Het ging dan ook niet per se over komende editie ...Er zijn dan ook nog maar vijf acts bekend.
Het ging dan ook niet per se over komende editie ...Er zijn dan ook nog maar vijf acts bekend.
2018 was nu geen denderend succes. Ermee, dat plekje op Classic leek perfect. Zou nu ook perfect zijn mocht Bruce er staan, want The Killers hebben daar wel iets mee (al heeft zo'n festivaldag met Bruce geen extra grote naam nodig).The Killers zou me ook niet verbazen.
Je mist mijn punt, Ruben.Ga jij niet naar TW Classic en was je gisteren niet bij Nick Cave? Is hij niet bijna 10 jaar ouder dan Eddie Vedder? Omringd worden door midlife papa's zou dus geen probleem moeten zijn voor jou. Dat kan ik bevestigen, ik was er ook in Carré, nou ik haalde de gemiddelde leeftijd ook met minimaal 20 jaar omlaag daar.
Je hoopt op Gorillaz, want Albarn is 5(?) jaar jonger dan Hetfield en Kiedis?
Maar goed, wie weet brengt Imagine Dragons komende vrijdag daar verandering in. Jong en pop, frisser krijgen we het niet.
Je zegt het correct, DIT jaar.Daar heb je natuurlijk de weekendgangers voor. Met 58000 combi's vs 20500 dagkaarten moet je wel zorgen voor de nodige variatie. Het zijn zeker geen 88000 rock fans.
Probleem ga je eerder hebben dat voor corona bands niet stonden te springen om voor bands als Metallica / Rammstein aan te treden, en tegelijk doen er ook een aantal moeilijk. Maar dat is dus dit jaar precies opgelost.
Je moet natuurlijk ook acts vinden die gelijktijdig met stadionacts in de tent willen spelen. Toen Foo Fighters op Pukkelpop 2012 speelden was er geen enkele andere tent meer dan halfvol. Dat is een plek op de lineup die eigenlijk even ondankbaar is als vlak voor een Metallica/Rammstein spelen.In plaats van dus te focussen op de meerderheid van de mensen die combi's koopt, dient 'de rest van het programma' als opvulsel om dié meerderheid te pleasen. Omgekeerde wereld wat mij betreft.
Om terug te komen op de counterprogramming tijdens het headliners; het valt overigens op de laatste jaren dat die job veelal wordt toegewezen aan één of andere Belgische band. In 2018 vrij schrijnend trouwens met blackwave, Triggerfinger en Arsenal, het jaar voordien had je Tourist lemc en Soulwax bij Foo's en tandem Bazart-Oscar & The Wolf en Charlotte De Witte tijdens Radiohead. Niet dat die artiesten geen plaats verdienen op de line-up, maar wanneer je programma slechts een handvol Belgen telkens telt en een meerderheid wordt tijdens de afsluitende acts gezet.. En je voldoende kansen hebt om die gedurende het jaar al te zien, is dat niet echt zo'n spannend alternatief. Voor 2019 was dat niet het geval, een uitzondering misschien? En voor de line-up van 2020.. waren er gewoon nauwelijks Belgen, twee ofzo lol.
Ja dat zijn allemaal jouw belangen, maar niet die van RW. Als die met die rocknamen uitverkopen is dat prima voor hen. Daarnaast zijn er ook festivals, Lowlands, die uitverkocht hebben voor er ook maar één naam bekend was. Denk je dat de organisatie daarvan wakker ligt? En er komen nog 95? namen bij, dus jij weet net zo goed dat die diversiteit heus wel komt. Net alsof RW een totaal ander volk trekt met deze namen. Dit zijn allemaal typische RW-namen, dus het is echt niet alsof in één keer alleen maar oudere RW-vreemden een ticket gaan kopen. Die weten ook dat er nog genoeg indie, pop, alternatief geboekt gaat worden.Je mist mijn punt, Ruben.
Wat ik bedoel is: misschien is het tijd om eens wat andere genres aan te kondigen die mikken op een publiek dat wat verschilt van het gros dat nu dag/combikaarten gekocht heeft. De vrijdag is uitverkocht, voor één band. Als nu ook de combi's uitverkopen voor 5 bands die allemaal in hetzelfde straatje liggen (ja ik gok ook op QOTSA vrijdag), dan loopt het vol met mensen die geen hol interesse hebben in pakweg wat er in de Barn staat. Of denk je echt dat een Jorja Smith, Moses Sumney, Phoebe Bridgers, Bicep, Eefje De Visser, Loyle Carner of Lianne La Havas een razend enthousiast publiek (dat ze verdienen) trekken als je publiek voor 90% bestaat uit mensen die hun kaarten kopen voor een stel oude rockers? Tuurlijk: ik veralgemeen hoor en er zijn vast RHCP fans die een Asap Rocky gaan appreciëren of Metallica fans die Rex Orange County en Sampha The Great gaan checken, maar wees eens eerlijk: dat wordt een minderheid.
Ik ben blij met een QOTSA en mochten die samen met Metallica staan, zou dat objectief gezien heel knap gedaan zijn, maar misschien is het nu voor de mix van je publiek eens tijd om een wat jongere act/act in een ander genre te delen. Anderson Paak of Lorde ofzo, ervan uitgaande dat die er staan. En ja, Gorillaz. Want ondanks de leeftijd van Albarn trekt Gorillaz echt wel een nog iets ander publiek aan dan Pearl Jam.
Dat om de man af spelen altijd vind ik trouwens echt niet fijn. Doe ik ook niet. Dat ik naar TW Classic ga voor Cave doet hier eigenlijk niet terzake. Ik heb ook tickets voor Elton John, nog een oude man.
Waarom moet een festival variëren in genres en doelgroepen ?Denk dat je als festival vooral streeft naar een lineup die gevarieerd is qua genres en doelgroepen. Denk dat dat ook hetgeen is waar Yannick het over heeft. Nu is dat evenwicht nog wat zoek, maar dat komt nog we in orde RW kennende...
Als hij dat echt vindt. Waarom dan nu continu afgeven op de acts die er nu staan?Denk dat je als festival vooral streeft naar een lineup die gevarieerd is qua genres en doelgroepen. Denk dat dat ook hetgeen is waar Yannick het over heeft. Nu is dat evenwicht nog wat zoek, maar dat komt nog we in orde RW kennende...
Opzich zei hij dit nog op de vorige pagina
En wat bedoel je precies met 'zo'n reactie'? Blijf ik in mijn reactie dan niet 'redelijk netjes'? Fel, dat zeker aangezien ik me er aan stoor, maar waar ben ik precies 'niet netjes'?Waarom zo'n reactie geven als @mattman zojuist gewoon redelijk netjes blijft? Hij geeft aan dat er eens wat vernieuwing mag momen in het headlinerswereldje. Dan is inderdaad Gorillaz vernieuwender dan alweer Metallica. Bijvoorbeeld.
Als je Graspop bent, wel ja.Waarom moet een festival variëren in genres en doelgroepen ?
U (deftig) focussen op 1 doelgroep is toch ook niet slecht denk ik?
Dat weten ze en daarom staan ze er nu ook (nog eens)Als je Graspop bent, wel ja.
Maar Rock Werchter is net zo tof omdat het al die genres door elkaar boekt. "Rock Werchter deliberately builds its programmes across all genres.", staat in het groot in hun eigen perstekst. Zonder te doen dat ze een Roskilde zijn (they wish), is dit wel het festival waar ik ooit Slayer en Jay-Z beide back to back een bazenshow zag geven. Ja, ze kunnen voluit de kaart trekken van 'nostalgiefestival' en heel lomp een zak geld uitgeven en een stel oude namen op een hoop gooien, maar die techniek is wel vrij eindig. Binnen 10 jaar zijn RHCP of Metallica er niet meer hoor.
Zo is het. Zelfs een grote Belgische naam als Soulwax begon op bepaald punt te mekkeren dat ze tegenover Foo's gingen staan.Je moet natuurlijk ook acts vinden die gelijktijdig met stadionacts in de tent willen spelen. Toen Foo Fighters op Pukkelpop 2012 speelden was er geen enkele andere tent meer dan halfvol. Dat is een plek op de lineup die eigenlijk even ondankbaar is als vlak voor een Metallica/Rammstein spelen.