Pinkpop 2016

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Headliners vanaf 2006:

2006: Placebo, Tool, Red Hot Chili Peppers
2007: Marylin Manson, Muse, Smashing Pumpkins
2008: Metallica, Foo Fighters, Rage Against the Machine
2009: Bruce Springsteen & The E-Street Band, Placebo (was eigenlijk Depeche Mode), Snow Patrol
2010: Rammstein, Green Day, The Prodigy
2011: Coldplay, Kings of Leon, Foo Fighters
2012: The Cure, Linkin Park, Bruce Springsteen & The E-Street Band
2013: The Killers, Kings of Leon, Green Day
2014: The Rolling Stones, Arctic Monkeys, Metallica
2015: Muse, Robbie Williams, Pharrel Williams (was eigenlijk Foo Fighters)

Als je naar dat lijstje kijkt zie je toch dat ze wel regelmatig 'nieuwe headliners' hebben. Eerst Muse in 2007 daarna Foo Fighters in 2008. Snow Patrol was ook nieuw in 2009. In 2010 waren zowel Green Day als The Prodigy nieuwe headliners. In 2011 was Coldplay nieuw en hetzelfde geld voor Kings of Leon. Linkin Park was een nieuwe headliner in 2012. In 2013 gelde dat voor The Killers en in 2014 voor The Rolling Stones en Arctic Monkeys. En dit jaar was Robbie Williams nieuw als headliner (en Pharrel ook maar dat was natuurlijk niet de bedoeling). Dus nieuwe generatie headliners zijn er zat geweest. Oke wellicht niet allemaal nieuwe generatie maar die zitten er ook tussen (zeker Snow Patrol, Arctic Monkeys en The Killers).

Misschien loopt Pinkpop wat headliners betreft soms wat achter de feiten aan, ze zijn niet vaak de eerste die een band laat headlinen maar als je kijkt naar die namen en hoeveel er voor het eerst headlinen is dat nog behoorlijk veel!
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Vind je dat een band als Mumford & Sons moeilijk nog als ‘klein’ kan bestempelen, staan straks voor 40000-50000 in het Goffertpark te spelen. Speelt natuurlijk nog mee of die derde plaat nog gevolgen gaat hebben voor hun populariteit. Ik heb net even opgezocht wat Pinkpop de afgelopen tien jaar heeft geboekt aan headliners, maar het gebrek in vernieuwing is daar echt schrijnend.

M&S is geen kleine band. Maar wel een 'nieuwe' band die in de komende jaren Pinkpop zal Headlinen.

Maar dat over weinig vernieuwing is toch juist wat ik zeg?
Pinkpop is niet het festival dat gekke dingen doet met zijn headliners. Dat is duidelijk te zien in het rijtje dat je mooi hebt opgesomt. Dat neemt niet weg dat er wel wat vernieuwing mag komen. Maar ik ben van mening dat Pinkpop niet het festival is om die gekke stappen te maken. Werchter zal dat eerder doen maar dat komt ook omdat zij een 4e dag hebben waardoor ze creatiever moeten zijn.
Ik snap verder echt niet dat jullie Volbeat als potentiële headliner zien:p
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Ik was trouwens bezig met mijn post, daarom staat het rijtje er nu 2x onder elkaar. Feit is wel dat we tot een verschillende conclusie komen, Martijn vergeet ook Muse en Foo Fighters te noemen die ook headliners zijn geworden in die laatste 10 jaar.

Volbeat zie ik niet zo snel headliner worden hoor, volgens mij hebben die toch niet echt heel veel hits gescoord (zou er sowieso niet eens een weten persoonlijk) en daarnaast zijn er echt veel mensen die er niks mee hebben.

Mumford & Sons weet ik niet of dat gaat gebeuren aangezien hun 3e album nou niet heel erg positief wordt ontvangen volgens mij. Wellicht verliezen ze daardoor een hoop fans.
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.495
748
Headliners vanaf 2006:

2006: Placebo, Tool, Red Hot Chili Peppers
2007: Marylin Manson, Muse, Smashing Pumpkins
2008: Metallica, Foo Fighters, Rage Against the Machine
2009: Bruce Springsteen & The E-Street Band, Placebo (was eigenlijk Depeche Mode), Snow Patrol
2010: Rammstein, Green Day, The Prodigy
2011: Coldplay, Kings of Leon, Foo Fighters
2012: The Cure, Linkin Park, Bruce Springsteen & The E-Street Band
2013: The Killers, Kings of Leon, Green Day
2014: The Rolling Stones, Arctic Monkeys, Metallica
2015: Muse, Robbie Williams, Pharrel Williams (was eigenlijk Foo Fighters)

Als je dit rijtje ziet, snap je niet waarom Pinkpop niet Placebo heeft doorgeschoven als headliner. Ik denk misschien doordat dat komt omdat Placebo er later is bijgekomen door het wegvallen van Sam Smith toen het al uitverkocht was.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Dat zou best eens kunnen want die dag was al uitverkocht dus Placebo fans konden niet aan kaarten komen. Uiteraard zullen er vast fans aanwezig zijn geweest maar dat zou best eens de reden geweest kunnen zijn ja.
 

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.459
1.604
Ik was trouwens bezig met mijn post, daarom staat het rijtje er nu 2x onder elkaar. Feit is wel dat we tot een verschillende conclusie komen, Martijn vergeet ook Muse en Foo Fighters te noemen die ook headliners zijn geworden in die laatste 10 jaar.

Volbeat zie ik niet zo snel headliner worden hoor, volgens mij hebben die toch niet echt heel veel hits gescoord (zou er sowieso niet eens een weten persoonlijk) en daarnaast zijn er echt veel mensen die er niks mee hebben.

Mumford & Sons weet ik niet of dat gaat gebeuren aangezien hun 3e album nou niet heel erg positief wordt ontvangen volgens mij. Wellicht verliezen ze daardoor een hoop fans.
Foo Fighters heb je gelijk in, dacht dat die al eerder de status van grote band hadden verkregen. Muse sloot in 2004 al eens het festival al, wel het ideale voorbeeld van een band die steeds een stap verder is gegaan op Pinkpop. Ben het met jullie eens dat we geen wonderen van Pinkpop moeten verwachten, maar het lijkt mij om te beginnen een goed idee om Editors en Mumford & Sons door te schuiven naar een headlinerpositie.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.030
6.064
2007 – Pearl Jam/Muse/The Smashing Pumpkins
euhm Martijn, ik heb dit jaar de headliners gezien, blijbaar heb ik iets gemist... ;)

maar om even verder te gaan in dit verhaal, imo waren Arctic Monkeys 2014, The Killers in 2013, Snow Patrol in 2009 een de eerste keer Muse 2007 toch wel de meest gewaagde "nieuwe" headliners. Tegenwoordig zet je bijna 10 jaar later, Muse niet lager dan enkel als headliner.
De eerste keer een enrome stadionact als Springsteen was ook onverwacht.
Dit is wel wat ik bedoel met een 'nieuwe' headliner.
Of en dat kan ook, een headliner die al op andere festivals als headliner heeft gestaan maar nog nooit op Pinkpop is geweest.
Dan is dat vanuit Pinkpop opzicht ook een 'nieuwe' headliner.
Kijk je dan naar recente headliners van bijvoorbeeld Rock Werchter, zie je bijvoorbeeld Pearl Jam staan die al 15 jaar niet zijn terug geweest.
Maar nog nooit op Pinkpop gestaan, bijvoorbeeld: Blur, Iron Maiden, Neil Young (en dan ben ik maar een paar jaar terug gaan zoeken bij Rock Werchter).
Dus qua vernieuwing kan je vanuit Pinkpop-opzichten wel bepaalde kanten op, het neerzetten van een grote Pop-act als dit jaar Robbie Williams is dan niet mijn persoonlijke voorkeur. Maar dat is ook iets wat in die ontwikkeling meegewogen moet worden.
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.495
748
<div class="d4p-bbt-quote-title">Martijn wrote:</div>
2007 – Pearl Jam/Muse/The Smashing Pumpkins


euhm Martijn, ik heb dit jaar de headliners gezien, blijbaar heb ik iets gemist…
icon_wink.gif

Vond je Pearl Jam niet vet?
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Tuurlijk komen er ooit 'nieuwe' headliners bij. Maar die zullen niet snel van pinkpop af komen. Ik volg het pas een aantal jaren, maar acts als Muse, Green Day en The Killers hadden toch al lang een Headliner status toen die Headliner werden? Dan noem ik het geen gekke headliners. Wat Werchter deed met Editors of Glastonbury met M&S die pakken het op een goede manier aan. Maar dat zou ook gewoon simpelweg tricky zijn voor een festival als Pinkpop. Ik blijf er bij ik zie pinkpop het niet doen en ik vind het niet bij Pinkpop passen die zullen vrijwel zeker pas een jaartje later met zulk soort Headliners volgen. Anders hadden ze bijvoorbeeld in 2013 QOTSA kunnen laten headlinen.
Robbie williams vond ik dit jaar niets minder dan een logische boeking aangevuld met rest van de namen die dag. Slimme boeking, slim aangepakt door pinkpop.

Dit waren mijn laatste woorden over deze discussie.
 

Smittie

Nieuw lid
17 jun 2015
2
0
Hoewel ik bijna 50 ben was de afgelopen editie van Pinkpop mijn ontmaagding vwb dit festival en het was geweldig. Volgend jaar weer? Weekend ervoor het veel kleinere Retropop en daarna her hele weekend Landgraaf!!
Artiesten? Mijn altime favorites:AC/DC, al besef ik dat dit niet echt realistisch is, Coldplay, Pearl Jam, the Foo Fighters, maar ook nog een keer Seasick Steve.
Dan mooi weer d'r bij en ik ben happy.
 

Raoul

Dagopener
17 jun 2015
567
533
Na het Pinkpop forum al ruim 7 maanden gevolgd te hebben, zelf Pinkpop 2015 bijgewoond te hebben. Heb ik maar besloten mee te denken over de line-up.
Onderstaande zijn mijn verwachtingen en artiesten waar ik op hoop:

Headliners
Foo Fighters
Noel Gallagher’s High Flying Birds/Editors/Arcade Fire [de 'goedkope' headliner']
Pearl Jam/Sir Paul [of doe gek en zet Kiss, AC/DC of Iron Maiden weg ipv Pearl Jam/Sir Paul]

Sub
Imagine Dragons
Royal Blood
Golden Earring [alsjeblieft!]

3FM Afsluiters
Fall out Boy - Hozier - Years & Years/Sam Smith[goedmakertje, alhoewel ik dan liever een geslaagde dj-act zie]

Dagvulling Main
Kensington - Will and the People - Di-Rect - Flogging Molly - Passenger - Frank Turner [een van mijn hoogtepunten dit jaar] - Triggerfinger [was heel goed ontvangen] - Within Temptation [als we dan toch NL namen boeken, dan wel de top!] - James Bay [waren ze dit jaar al mee bezig] - Chef'Special

Dagvulling 3FM
Blaudzun - Tallest Man on Earth - Go Back to the Zoo - Kongos - Navarone - Miles Kane [geen idee hoe bekend Miles Kane in Nederland is]- Greek Fire [wil ik zelf graag, zal wel niet gebeuren] - Angus & Julia Stone [zelfde als James Bay]

Dagvulling Brand Stage
Rowwen Hèze - Scouting For Girls [vlaamse vrienden promoten] - Orange Skyline [of 3FM, hangt van 't komende jaar af] - Fiddler's Green [FEEST!] - Rondé [zelfde als Orange Skyline].

Niet compleet, niet 100% realistisch, maar een aardig deel er van kan best. Hoor het graag van jullie!
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Headliners
- Foo Fighters: Die zou je zomaar eens goed kunnen hebben
- Noel Gallagher’s High Flying Birds/Editors/Arcade Fire [de ‘goedkope’ headliner’]: Ik weet niet of er een goedkope headliner moet komen ze hebben natuurlijk wat extra geld over door de Foo Fighters. Daarnaast lijkt me NGHFB geen headliner voor Pinkpop en ook Arcade Fire niet. Editors zou wellicht kunnen met een erg sterke dag.
- Pearl Jam/Sir Paul [of doe gek en zet Kiss, AC/DC of Iron Maiden weg ipv Pearl Jam/Sir Paul]: Pearl Jam zou voor Pinkpop wel iets geks zijn, dat is al ff geleden namelijk. En Paul McCartney heeft er nog nooit gestaan. Die andere drie zouden best leuk zijn ja maar kans is klein ivm Fortarock en Graspop.

Sub
- Imagine Dragons
- Royal Blood
- Golden Earring [alsjeblieft!]
Kom op, als dit jouw subs zijn is het niet heel best qua subs. Royal Blood vind ik een fantastische band hoor maar sub na een (wellicht volgend jaar 2) albums gaat me wat ver. Imagine Dragons vind ik niet zo veel en lijkt me ook geen sub maar dat kan aan mijn subjectiviteit liggen. Golden Earring vind ik ook een fantastische band maar mochten die komen (2005 was laatste keer dus kan in principe best wel weer eens) dan zullen ze gewoon ergens overdag spelen.

3FM Afsluiters
- Fall out Boy
– Hozier
– Years & Years/Sam Smith[goedmakertje, alhoewel ik dan liever een geslaagde dj-act zie]

Hozier zou zomaar eens zo hoog kunnen staan. Fall Out Boy ken ik niet zo goed en Years & Years ook niet. Sam Smith zou kunnen (hoop heel hard van niet), ik vind de bands die je bij sub hebt genoemd (Royal Blood, Imagine Dragons) eerder iets voor hier.

Dagvulling Main
Kensington – Will and the People – Di-Rect – Flogging Molly – Passenger – Frank Turner [een van mijn hoogtepunten dit jaar] – Triggerfinger [was heel goed ontvangen] – Within Temptation [als we dan toch NL namen boeken, dan wel de top!] – James Bay [waren ze dit jaar al mee bezig] – Chef’Special

Kensington was er dit jaar al en ook al in 2013, mag je dus (gelukkig) wel vergeten. WATP, alsjeblieft zeg! NEE! Flogging Molly waren er in 2014 nog dus zou ook daar niet op rekenen. Passenger zou zomaar kunnen, maar die zou dan ook zomaar nog wat hoger staan. Frank Turner en Triggerfinger waren er dus dit jaar dus vergeet dat maar. Within Temptation's laatste van drie keer was 2007 dus sluit dat niet uit. James Bay, geen idee en Chef'Special ook niet eigenlijk, als die met een nieuw album komen die goed valt zou het goed kunnen.

Dagvulling 3FM
Blaudzun – Tallest Man on Earth – Go Back to the Zoo – Kongos – Navarone – Miles Kane [geen idee hoe bekend Miles Kane in Nederland is]- Greek Fire [wil ik zelf graag, zal wel niet gebeuren] – Angus & Julia Stone [zelfde als James Bay]

Enige waar ik iets zinnigs over kan zeggen is Tallest Man On Earth. Ik denk niet dat je die ooit op Pinkpop moet verwachten.

Dagvulling Brand Stage
Rowwen Hèze – Scouting For Girls [vlaamse vrienden promoten] – Orange Skyline [of 3FM, hangt van ‘t komende jaar af] – Fiddler’s Green [FEEST!] – Rondé [zelfde als Orange Skyline].

Ook hier kan ik niet zoveel over zeggen behalve dat Rowwen Heze nog niet heel lang geleden een keer op PP stond en wat was dat een verschrikking.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Wat mij wel erg tof lijkt en wat wel enigszins zou kunnen met de informatie die ik nu heb.

Headliners:
Foo Fighters
Bruce Springsteen
Snow Patrol

Foo Fighters om dit jaar goed te maken. Bruce Springsteen en Snow Patrol schijnen met nieuw materiaal te komen dit jaar.

Andere Acts:
Wolfmother (Schijnen momenteel bezig te zijn met een nieuw album en daarnaast hebben zijn ze niet in Europa geweest met 'New Crown')
Royal Blood (Zijn bezig met een nieuw album)
Reignwolf (Debuutalbum schijnt in de herfst uit te komen)
DeWolff (Zijn ook bezig met een nieuw album en het is al weer lang geleden dus zou weer tijd worden imo)
The Temper Trap (Zijn ook bezig met een nieuw album)
Circa Waves (Staan dit jaar op BKS maar worden al gedraaid op 3FM dus kan zomaar PP worden volgend jaar)

Als deze bands allemaal komen ben ik er zeker bij en zoals je ziet zou het allemaal kunnen maar het zal vast allemaal niet populair genoeg zijn. Ik hoop er maar op dat er zoveel mogelijk ofwel op PP staan ofwel op Werchter.

Overigens verwacht ik Bruce Springsteen niet nog een keer op PP (al is het wel een garantie voor succes) en Snow Patrol is wellicht niet groot genoeg (meer) als headliner en zou misschien ook wel sub kunnen zijn. Ik verwacht dat PP gaat proberen om of wel U2 of wel Coldplay binnen te krijgen. Allebei lijkt mij persoonlijk een beetje teveel van het goede al hebben ze wat geld over van dit jaar, maar dan nog denk ik dat die 2 wel erg duur zijn. Mochten ze wel gaan voor Coldplay-Foo Fighters-U2 dan wordt het hoogstwaarschijnlijk bedroevend zwak overdag.
 

Baas

Gouden Tip
21 okt 2013
485
34
@Weckoj ik denk dat als Pinkpop de kans heeft om Bruce Springsteen te boeken ze dat zeker doen. Als je als headliner 1 Foo Fighters hebt een als headliner 2 Bruce Springsteen dan kan de derde headliner wel iets gewaagder zijn. Trouwens Bruce Springsteen en Foo Fighters zijn live echt wereldtop en dat dan op 1 festival
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Ja, het zou kunnen natuurlijk, maar zou wel al 3 x in 7 jaar tijd zijn. We zullen zien.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.030
6.064
Ja, het zou kunnen natuurlijk, maar zou wel al 3 x in 7 jaar tijd zijn. We zullen zien.
Ik zou het Springsteen zeer goed toejuichen. Maar als ik eerlijk ben verwacht ik het niet.
Dan zie ik eerder de eerste keer McCartney eerder plaatsvinden, dan Springsteen op korte termijn terug keren.

Meeste hier verwachten zo te zien Royal Blood wel. Ook Imagine Dragons ziet het grootste deel wel eindelijk eens komen.
Wolfmother ligt volgens mij ook wel dik erbovenop, zijn met een keiharde comeback bezig.
idd Sam Smith die een "complete" festivaltourne afzegt, is naar verwachting zeker in aanmerking om dat volgend festival seizoen in te halen.
Hozier... Wow, zelf nog niet eens aan gedacht. Maar de afgelastingen van RaR/RiP zal een mooie combi zijn als Pinkpop zich daarmee zal bemoeien en ze Hozier naar Europa kunnen halen (of houden, want RaR/RiP is volgend jaar weer een week eerder dan Pinkpop).

Ben wel benieuwd of we dit jaar late of vroege aankondigingen krijgen. Afgelopen jaar was half november Foo Fighters de eerst naam.
Daarnaast eens afwachten wanneer de Austalische festivals met de eerste namen gaan komen, augustus waarschijnlijk. Maar Soundwave is daar in 2016 al in januari, dus kan ook al in juli worden dan.
Misschien zit er een headliner voor Pinkpop of FortaRock in. Waren ook dit jaar weer een aantal nu op tour in Nederland/Europa te vinden, 3 slechts uiteindelijk op Pinkpop. Maar dan kunnen de eerste balletjes gaan rollen wat mij betreft.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.030
6.064
He WeckoJ…wat heb jij met bands die Wolf in hun naam hebben :)

hmmm, idd opvallend. En Snow Patrol werd ook wel gedaan met sledehonden, die ook weer afstammen van wolven.
hi hi ;)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken