Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.191
6.666
Yannick wrote:
Ondanks de onbetrouwbaarheid en eisen die de man tegenwoordig stelt, zou het bijna uniek en heel prestigieus zijn om Frank Ocean binnen te halen. Ik las dat ie de nog niet aangekondigde headliner zou zijn van Camp Flog Gnaw en Coachella met ‘m bezig zou zijn. Herman, plis?
1f97a.svg


Dan zit je weer met dezelfde vraag als enkele jaren terug: waar zet je hem?

Omdat sinds de opkomst en het mainstream worden van hiphop en r&b op Werchter nooit op een normale manier werden geïntegreerd in het programma, zouden hij en waarschijnlijk ook leeftijdsgenoten als een Childish Gambino, Solange, A$AP Rocky etc. worden verwezen naar de Barn. Dat wannabe Macklemore dat dan weer wel allemaal kan en mag is vrij onbegrijpelijk gezien die man sinds The Heist (dat hem richting Pukkelpop afsluiter stootte) eigenlijk niets meer van waarde gemaakt. Russ en - na succesvolle passage het jaar voordien - Rae Sremmurd mochten recent al eens de main opwarmen maar die opgave was voor beiden eigenlijk onbegonnen werk me dunkt. Hoge spots toekennen aan bovenstaande artiesten is nog steeds ongezien, wat jammer is. De laatste keer dan een r&b-er een topspot mocht inpikken was Pharell dankzij hits als Happy, Freedom, Get Lucky etc. ookal fungeerde die eigenlijk meer als "dance-afsluiter" en oogste Stromae het jaar voordien z'n succes met als afsluiter van het festival. Realistisch gezien en in het profiel passend van Pharell zou J Balvin wel eens kunnen afsluiten of Post Malone, die er in 2018 nog maar stond en tevens Pukkelpop dit jaar afsloot . Meer alternatieve dingen binnen beide genres kennen hier geen plaats, zelfs niet wanneer ze mainstream succes hebben (zie Drake, Kendrick Lamar of The Weeknd) waarmee ik ook het antwoord op mijn eigen vraag geef.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.808
9.758
Ik vind een Frank Ocean in ieder geval verfrissend ja, tussen veel van de uitgekouwde standaard rocknamen die hier vaak genoemd worden. Het wordt wel eens tijd dat RW een hiphop act als headliner heeft (En kom nu niet me Eminem af haha). Werchter kan dat perfect in combo met een meer traditionele band als Tame Impala. Liever dat dan de 456ste keer Kings Of Leon, RHCP of Pearl Jam.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.893
6.137
Ik vind een Frank Ocean in ieder geval verfrissend ja, tussen veel van de uitgekouwde standaard rocknamen die hier vaak genoemd worden. Het wordt wel eens tijd dat RW een hiphop act als headliner heeft (En kom nu niet me Eminem af haha). Werchter kan dat perfect in combo met een meer traditionele band als Tame Impala. Liever dat dan de 456ste keer Kings Of Leon, RHCP of Pearl Jam.
Eens dat er vernieuwing nodig is, maar heb toch veel mijn twijfels bij veel van die acts. Frank Ocean heb ik nooit heel boeiend kunnen vinden. Childish Gambino... hoe groot is die nu echt hier in deze regio? A$AP Rocky cool, maar toch ook geen headliner? Solange verzoop al in de Bravo op Lowlands, waarom zou ze nu wel afsluiter kunnen zijn (waarbij haar laatste album ook gewoon vrij matig was) dus teert voornamelijk dan op het album daarvoor.

Dat is het nadeel met het meeste van die acts, ik zou toch van de meeste een beetje teleur gesteld zijn als ze plots tot headliner worden gebombardeerd. Maar van de andere kant moet je idd vernieuwen, we kunnen niet eeuwig wachten tot er weer een "bandjes" revival komt.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.191
6.666
Dat is het nadeel met het meeste van die acts, ik zou toch van de meeste een beetje teleur gesteld zijn als ze plots tot headliner worden gebombardeerd. Maar van de andere kant moet je idd vernieuwen, we kunnen niet eeuwig wachten tot er weer een “bandjes” revival komt.

Ik denk dat dit vooral het essentiële is. Pukkelpop/Lowlands doen dit al dan niet met succes (zie je eigen voorbeeld) maar proberen wel die spots tenminste al aan te bieden. Nu we weten natuurlijk niet wat er achter de schermen gebeurd, wie weet heeft RW wel 2 jaar geleden zitten hengelen achter een The Weeknd en Kendrick met hun nieuwe albums desalniettemin valt het wel op. Hoe lang kun je immers nog bands programmeren tot de jongere garde begint af te haken. Een festival breidt jaar na jaar uit, dat moet toch bij sommigen een belletje doen rinkelen? (of is het meer de bel om acts weg te schuiven richting Dour/Les Ardentes, dat kan ook). Zelfs Pinkpop heeft al zaken als Justin Bieber (lol, maar toch) en Bruno Mars recent de kans gegeven om zich te bewijzen waar het bij ons vaak gebeurt dat die acts gewoon worden weggezet op een losstaand festival of in een zaal terecht komen. (Mars zou trouwens nog zo'n frisse naam zijn die à la Pharell best zou kunnen en mogen afsluiten voor mijn part).
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.808
9.758
mattman wrote:
Ik vind een Frank Ocean in ieder geval verfrissend ja, tussen veel van de uitgekouwde standaard rocknamen die hier vaak genoemd worden. Het wordt wel eens tijd dat RW een hiphop act als headliner heeft (En kom nu niet me Eminem af haha). Werchter kan dat perfect in combo met een meer traditionele band als Tame Impala. Liever dat dan de 456ste keer Kings Of Leon, RHCP of Pearl Jam.

Eens dat er vernieuwing nodig is, maar heb toch veel mijn twijfels bij veel van die acts. Frank Ocean heb ik nooit heel boeiend kunnen vinden. Childish Gambino… hoe groot is die nu echt hier in deze regio? A$AP Rocky cool, maar toch ook geen headliner? Solange verzoop al in de Bravo op Lowlands, waarom zou ze nu wel afsluiter kunnen zijn (waarbij haar laatste album ook gewoon vrij matig was) dus teert voornamelijk dan op het album daarvoor.

Dat is het nadeel met het meeste van die acts, ik zou toch van de meeste een beetje teleur gesteld zijn als ze plots tot headliner worden gebombardeerd. Maar van de andere kant moet je idd vernieuwen, we kunnen niet eeuwig wachten tot er weer een “bandjes” revival komt.

Ik had het ook meer over het algemene beeld dan specifiek deze acts. Je merkt wel dat RW soms hun best doet om iets te boeken dat nét iets minder binnen hun veilige 'witte rockheadliner' lijntjes kleurt. Anderson Paak, Janelle Monae, Brockhampton, dat soort dingen. Een Gorillaz als headliner is niet per se gedruft, maar eens wat anders. Een heel hoge spot voor Nick Cave was ook wel verdrissend. London Grammar bleek op de main bij zonsondergang ook goed te werken (was zelf nochtans ook sceptisch toen). Maar het is nog redelijk voorzichtig vind ik soms. Zelf zou ik graag eens een Kendrick zien headlinen eigenlijk. Dat zou toch moeten lukken?

Die laatste van Solange vind ik trouwens prachtig. Als die een keertje een Barn of KlubC zou willen komen afsluiten: graag.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.893
6.137
Indiaantje89 wrote:
Dat is het nadeel met het meeste van die acts, ik zou toch van de meeste een beetje teleur gesteld zijn als ze plots tot headliner worden gebombardeerd. Maar van de andere kant moet je idd vernieuwen, we kunnen niet eeuwig wachten tot er weer een “bandjes” revival komt.

Ik denk dat dit vooral het essentiële is. Pukkelpop/Lowlands doen dit al dan niet met succes (zie je eigen voorbeeld) maar proberen wel die spots tenminste al aan te bieden. Nu we weten natuurlijk niet wat er achter de schermen gebeurd, wie weet heeft RW wel 2 jaar geleden zitten hengelen achter een The Weeknd en Kendrick met hun nieuwe albums desalniettemin valt het wel op. Hoe lang kun je immers nog bands programmeren tot de jongere garde begint af te haken. Een festival breidt jaar na jaar uit, dat moet toch bij sommigen een belletje doen rinkelen? (of is het meer de bel om acts weg te schuiven richting Dour/Les Ardentes, dat kan ook). Zelfs Pinkpop heeft al zaken als Justin Bieber (lol, maar toch) en Bruno Mars recent de kans gegeven om zich te bewijzen waar het bij ons vaak gebeurt dat die acts gewoon worden weggezet op een losstaand festival of in een zaal terecht komen. (Mars zou trouwens nog zo’n frisse naam zijn die à la Pharell best zou kunnen en mogen afsluiten voor mijn part).
Ja eens, ik werd toen voor gek verklaard dat ik Bieber een goed plan vond van te voren (al moet ik toegeven dat het optreden gewoon ruk was). Maar het idee vond ik verder best goed. Ik ben het met jullie eens dat Werchter te vaak voor de veilige keuzes gaat. Daarom ga ik liever naar andere festivals en is Werchter niet per direct mijn favoriet. Idd weer Muse, weer Editors, weer Pearl Jam, weer Kings Of Leon etc. Zetten ze Ed Sheeran bijvoorbeeld neer dan vind ik dat eerlijk gezegd ook een gevalletje "te laat".

Maar ja er breekt ook bizar weinig door op dit moment voor het hoogste podium, dan kom je al snel uit in de namen die we hier net eerder noemde. En we vonden allemaal Greta van Fleet toch wel erg aan de hoge kant afgelopen jaar?

Welke midcard bands van nu zien jullie promoveren naar toekomstige headliner status?

 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.048
343
mattman wrote:
Ik vind een Frank Ocean in ieder geval verfrissend ja, tussen veel van de uitgekouwde standaard rocknamen die hier vaak genoemd worden. Het wordt wel eens tijd dat RW een hiphop act als headliner heeft (En kom nu niet me Eminem af haha). Werchter kan dat perfect in combo met een meer traditionele band als Tame Impala. Liever dat dan de 456ste keer Kings Of Leon, RHCP of Pearl Jam.

Eens dat er vernieuwing nodig is, maar heb toch veel mijn twijfels bij veel van die acts. Frank Ocean heb ik nooit heel boeiend kunnen vinden. Childish Gambino… hoe groot is die nu echt hier in deze regio? A$AP Rocky cool, maar toch ook geen headliner? Solange verzoop al in de Bravo op Lowlands, waarom zou ze nu wel afsluiter kunnen zijn (waarbij haar laatste album ook gewoon vrij matig was) dus teert voornamelijk dan op het album daarvoor.

Dat is het nadeel met het meeste van die acts, ik zou toch van de meeste een beetje teleur gesteld zijn als ze plots tot headliner worden gebombardeerd. Maar van de andere kant moet je idd vernieuwen, we kunnen niet eeuwig wachten tot er weer een “bandjes” revival komt.

Als die namen zitten bij mij in één en dezelfde pot als: Fyre, Vestiville, hype, overbetaald, ...
ni goe dus
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.745
1.317
Welke midcard bands van nu zien jullie promoveren naar toekomstige headliner status?

The War On Drugs, Nothing But Thieves, Lorde, Anderson Paak, Brockhampton, The 1975, Imagine Dragons al hoeven die laatste twee echt niet voor mij.

Billie Eillish zie ik tevens binnen x-aantal jaren een stille dood sterven (figuurlijk dan). Die word te hard gepushed en gehyped en dergelijke. Of ze stopt er mee of haar muziek gaat een kopie van haar zelf worden heb ik het gevoel.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.191
6.666
Welke midcard bands van nu zien jullie promoveren naar toekomstige headliner status?
Bands: The XX, The War On Drugs (mits dat ze zichzelf niet weer kapot gaan touren zoals bij hun laatste plaat), The 1975, Vampire Weekend, London Grammer (idd), The Lumineers, Royal Blood (dank u stubru om die mannen zoveel radioplay te geven bij beide albums lol).. Zoiets? Maar de meesten draaien ook alweer bijna 10 jaar mee of hebben ook alweer 4/5 albums uitgebracht.

Andere artiesten: Lorde, Angèle, Christine & The Queens, Dua Lipa, Khalid, J Balvin..

Greta Van Fleet was gewoon hype, dat is niet hetzelfde als Frank Ocean die alweer aan zijn vijfde album gaat zitten, Kendrick zijn zesde, The Weeknd z'n vierde, Solange haar derde moest er nieuw werk uitkomen, Childish Gambino aan zijn vierde etc. Billie Eilish zit voor mijn part in hetzelfde schuitje en is imo to soon to fast zijn, maarja.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.893
6.137
Indiaantje89 wrote:
Welke midcard bands van nu zien jullie promoveren naar toekomstige headliner status?

The XX, The War On Drugs (mits dat ze zichzelf niet weer kapot gaan touren zoals bij hun laatste plaat), The 1975, Vampire Weekend, London Grammer (idd), The Lumineers, Royal Blood (dank u stubru om die mannen zoveel radioplay te geven bij beide albums lol).. Zoiets? Maar de meesten draaien ook alweer bijna 10 jaar mee of hebben ook alweer 4/5 albums uitgebracht.

Greta Van Fleet was gewoon hype, dat is niet hetzelfde als Frank Ocean die alweer aan zijn vijfde album gaat zitten, Kendrick zijn zesde, The Weeknd z’n vierde, Solange haar derde moest er nieuw werk uitkomen, Childish Gambino aan zijn vierde etc. Billie Eilish zit voor mijn part in hetzelfde schuitje en zou imo to soon to fast zijn, maarja.
The XX is terecht, The War On Drugs is minder mijn ding maar ook. Maar alle andere namen zouden toch wel enigzins een teleurstelling zijn?

Ik weet niet of Greta een hype was, dat kan je na 1 album nog niet zeggen vind ik.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.356
2.695
The War On Drugs zou prachtige headliner zijn met Royal Blood ervoor.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.356
2.695
Joe wrote:
The War On Drugs zou prachtige headliner zijn met Royal Blood ervoor.

Maar daarmee ga je geen kaarten verkopen hoor.
Zet er dan nog een National achter of er tussen.

Als de zaterdag van dit jaar kan uitverkopen dan dit ook wel.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Joe wrote:
The War On Drugs zou prachtige headliner zijn met Royal Blood ervoor.

Maar daarmee ga je geen kaarten verkopen hoor.
Waarom niet. The War on Drugs op 1 jaar tijd Lotto Arene (8k), Vorst (8k), Sportpaleis zo goed als uitverkocht en headliner op PKP. Zie niet veel potentiele headliners in staat dat te doen hoor!
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.479
3.634
Zou Royal Blood voor een echte rock headliner zetten zoals Pearl Jam of Foo's ofzo, en dan The War On Drugs voor Tame Impala. Maar zijn die echt zo groot? Lijkt me eerder zoiets te worden dan:
The War On Drugs - Vampire Weekend - Tame Impala
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.075
1.370
The war on drugs mogen ze voor mij ieder jaar boeken. Verder ben ik heel blij dat RW (grotendeels) aan de druk kan weerstaan om mainstream platte pop als Justin Bieber, Mars, Rihanna,...) te boeken om toch maar meer kaarten te verkopen. Ik vind dat ze de laatste jaren net heel afwisselende headliner constructies hebben geboekt, met weinig herhalingen.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.356
2.695
Zou Royal Blood voor een echte rock headliner zetten zoals Pearl Jam of Foo’s ofzo, en dan The War On Drugs voor Tame Impala. Maar zijn die echt zo groot? Lijkt me eerder zoiets te worden dan:
The War On Drugs – Vampire Weekend – Tame Impala
Lijken me, in België toch, groter dan Vampire weekend in ieder geval, Tame Impala kan er dan nog achter als feest act. Maar als The War on Drugs komt zijn ze sowieso de grote naam van de dag denk ik.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.478
4.809
Indiaantje89 wrote:

Joe wrote:
The War On Drugs zou prachtige headliner zijn met Royal Blood ervoor.


Maar daarmee ga je geen kaarten verkopen hoor.


Waarom niet. The War on Drugs op 1 jaar tijd Lotto Arene (8k), Vorst (8k), Sportpaleis zo goed als uitverkocht en headliner op PKP. Zie niet veel potentiele headliners in staat dat te doen hoor!

8k, dat stelt toch niks voor wil je een veld vullen met minimaal 60k? In Klub C past al meer man.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
werchter12 wrote:

Indiaantje89 wrote:

Joe wrote:
The War On Drugs zou prachtige headliner zijn met Royal Blood ervoor.


Maar daarmee ga je geen kaarten verkopen hoor.


Waarom niet. The War on Drugs op 1 jaar tijd Lotto Arene (8k), Vorst (8k), Sportpaleis zo goed als uitverkocht en headliner op PKP. Zie niet veel potentiele headliners in staat dat te doen hoor!

8k, dat stelt toch niks voor wil je een veld vullen met minimaal 60k? In Klub C past al meer man.
Dat is zo'n 35k op een jaar tijd. Ruim voldoende voor een pnbetwiste headliner te zijn.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.478
4.809
Hoezo onbetwist, waar zijn we nu dan mee bezig?
Maar drie concerten bij elkaar optellen, is wel wat anders dan in 1x een vol veld krijgen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken