Zo. Inmiddels weer thuis en met een biertje aan bijkomen van een heerlijk weekend in de Duitse Eiffel. Omdat ik het zelf leuk vind om te doen en omdat er altijd liefhebbers zijn om het door te nemen, hierbij mijn verslag.
Donderdagochtend om 10 uur in de auto gestapt richting Duitsland. Na een voorspoedige reis zeer dicht bij de camping kunnen parkeren. Alles makkelijk binnen kunnen wandelen en er was geen vorm van controle. Wonderlijk maar wel erg prettig. Plekje uitgezocht en barbecue aangestoken. We stonden op de Green Camping, dit was een goede keuze. Gezellige sfeer overdag en ’s nachts stilte, tevens was de camping erg schoon. Toiletten werden goed bijgehouden. Qua logistiek zat het hier helemaal snor. Als toetje cirkelde elke dag een Rode Wauw boven het terrein, wat een machtig beest. Die was waarschijnlijk wel wat pissig dat zijn jachtterrein vol dronken Duitsers zat.
Het terrein was ongeveer 40 minuten lopen van tent tot ingang, prima afstand en beter dan prakken in een bus. Terrein was nog precies hetzelfde als ik me kan herinneren van 5 jaar geleden. Lekker basic met podia en eetstallen. Naar de hedendaagse Nederlandse standaarden is het toch wat kaal. Weinig gezond eten, geen tot weinig randvermaak, totaal gebrek aan beschutting en bijzonder weinig toiletten. Van al deze zaken heeft onze groep weinig last, maar toch. Het weer was alleen de eerste twee dagen niet optimaal, een forse koude wind waar bijna niet tegen te kleden was. Vrijdagavond en zaterdag overdag was daarom iets meer op karakter (en iets meer bier) door komen.
Nog wel een aparte shout out naar de harde plastic statiegeld bekers. Ideaal systeem en het terrein was hierdoor bijzonder schoon. Als festival kan je bijna niet meer om deze maatregel heen, wij zijn groot voorstander.
De sfeer was wel weer helemaal top. Veel relaxe mensen tegen gekomen, bij ieder optreden een moshpit en feestende mensen. Dat doen ze daar erg goed in Duitsland! Tevens weinig lullende mensen in het publiek, veel focus op de muziek. Daar houd ik van. Maar nu op naar de muziek!
Vrijdag:
• Palisades. Ik probeer altijd de eerste act van een festival mee te krijgen en wederom gelukt. Maakte echter weinig indruk, mede door slecht geluid (achterste boxen stonden nog niet aan). Deed dus weinig.
• Badflower. Mooi plekje vooraan bij mainstage gevonden voor reeks bands daar. Badflower was een mooie verrassing. Klonk op Spotify al goed maar live nog een stukje steviger, goede nummers, indrukwekkende teksten. Hard genoeg om rockers aan te spreken en emo genoeg voor pubers. Dit kan een grote worden.
• Deadland Ritual. Heerlijke zompige hardrock met de bassist van Black Sabbath. Klasse muzikanten en zanger. Kende maar 1 nummers (naast de War Pigs cover) maar luisterde heerlijk weg.
• Halestorm. Goede zangeres, goede nummers, rockt soms lekker maar overall gezien toch wat te gemaakt. Heb me met name enorm geïrriteerd aan die kneus van een drummer, wat een theatrale aandachtstrekker. Jammer van de show want de nummer staan wel als een huis. Voorlopig houd ik het voor deze band bij Spotify, daar weten ze mij wel te raken.
• Bad Wolves. Lekker genoten bij het kleine podium van deze show, frontman ging er goed voor. De cover van Zombie blijft indrukwekkend. Leuke band.
• Slash & Myles Kennedy! Wederom een goed plekje bij mainstage gevonden en genoten van deze twee meesters. Groot fan van Alter Bridge en Slash blijft een meer dan prima gitarist natuurlijk. Prima te verteren hardrock zo in de namiddag.
• The Smashing Pumpkins. Na al die jaren eindelijks een live en ze stelden me niet teleur. Beste optreden van de dag, indrukwekkende set en mooi om nummers als Disarm en Tonight, Tonight eindelijk live (en in het donker) te kunnen zien.
• Tool. Inmiddels begon de koude wind slachtoffers te eisen in de groep, helaas ten koste van de focus op Tool. Ik vond het een indrukwekkende show, prachtige visuals en krachtig afstandelijk neergezet. Maar toch kwam het niet helemaal binnen, het was minder episch dan ik gehoopt had. Dat gevoel had ik bijvoorbeeld wel bij A Perfect Circle. De weersomstandigheden zullen hier zeker een rol in gespeeld hebben.
• Arch Enemy. Op karakter de kou doorstaan om rond half 2 nog meer dan een uur Arch Enemy weg te kunnen knallen. Geen spijt van, wederom een topshow. Ik houd van deze band.
Zaterdag:
• The Hu. Wat een TOPSHOW. En wat een opener van wat de beste dag bleek te zijn. De combinatie van rock en klassieke Mongoolse muziek is live even indrukwekkend als op plaat. Prachtige instrumenten, 8 man op het podium en een doorleefde performance. Publiek ging helemaal los en dit half uur was zo voorbij.
• Fever 333. Enorm naar uit gekeken en volledig waargemaakt. Heerlijk losgegaan in een immense pit, wat een energie gaf deze show. Vaandeldragers van een nieuwe generatie activistische rockbands.
• I Prevail. Een van de verrassingen van het weekend, wederom een topshow. Na deze drie shows was het weekend eigenlijk al geslaagd. Deze band heeft erg goed naar de eerste Linkin Park cd’s geluisterd, en dit bedoel ik erg positief! Twee zanger (eentje engelachtig en eentje bruut) en lekkere hardcore/nu metal muziek. Die wil ik nog wel eens zien.
• Starset. Was een tegenvaller na de hattrick ervoor. Kon niet pakken met een wat maffe theatrale show met kostuums enzo.
• Feine Sahne Fischfilet. Hoe moet je dit omschrijven? Duitse feestpunk met toeters en een obesitas frontman die flesjes bier in het publiek gooit. En toch was het vet. We hebben hier echt van genoten en lekker mee staan springen met die gekke Duitsers.
• Dropkick Murphys. De sfeer en het bier zat er lekker in na de vorige show dus ze hoefde het alleen maar binnen te koppen, en dat deden ze met gemak. Solide show, alle bekende nummers kwamen voorbij en heerlijk kunnen meeschreeuwen.
• Architects. Heerlijke metalcore show in de schemer. Tot mijn verrassing viel dit zelfs in de smaak bij de rest van de groep (houden wel van rock en lichte metal, dacht dat dit te hard zou zijn). Blijft een heerlijke band met emotie en krachtige breaks.
• Sabaton. DE show van het weekend voor iedereen. De productie is nog wat groter geworden en presentatie nog wat krachtiger. Nummers als Night Witches, Ghost Division, Bismarkc, The Last Stand kwamen allemaal voorbij. Staan brullen als een malle, topshow.
• Slayer. Het afscheid van een grootheid. Mooie show zette ze neer waarbij ze alle vlammenwerpers hadden meegenomen die ze ooit gebruikt hadden. Ik miste wel enige vorm van participatie, zeker bij een afscheidshow. Dit is nooit echt het ding van Slayer geweest natuurlijk maar juist vanwege deze context had ik dit nu wel verwacht. Maar los daarvan was het van Repentless tot Angel of Death headbangen alsof het weer 1985 is. We gaan ze missen.
Zondag (eindelijk 23 graden en zon!!!)
• Blackout Problems. Een festivaldag pas starten om 14.45 uur is toch wat laat, wel lekker gezopen bij de tent met elkaar maar van mij mag het wel wat eerder. Zet er een paar jonge bandjes neer en geef hen een podium voor de paar liefhebbers die al vroeger willen starten. Maar los daarvan een aardig optreden, niet meer dan dat. Aangezien het Duitsers zijn was de publieksreactie goed. Een mix tussen pop en rock met een wat sullige frontman/jongen. Ideale combinatie om snel groot te worden dus.
• Coldrain. Eerste helft van de show nog even meegepakt, eerste Japanse band uit mijn leven live! De nummers waren wel goed maar de zang was me te zacht en zwak. Daarom raakte het bij mij geen snaar, maar tevens geen straf om naar te kijken.
• Godsmack. Jaaa, dit was goed. Wederom eerste keer live gezien, een band met jeugdsentiment voor de hele groep. Wederom een mooie plek vooraan en heerlijk meezingen. De zanger was bijzonder goed bij stem (had verwacht dat de jaren wel wat meer zouden gaan tellen) en zelfs de dubbele drumsolo maakte indruk. Een van de topshows van het weekend.
• Amon Amarth. Nu wel een hele show na de afkapping op Fortarock. Wederom van begin tot eind genoten en meegebruld in de pit. Ik houd van deze band, de perfecte balans tussen melodie en kracht. Daarnaast is de zanger live indrukwekkend, knap dat je zo laag kan grunten en nog steeds kan zingen tegelijk.
• Kadavar. Inmiddels begon het weinige slaap en vele bier te tellen, dus geen The Struts vanwege een middagdutje op het asfalt en rustig wakker worden bij Kadavar. Dit werkte prima. Lekkere zompige bluesrock om lekker op te knikken. Prima mee vermaakt maar geen band waar ik volgende keer bij vooraan wil staan.
• Tenacious D. Misschien is dit toch mijn teleurstelling van het weekend, ook al heb ik bij momenten echt staan genieten. Met name Beezleboss was echt vet, daarnaast kwamen Kickapoo en Metal ook goed uit de verf. Keek erg uit naar de show maar buiten deze hoogtepunten kon het geen indruk maken. De nummers zijn leuk maar niet pakkend genoeg voor een show van 1,25 uur. Bovendien gebeurde er weinig, ik had meer show en humor verwacht dan gebracht werd. Ik ben wel blij dat ik ze eindelijk gezien heb, was een bucketlijst band.
• Black Rebel Motorcycle Club. Op plaat kan ik erg genieten van deze band dus toch een poging gewaagd om ze live te zien ondanks de matige live recensies. Helaas hebben de recensenten hierin gelijk. Wat een saaie en zaaddodende muziek. De muziek is natuurlijk niet erg up tempo maar leek of het twee tandjes langzamer gebracht werd. En emotieloos gezongen, geen interactie met het publiek. Of ze doen dit bewust om een soort achteloze performance neer te zetten of deze band vind hun werk echt niet leuk. Snel stoppen dan.
• Slipknot. Dit optreden viel een beetje in het water door de plek waar we stonden (slecht geluid en weinig zich). De show was echter indrukwekkend en dynamisch. Publiek ging van begin tot eind en van achteren naar voren los. Dit gaat op Graspop volledig in de herkansing en dan sta ik wel vooraan. Want aan Slipknot lag het niet dat het tegenviel denk ik.
Top 26:
1. Sabaton
2. Fever 333
3. The Hu
4. Godsmack
5. The Smashing Pumpkins
6. Amon Amarth
7. I Prevail
8. Arch Enemy
9. Dropkick Murphys
10. Badflower
11. Tool