<div class="d4p-bbt-quote-title">
DennisvdBr wrote:</div>
Om te beginnen zijn bijvoorbeeld The Black Keys geen ‘kleine’ headliners imo…
Tegenwoordig zal men wel pogingen wagen / willen ondernemen om alle dagen grote headliners te hebben.
Maar door de wildgroei van festivals, niet alleen in Europa, maar wereldwijd in dezelfde periode kan dat niet alijd lukken.
Als dan ook de “grote” festivals met bakken geld gaan smijten om onnoemelijk hoge gages aan bands te betalen en de prijs van de bands omhooggedreven zal worden is de opgave nog lastiger.
Dan is er 1 optie, laat die act schieten en kies voor een act die in potentie kan doorgroeien naar headliner in nabije toekomst.
Vandaar dat Editors, The Black Keys en bijvoorbeeld Volbeat daar voorbeelden van. Op kleine en ook wel wat grote festivals in Europa al als headliner gespeeld, dus waarom ook niet doorschuiven op Pinkpop. Ook het doorschuiven van de stadionacts is daar een deel van, maar dan moeten ze wel festivals willen gaan spelen. Actuele voorbeelden zijn toch echt AC/DC en U2. Springsteen en The Stones waren ook over te halen. De echte festivalacts als bijvoorbeeld Foo Fighters en Muse bewezen afgelopen jaren weer dat een goede festivalperformance geen windeieren leggen.
Waarom een enorme gage voor Coldplay neerleggen als je daarvoor in de plaats een ‘nieuwe’ headliner en een uitstekende sub erbij hebt.
Kwestie van top-down programmeren
Als dan op Pinkpop 2 van de 3 de heel grote stadionacts zijn en de rest 3 subs en 1 ‘potentiele’ headliner, kan dat wel heel goed uitpakken.
Misschien is de term voor kleine Headliner iets te overdreven voor The Black Keys, maar ze zitten toch echt eens stuk onder Muse/Foo Fighters en ik vind ze ook nog iets onder Arctic Monekys/Editors mede omdat deze meer diehard fans hebben.
Ik ben het helemaal met je eens dat er door de grote hoeveelheid festivals meer headliners moeten komen. Maar daar gaat Pinkpop echt niet voor zorgen hoor. Een mooie plek als sub of 3fm afsluiter daar blijf ik bij. Pinkpop weet de komende jaren wel 3 grote headliners te fixen daar ben ik van overtuigd. Tuurlijk werkt het als een zwakkere Headliner samen met een sterke sub word geplaatst. Maar ik denk dat dat voor pinkpop niet nodig hoeft te zijn omdat ze wel 3 goeie headliners kunnen fixen.
De komende jaren zul je zien dat BKS/DTRH maar ook bijvoorbeeld Lowlands dit jaar al moet puzzelen met hun headliners. Of deze acts later zullen uitgroeien naar Headliners valt moeilijk in te schatten aangezien het voor kaartverkoop toch veel aan bekendheid en airplay zal liggen.
De komende jaren zullen inderdaad Bands als The Black Keys en Volbeat hoge spots krijgen op pinkpop. Deze bands liggen gewoon lekker in Nedrland. Maar om Volbeat nou als aankomende Headliner te zien. Nee hoor, daar durf ik wel wat geld op in te zetten.
Aankomende Headliners op BKS/DTRH/Lowlands zullen we meer Dance headliners zien zoals bijvoor de Disclosure/Major Lazer en Rockbands als Foals,Biffy Clyro, Kasabian.
De meeste logische kleine Headliners die ik nog voor pinkpop zou zijn gebeuren die het niet eerder hebben gedaan. Editors/Mumford & Sons/Snow Patrol of iets geks een DJ of popact.