Rock Werchter 2022 - Nieuws en Geruchten

Ik ken de geschiedenis van Werchter ?. Er zijn tijden geweest waar we headliners 2 jaar op rij kregen, ik ben dus nog optimistisch eigenlijk!
Je krijgt in ieder geval dit keer geen headliner die er de afgelopen 2 jaren ook al gespeeld heeft.... Misschien wel headliners die voor het 3e jaar op rij geboekt worden.

• Wow
Waarderingen: werchter12
Um, wel. Er zijn twee dingen waar ik aan denk; je hebt enerzijds de verkoop van de tickets, waar je je volgens mij zoals Timmetje zegt, een festival zonder veel problemen kunt uitverkopen met whatever gezien corona (en bedoel, hoe lang is het überhaupt geleden dat RW echt slécht verkocht?). Anderzijds heb je de inkomsten die gemaakt worden op het terrein. Oudere bezoekers spenderen meer dan jongeren, logisch. Maar volgens mij staan die twee zaken - zeker gezien de situatie nu en rekeninghoudend met de vouchers/reeds verkochte tickets vrijwel haaks op elkaar. Want in het ene scenario biedt het net omdàt tickets toch sowieso over de toonbank zullen rollen een opportuniteit om eens 'wat anders' te doen whatever dat wil zeggen. In het andere scenario ga je met opzet een bepaalde doelgroep targetten omdat je weet dat ze veel/meer geld op doen dan wat je gewend bent op je festival. Ik begrijp op zich de keuze wel hoor; ook omwille van het merk 'Rock Werchter' terug wat kracht bij te zetten na toch een teleurstellende campagne met die P!nk-hetze en Muse dat echt totaal niet bracht wat het moest doen pre-corona.

Ik heb het dan ook niet over acts die op beide festivals kunnen staan (lees SOAD, Metallica), wél het type publiek dat hoogstwaarschijnlijk de combinatie wel ziet zitten omdat het ook in hun straatje past. De casual gitaarminnende festivalganger, weetjewel.
de ticketverkoop post corona is gewoon ronduit slecht, mensen kopen geen tickets omdat er geen zekerheid is als alles wel nog zal mogen X maand op voorhand. Ik denk dat de grote zekerheden bovenhalen om een uitverkocht festival te garenderen na 2 slechte jaren dus helemaal geen overbodige luxe is.

Alleen op Rock Am Ring is de sfeer wel goed, op Werchter wat minder.
Heel vreemd eigenlijk.

De main stage soms erg tegen qua sfeer maar in de Barn en KlubC (en vroeger Marquee) zorgen heel vaak voor een publiek dat vele malen enthousiaster is dan op elk ander festival waarop ik geweest ben. De sfeer tijdens Anderson Paak (18), David Byrne (18), NiN (18), Janelle Monae (19), Patti Smith (15), Damon Albarn (14), TGTBATQ (19), LCD Soundsystem (10), The XX (10), Elbow (15),... was telkens waanzinnig.

Heel vreemd eigenlijk.

De main stage soms erg tegen qua sfeer maar in de Barn en KlubC (en vroeger Marquee) zorgen heel vaak voor een publiek dat vele malen enthousiaster is dan op elk ander festival waarop ik geweest ben. De sfeer tijdens Anderson Paak (18), David Byrne (18), NiN (18), Janelle Monae (19), Patti Smith (15), Damon Albarn (14), TGTBATQ (19), LCD Soundsystem (10), The XX (10), Elbow (15),... was telkens waanzinnig.
Ja, mee eens. Was op mijn eerste RW ook positief verrast over de sfeer en participatie in vergelijking met wat ik op Pinkpop gewend was. Eigenlijk nooit te klagen gehad over gebrek aan sfeer op RW.

Vanwaar haal je die these?
insiders, mensen die touren, en gewoon een blik naar de huidige concerten die worden aangekondigd.

er zijn concerten van artiesten die vroeger de lotto arena uitverkochten die nu nog niet eens de helft van die zaal uitverkopen.

de ticketverkoop post corona is gewoon ronduit slecht, mensen kopen geen tickets omdat er geen zekerheid is als alles wel nog zal mogen X maand op voorhand. Ik denk dat de grote zekerheden bovenhalen om een uitverkocht festival te garenderen na 2 slechte jaren dus helemaal geen overbodige luxe is.
Kan ik bevestigen, ticketverkoop voor zaalconcerten is echt een ramp tegenwoordig. Festivals heb ik minder een idee van, maar lijkt me straf mocht dat wel echt goed lopen. Ondanks dat ik liever ook wat meer vernieuwing zou willen zien op rw, snap ik volledig dat ze dit jaar op "zeker" spelen.

Kan ik bevestigen, ticketverkoop voor zaalconcerten is echt een ramp tegenwoordig. Festivals heb ik minder een idee van, maar lijkt me straf mocht dat wel echt goed lopen.
Aan een ticket geraken voor Billie Eilish (Sportpaleis) en Ludovico Einaudi (Bozart) was anders wel een pittige opdracht, beide binnen de minuten uitverkocht. Maar dat zullen dan wel uitzonderingen geweest zijn.

Aan een ticket geraken voor Billie Eilish (Sportpaleis) en Ludovico Einaudi (Bozart) was anders wel een pittige opdracht, beide binnen de minuten uitverkocht. Maar dat zullen dan wel uitzonderingen geweest zijn.
De echt grote artiesten verkopen natuurlijk wel nog steeds goed, zullen dat ook altijd doen. Vandaar dat ik het ook snap dat Werchter dit jaar op "zeker" wilt spelen, met artiesten waarvan je weet dat ze goed verkopen. Kleinere (en meer "alternatieve") namen zijn het probleem.

De echt grote artiesten verkopen natuurlijk wel nog steeds goed, zullen dat ook altijd doen. Vandaar dat ik het ook snap dat Werchter dit jaar op "zeker" wilt spelen, met artiesten waarvan je weet dat ze goed verkopen. Kleinere (en meer "alternatieve") namen zijn het probleem.
Zie je ook in de cultuur centra.
Hier in de buurt zitten de meesten maar aan 30% van wat ze anders verkopen aan hun aangekondigde artiesten.

insiders, mensen die touren, en gewoon een blik naar de huidige concerten die worden aangekondigd.

er zijn concerten van artiesten die vroeger de lotto arena uitverkochten die nu nog niet eens de helft van die zaal uitverkopen.
Interessant. Doel je op iets als Bazart, Royal Blood met die Lotto Arena? Gaat het specifiek dan énkel over grotere zalen (lees; ook AB en groter) of een algemene tendens? Heb nl. niet per se meteen de indruk dat het minder druk is groot of kleine zalen. De Botanique zie ik bv. op volle toeren draaien - toch een beetje de meest alternatieve zaal van het land imo. Lokale artiesten dan eerder in de problemen owv verzadiging?

• Leuk
Waarderingen: Romy92
Op efestivals reageert Ken op iemand die niet weer herhalingen wil van 2018.
Hij reageert niet specifiek dat het weer de Gorillaz zijn, maar we kunnen dus
waarschijnlijk weer wat bands op herhaling verwachten.

De artiesten die vooral in een zaal spelen die ze vorige keer pas op het einde uitverkopen krijgen nu slaag. Verkoop van zowel war on drugs als royal blood slaagt dik tegen. Sommige kleintjes zijn ze terug aan het verzetten in de hoop dat dan de verkoop wel werkt.
Er zijn ook absurditeiten. Oscar & the wolf sportpaleis loopt voor geen meter, en die ticketprijzen helpen natuurlijk niet.

• Wow
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Yannick
Welke van de headliners van Mad Cool kunnen we zo kiezen hè, ze stonden er allemaal pas recent. :LOL:

• Leuk
Waarderingen: Chiel
Reageert nu ook op een post die zegt dat QOTSA even goed op Pkp kan staan volgende zomer. Lijkt me steeds meer duidelijk dat morgen QOTSA volgt voor de vrijdag.

De artiesten die vooral in een zaal spelen die ze vorige keer pas op het einde uitverkopen krijgen nu slaag. Verkoop van zowel war on drugs als royal blood slaagt dik tegen. Sommige kleintjes zijn ze terug aan het verzetten in de hoop dat dan de verkoop wel werkt.
Er zijn ook absurditeiten. Oscar & the wolf sportpaleis loopt voor geen meter, en die ticketprijzen helpen natuurlijk niet.
Misschien zegt dat anders ook wel iets over die artiesten zelf en de mate waarin ze de afgelopen jaren door onze strot zijn geramd - ja ook TWOD, ja. En de houdbaarheid van lokale artiesten als Oscar & The Wolf (iets waar Bazart ook mee te kampen heeft, naar m'n aanvoelen).

Ons nieuwe orakel op het Pinkpop forum hint ook naar Qotsa morgen. De vraag is nu alleen nog welke dag lijkt het

Users who are viewing this thread