Hoe langer de eerste aankondiging duurt, hoe meer ik het geloof dat Metallica zijn volledige Europese tour heeft geannuleerd voordat ze bekend gemaakt is.
Er zijn volgende zomer heel veel bands op tour die wel ‘groot’ zijn, maar niet ‘supergroot’. Er is een grote vijver aan acts die kunnen sub- of coheadlinen: The xx, The National, Nick Cave & the bad Seeds, Neil Young, Kendrick Lamar (waarschijnlijk), 30 Seconds to Mars, Volbeat, The Killers, Editors (waarschijnlijk), Depeche Mode, Queens of the Stone Age, Iron Maiden, Kasabian, The War on Drugs, The Offspring, Arcade Fire (waarschijnlijk), Gorillaz, The Prodigy…
Het lijstje van deze ‘coheadlineconstructieacts’ is echt wel enorm groot dit jaar. Echter, door hier twee (of drie) van te combineren… verkoop je dan de dagen uit? Meestal boeken ze toch twee ‘absolute headliners’ die bijna op hun eentje sowieso een dag kunnen uitverkopen. In 2017 Foo Fighters en Radiohead, in 2016 Rammstein en Red Hot Chili Peppers, in 2015 Foo Fighters en Muse, in 2014 Pearl Jam en Metallica, enz.. Als Metallica echt geannuleerd heeft, gaan ze bij de organisatie toch gaan bidden dat Pearl Jam dit keer wel komt, want ze bleken de voorbije jaren hierin niet echt betrouwbaar…
Als ze buiten Pearl Jam nog zo’n ‘absolute headliner’ willen, tja, dan zie ik niemand anders dan Eminem of Arctic Monkeys (denk dat zij ook meer tickets doen verkopen als het lijstje The xx, The National enz.. U2, Bruce Springsteen of The Rolling Stones gaan nooit op Rock Werchter zelf staan. Maar goed ook, als je de chaotische kaartverkoop bij Pinkpop 2014 zag.
Persoonlijk vind ik het niet erg, die combinaties van headliners (zeker met zoveel mooie namen die touren), zeker omdat dit de breedte van de affiche ten goede kan komen (een beetje omgekeerd met 2017: dikke headliners, minder programma in de breedte). En dan kies ik persoonlijk altijd voor ‘kleinere’ headliners en een sterk programma in de breedte. Alleen… verkopen ze zo uit? Eigenlijk heeft 2016 bewezen van niet…