Pinkpop 2014

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.698
6.887
@Rikkie
Omdat Jan Smeets een overbeschermende opa is die wil dat zijn Pinkpopkindjes op tijd in bed liggen.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.470
709
Heeft iemand eigenlijk enig idee waarom pinkpop maar tot 11 uur mag en fortarock vorig jaar tot 23.45 was? ligt dit gewoon aan de Gemeente Landgraaf/Parkstad?

Omdat er in Landgraaf blijkbaar veel ouwe zeikerds wonen die niet tegen 'nachtlawaai' kunnen. Pinkpop heeft daar blijkbaar minder invloed dan een of ander lokaal buurtcomité.

Als ik die organisatie was, dan zou ik op een of andere manier dreigen om toch maar verbeteringen te krijgen. Kijk maar bvb hoe Werchter plots wel toestemming kreeg voor extra podia, enkele weken nadat ze in de media zeiden hoe ze 'nadachten' over een verhuis naar een andere gemeente.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.544
6.756
Ik heb nog een andere gedachten. Van RaR zeker KOL niet, zoals al aangegeven te snel. Dan denk ik Metallica op Graspop, Linkin Park op Fortarock. Dan zal waarschijnlijk Iron Maiden over blijven. Pearl Jam geloof ik nog altijd in, het is nog wachten op alle Europese data, vorige keer stadions nu festivals. Als ik dan de geruchten van het eerste uur erbij pak, de volgende headliner Red Hot Chili Peppers. Gezien de planning van RaR, zal Iron Maiden de Pinkstermaandag spelen. Dan denk ik Pearl Jam op zaterdag en RHCP op zondag, om de dagkaart verkoop in orde te houden. Máár, daar zitten wel goede subs voor (lees: noodgeval vervangers), denk aan Placebo of Arctic Monkeys. Maar dit alles is gestald op een beetje google, dus ik kan er naast zitten ;)
 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
@DennisvdBr AM gaat echt niet subben op een middelgroot tot groot festival als Pinkpop. RHCP lijkt me niet waarschijnlijk helaas
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Wat een verwachtingen zeg. Iron Maiden - Pearl Jam - Red Hot Chili Peppers, en dan nog AM en Placebo eronder? Dit gaat echt niet gebeuren. Kijk eens naar de voorgaande jaren en lineups, alleen daarom is dit lijstje al onrealistisch als wat.
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
665
127
Ik begin ten zeerste te twijfelen aan Pearl Jam. Want ik vind het gek dat ze nog op geen één festival geboekt zijn. Ik snap niet dat Snow Patrol genoemd wordt, zeker zo'n kleinere band zou dan onderhand ook wel ergens opgedoken zijn. Ik persoonlijk vind Placebo wel geschikt om te headlinen. AM vind ik onderhand wel bijna een zekerheidje. Metallica zou idd nog wel kunnen voor de maandag, één echte grote naam moet wel te doen zijn voor Pinkpop dus Iron Maiden, Metallica of PJ voor de laatste dag al zou ik nu mijn geld zetten op die 1e.

Zaterdag - Placebo
Zondag - AM
Maandag - Iron Maiden (Of IM/PJ)
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
Metallica gaat ook echt niet naar Graspop, daar zijn ze veel te groot voor. Als Metallica en Pearl Jam beiden niet op Pinkpop staan verwacht ik Linkin Park, Snow Patrol of Arctic Monkeys en een 3e tot nu toe onbekende act van redelijke grote.
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
Ik begin ten zeerste te twijfelen aan Pearl Jam. Want ik vind het gek dat ze nog op geen één festival geboekt zijn. Ik snap niet dat Snow Patrol genoemd wordt, zeker zo’n kleinere band zou dan onderhand ook wel ergens opgedoken zijn. Ik persoonlijk vind Placebo wel geschikt om te headlinen. AM vind ik onderhand wel bijna een zekerheidje. Metallica zou idd nog wel kunnen voor de maandag, één echte grote naam moet wel te doen zijn voor Pinkpop dus Iron Maiden, Metallica of PJ voor de laatste dag al zou ik nu mijn geld zetten op die 1e.

Zaterdag – Placebo<br>
Zondag – AM<br>
Maandag – Iron Maiden (Of IM/PJ)

Iron Maiden is geen grote band, die is best goedkoop eigenlijk. Metallica is bijna 2x zo duur heb ik ergens gelezen. En dat Pearl Jam nog nergens geboekt is kan ook gewoon zijn omdat ze nog niet aangekondigd willen worden, misschien dat ze dat binnenkort toestaan en dat dan plots een hoop festivals in 1x met alle headliners tegelijk komen net als Download en RaR deden.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.470
709
Iron Maiden kost nog altijd tussen 800.000 en 900.000 euro hoor, dat zal vergelijkbaar zijn met wat Arctic Monkeys tegenwoordig vragen.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.698
6.887
@Joske
Waar haal je dat soort info vandaan? Niet omdat ik je niet geloof, maar ik ben altijd wel nieuwsgierig wat zo'n band nou ongeveer kost...
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
Iron Maiden kost nog altijd tussen 800.000 en 900.000 euro hoor, dat zal vergelijkbaar zijn met wat Arctic Monkeys tegenwoordig vragen.

Iets minder dacht ik, en bijna 2x zoveel is wel overdreven maar Metallica kost toch wel minstens een miljoen. Pearl Jam, RHCP, Foo Fighters enz. zullen ook wel allemaal zo'n beetje rond de miljoen kosten.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.470
709
Het was een lichte gok, op basis van uitspraken van de Graspoporganisator. Die zei dat Slipknot de duurste act is die Graspop al geboekt heeft, aan iets net onder het miljoen. En Iron Maiden kwam daarbij in de buurt, of zoiets.

Metallica en Foo Fighters zitten tussen 1,1 en 1,2 miljoen, dat heeft eens in HLN (Belgische krant) gestaan na de ophef toen de gage van Coldplay (1,3 milj) op Pinkpop in de media lekte.
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
@Dr.Hannibal die bedragen lekken soms nog wel eens uit, gok dat Arctic Monkeys nog wel mee valt en zo'n 700k kost. Denk dat de gemiddelde headliner rond de 900k is met de echte grote bands boven de miljoen en de kleinere headliners rond de 700k.
 

brutus

Playlistbediener
27 nov 2013
34
0
met placebo en A M als headliners ga je nooit je weekendkaarten uitverkopen zal toch wel een grote naam of 2 tussen moeten zitten
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
met placebo en A M als headliners ga je nooit je weekendkaarten uitverkopen zal toch wel een grote naam of 2 tussen moeten zitten

Of je moet gewoon een mooi programma samenstellen zonder die ene knaller, werkt stukken beter. Afgelopen jaar was Pinkpop ook bij lange na niet uitverkocht, en dat terwijl The Killers, KoL en Green Day mij duurder lijken dan AM en Placebo. Daarnaast zijn alle drie die acts van vorig jaar al over hun hoogtepunt heen. Met AM en Placebo kan Pinkpop meer geld uitgeven aan de rest van het programma en hoeven ze niet meer van die debiele acts als Gers Pardoel, Douwe Bob en Will & The People te programmeren.
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
665
127
Naja ik ben het niet helemaal eens met je @Gloeilamp, ik kijk persoonlijk ook altijd eerst naar de headliners. Ik denk gewoon dat Pinkpop simpelweg te ver is af gegleden voor zo'n sterke line-up. De laatste keer dat er zo'n killer line-up was was 2008. Alleen in 2011 was het programma weer enigzins spectaculair, voor de rest was het middelmaat tot bagger.

Eigenlijk ben ik dus om nog een reden benieuwd naar de line-up van pinkpop, en dat is om er achter te komen of Pinkpop nog één van de grote spelers is of dat Placebo, AM en Snow Patrol de type namen zijn voor Pinkpop.

1 grote, 2 'kleine' is mijn inschatting, in een goed jaar 2 grote en één kleine.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.544
6.756
Ik kom ff ertussen. FF over kosten, @Joske heeft gelijk. "Coldplay is de duurste act ooit op Pinkpop", aldus Smeets. Rammstein was in 2010 de duurste band die op Pinkpop speelde, kostte 1,2 miljoen. Gevolgd door Metallica [1 miljoen] (2008), Bruce Springsteen (2009) en Red Hot Chili Peppers (2006). Dan over die programmering, over de breedte moet je het niet zoeken, een goede headliner moet een dag dragen, daarbij is Pinkpop een dusdanig groot festival dat het een goeie sub kan veroorloven (waarvan we allemaal achteraf zeggen dat die had moeten/kunnen headlinen). De rest is dagopvulling en er tourt genoeg leuks om dat te doen. De headliners zullen idd rondom de miljoen kosten, maar daar rekent men verwachte kaartverkoop bij in. Misschien kunnen we vandaag of morgen iets wegstrepen, ik denk dat er nog aankondigingen volgen vandaag of morgen, misschien Forta rock (Nijmegen). Lijkt erop tot halverege volgende week op Pinkpop te moeten wachten, misschien zelfs pas de 4e december (of pakjesavond).
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Ik kom ff ertussen. FF over kosten, @Joske heeft gelijk. “Coldplay is de duurste act ooit op Pinkpop”, aldus Smeets. Rammstein was in 2010 de duurste band die op Pinkpop speelde, kostte 1,2 miljoen. Gevolgd door Metallica [1 miljoen] (2008), Bruce Springsteen (2009) en Red Hot Chili Peppers (2006). Dan over die programmering, over de breedte moet je het niet zoeken, een goede headliner moet een dag dragen, daarbij is Pinkpop een dusdanig groot festival dat het een goeie sub kan veroorloven (waarvan we allemaal achteraf zeggen dat die had moeten/kunnen headlinen). De rest is dagopvulling en er tourt genoeg leuks om dat te doen. De headliners zullen idd rondom de miljoen kosten, maar daar rekent men verwachte kaartverkoop bij in. Misschien kunnen we vandaag of morgen iets wegstrepen, ik denk dat er nog aankondigingen volgen vandaag of morgen, misschien Forta rock (Nijmegen). Lijkt erop tot halverege volgende week op Pinkpop te moeten wachten, misschien zelfs pas de 4e december (of pakjesavond).

Ik denk het niet. Pinkpop heeft vorig jaar een van de meest slechte edities ooit gehad, en dat is erg logisch gezien de lineup. Kijk nou eens naar de lineup van vorig jaar en vergelijk die met Rock Werchter. Ben Howard was coheadliner op de Main Stage voor Green Day. Hij stond op Werchter in de tent, terwijl Kings of Leon de dag niet eens alleen droeg, maar samen met Blur!
30STM is coheadliner nummer twee. Stond op Rock Werchter nog voor Depeche Mode én Editors. Twee namen die allebei een dag van Pinkpop zouden kunnen headlinen, samen op een dag.
De laatste coheadliner was The Script. Die stonden tijdens etenstijd op Rock Werchter met nog drie grote namen erna.

Kortom: Ik ben er bang voor dat Pinkpop steeds meer gaat afzakken, en dat is terecht gezien de lineup. In mijn omgeving vragen vrienden en vriendinnen mij naar hoe ik Rock Werchter en Sziget heb beleefd, omdat ze simpelweg uitgekeken zijn op Pinkpop. Niet zo gek als de headliners zovaak langskomen, er is gewoon niets bijzonders meer aan. Rock Werchter heeft hetzelfde probleem maar die lossen dat op een erg goede manier op. Editors zijn er al vaak geweest de afgelopen jaren, waarom dit jaar dan niet Depeche Mode ervoor? Hetzelfde geldt voor KoL en Blur.

Tuurlijk heeft Pinkpop daar misschien het geld niet voor, dat geloof ik zo. Maar dit kan je ook in een kleinere setting doen met wat kleinere headliners en coheadliners. Dat is in mijn ogen de enige optie om Pinkpop te redden en nog mee te laten doen. Anders zie ik het helaas somber in.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken