Pinkpop 2023

Zolang men van die belachelijke prijzen blijft betalen, zullen deze belachelijke prijzen gevraagd worden. Om deze reden zal ik enkel via TSW tickets kopen voor bepaalde concerten, of gewoon niet gaan. (Ik snap bvb niet dat mensen 160 euro betalen en meer om vanvoor te staan bij Harry Styles bvb als je voor die prijs al bijna een heel festival kan doen). Festivals vind ik daarentegen als enige nog enigszins betaalbaar voor wat ik er dan terug voor krijg. Enkel de bonnen, maar ook hier, ik drink gewoon veel kraantjeswater en geef mijn beperkt aantal bonnen uit aan eten
Zo pakt deze student het in ieder geval aan :)
 
Precies! Het goed praten van hoge prijzen omdat mensen er toch maar voor betalen vind ik heel vreemd.

Als jij 19 bent en je studeert, en je bent mega fan van Harry Styles en ziet dat de rest gaat dan koop je toch maar een ticket ondanks dat je daar je hele salaris voor moet uitgeven.

Maar goed dat de prijzen zo hoog zijn is een ding maar het ergste vind ik toch wel de dynamic prizing van Ticketmaster. Ik vind dat dit verboden moet worden. Mijn Beyoncé ticket was 150 euro.. voor een goede zitplek een uurtje later waren de stoeltjes naast die van mij 253 euro door dynamic prizing. Dat is gewoon belachelijk !

Het is toch ook niet zo dat je voor een theater show of bioscoop bezoek opeens meer gaat betalen als er meer vraag is….
Dit zijn ook culturele voorstellingen.

Zelf kan ik het allemaal prima missen. Maar vind de dynamic prizing te ver gaan.

Ik probeer verder ook niet de verhoging van prijzen goed te praten. Vind het ook ver gaan en zeker met dynamic pricing, maar wat voor inkomen verwacht je van een 19-jarige student? Natuurlijk is een festivaldag of -weekend hartstikke duur voor een student. Het is volkomen logisch dat studenten keuzes moeten maken met de beperkte inkomsten en hoge studiekosten.
 
Ik ga er niet licht over doen, want helemaal eens dat het eigenlijk voor veel meer mensen toegankelijk zou moeten zijn. Echter, ik denk wel dat het een probleem van alle tijden is. Op mijn 16e gingen er meerdere maandsalarissen van bijbaantjes op in 4 dagen Biddinghuizen en ben nog steeds een fikse studieschuld aan het terugbetalen omdat ik niet wilde inleveren op festivals en concerten. Duidelijke keuzes met duidelijke consequenties in mijn situatie.

Kijkend naar het kostenoverzicht van @neus is het volgende op te merken:
dagtickets 2023 zijn 169% duurder dan 10 jaar eerder (€80 in 2013)
dagtickets 2013 waren 136% duurder dan 10 jaar eerder (€59 in 2003).
dagtickets 2003 (€59 / fl 130,- (€1 = fl2,2 in '02) waren 220% duurder dan 10 jaar eerder (fl 59 in 1993)
dagtickets 1993 waren 148% duurder dan 10 jaar eerder (fl 40 in 1983).

Nogmaals; eens met je probleem en heb ook erg veel moeite met de toegankelijkheid van cultuur voor iedereen, maar helaas geen probleem enkel 'van de laatste tijd door hoge lonen'. Verschil met loonstijgingen (en dus onze "festival-koopkracht") gaat al decennia achter uit.
 
nou, toch een aanzienlijk aantal

dus weekend blijft hangen (uitgaande 1000 over) 98% rond 42.000
vrijdag met 71% naar 17.750
zaterdag met 69% naar 17.250
zondag met 68% naar 17.000
dat zijn redelijk uitverkochte Ziggo's

komen per dag uit op:
vrijdag ca 59.750
zaterdag ca 59.250
zondag ca 59.000

paar meer bezoekers als de zondag van 2022, dat waren er ca 58.000
(als die vrijdag nog wat dagbezoekers komen, haalt misschien die dag nog 60.000)
Oh ja dat is zeker nog een flink volle bak. 10.000 onder het maximum, druk maar het had erger kunnen zijn.
 
Voor de elite valt echt nog wel mee hoor. Hoe veel tickets zijn er verkocht voor festivals en concerten? Enorm veel.

Graspop nadert uitverkocht, Pinkpop gewoon nog zowat 60k bezoekers per dag. Harry Styles 3x Arena, Springsteen 2x (of 1?) Arena en Megaland uitverkocht, of zo goed als? Muse op het Malieveld en je noemde zelf al Pink op Boutique.

Er lijkt geld genoeg te zijn
Maar ook Maroon 5 verplaatst van Goffert naar Ziggo en Guns 'n Roses van Goffert naar Weert door tegenvallende kaartverkoop.
 
  • Leuk
Waarderingen: hersenscheetje
Dan even wat anders dan kosten, dure tickets, overpriced eten etc..
Reed net langs Megaland, de ingang is in opbouw, de gele "P" borden hangen, overal staan "trossen" met hekken, het was een af- en aanrijden van Neptunus vrachtwagens.
De vaart zit er in ieder geval goed in. Zal ook wel moeten als Bruce zondag zijn ding komt doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: anouk_ en hersenscheetje
Staan we hier nog van te kijken dan? Naast het draaien van het Noord podium maar het Zuid podium en het toevoegen van een “Wilhelmina Skydeck”, wat werkelijk waar niets toevoegt aan de beleving van welke festivalganger dan ook en eerder voor logistieke ellende zorgt door de vernieuwde Lay-out, is toch allang duidelijk dat na het terugtreden van “Ome Jan” de commerciële wolven doen waar ze al jaren op aan het wachten waren…. Namelijk de toegankelijkheid voor de gewone mens, vaak de oprechte muziekliefhebber en misschien wat links van het spectrum georiënteerd, extreem snel en radicaal te bemoeilijken en in te zetten op het nieuwe geld, beheerd door de snelle jongens en meiden van de volgende generatie en dat soort ongure types…. Hippe boys en girls met invloed op de sociale media platforms die de volgende generatie lekker maken om lekker hip aanwezig te zijn bij door commerciële, consumptieve top40 artiesten en hun achterban overspoelde evenementen. Niek Murray en Rob Trommelen (namens Live Nation/Mojo/Ticketmaster) en de (wellicht volledig vercommercialiseerde) muziekindustrie zijn hier persoonlijk debet aan. Waar juist dit soort evenementen ooit begonnen dankzij de interesse van de liefhebber, verkopen ze liever hun ziel aan de duivel in ruil voor de centen. We zien het op alle gebieden overigens, eerst vakkundig de markt afgrendelen en een stevig monopolie opbouwen om vervolgens de consument, met de niet bovenmatig bemeten portemonnee, herhaaldelijk door de wringer te halen. Het enige positieve wat ik er momenteel uit kan halen is het feit dat met alle moeite die gedaan is, het festival bij lange na niet uitverkocht is. Wellicht tonen de eerder genoemde heren zo hun eigen ongelijk aan.

Het wordt nu mijn zeventiende keer op Pinkpop en ik heb er ieder jaar het geld voor over wat ik eraan kwijt ben, dat zijn simpelweg keuzes. En nee, ik heb geen Wallet op BUX of digitale munten in mijn beheer, ik werk er er nog ouderwets voor. Maar door de verandering die heeft plaatsgevonden op het festival (fysiek/logistiek) en een opsomming van de uitspraken van eerder genoemden, kan ik alleen maar hopen dat velen met mij een keuze maken om dit festival eens links te laten liggen en onze zuurverdiende centen op een ander evenement, concert(-je) stuk te slaan.

Hoe zuur ook, ik zie er toch wel weer naar uit hoor, alle gezellige mensen en de sfeer i.c.m. met een flinke scheut goede muziek 😊
 
ja dat vooral...
denk dat de prijsverhouding voor de dagtickets (vaker gezegd) te ver boven de prijs is...

al snap ik Mojo wel, los ticket springsteen rond 103 euro / TW Classic 114 euro
vorig jaar dagticket 120 euro...

of mensen in Nederland willen gewoon niet vanaf boven de grote rivieren afzakken naar onder de grote rivieren HELEMAAL naar Landgraaf
Pinkpop heeft een echt nachtprogramma nodig….
 
  • Leuk
Waarderingen: colette283
Omdat ze dit letterlijk hebben gezegd in een interview
ik heb een beetje moeite om dit te geloven, dan heeft de organisatie zich wel erg kwetsbaar gemaakt. 10.000 onder het maximum is verliesgevend, ik heb nog een jaar in 2005 (vlgs mij) meegemaakt met 20.000 bezoekers en een naar mijn mening toch best leuke lineup.
 
toch 1 van de dingen waarom ik enorm verbaasd ben over die 80.000 van Rob Trommelen...

dat is volgens mij enkel bij de echt uitzonderlijke headliners mogelijk, laat dat nu ook de headliners zijn die voor 95% liever een eigen ArenA / Park show geven
80.000 op dit terrein is vragen om problemen lijkt mij. Leuk zou het er niet van worden volgens mij, dan hebben ze echt nog een extra veld nodig en een breder programma a la RW
 
Zolang men van die belachelijke prijzen blijft betalen, zullen deze belachelijke prijzen gevraagd worden. Om deze reden zal ik enkel via TSW tickets kopen voor bepaalde concerten, of gewoon niet gaan. (Ik snap bvb niet dat mensen 160 euro betalen en meer om vanvoor te staan bij Harry Styles bvb als je voor die prijs al bijna een heel festival kan doen). Festivals vind ik daarentegen als enige nog enigszins betaalbaar voor wat ik er dan terug voor krijg. Enkel de bonnen, maar ook hier, ik drink gewoon veel kraantjeswater en geef mijn beperkt aantal bonnen uit aan eten
Zo pakt deze student het in ieder geval aan :)
Überhaupt knap dat je het als student kunt betalen. 👍🏻

je kunt altijd nog flink drank meenemen, op camping A staan en af en toe terug….of is dat wel heel desperaat??
 
Überhaupt knap dat je het als student kunt betalen. 👍🏻

je kunt altijd nog flink drank meenemen, op camping A staan en af en toe terug….of is dat wel heel desperaat??
In België verdien je wel veel meer dankzij hoger minimumloon en ik werk ook quasi de hele zomer op 2 weken na de voorbije jaren. Daarnaast ga ik niet naar Pinkpop hoor, maar wel naar GMM en RW
 
  • Leuk
Waarderingen: hersenscheetje
Staan we hier nog van te kijken dan? Naast het draaien van het Noord podium maar het Zuid podium en het toevoegen van een “Wilhelmina Skydeck”, wat werkelijk waar niets toevoegt aan de beleving van welke festivalganger dan ook en eerder voor logistieke ellende zorgt door de vernieuwde Lay-out, is toch allang duidelijk dat na het terugtreden van “Ome Jan” de commerciële wolven doen waar ze al jaren op aan het wachten waren…. Namelijk de toegankelijkheid voor de gewone mens, vaak de oprechte muziekliefhebber en misschien wat links van het spectrum georiënteerd, extreem snel en radicaal te bemoeilijken en in te zetten op het nieuwe geld, beheerd door de snelle jongens en meiden van de volgende generatie en dat soort ongure types…. Hippe boys en girls met invloed op de sociale media platforms die de volgende generatie lekker maken om lekker hip aanwezig te zijn bij door commerciële, consumptieve top40 artiesten en hun achterban overspoelde evenementen. Niek Murray en Rob Trommelen (namens Live Nation/Mojo/Ticketmaster) en de (wellicht volledig vercommercialiseerde) muziekindustrie zijn hier persoonlijk debet aan. Waar juist dit soort evenementen ooit begonnen dankzij de interesse van de liefhebber, verkopen ze liever hun ziel aan de duivel in ruil voor de centen. We zien het op alle gebieden overigens, eerst vakkundig de markt afgrendelen en een stevig monopolie opbouwen om vervolgens de consument, met de niet bovenmatig bemeten portemonnee, herhaaldelijk door de wringer te halen. Het enige positieve wat ik er momenteel uit kan halen is het feit dat met alle moeite die gedaan is, het festival bij lange na niet uitverkocht is. Wellicht tonen de eerder genoemde heren zo hun eigen ongelijk aan.

Het wordt nu mijn zeventiende keer op Pinkpop en ik heb er ieder jaar het geld voor over wat ik eraan kwijt ben, dat zijn simpelweg keuzes. En nee, ik heb geen Wallet op BUX of digitale munten in mijn beheer, ik werk er er nog ouderwets voor. Maar door de verandering die heeft plaatsgevonden op het festival (fysiek/logistiek) en een opsomming van de uitspraken van eerder genoemden, kan ik alleen maar hopen dat velen met mij een keuze maken om dit festival eens links te laten liggen en onze zuurverdiende centen op een ander evenement, concert(-je) stuk te slaan.

Hoe zuur ook, ik zie er toch wel weer naar uit hoor, alle gezellige mensen en de sfeer i.c.m. met een flinke scheut goede muziek 😊
Tja kon het niet beter verwoorden. Complimenten voor dit stukje
 
  • Leuk
Waarderingen: Harmofiel
Maar goed ik denk dat Pinkpop steeds meer een BST Hydepark gaat worden….

Een dikke dure headliner met daaromheen wat randprogammering en thats IT.

OF…

Ze gaan voor veel minder grote headliners en gaan voor de Pukkelpop/ Lowlands formule waar er meer ruimte komt voor kleinere artiesten en de aankleding.

Ik stem voor optie 2 want bij optie 1 kan ik ook gewoon naar de arena.

Maar daar zal het wel naar toe gaan.
 

Users who are viewing this thread