Ik bezoek Lowlands al sinds de jaren '90. Het was voor mij elk jaar vaste prik. Ik maak me nu echter steeds meer zorgen over de toekomst. In die zin, dat ik moet constateren dat Lowlands steeds meer muziek programmeert dat niet mijn smaak is. Elk jaar was er voor mij genoeg keuze maar dat wordt steeds minder en de prijzen worden steeds hoger. Als ik 3voor12 lees en zie dat Goldband als topper wordt gezien, dan weet ik het ook niet meer. Wat een flauwe kermisact. Fout hip. Maar het publiek vind het geweldig.
Ik was toch bands gewend zoals Nine Inch Nails, Tool, Slayer, Faith No More, Nick Cave, dEUS, Amenra, Queens of the Stoneage etc. Maar ook The XX, Massive Attack, Tricky, Portishead, Aphex Twin, Ben Howard, London Grammar, PJ Harvey, Bjork etc kan ik waarderen. Namen waarvan je denkt, daarvoor ga ik naar Lowlands. Bands die indruk maken.
Als dan nu The Opposites hoog op de bill staan, dan vind ik dat toch muzikale armoede. Ik noem nu wat "oudere" bands op maar ik houd ook echt van nieuwere acts. Het lijkt alleen steeds meer richting feestje te gaan. Ook veel electronisch en djs. Die mogen er ook zijn maar rammelende gitaarbands lijken gewoon steeds minder populair. Het lijkt toegankelijker te worden. Het muzikale avontuur lijkt nu wat meer bij Best Kept Secret en Down the Rabbit Hole aanwezig te zijn.
Ik ben dan ook echt benieuwd waar Lowlands in 2023 mee komt. Ik wil echt weer heen maar met de hoge toegangsprijs, wordt ik toch echt nog kritischer op de programmering.