Pinkpop 2018– Nieuws en geruchten

<br />upload pic<br />
Ik geloof niet dat ze bij Pinkpop zo goed zijn met cijfertjes. Als ik er zo over nadenk kan die nieuwe ticketprijs voor weekendkaarten toch eigenlijk ook alleen maar een typfout zijn?

Ik was nog aan ’t denken om de vrijdag te gaan, maar nu lees ik hier dat The Offspring de 3FM stage afsluit? Dat zou betekenen dat van Pearl Jam en The Offspring de hele show zien vrijwel onmogelijk is. Waar halen jullie de info vandaan dat Offspring de 3FM stage afsluit vandaan?

Hier vandaan:

nl.tinypic.com
[/URL][/img]

Mm, ik probeerde een plaatje in een post te verwerken, maar dat lukte niet echt. Bij deze dus de link:
https://image.ibb.co/i3F5cc/Knipsel1.png

Pinkpop blijkt niet zo goed met cijfertjes te zijn, als ik er zo nog eens over nadenk kan die nieuwe prijs voor weekendkaarten toch eigenlijk ook alleen maar een typfout zijn geweest?

De likt er ook nog bij op zaterdag.
O o o o o o o

Dat Borsato er niet stond was mij al bekend,
Smakelijk om gelachen.
Dat Bløf er stond was mij juist wel bekend aangezien Bløf de dag na pinkpop op ons eigen festival geprogrammeerd staat als headliner.
En k zei nog zo, moet dit jaar ons eigen festival laten schieten voor pinkpop, nouuu begin ernstig te twijfelen over pinkpop.
Wat een super slecht dagprogramma.... niet te geloven.
Het eerste wat mij gister te binnen schoot was:
Wat ben ik ontzettend blij met mijn veldkaarten voor Pearl jam in de ziggo dome.
Ik weet absoluut nog niet of ik de vrijdag wel ga naar pinkpop.
Of het hele weekend.
Wellicht ticketswap last minute call.

Pearl jam, snow patrol, THE offspring, Bløf, foo fighters, nbt, editors, Noël gallagher, circle, oatw kan mij bekoren.
Maar wat is dat dagprogramma slecht. Ow ow ow ow..
Ben benieuwd hoe hard de verkoop van Pearl jam dag gaat...
Kortom twijfels Allom.
Genoeg om over na te denken aankomende dagen.

Smeets: "Snow Patrol, The Script en Editors zijn artiesten die van mij qua aanzien óók best headliners hadden mogen zijn. We hebben ze nu voor Pearl Jam, Foo Fighters en Bruno Mars gezet. Het zijn misschien geen enorme verrassingen, maar nog altijd hele mooie namen."

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20180221_00056395/pinkpop-2018-bonte-parade-waarin-gitaren-domineren

De vrijdag zal ongetwijfeld direct uitverkopen. De rest van de Pearl Jam tour is in dit gedeelte van Europa uitverkocht. Of men moet helemaal naar Polen of Italië.

Smeets: “Snow Patrol, The Script en Editors zijn artiesten die van mij qua aanzien óók best headliners hadden mogen zijn. We hebben ze nu voor Pearl Jam, Foo Fighters en Bruno Mars gezet. Het zijn misschien geen enorme verrassingen, maar nog altijd hele mooie namen.”

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20180221_00056395/pinkpop-2018-bonte-parade-waarin-gitaren-domineren

kan het hele artikel niet lezen helaas. Zou je misschien hier kunnen knippen en plakken? Ben wel benieuwd hoe Smeets dit goed praat.

Op verzoek het hele artikel. Excuus als dat eigenlijk niet mag.

Pinkpop 2018: bonte parade waarin gitaren domineren

Met 9 miljoen euro aan acts het duurste affiche van Pinkpop ooit. Na Pearl Jam, Foo Fighters, Bruno Mars en Editors werden woensdag onder anderen The Script, Snow Patrol, Noel Gallagher, The Offspring, Jessie J, The Kooks, Bløf en Triggerfinger bij de line-up van de 49ste editie van Pinkpop gevoegd.
Ze symboliseren de mastodonten, de olifanten op het affiche van Pinkpop. Toepasselijk: waar het festival vorig jaar door sommigen spottend Lollypop werd genoemd vanwege jonkies als Martin Garrix, Justin Bieber op prominente plekken, staan 15, 16 en 17 juni veel acts op het podium die al jaren meedraaien.

Snow Patrol, The Offspring, Editors, Noel Gallagher, The Kooks, Triggerfinger: ze hebben zichzelf al vaak bewezen. Smeets knijpt in zijn handjes met de line-up die hij woensdag in Paradiso verklapte: "Snow Patrol, The Script en Editors zijn artiesten die van mij qua aanzien óók best headliners hadden mogen zijn. We hebben ze nu voor Pearl Jam, Foo Fighters en Bruno Mars gezet. Het zijn misschien geen enorme verrassingen, maar nog altijd hele mooie namen."

Duur
Wat Jan Smeets maar wil zeggen: qua aanbod had Pinkpop een goedgevulde vijver om in te vissen. Praten over wie hij niet kon strikken, doet Mr. Pinkpop daarom eens lekker niet. Al ziet Smeets natuurlijk ook de ontwikkeling dat artiesten in festivaltijd op eigen titel grote shows geven, bijvoorbeeld in de ArenA of het Goffertpark (denk aan Ed Sheeran, Justin Timberlake en Eminem).

Een prettige Pinkpop-puzzel in elkaar draaien, ging dit jaar dus redelijk vlot. Maar zoveel grote artiesten verzamelen, heeft als bijkomstigheid dat deze jongens geen van allen voor een habbekrats komen. Daarom moet Smeets "tandenknarsend" diep in de buidel tasten. De bands voor de komende aflevering zijn "verschrikkelijk duur”, in totaal betaalt hij 9 miljoen euro tegenover 7,5 miljoen euro vorig jaar. Dat heeft gevolgen voor de ticketprijs (zie hiernaast).

Klappers
Maar een jaartje rustiger aan doen om in 2019 bij de vijftigste Pinkpop met een aaneenschakeling van klappers te komen, daar had Smeets geen zin in. "Het zou raar zijn om juist aan de vooravond van een jubileum met een minder programma genoegen te nemen. Daarnaast is het in deze wereld simpel: je kunt aan artiesten van dit formaat niet vragen of ze in plaats van dit jaar volgend jaar een plekje in de agenda willen reserveren. Nu of nooit, is vaak hun devies.”

Overigens wordt Smeets nu al door diverse artiesten benaderd om op de vijftigste verjaardag te mogen optreden.

Gitaren
Samengevat is de line-up een bonte stoet (in de woorden van presentator Eric Corton "heel poppy”), van zoete Zeeuwse muziek en Hawaïaanse funk tot raggen op de gitaren. Smeets: "Pinkpop moet een mix zijn, maar rock blijft altijd aanwezig. Sterker nog: ik vond dat in 2018 de gitaren moesten domineren en dat is gelukt.” 

Daarnaast een hoog percentage Nederlands trots: Bløf als konijn uit de hoge hoed, veel ‘hete’ hiphop­artiesten als Lil’Kleine, Ronnie Flex, Sevn Alias en Donnie en een scheut dance van eigen bodem met Oliver Heldens en Don Diablo. Dat hiphop en dance dit jaar zou worden teruggeschroefd, zoals andere media eerder meldden, is dus lariekoek gebleken.

Het programma in ogenschouw genomen, blijft Smeets de komst van Bruno Mars bijzonder vinden. "Die noem ik prikkelend wel Justin Bieber 2.0. We proberen elk jaar uiteraard zo origineel mogelijk te zijn. Dan is een artiest die nog nooit naar je festival is gekomen, het leukst. Ik ben benieuwd hoe hij het op Pinkpop gaat doen."

Kaart voor het hele weekeinde naar 220 euro
"We hebben er zeer lang over gediscussieerd, een prijsverhoging blijft pijnlijk”, zegt Jan Smeets. Maar omdat voor de artiesten 1,5 miljoen euro extra moet worden betaald, is volgens hem een verhoging onontkoombaar. Een weekendticket stijgt van 195 naar 220 euro, een dagkaart van 95 naar 100 euro. "Anderzijds: als ik zie wat veel artiesten voor een kaartje voor een eigen show durven te vragen, valt Pinkpop nog mee.” In totaal zijn 110.000 kaarten voor Pinkpop beschikbaar: 50.000 weekendkaarten en per dag 20.000 dagtickets. Kaarten zijn te koop vanaf zaterdagochtend 10 uur, online, telefonisch en via zes fysieke verkooppunten. De tip woensdag van een bezoeker bij de presentatie om voortaan voor diehards aan het eind van Pinkpop al kaarten voor het jaar erna te verkopen, vindt Smeets "een interessante” en ook "eervol”. Hij zegt er eens goed over te gaan nadenken.

Dennis was gisteren heel intensief bezig op zijn telefoon. Ik denk dat we nog wel een volledig semi-positief verslag kunnen verwachten. :-) Of niet @dennisvdbr ?

Smeets: “Snow Patrol, The Script en Editors zijn artiesten die van mij qua aanzien óók best headliners hadden mogen zijn. We hebben ze nu voor Pearl Jam, Foo Fighters en Bruno Mars gezet. Het zijn misschien geen enorme verrassingen, maar nog altijd hele mooie namen.”
Ik hoop het voor die jongen.. waarschijnlijk heeft hij samen met zijn vrouwtje een nieuw Pinkpop hoedje al direct gekocht, en hebben ze onder de Pinkpop lakens de liefde bedreven al denkende aan de line-up terwijl Jan Smeets vanuit de schilderij van de muur heeft toegekeken. Fuck de Dennis haters _O_

Ik kan het artikel ook niet helemaal lezen, maar ik vind de geciteerde uitspraak nog niet zo heel gek. Vorig jaar waren JB, Green Day en KoL de headliners. Ik had me beter vermaakt met Snow Patrol, Editors en The Script. Snow Patrol brengt dit jaar ook weer nieuw werk uit (toch?). The Script heeft al een nieuw album uitgebracht en Editors doen dat volgende maand. The Script is natuurlijk minder spannend dan QOTSA/Gorrllaz, maar ik denk dat ze onder aan de streep meer verkopen. Wat je er ook van vindt, hun werk doet het goed, ze trekken ontzettend volle zalen en het is live zeker niet zo slecht als Justin Bieber. NGHFB, OATW, A Perfect Circle zijn volgens mij ook gewoon prima boekingen.

Maar goed, volgens mij is het ook niet de bovenkant waar het probleem voor velen zit, maar zit het probleem daaronder. Maar ook wat dat betreft vind ik de kritiek hier enigszins buiten proporties, in die zin dat het wat mij betreft redelijk in de lijn der verwachting lag. Met Greta van Fleet, Parov Stelar, Youngr, Alan Walker, Slydigs, Oliver Heldens en Sigrid vind ik er ook nog wel wat namen opstaan waar ik wel enigszins (positief) door werd verrast.

The Kooks is een beetje een jeugdsentiment. In 2007, mijn eerste Pinkpop stonden zij er en sindsdien fan van ze geworden en gebleven. Walking on Cars en Milky Chance vind ik geen vervelende muziek. Wat de Nederlandse acts betreft; Blof vind ik een euke band, heeft er twaalf jaren niet gestaan, dus waarom niet? Zeker veel beter dan Borsato. Blaudzun en Miss Montreal. Spannend? Nee, maar op een main stage zijn de bandjes die op Le Guess Who staan ook volledig misplaatst en dan is 45 minuten Miss Montreal ook weer geen heel absurde invulling. Lil Kleine, Sevn Alias en Ronnie Flex hoeft van mij ook allemaal niet, maar dit zijn relatief goedkope acts die een groot (jong) publiek aanspreken. Blij ben ik er niet mee, maar ik kan het wel begrijpen.

Bottom line, ik begrijp de kritiek enerzijds wel en anderzijds niet. Er hadden veel spannendere acts geboekt kunnen worden, maar misschien zorgen de 160 pagina's van dit forum ook wel voor onrealistische verwachtingen. Misschien een goede les om voor volgend jaar, jubileumeditie of niet, maar niet uit te gaan van Bob Dylan, Dire Straits, the Stones, the Police en the Who.

Eigenlijk vind ik de line-up ook niet zo slecht, kijkend naar de doelgroep (jeugd van NL) van Pinkpop. Eerlijk is eerlijk dat er weinig 'spannends' staat, maar volgens mij is dat ook het idee de laatste jaren bij Pinkpop. Het moet toegankelijk zijn en makkelijk te behappen. Wat dat betreft zitten ze nu goed. De headliners zijn ook gewoon goed voor een major.
Gewoon relaxed rondstruinen over het terrein met her en der een gitaarbandje op de achtergrond, dan is 70% van de bezoekers al tevreden. Vind alleen de ticketprijs asociaal hoog in vergelijking met de artiesten die ze hebben geboekt.
Toch denk ik dat de tickets best goed gaan verkopen. Uitverkopen denk ik overigens niet.

Gelukkig zijn er nog festivals als BKS, DTRH en LL om wat meer vernieuwende en uitdagende acts weg te zetten.

Eigenlijk vind ik de line-up ook niet zo slecht, kijkend naar de doelgroep (jeugd van NL) van Pinkpop. Eerlijk is eerlijk dat er weinig ‘spannends’ staat, maar volgens mij is dat ook het idee de laatste jaren bij Pinkpop. Het moet toegankelijk zijn en makkelijk te behappen. Wat dat betreft zitten ze nu goed. De headliners zijn ook gewoon goed voor een major.
Gewoon relaxed rondstruinen over het terrein met her en der een gitaarbandje op de achtergrond, dan is 70% van de bezoekers al tevreden. Vind alleen de ticketprijs asociaal hoog in vergelijking met de artiesten die ze hebben geboekt.
Toch denk ik dat de tickets best goed gaan verkopen. Uitverkopen denk ik overigens niet.

Gelukkig zijn er nog festivals als BKS, DTRH en LL om wat meer vernieuwende en uitdagende acts weg te zetten.

Het grootste probleem is ook niet de line-up.

Het probleem is de verhouding van de line-up met het de prijs van de weekendkaarten.

Dagkaarten 5 euro extra dat kan ik snappen maar de prijsverhoging van de weekendkaarten is gewoon debiel. Echt gewoon niet normaal.

Ik ga ook geen vergelijking met RW maken; qua vergunningen, huurprijzen, brandstof etcetc kun je de kosten die je in Nederland maakt niet vergelijken met België (wat wel waar is dat het goedkoper in België is om een festival te organiseren.)

5 euro extra kan ik snappen, ook voor een weekendkaart maar kom op zeg een prijsstijging van ruim 15%? Was de kas van de PvdA zo leeg dan?
Maar goed ik ga voor een vrijdagkaart. Ik ga als ik in landgraaf ben wel kijken of ik op swap nog een kaartje kan scoren voor de zaterdag.

Maar de gewone bezoeker boeit dat allemaal niet zoveel. Die ziet één festival, boordevol Nederlandse acts die een maand eerder op bevrijdingsfestival overal gratis te zien zijn, voor €230,- en een festival met anderhalve dag extra, op Bruno Mars na dezelfde headliners, voor bijna dezelfde prijs.

Als je geen fan bent van Bruno Mars is in alle opzichten Werchter nu een logischere keuze. Voor mij iig wel.

Ik vind (!) de line-up in de breedte extreem slecht, niet "major-festival-waardig" en (om iemand anders van dit forum te citeren) inderdaad Paaspop met een paar grote, dure headliners. Maar goed, dat is smaak. Objectief gezien zal het best zo zijn dat iemand die niet verder luistert dan Radio 538 hier heel erg blij mee is en aftaait voor Pearl Jam (wie zijn dat?) begint. Ook dat is smaak.

Maar er is een veel groter probleem, en dat probleem is Jan Smeets. Die man maakt meer kapot dan je lief is met zijn ridicule uitspraken voor, tijdens en na de persconferentie. Hij schept verwachtingen die nooit waar worden gemaakt (second headliner 100.000 man), roept dingen die niet kloppen (minder hiphop dit jaar), heeft last van grootheidswaanzin ("bands WILLEN op Pinkpop spelen", Champions League, etc.) en doet er elk jaar een schepje bovenop ("dit is de beste line up ever, maar 2019 wordt nog beter!"). Ik roep het al jaren: hou die man uit de media, stop met dat belachelijke toneelstukje in Paradiso en doe het als Rock Werchter: vanaf december elke week een reeks namen.

Goed, dat was het. Nu stop ik erover. Tot op Pinkpop! ;-)

Eigenlijk vind ik de line-up ook niet zo slecht, kijkend naar de doelgroep (jeugd van NL) van Pinkpop. Eerlijk is eerlijk dat er weinig ‘spannends’ staat, maar volgens mij is dat ook het idee de laatste jaren bij Pinkpop. Het moet toegankelijk zijn en makkelijk te behappen. Wat dat betreft zitten ze nu goed. De headliners zijn ook gewoon goed voor een major.

Het grootste probleem is ook niet de line-up.

Het probleem is de verhouding van de line-up met het de prijs van de weekendkaarten.

Dagkaarten 5 euro extra dat kan ik snappen maar de prijsverhoging van de weekendkaarten is gewoon debiel. Echt gewoon niet normaal.

Ik ga ook geen vergelijking met RW maken; qua vergunningen, huurprijzen, brandstof etcetc kun je de kosten die je in Nederland maakt niet vergelijken met België (wat wel waar is dat het goedkoper in België is om een festival te organiseren.)

5 euro extra kan ik snappen, ook voor een weekendkaart maar kom op zeg een prijsstijging van ruim 15%? Was de kas van de PvdA zo leeg dan?
Maar goed ik ga voor een vrijdagkaart. Ik ga als ik in landgraaf ben wel kijken of ik op swap nog een kaartje kan scoren voor de zaterdag.

Ik denk dat we er geen politieke discussie van moeten maken, maar het gebrek aan geld naar cultuur lijkt me niet in de linkse hoek te zoeken (al heb ik eerder al vernomen dat je daar nogal een afkeer van hebt ;-)).

Ik kan me wel vinden in de kritiek op de rigoureuze prijsverhoging. Al zijn de headliners en de rij(en) daaronder natuurlijk niet goedkoop. Again, je kunt the Script puin vinden, maar dit grenst toch wel tegen stadionacts en dus niet goedkoop. Ik ga nu tegen mijn mantra 'neem Smeets niet serieus' in, maar ik geloof best dat het programma anderhalf miljoen euro duurder is dan vorig jaar.

Maar er is een veel groter probleem, en dat probleem is Jan Smeets. Die man maakt meer kapot dan je lief is met zijn ridicule uitspraken voor, tijdens en na de persconferentie. Hij schept verwachtingen die nooit waar worden gemaakt (second headliner 100.000 man), roept dingen die niet kloppen (minder hiphop dit jaar), heeft last van grootheidswaanzin (“bands WILLEN op Pinkpop spelen”, Champions League, etc.) en doet er elk jaar een schepje bovenop (“dit is de beste line up ever, maar 2019 wordt nog beter!”). Ik roep het al jaren: hou die man uit de media, stop met dat belachelijke toneelstukje in Paradiso en doe het als Rock Werchter: vanaf december elke week een reeks namen.

Goed, dat was het. Nu stop ik erover. Tot op Pinkpop!
1f609.svg

Amen!

De azijn druppelt uit mijn computer......

Wat een negatieviteit allemaal. Wel een geruststelling dat ik zaterdag op mijn gemak een kaartje kan scoren voor 3 dagen.

Alle rekenwonders hebben het over een dag extra bij Werchter voor bijna dezelfde prijs. Vergeet niet dat je ook extra (bier/eet) kosten hebt voor een dag. Pinkpop heeft niet de mogelijkheid om extra geld te generen zoals Coachella en of Glastonbury met duizenden aparte plekken voor de VIP's. Tegen belachelijke prijzen kan je een luxe plekken reserveren tijdens het festival. We hebben het dan niet over een paar honderd euro extra per persoon. Deze plekken zijn vaak als eerste weg. Weekend Coachella kost "gewoon" $ 399,00 en dan komt apart ook nog van alles bij. Consumpties zijn ook vele malen duurder.

Natuurlijk zijn alle smaken verschillend maar zo dramatisch is het programma niet. Vergeleken met de headliners van 2017 is er nu sprake van uitstekende headliners, zelfs Bruno Mars! Veel mensen klagen over the Offspring dat het niks meer is maar het was wel opvallend dat deze aankondiging het meest gejuich kreeg. Ik weet niet meer wie gisteren als laatste optrad maar wat een stel losers waren dat . Kunnen niet zingen en ook niet te verstaan. Kan mij voorstellen dat ze dit soort "muziek" gebruiken om het terrein leeg te krijgen.

Op verzoek het hele artikel. Excuus als dat eigenlijk niet mag.

Pinkpop 2018: bonte parade waarin gitaren domineren
Daarnaast een hoog percentage Nederlands trots: Bløf als konijn uit de hoge hoed, veel ‘hete’ hiphop­artiesten als Lil’Kleine, Ronnie Flex, Sevn Alias en Donnie en een scheut dance van eigen bodem met Oliver Heldens en Don Diablo. Dat hiphop en dance dit jaar zou worden teruggeschroefd, zoals andere media eerder meldden, is dus lariekoek gebleken.

Het AD meldde dat.... in een interview met Jan Smeets !

Users who are viewing this thread