Rock Werchter 2022
Donderdag: Vroeg vertrokken vanuit Noord-Brabant om op tijd de tent op te zetten en de eerste band al te kunnen zien met mijn vader. Reis, parking en tent opzetten naast vrienden van pa allemaal vlekkeloos gelopen. Wat was het fijn om weer op mijn lievelingsfestival te kunnen zijn.
-Gang of Youths (6): Met eerste biertjes in de hand redelijk vooraan gestaan. Vond de zanger wat over the top op het podium staan. En ik snap dat hun festivalshow, zeker een openingsslot, kort is maar én geen 'Achilles Come Down' én geen 'Do Not Let Your Spirit Wane' is toch zeer jammer. Keek er best naar uit dus redelijk teleurgesteld.
-Fontaines D.C. (7,5): Had ze al gezien in Tivoli paar maanden terug en stonden nu in het voorvak. Zeker als ik erop terugkijk heeft deze show me niet zoveel gedaan en is het me maar matig bijgebleven. Maar goed, alsnog mijn favoriete band die 'net' is begonnen. Ik hoop dat dit over 10 jaar een
(sub)headliner is.
-Altin Gün: Kort gestaan omdat ik een goede plek wilde hebben bij mijn jeugdliefde. Klonk wel goed, maar het is toch tekenend dat ik op elk festival waar ik ze kan zien steeds de voorkeur geef aan een andere act.
-Carly Rae Jepsen (9): Wat een feest was dit. Mijn vader had echt constant zoiets van 'waarom vindt hij dit zó leuk?'. En of ik het leuk vond. Run Away With Me is echt een geweldige popsong, jammer dat deze al redelijk vroeg in de set zat al zorgde het wel voor nóg meer enthousiasme bij mij. De hitjes 'I Really Like You' en Çall Me Maybe' zijn nu eenmaal jeugdsentiment en gewoon heerlijk springen samen met elke andere ziel in de
Barn. Ik was ontzettend blij dat ze 'de hit' kort voor het einde speelde want daardoor kon ik helemaal vooraan staan bij haar misschien wel beste nummer: 'Cut To The Feeling'. Wie had dit een paar jaar terug gedacht dat ik zo fan zou worden van popzangeressen met eerder al
Lorde op Primavera Sound.
-First Aid Kit (5): Vanwege de regen maar in de Barn gebleven. Ze zijn live goed, maar niet mijn muziek dit. Om dan nog een Don Henley-cover erdoorheen te gooien voelde ook wat misplaatst.
-Beck (2): Heb het al gezegd maar wat een deceptie was dit. Heb ook geen zin om er verder nog iets over te zeggen buiten dat ik enorm spijt heb dat ik fucking
Pixies voor dit heb geskipt. Zingen kan hij niet dus dat ie voortaan maar gewoon z'n beck houdt. +1 voor Loser.
-The War on Drugs (9): Niet zo magisch als in de Ziggo Dome maar wát een band man. 'I Don't Live Here Anymore', 'Under The Pressure', 'An Ocean in Between The Waves' en 'Strangest Thing', weergaloos.
-Pearl Jam (10): Ja niet helemaal eerlijk om dit op je festival te zetten, zeker niet op de eerste dag want daar komt natuurlijk niks meer overheen. Op Rock Werchter 2018 al fantastisch, twee weken terug op Pinkpop ook erg goed maar deze was echt fenomenaal. Zóveel rake nummers. En die toegift, dié toegift. Pearl Jam heeft gewoon alles. Prachtige rustige nummers als 'Nothingman' en 'Long Road'; nummers waarbij je niet stil kán blijven staan als 'Even Flow' en 'Corduroy'; en het beste nummer ooit Black waarbij ik voluit heb staan
huilen. Iets wat nog nooit gebeurd was bij een muziekoptreden. Ik zei een paar weken terug dat ik maar moeilijk kon voorstellen dat iemand nog over
TOOL heen zou gaan deze zomer. Maar ja, Eddie Vedder.
Vrijdag: Best wel een beetje verbrand tijdens deze dag dus dat was iets minder maar gelukkig niet echt last van gehad. Pearl Jam- en Metallica-
merch gehaald. Balen dat ik door het geschuif met acts Girl in Red uit het oog ben verloren en dus niet heb gezien.
-Sum 41 (8): Natuurlijk ging dit werken, ook zo vroeg op de dag. Gewoon een ijzersterke live-band met meer dan genoeg hits om een festivalweide ook om
1 uur al op en neer te laten gaan.
-Molybaron (6): Zanger was niet goed bij stem, waar hij zich ook voor verontschuldigde. Muzikaal prima in orde, verder niet bijzonder.
-IDLES (9): Ik vind ze op plaat wel oké tot goede nummers hebben maar het doet me niet veel. Deze band komt live het best tot z'n recht. Zou nog steeds, op een paar na, geen nummer bij naam kunnen noemen maar dit was gewoon echt heel erg goed.
-Inhaler: Alleen het laatste nummer gezien volgens mij. Ik vind het toch maar saai, en dan ga ik niet eens de vergelijking met z'n pa maken.
-Parcels (6): Omdat Greta van Fleet
cancelde voor niks staan te wachten op Turnstile. Dus na wat gegeten te hebben hiernaartoe gegaan omdat ik goede verhalen had gehoord over ze. Over 'jams' gesproken bij RHCP. Dat eerste nummer was een jam van 10-15 minuten. Ik vond het wel leuk, mijn pa minder, dus we zijn na 25 minuten toch maar weggelopen.
-Turnstile (10): Een band die in kleine zaaltjes speelt, promoveren tot subheadliner voor Metallica-publiek. Dat kan niet goed gaan denk je dan, maar we hebben het over Turnstile. Het is lastig vergelijken met bands die anderhalf tot twee uur spelen, maar misschien was dit wel de show van het weekend voor mij. Die moshpits waren enorm en man wat is dit een ge-wel-di-ge band. Die mogen
over 10 jaar samen met Fontaines D.C. geprogrammeerd worden op dit festival. 'MYSTERY', 'BLACKOUT', 'HOLIDAY', stuk voor stuk mega energie nummers.
-Metallica (9): Niet zó goed als op Pinkpop, maar man wat een rete gave strakke live-band is dit. Enige smet die ik kan bedenken is dat ik 'Fade to Black' nu nog steeds niet heb gehoord. Maar goed, 'For Whom The Bell Tolls', 'No Leaf Clover', 'Wherever I May Roam', 'One' en zoveel anderen wel. Legendarische band die z'n plek op dit soort festivals voor de volle 100%
rechtvaardigt. Dikke complimenten, vergeleken met Pinkpop, naar het publiek trouwens. Echt heel aangenaam en enthousiast zonder irritant voor mede-bezoekers te zijn.
Zaterdag: Een dag die me op papier veruit het minst aanstond leverde toch enkele pareltjes op hoor. Laat maar weer zien dat ik me op dit festival altijd wel vermaak en er altijd wel kwaliteit tussenzit.
-Goldband (8): Ik kende de nummers, want student, maar dacht niet dat ik het zo gaaf (en goed!) zou vinden. Echt een gaaf optreden. In dezelfde trant als
Joost op Pinkpop ook echt een
rollercoaster van emoties. Ga dit live zien deze zomer mensen!
-Marcus King (7,5): Tja, blues is eigenlijk altijd goed. Maar Marcus was echt heel fijn in de Barn. Eindigen met die jam van 'War Pigs' kreeg mij ook nog aan het headbangen.
-Sloper (2): Zzzzz...
-Maneskin (7,5): Op Pinkpop beter en energieker maar alsnog erg goed. Gewoon alle vier muzikanten die hun instrument fantastisch beheersen. En ze hebben na één jaar al genoeg hits om een optreden niet tot een lange jam-sessie te laten aanvoelen. Ik hoop dat ze niet ten onder gaan aan de roem want ik gun deze groep een gouden toekomst voor zover ze die nog niet hebben.
-Phoebe Bridgers (10): Er is al zoveel over gezegd. Wauw, gewoon wauw. 'I Know The End' zou de status van
Cultureel Erfgoed moeten krijgen.
-LP (6): Must see van mijn pa. Eigenlijk is een 6 niet eerlijk want de hele Barn stond op z'n kop en ze levert zonder enige twijfel de beste vocale prestatie van het hele festival. Maar dat stemgeluid... ik kan het écht niet hendelen.
-Kennyhoopla: Van afstandje gehoord, klonk wel oké maar niet interessant genoeg om er goed voor te gaan staan.
-Twenty One Pilots (7,5): Moet zeggen dat ik het begin best wel saai vond, maar dat einde zit gewoon vol met hits. Denk niet dat ik hyped zou zijn als ze over 3, 4 jaar terugkeren maar ik denk wel dat ze dan wéér een goede show (op Pinkpop ook al) zullen geven. Mijn vader vond het heel vet, dus dat zorgde voor mij ook wel voor nog meer sfeer. En dat ie die
toren inklimt, wat een gek. Eerlijk is eerlijk, beter dan het zoveelste confettikanon of het inlopen van het publiek.
-Imagine Dragons (3): Saai, leeg, hol, te bombastisch. Máár toch juich ik deze boeking toe want er is gewoon echt een hele grote groep, niet op dit forum, die dit geweldig vindt. De verkoop door zo'n act maakt mede mogelijk dat volgend jaar de Barn een weer een mooie toevoeging krijgt denk ik dan altijd maar. Ohja en 'Demons' en 'Radioactive' live horen was toch wel een
bucketlistdingetje.
Zondag: Wat een waanzinnige festivaldag was dit, de beste die ik tot nu toe heb gehad op Rock Werchter. Dag ervoor een shirtje met alle bandleden van de Chili Peppers erop gekocht zodat ik goed voor de dag zou komen.
-Fever 333 (9): Mijn pa overgehaald dat we de laatste dag op tijd op het terrein móésten zijn. Wat een energie man, zelfs al had de zanger last van maagklachten. Muzikaal niet het meest hoogstaande van het weekend maar dat boeit niet als je op een festival staat in plaats van dat je op je kamer alleen met je
koptelefoon op zit te luisteren.
-Big Thief (7): Wat had ik dit graag top gevonden. Met een betere setlist was dat denk ik ook wel gelukt, maar geen 'Simulation Swarm' en 'Not' is toch echt een
dealbreaker. Vond het begin zelfs slecht en apathisch maar gelukkig herpakte de band zich snel en stond ik op het eind toch mee te deinen/dansen.
-Keane (6,5): De hits hébben, ze spélen en toch vond ik er eigenlijk niet heel veel aan.
Automatische piloot is het sleutelwoord voor deze band, wat ze overigens voortreffelijk doen. Mijn vader wilde dit zien dus we stonden toch ver vooraan en de hits meebrullen heeft ook wel wat. Beetje in de categorie
Weezer, al vind ik die beter, waar het vooral een feestje moet zijn en een écht goede show neerzetten niet het belangrijkste lijkt te zijn. Wel grappig en naderhand gezellig om erachter te komen dat je eigenlijk het hele optreden dus naast
@Joslittel hebt gestaan.
-Kacey Musgraves (8): Naar de Barn gerend en nog maar een klein stukje van haar set gezien. Dit was zó goed dat ik dit toch nog eens live wil zien binnen korte tijd. 'Rainbow' is echt een prachtig nummer.
-Michael Kiwanuka (10): Je hoopt maar weet eigenlijk
van tevoren al dat dit gewoon een geweldig optreden gaat worden. En wat maakte deze man en zijn band dit waar. Na Phoebe en Ashcroft(RW19) het beste wat ik in die Barn heb gezien. Echt briljante set met alleen maar rake nummers. Dan is een uur ineens heel kort, misschien toch maar een zaalshow van hem overwegen.
-Royal Blood (6,5): Echt waanzinnig saai publiek, holy fuck. Aan de band lag het in ieder geval niet, die speelden weer een strakke set al zag je de irritatie bij beiden goed zitten. Uiteindelijk nog vóór de kruizen de grootste moshpit gehad van de show en dus voor het eerst
samen met mijn pa er vol ingaan, dat was wel lachen. Aan het einde
@wenteldave nog even gesproken, ook gezellig!
-The Killers (8): Mede door de ervaring van mijn pa en z'n vrienden en jullie verhalen van RW18 was ik een beetje huiverig voor dit optreden maar dat bleek totaal misplaatst te zijn. Wat een show gaven Flowers en z'n band. Het publiek ging er ook echt geweldig in mee. Kan me maar moeilijk voorstellen dat dit in 2018 zo'n deceptie is geweest op basis van dit optreden. Had ik echt niet willen missen.
-Red Hot Chili Peppers (10): Ze kwamen! Ik zag ze! En ze overwonnen! Voor de derde keer bij de headliner in het voorvak. Ze maakten het helemaal waar voor mij. Kiedis goed bij stem, setlist maakte me weinig uit want ik ken toch elk nummer, beste sfeer om me heen van alle headliners en
JOHN FRUSCIANTE. Ja wat moet ik hierover zeggen dan? Het was, 'objectief', niet de allerbeste show van het weekend maar wel degene waar ik het meest van heb genoten. Man wat ging ik los na de eerste gitaarnoot van 'Wet Sand'. Echt zo blij dat ik ze met John erbij heb gezien. Toch de band die mijn vader en ik al m'n hele leven samen luisteren. Ja dit maakte mijn hoge verwachtingen volledig waar.
Top 10:
1. Pearl Jam
2. Red Hot Chili Peppers
3. Turnstile
4. Phoebe Bridgers
5. Michael Kiwanuka
6. Metallica
7. Carly Rae Jepsen
8. IDLES
9. Fever 333
10. The War on Drugs