Rock Werchter 2022 - Nieuws en Geruchten

Als je Graspop bent, wel ja.

Maar Rock Werchter is net zo tof omdat het al die genres door elkaar boekt. "Rock Werchter deliberately builds its programmes across all genres.", staat in het groot in hun eigen perstekst. Zonder te doen dat ze een Roskilde zijn (they wish), is dit wel het festival waar ik ooit Slayer en Jay-Z beide back to back een bazenshow zag geven. Ja, ze kunnen voluit de kaart trekken van 'nostalgiefestival' en heel lomp een zak geld uitgeven en een stel oude namen op een hoop gooien, maar die techniek is wel vrij eindig. Binnen 10 jaar zijn RHCP of Metallica er niet meer hoor.
Das waar ook, Slayer en Jay-Z zaten toen ook bij de eerste 5 bekende van de 100 namen... https://www.nu.nl/muziek/1437411/rem-en-lenny-kravitz-op-rock-werchter.html
"Ja, ze kunnen voluit de kaart trekken van 'nostalgiefestival' en heel lomp een zak geld uitgeven en een stel oude namen op een hoop gooien", redelijk netjes ja. Echt beter dan mijn post...
En inderdaad, daarom nu nog snel wegzetten voor die duizenden fans, want straks kan het niet meer.

Als je Graspop bent, wel ja.

Maar Rock Werchter is net zo tof omdat het al die genres door elkaar boekt. "Rock Werchter deliberately builds its programmes across all genres.", staat in het groot in hun eigen perstekst. Zonder te doen dat ze een Roskilde zijn (they wish), is dit wel het festival waar ik ooit Slayer en Jay-Z beide back to back een bazenshow zag geven. Ja, ze kunnen voluit de kaart trekken van 'nostalgiefestival' en heel lomp een zak geld uitgeven en een stel oude namen op een hoop gooien, maar die techniek is wel vrij eindig. Binnen 10 jaar zijn RHCP of Metallica er niet meer hoor.
Ja, maar hoofddoel is toch vooral dat je hoofdacts trekt (in een klein landje als België, dat vergeten we toch altijd) die een weide kunnen doen vollopen. En daar zijn, zoals Chiquita terecht aangeeft, vele nieuwen nog niet in geslaagd. Je zou is moeten weten hoeveel noten sommige bands soms op hun zang hebben, Greta Van Fleet bvb.

• Leuk
Waarderingen: zero en Joslittel
Das waar ook, Slayer en Jay-Z zaten toen ook bij de eerste 5 bekende van de 100 namen... https://www.nu.nl/muziek/1437411/rem-en-lenny-kravitz-op-rock-werchter.html
"Ja, ze kunnen voluit de kaart trekken van 'nostalgiefestival' en heel lomp een zak geld uitgeven en een stel oude namen op een hoop gooien", redelijk netjes ja. Echt beter dan mijn post...
En inderdaad, daarom nu nog snel wegzetten voor die duizenden fans, want straks kan het niet meer.
Sommige boekingen komen er ook gewoon toevallig, door een conflicterend schema en dan is er een switch tussen festivals. Zoals bij Slayer, was ook eens bij Damian Marley.
Je merkt aan alles bij de affiche van 2008 dat er minder concurrentie was op de festivalmarkt, en agents minder hard hun been stijf houden (wegens minder vissen in de zee). Dan kom je soms op zotte combinaties, waarvan je nu kan dromen. Mijn 2de jaar RW kreeg ik Bryan Adams en Metallica achter elkaar.

• Leuk
Waarderingen: zero
En vertel mij eens, welke "nieuwere artiesten" er al een de status van Rolling Stones, Metallica, Coldplay etc kan tippen....
Dat zijn namen die steeds meer voor eigen shows gaan kiezen. En die trend gaat nog groter en groter worden.

Dus wat jij zegt is: RW is gedoemd en moet maar proberen er het beste van te maken nu die oudjes nog bestaan, in plaats van te vernieuwen en de "RHCP's en QOTSA's van vandaag" te boeken. En neen, dat zijn vaak niet meer de rockbands.

Ja, maar hoofddoel is toch vooral dat je hoofdacts trekt (in een klein landje als België, dat vergeten we toch altijd) die een weide kunnen doen vollopen. En daar zijn, zoals Chiquita terecht aangeeft, vele nieuwen nog niet in geslaagd. Je zou is moeten weten hoeveel noten sommige bands soms op hun zang hebben, Greta Van Fleet bvb.
Ik vind jouw stukjes inzicht over RW en de boekingswereld altijd erg fijn. Wordt naar mijn idee hier nogal eens overheen gelezen.

Achter de affiches zit een hele wereld schuil van belangen en geld. Wat als de namen die voor vernieuwing kunnen zorgen te hoge eisen hebben voor het publiek dat ze op de been krijgen? Hoe ver moet je gaan als een festival om die vernieuwing een plek te geven? Uiteindelijk moeten er ook gewoon kaarten verkocht worden.

• Leuk
Waarderingen: zero en Timmetje
Als hij dat echt vindt. Waarom dan nu continu afgeven op de acts die er nu staan?
Maar goed, ik voel alsof ik mezelf hier zit te verdedigen terwijl RW tot nu toe van de 5 bekende namen 4 must sees voor mij heeft staan. Dus dat heeft ook niet zo veel zin. Ik kijk alvast uit naar een eventuele nieuwe naam morgen.

Omdat hij best kan vinden dat de acts die er nu staan, al zijn het maar een paar, beetje in hetzelde rijtje passen.
Aan de andere kant zullen veel dit wel waarderen, vrienden van mij hebben hun kaartje vorige week gekocht

Zeggen dat Metallica en Pearl Jam vooral oudere fans lokken vind ik wat kort door de bocht. Werchter staat er om bekend om grote acts als Metallica Pearl Jam, Coldplay,.. te halen. En dat heeft z'n publiek. Waarom dit een nostalgiefestival noemen, het is gewoon kwaliteit. Dat ze er binnen 10 jaar niet meer zijn is net een argument om ze wel te boeken.

Ben akkoord met chiquita dat een jongere naam niet hetzelfde effect gaat hebben op ticketverkoop. Die kunnen hun status niet behouden, binnen een jaar of 2 zijn ze hoogstens sub.

Denk ook dat t veel met agents te maken heeft. Op vrijdag tov Metallica spelen is geen cadeau, al blijven er altijd genoeg mensen op de wei over die naar de baan trekken.

Omdat hij best kan vinden dat de acts die er nu staan, al zijn het maar een paar, beetje in hetzelde rijtje passen.
Aan de andere kant zullen veel dit wel waarderen, vrienden van mij hebben hun kaartje vorige week gekocht
Zelfde rijtje is nog relatief vind ik, top, Pearl Jam en Metallica bvb er zit echt wel verschil op toch.
Denk ook wel dat het heel snel uitverkoopt , net foor het programma . En dat is toch wat een major festival wilt. Leuke bands, uitverkocht

Dat zijn namen die steeds meer voor eigen shows gaan kiezen. En die trend gaat nog groter en groter worden.

Dus wat jij zegt is: RW is gedoemd en moet maar proberen er het beste van te maken nu die oudjes nog bestaan, in plaats van te vernieuwen en de "RHCP's en QOTSA's van vandaag" te boeken. En neen, dat zijn vaak niet meer de rockbands.
Nee, Rock werchter ziet naar cijfers en data.
Zoals Ed Sheeran: de meeste tickets aanvragen ooit voor zijn concert in sportpaleis. Herman heeft diee toen direct vastgelegd voor dagfestival op de wei (zonder dat hij vergunning had etc).

En momenteel zijn er weinig "nieuwere" artiesten die de cijfers halen van de oude garde...
(Bewijs heeft Metallica weeral geleverd denk ik)

En momenteel zijn er weinig "nieuwere" artiesten die de cijfers halen van de oude garde...
(Bewijs heeft Metallica weeral geleverd denk ik)
Daar noem je toch net het pijnpunt? Niet voor volgend jaar, maar des te meer voor de edities in de toekomst? Hetfield is bijna 60. Op die act(s) blijven leunen kan natuurlijk niet.

Of beseffen ze bij RW niet dat ze wat ze nu doen geen blijvend verhaal is. Dat kan toch haast niet, schat ze wel hoger in dan dat.

Daar noem je toch net het pijnpunt? Niet voor volgend jaar, maar des te meer voor de edities in de toekomst? Hetfield is bijna 60. Op die act(s) blijven leunen kan natuurlijk niet.

Of beseffen ze bij RW niet dat ze wat ze nu doen geen blijvend verhaal is. Dat kan toch haast niet, schat ze wel hoger in dan dat.
Wat moeten ze dan doen?
Andere, jongere acts boeken en minder verkoop draaien ?

Billie dingkse, perfecte voorbeeld. Volgens vele een "wereldster", kreeg haar "pop-up" festival maar kreeg nog geen 10de van de wei gevuld met haar verkoop...
Maar ja, het waren "veiligheidsredenen" zeker :)

Ik blijf het bizar vinden dat die Eilish Boutique zo slecht verkocht. Elke zaal waarin ze speelt is binnen luttele minuten uitverkocht. Wat ging daar mis?

Over nieuwe acts gesproken: er gaat een gerucht rond dat Kendrick Lamar morgen (!!!) met die nieuwe plaat komt. Don't shoot me als dat niet uitkomt.

Hij heeft zijn profielfoto op Spotify in ieder geval veranderd...

kapt7kku9ou71.png

• Geweldig
Waarderingen: Timmetje
Ik blijf het bizar vinden dat die Eilish Boutique zo slecht verkocht. Elke zaal waarin ze speelt is binnen luttele minuten uitverkocht. Wat ging daar mis?
Dat was nog met haar eerste plaat niet? Met die tweede plaat is haar populariteit nog wel een pakske gestegen. Sowieso een prachtige headliner voor Glastonbury.

graspop kampt al jaren met hetzelfde probleem, hun oplossing van veel breder programmeren, de onderkant van de affiche wat boosten met bekendere 'kleine namen' en meer podiums plaatsen lijkt mij dan wel een goeie oplossing.

• Leuk
Waarderingen: mattman
Dat was nog met haar eerste plaat niet? Met die tweede plaat is haar populariteit nog wel een pakske gestegen. Sowieso een prachtige headliner voor Glastonbury.
Ja, klopt. En absoluut. Ben benieuwd hoeveel volk er nu op af was gekomen mocht ze op een Boutique of Werchterdag hebben gespeeld.

Waarom moet een festival variëren in genres en doelgroepen ?
U (deftig) focussen op 1 doelgroep is toch ook niet slecht denk ik?
Ik weet niet hoor, maar kan Rock Werchter 88.000 mensen aan trekken die geïnteresseerd zijn in een Nova Rock/Rock Am Ring-achtige line-up (daar gaan we met deze namen voorlopig wel heen nl.)? Vaar je dan niet in het vaarwater van GMM? Oprechte vragen.

Users who are viewing this thread