijft een topband, maar na Trix op de eerste rij en met veel sfeer, kon dit niet aan mijn hoge verwachtingen tippen. Publiek was echt mak en veel praters zelfs in het voorvak. Daarnaast maakten ze het zichzelf ook niet gemakkelijk door veel nieuwe nummers te spelen. Die hebben niet de capaciteit om een wei van RW, die niet persee voor hen komen, plat te spelen. Ondanks dit alles was het nog steeds een zeer goed optreden en zelf ben ik wel blij om wat nieuwe nummers live te hebben kunnen horen.
Daarna komt er een gat, bij
Altin Gün binnen gegaan, klonkt echt nice, maar had geen zin om vanachter in die Klub C te staan en niets te zien tussen allemaal pratende mensen. Daarnaast komt deze band wel vaak genoeg in België om ergens anders te zien in betere omstandigheden. Dus maar vanachter op de wei gaan zitten en
HAIM kijken. Het was niet echt ons ding en toen dat gedoe met die telefoon begon, maar besloten om voor een goede plek te gaan in Klub C om geen last te hebben van gepraat bij Cigarettes After Sex.
Cigarettes After Sex (Klub C) (8):
Ik keek hier op voorhand al naar uit en het pakte volledig. Blij dat we vrij vooran stonden en dus geen last hadden van praters. Een machtige stem en nummers als Nothing´s gonna hurt you baby, Sweet, Apocalypse kwamen mooi tot hun recht. Het is en blijft natuurlijk wel veel van hetzelfde, maar het kwam echt op het goede moment van het festival. Het kan zijn dat ik dit niks had gevonden op een ander moment.
Reignwolf (Slope) (7):
Deze band wilde ik al een tijdje zien, dus de regen getrotseerd, maar zonder regen had ik het sowieso beter gevonden. Vond het een zeer degelijk optreden en hij heeft een grave stem. Spijtig dat de regen wel echt mijn beleving verpestte. Bij het laatste nummer doorgegaan om op tijd te zijn bij Pixies.
Pixies (Main) (9):
Tot mijn verbazing geraakten we nog vrij ver in het voorvak en ik vond ze echt strak spelen. Openen met het drieluik Cactus, The Holiday Song en Here Comes Your Man is meteen een goed voorteken. Daarna volgden nog hoogtepunten als Hey, isla de encanta, caribou, gigantic, where is my mind? Ja man, echt een topband. Monkey en debaser zouden het wellicht tot een 10 hebben verheven, maar nogmaals: topband!
The War On Drugs (Main) (9):
Zeer mooie setlist en zo´n strakke band. Ik verwachtte ze goed, maar niet zo goed. Ik kijk er naar uit om ze woensdag op NOS Alive te zien in betere omstandigheden. Under The Pressure is echt een schijf. Ik stond in het tweede vak tegen de ballustrade en had geen last van praters, dus dat maakte het zelfs beter.
Pearl Jam (Main) (10):
Ik val in herhaling, maar ook dit was een zalig optreden. Ongelooflijk eigenlijk hoeveel hits een band kan hebben en dan spelen ze nog niet eens al hun hits. Spijtig dat ze Yellow Ledbetter uiteindelijk schrapten van hun setlist en hij er wel op stond eerst. Over de nieuwere nummers, laten we ze rustpunten noemen, al vond ik ze live best goed. Why Go, Even Flow, Corduroy, Elderly Woman, Daughter, Do The Evolution, Given To Fly, Jeremy, Long Road, Porch, Black, Alive. Dit is eigenlijk al een samenvatting van hoe goed het optreden was. Eddie Veddie was duidelijk emotioneel, maar zong goed, praatte niet te veel en ze speelden gewoon strak.
Vrijdag
Sum 41 (Main) (8):
Ze speelden strak en hebben best veel hits. De zanger was ook goed bij stem. Ik vond het een geslaagde opener van de dag. Geen idee hoe ze ooit dachten dat hele skelet dezelfde dag nog naar Frankrijk te krijgen, maar zeer tof dat ze dan maar vrijdagochtend openden. In too deep, The hell song, fat lip, still waiting; een mooie opener van de dag.
STIKSTOF (Barn) (8):
Altijd feest in Brussel. De barn ging kapot. Ik ben vooral fan van Jazz Brak zijn stem en Gele Blokken is echt top. Zelfs mijn pa vond het goed.
Idles (Main) (10):
Wat een top band, ik stond in de snakepit en zelfs daar was er een mini moshpit. De bindteksten waren spontaan en lachen, vooral wanneer hij zei: can James Hetfield do this en een debiel dansje volgde. Hij zweette zich te pletter, wat niet moeilijk is met de intensiteit waarmee ze speelden. Het is gewoon echt goede muziek, Mother en Danny Nedelko voorop. Ik heb echt veel liggen meebrullen.
Inhaler (Barn)
Ik wilde hier vanachter in de barn gaan zitten om te kijken, maar er was al geen plaats meer, vrij vanachter in de barn en had geen zin om daar te blijven staan, zeker omdat ik het ook niet echt indrukwekkend vond, allemaal wat te veel van hetzelfde en dus even buiten in de schaduw gaan zitten. Ze speelden wel oké.
Niet naar Girl In Red gegaan, want wilde vanvoor staan bij Turnstile. Natuurlijk worden ze dan nog maar eens verplaatst. Dan maar gaan eten met Capaldi op de achtergrond.
Lewis Capaldi (Main) (2):
Wat een gezaag
Turnstile (Main) (10):
Fuck man, wat een goede band is dit toch. In de snakepit aan het hard gaan en veel aan het meebrullen. Paar keer interactie met de gitarist en high five met de zanger. Ik ben in ieder geval helemaal verkocht. Denk wel dat dit in de barn HET hoogtepunt had geweest, terwijl het nu een van de hoogtepunten was.
Metallica (Main) (10):
Daar vanvoor in die snakepit was me toch een mooie ervaring hoor. Vanop de tweede rij genieten van een machtig concert en ook nog eens een fantastische setlist. Ik vond ze super strak spelen en Hetfield goed bij stem. Sad But True en One zijn live even goed of misschien zelfs beter dan op plaat. Daarnaast spelen ze Nothing else matters wat ze daarvoor weinig deden deze tour, dus vriendin ook blij. Of ik het even goed had gevonden als ik niet in de snakepit stond? Waarschijnlijk niet, maar ik stond er en heb intens genoten en meegebruld.
Zaterdag
Wat op voorhand werd gedacht, werd werkelijkheid. Weinigs echt memorabel gezien.
Goldband (Main) (5):
Het klonk wel oké en lijkt me een tof feestje, maar het was toch vooral afwachten op de echte opener van mijn dag.
Marcus King (Barn) (8):
Een dijk van een stem en het publiek werd na elk nummer enthousiaster. Ook de band speelde zeer goed. Een fijne muzikale beleving, die zeer fijn was als opener van de dag, maar nu ook weer niet het festivaloptreden zal worden.
Yong Yello (Klub C) (8):
Ik heb een zwak voor deze artiest. Zijn nieuwe album vind ik echt een sterke boodschap bevatten en luistert ook gewoon lekker weg. Daarna is zijn band live een echte meerwaarde. Vooral luchtkasteel is kippenvel.
Sloper (Slope) (8):
Ik vond ze zeer goed spelen eigenlijk. Toffe nummers, goed gespeeld, toffe zangers. Natuurlijk wat extra show bij de drummers met wat gooien van een drumstick hier en daar en een drumsolo hier en daar. Allemaal te verwachten en het was niet te veel.
Maneskin (Main):
Minder kut dan op plaat, maar we zijn nacho´s gaan eten in de schaduw van de NWW met hen op de achtergrond, dus ga geen punten geven.
Yungblud (Main) (6):
Op Pukkelpop een toffe show, rw19 vond ik het niet goed. Nu zaten we eerst neer, maar zijn we iets naar voren gegaan. Ik vond het niet heel slecht, maar daar blijft het bij.
Mother Mother (Slope) (6):
Geen memorabel optreden, maar viel zeker niet tegen.
Daarna in Klub C uit de zon gaan zitten en wachten tot
Leon Bridges begon, maar na eerste nummer doorgegaan. Ik vond het saai en het stond weer bomvol. Ook bij
Kennyhoopla na 1 nummer weer weg, hij zong vals, of ik hoorde hem niet, het geluid stond veel te zacht. Nee 2 keer teleurstellend, maar mss ook een beetje door vermoeidheid ofzo.
Twenty One Pilots (Main) (4):
Wat een teleurstelling! Ik zei nog voor het begon tegen mijn vriendin, ik heb er nog wel zin in. Ik ken nog wel vrij veel van hun hitjes. Het kampvuur was echt gewoon cringe. Daarnaast stopte hij dan opeens met spelen tijdens een van die hits. Nadat hij op het podium was geklommen, zijn we maar afgebold naar de slope om van die bbq een broodje te eten (echt zeer lekker).
Grandson (Slope) (7):
Kon er zeker mee door, ik had ook gewoon even nood aan een dergelijk optreden na 21pilots. Gewoon even simpel schreeuwen op gitaren, niet meteen het meest hoogstaande optreden, maar die mogen er ook tussen zitten.
Imagine Dragons (Main) (1):
Zie Humo...
Nee serieus, we begonnen vol goede moed aan het optreden, aangezien zowel ik als mijn vriendin hen vroeger wel konden appreciëren. Nog meezingen met it´s time en believer, waarna een nieuw nummer kwam en Thunder terug meezingen, maar ook een slecht nummer. Daarna begon de treurnis helemaal en waar de wei in de avond al vrij leeg was bij aanvang (zeker voor op een zaterdagavond), liep die nog sneller leeg dan mijn maag door de spontane braakneigingen die ik kreeg als ze weer eens hetzelfde andere nummer begonnen. Na een nummer of 7 hielden ook wij het voor bekeken.
Zondag
Fever 333 (Barn) (10):
I want you to know, there´s a motherfucking fever coming!
Ook de barn bezwijkt voor deze mannen en meer dan terecht. De beste sit-down tot nu toe volgens hen zelf en hij zegt het niet zomaar. Geen idee of iemand al filmpjes heeft bekeken om te zien of hij de waarheid spreekt. Dikke sfeer zoals altijd en alles staan meebrullen. Ook Bite Back is live echt een schijf eerste klas. Het is nu de 4de keer dat ik ze zie en het is telkens een machtig optreden met zeer veel sfeer. Ik vond ze wel rustig tegenover anders, zijn buikgriep zal er wellicht iets mee te maken hebben gehad.
Big Thief (Barn) (7):
Na Fever even water gaan tanken en ons vanachter in de barn gezet om even bij te komen en naar de aanrader van dit forum te gaan. Na Fever wel een hele aanpassing, maar was geen probleem omdat ik sws wat wilde uitblazen. Een vriendin die we toevallig waren tegengekomen vatte het eigenlijk voortreffelijk: "gezellige muziek". Ze speelden echt wel sterk en de zangeres heeft een zeer goede stem, maar het leek soms eerder muziek om gezellig aan een kampvuur te zitten samen (21 pilots take notes over hoe je dit doet).
Keane (Main) (6):
Goh, die gast kan zingen en ze hebben ongelooflijk veel nummers, die ik herkende. Toch vond ik het zoals iemand hier al zei precies heel de tijd hetzelfde, maar prima om al wat veel te dure nacho´s bij te eten om al onze bonnen op te krijgen.
Dry Cleaning (Slope) (7):
Coole vrouw, nice muziek. Spijtig genoeg sneller door om Modest Mouse mee te pikken, maar wat ik gezien heb, vond ik goed. Paste wel niet echt in de setting van de slope.
Modest Mouse (Klub C) (7):
Zoals ik hier al heb vermeld, waren ze goed begonnen om een van de verrassingen van mijn weekend te worden en goed geëindigd om een van de verrassingen van mijn weekend te worden. Spijtig genoeg technische problemen tijdens een van mijn favoriete nummers van hen Paper Thin Walls, die ook niet meteen waren opgelost, zorgden ervoor dat hun potentieel niet ten volle is benut geweest. Al konden Fuck your acid trip, king rat en natuurlijk float on me weldegelijk bekoren. Toch baal ik dus echt enorm van deze technische problemen, omdat ze zo goed speelden bij die andere nummers.
The Record Company (Slope) (7):
Kiwanuka was spijtig genoeg vol, dus naar de slope. Een zeer aardige band, heb ongeveer 20 minuten gekeken, maar ben dan doorgegaan omdat ik te dringend naar toilet moest en er overal rijen waren en ik zeker niet te laat bij Royal Blood wilde zijn. Ze speelden wel goed en de zanger heeft een goede stem.
Royal Blood (Main) (8):
Ik hoopte in het voorvak te geraken om te kunnen genieten van de sfeer, maar was spijtig genoeg al vol. Dus van iets verder moeten kijken wat het net ietd minder maakte. Ze hebben toch een hoop hits op korte tijd, maar dan moeten ze die allemaal spelen. Geen I only lie when I love you is gewoon schandalig
. Al bij al een goed optreden, maar ze mochten net iets meer snelheid in hun set(list) steken.
The Killers (Main) (5):
Ja toch ook een teleurstelling. Ik verwachtte een toffe poprockband met hits als somebody told me en mr. Brightside, maar kreeg een afgelikte popshow met een zanger waarbij ze precies met de pot bleekmiddel hadden gesmost in zijn mond. Bij run for cover had ik pas door dat het dat nummer was, toen hij die woorden de eerste keer zong en mijn vriendin zelfs pas bij het tweede refrein. Enige punt is dat hij niet zo vals zong als mijn vriendin zei dat hij was in 2018. Ik was toen niet op RW dus heb die show niet gezien, waardoor ik in tegenstelling tot jullie wellicht hogere verwachtingen had en die niet ingelost werden. Fijn dat veel anderen het wel fijn vonden.
Red Hot Chili Peppers (Main) (9):
Door dit concert ben ik juist fan geworden. Op plaat vind ik het leuke nummers, maar live zijn ze gewoon zo´n virtuozen. Ongelooflijk hoe zuiver je de gitaar van Frusciante kon horen en hoe goed hij speelt. Net als Flea die gewoon de bas beheerst als geen ander. Daarbij krijg je nog eens dat kiedis zeer goed bij stem was. Een fantastisch einde van een fantastische editie met echt heel veel topconcerten.
Het was voor mij voor de 3 headliners de eerste keer dat ik ze zag en ze maakten het helemaal waar.