Ik zie niet in hoe het snappen ervan het euvel is. Het gaat niet erom hoe ik nu denk, maar het gaat om hoe Poetin (en de hoge Russische piefen) denken. Als je vroeger zo bijzonder veel last hebt gehad van het Westen (of in ieder geval die beleving hebt), hoe is het dan mogelijk om dat niet te zien als Westerse expansiedrift (vanuit Russisch perspectief dus)?
Dat recht hebben die landen zeker en dat weten de EU, de NAVO en Rusland ook. Zou niet zeggen dat de EU er jarenlang huiverig voor is geweest om ze toe te laten. Democratie is echter niet de enige eis die de EU stelt aan het lidmaatschap. De Kopenhagen-criteria om bij de EU te kunnen horen zijn gewoon streng (o.a. een marketeconomie, democratie, geen corruptie, respecteren van mensenrechten en, misschien wel de belangrijkste, de mogelijkheden hebben om toe te treden tot een politieke, economische en monetaire unie). Waarheid gebiedt te zeggen dat veel Oost-Europese landen dat simpelweg niet hebben. Noord-Macedonië zit al sinds 2005 in de wachtrij, Montenegro sinds 2010, Servië sinds 2011 (en Turkije, maar dat is een ander verhaal, ook alweer sinds 2005).
Ik ben van mening dat je het niet zomaar kan afschuiven op het feit dat Rusland dat niet wil hebben of dat de (Zuid)Oost-Europese landen geen aanvraag indienen vanwege Rusland. Denk dat er ook een stukje zelfreflectie bij die landen zit dat ze langzaam toewerken (of misschien helemaal niet willen) naar de eisen die de EU aan ze stelt. Landen hadden wel toenadering kunnen zoeken tot de EU, ondanks dat ze nog niet aan die criteria voldeden en ik ben er vrijwel zeker van dat de Unie dan ook achter dat soort landen had gestaan als de Russische agressor om de hoek kwam kijken. Ik zie het overigens niet gebeuren, maar Oekraïne en Georgië (da's Azië, maar bon) willen nu dus ook snel toetreden. Dat zou een grote fout zijn, in ieder geval op zo'n dusdanig snelle termijn, aangezien de Criteria van Kopenhagen zo in één klap niks meer waard zijn.
------------------
Sorry, welke denkwijze is niet juist? Snap niet helemaal waar je nu op doelt.
------------------
Absoluut, maar wat je zei is dus feitelijk onjuist
Niet iedere situatie lijkt op die van Navalny.