Lowlands 2023

El Branco

Gouden Tip
18 feb 2017
419
374
En toch denk ik dat een Slipknot o.i.d. ook gewoon een Alpha aardig vol kan spelen, maar daar hangt ook een aardig prijskaartje aan. Ik zie The War On Drugs ook nog wel die sprong maken, hoewel ik ze persoonlijk iets wat saai vind als headliner.
Zoals voorheen de Foo Fighters de tent ook vol hadden plus de hellingen. Het ligt niet aan het rock soort maar wat er voor band staat. Veel hits gehad of niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc

Davidd

Gouden Tip
7 jul 2021
464
810
Wat ik zelf ook een leuke toevoeging aan het programma van Lowlands zou vinden is als er na de headliner nog ergens live muziek te zien/horen is. Op Sziget kon je bijvoorbeeld na de headliner in de nacht nog naar Fontaines DC, beabadoobee, SYML, Cleo Patrick, Mezerg, Froukje.

Ik heb de afgelopen editie van Lowlands toch meermaals (vrijdag en zaterdag), na de headliner over het terrein gelopen zonder enig idee waar ik naar toe kon gaan, aangezien overal techno uit de tenten kwam. Hierdoor wel tijd gehad om bijvoorbeeld naar Studio 666 te gaan.
 

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.519
1.984
Ik bezoek Lowlands al sinds de jaren '90. Het was voor mij elk jaar vaste prik. Ik maak me nu echter steeds meer zorgen over de toekomst. In die zin, dat ik moet constateren dat Lowlands steeds meer muziek programmeert dat niet mijn smaak is. Elk jaar was er voor mij genoeg keuze maar dat wordt steeds minder en de prijzen worden steeds hoger. Als ik 3voor12 lees en zie dat Goldband als topper wordt gezien, dan weet ik het ook niet meer. Wat een flauwe kermisact. Fout hip. Maar het publiek vind het geweldig.

Ik was toch bands gewend zoals Nine Inch Nails, Tool, Slayer, Faith No More, Nick Cave, dEUS, Amenra, Queens of the Stoneage etc. Maar ook The XX, Massive Attack, Tricky, Portishead, Aphex Twin, Ben Howard, London Grammar, PJ Harvey, Bjork etc kan ik waarderen. Namen waarvan je denkt, daarvoor ga ik naar Lowlands. Bands die indruk maken.

Als dan nu The Opposites hoog op de bill staan, dan vind ik dat toch muzikale armoede. Ik noem nu wat "oudere" bands op maar ik houd ook echt van nieuwere acts. Het lijkt alleen steeds meer richting feestje te gaan. Ook veel electronisch en djs. Die mogen er ook zijn maar rammelende gitaarbands lijken gewoon steeds minder populair. Het lijkt toegankelijker te worden. Het muzikale avontuur lijkt nu wat meer bij Best Kept Secret en Down the Rabbit Hole aanwezig te zijn.

Ik ben dan ook echt benieuwd waar Lowlands in 2023 mee komt. Ik wil echt weer heen maar met de hoge toegangsprijs, wordt ik toch echt nog kritischer op de programmering.
Jouw gevoel is heel herkenbaar. Denk zeker niet dat gitaar/rockmuziek dood is. Er zijn onnoemelijk veel nieuwe topacts die voldoende draagvlak hebben en succesvol kunnen zijn... De vraag is alleen inderdaad steeds meer of Lowlands ze een passende spotlight kan geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc

UpInSmoke

Playlistbediener
22 jul 2022
48
79
Ik bezoek Lowlands al sinds de jaren '90. Het was voor mij elk jaar vaste prik. Ik maak me nu echter steeds meer zorgen over de toekomst. In die zin, dat ik moet constateren dat Lowlands steeds meer muziek programmeert dat niet mijn smaak is. Elk jaar was er voor mij genoeg keuze maar dat wordt steeds minder en de prijzen worden steeds hoger. Als ik 3voor12 lees en zie dat Goldband als topper wordt gezien, dan weet ik het ook niet meer. Wat een flauwe kermisact. Fout hip. Maar het publiek vind het geweldig.

Ik was toch bands gewend zoals Nine Inch Nails, Tool, Slayer, Faith No More, Nick Cave, dEUS, Amenra, Queens of the Stoneage etc. Maar ook The XX, Massive Attack, Tricky, Portishead, Aphex Twin, Ben Howard, London Grammar, PJ Harvey, Bjork etc kan ik waarderen. Namen waarvan je denkt, daarvoor ga ik naar Lowlands. Bands die indruk maken.

Als dan nu The Opposites hoog op de bill staan, dan vind ik dat toch muzikale armoede. Ik noem nu wat "oudere" bands op maar ik houd ook echt van nieuwere acts. Het lijkt alleen steeds meer richting feestje te gaan. Ook veel electronisch en djs. Die mogen er ook zijn maar rammelende gitaarbands lijken gewoon steeds minder populair. Het lijkt toegankelijker te worden. Het muzikale avontuur lijkt nu wat meer bij Best Kept Secret en Down the Rabbit Hole aanwezig te zijn.

Ik ben dan ook echt benieuwd waar Lowlands in 2023 mee komt. Ik wil echt weer heen maar met de hoge toegangsprijs, wordt ik toch echt nog kritischer op de programmering.
zal ook money issue geweest zijn lijkt mij. Neem aan dat beide acts niet meer terug komen. (ook al vond ik Goldband als groep ding wel even leuk om mee te gaan. sacrifice)
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84

eva84

Dagopener
30 jan 2019
536
600
Ik heb sowieso het gevoel dat volgende editie een jaar gaat worden wat duidelijker zal blijken welke richting Lowlands op zal gaan. Ik denk zelf echt dat het richting sziget zal gaan.

Ik zie graag wat meer hiphop op festivals als deze, ik wil namelijk voor geen goud naar tienerfestival WooHah. Wat mij betreft mogen:
-Joey Bada$$
- Mos Def
- Three Six Maffia (Mogen zij EINDELIJK eens naar EU kome?)
- ICP
- Abstract
- Madlib ( of Quasimoto)
- Nas
- En Earl met Tyler als headliner, please yes?!


Verder mag The Black Keys wel weer langskomen, die hebben ook al eventjes niet in NL gestaan maar denk dat die naar DTRH komen.
Eens. Hiphop is tof maar naar woohaa gaan pas ik voor.
 

smearsel

Campingartiest
2 feb 2019
84
158
Zoals voorheen de Foo Fighters de tent ook vol hadden plus de hellingen. Het ligt niet aan het rock soort maar wat er voor band staat. Veel hits gehad of niet.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Ik zie veel mensen zeggen dat ze de Alpha niet erg vol vonden tijdens Liam Gallagher of Arctic Monkeys dit jaar, maar dat is toch ook niet raar? Wat hebben AM nou écht aan hits uitgebracht in de laatste 10 jaar? En hoeveel Lowlands gangers kennen Liam vooral als 'die guy van Oasis'? Iemand van begin twintig wordt toch niet laaiend enthousiast bij het zien van zulke namen? Als ik voor mezelf spreek zijn dit soort namen gewoon geen must see, mede omdat de nostalgische gevoelens missen. Ben zelf 27, maar dit soort namen zijn voor mij persoonlijk wat 'stoffig'.

Toegegeven, de Foo Fighters hebben ook al een aardige tijd geen echt grote hits gehad. Toch zou ik hier een stuk eerder op afkomen als ze op de Alpha zouden staan. Denk dat FF het voordeel hebben dat het echt een band met een smoel is, mede doordat Dave Grohl gewoon een hele charismatische man is. Heb daarnaast het idee dat ze zich wat beter profileren op social media en op TV dan bovenstaande bands. Ook niet onbelangrijk: FF knalt op een podium gewoon een stuk meer dan bijvoorbeeld AM. Dat is in ieder geval voor mij relevant wanneer het gaat om een 'gitaaract' op een headliner positie.
 

piep

Gouden Tip
1 feb 2022
307
404
Leuke discussie zo vroeg. Ik doe meestal pas een gok in november als er iets van tourschema’s bekend zijn. In het algemeen is mijn vrouw een goede graadmeter, als zij het kent kan de act LL afsluiten.

Ik verwacht een rock / pop;dance / hip-hop afsluiter (dit is bijna elk jaar zo). Aan Aan de laatste waag ik me niet en die zie ik toch niet

Rock: The Killers, The 1975, Bastille (Arcade Fire niet, ik kreeg vraagtekens te zien)
Pop/dance: The Prodigy (als ze gaan touren, is dit een 100%je), Dua Lipa (LL heeft haar zeker in het 1e jaar een mooie spot gegeven), HAIM

Als ze de Nederlandse acts een kans willen geven: een combi Froukje/S10 al is dat nog wel vroeg

Muse heeft zich in 2016 zelf aangeboden voor een prikkie, dat zie ik niet meer gebeuren
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.534
4.413
Leuke discussie zo vroeg. Ik doe meestal pas een gok in november als er iets van tourschema’s bekend zijn. In het algemeen is mijn vrouw een goede graadmeter, als zij het kent kan de act LL afsluiten.

Ik verwacht een rock / pop;dance / hip-hop afsluiter (dit is bijna elk jaar zo). Aan Aan de laatste waag ik me niet en die zie ik toch niet

Rock: The Killers, The 1975, Bastille (Arcade Fire niet, ik kreeg vraagtekens te zien)
Pop/dance: The Prodigy (als ze gaan touren, is dit een 100%je), Dua Lipa (LL heeft haar zeker in het 1e jaar een mooie spot gegeven), HAIM

Als ze de Nederlandse acts een kans willen geven: een combi Froukje/S10 al is dat nog wel vroeg

Muse heeft zich in 2016 zelf aangeboden voor een prikkie, dat zie ik niet meer gebeuren
Rock zetten en dan enkel popnamen erachter
 

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.519
1.984
Leuke discussie zo vroeg. Ik doe meestal pas een gok in november als er iets van tourschema’s bekend zijn. In het algemeen is mijn vrouw een goede graadmeter, als zij het kent kan de act LL afsluiten.

Ik verwacht een rock / pop;dance / hip-hop afsluiter (dit is bijna elk jaar zo). Aan Aan de laatste waag ik me niet en die zie ik toch niet

Rock: The Killers, The 1975, Bastille (Arcade Fire niet, ik kreeg vraagtekens te zien)
Pop/dance: The Prodigy (als ze gaan touren, is dit een 100%je), Dua Lipa (LL heeft haar zeker in het 1e jaar een mooie spot gegeven), HAIM

Als ze de Nederlandse acts een kans willen geven: een combi Froukje/S10 al is dat nog wel vroeg

Muse heeft zich in 2016 zelf aangeboden voor een prikkie, dat zie ik niet meer gebeuren
Haim gaat niet afsluiten. Die stonden halverwege de dag op DTRH en dat was weinig memorabel.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.394
1.081
Was zelf niet gegaan, maar mijn groepje zei dat het heel rustig was rondom AM. Ze kwamen op laatste moment aan en konden zo doorlopen.

Bij Liam Gallagher kon ik op het laatste moment zo het voorvak inlopen, echt opvallend leeg.

De Staat was toen wel druk. Maar die hadden het momentum toen goed mee.

Voor alle duidelijkheid: ik zou het toejuichen als er telkens een gitaar- of indierockband onder de headliners zit. Maar ik vraag me af of het nog trekt onder de meerderheid van de bezoekers.
AM was echt wel druk. Ben tijdens de toegift richting rechtsachter gelopen en dat was niet eenvoudig.

Liam had de pech dat het na een enorme plensbui was en iedereen toen even met de ziel onder de arm liep of naar de camping was om de tent te checken en/of droge kleren aan te doen.

Maar dat is mijn interpretatie 😊
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.394
1.081
Dan maar ook een lijstje:

Moby
The XX
Turnstile
S10
Damien Rice
Faithless als klassieker
Beachdog
Wolf Alice
Nieuw genre (denk aan Skrillex met de hele dubstep manie / programmering toen)
The War on Drugs
Noah Cyrus
Florence + The Machine
Placebo
Amyl and the sniffers
Lianne La Havas
Bad Religion als klassieker
Green Day (gaat nooit gebeuren volgens velen…. net als FF en Muse toen zeker)
The Lathums in de Heineken 😉
Nick Cave
Tamino
London Grammar
A perfect circle (i.p.v. Tool)
Frank Carter
Teskey Brothers
London Grammar
NAS (ook uit de oude doos)
Dua Lipa 🥰
Biffy Clyro
Lana del Rey
Alt-J
Haim
Violet Grohl met haar papa

Hiphop en platte muziek laat ik aan anderen
 

schreuder

Playlistbediener
16 jun 2015
12
0
Ik noemde inderdaad wat "oudere" bands op. Dat komt ook een beetje omdat ik weinig nieuwe bands zie opstaan die het stokje kunnen overnemen. Echter was dat wel jarenlang waar ik enthousiast van werd. En als we de gitaren even wegdenken dan was bv Massive Attack ook een grote naam met een dikke show. Ik snap dat Lowlands nieuwe acts wil boeken en niet in het verleden wil blijven hangen.

Veel nieuwere acts missen voor mij het scherpe randje die "oudere" acts wel hadden. Tame Impale heb ik serieus geprobeerd. Ik vind het oersaai. Stromae op een verkeerde manier veel te commercieel en theatraal. James Blake kakt live toch te vaak in wat mij betreft. Kendrick Lamar.....geef mij maar de olk skool hiphop artiesten. Sampha en Sampa the Great ken ik wel weer waarderen.

Ik zou het gewoon erg jammer vinden als het jongere publiek bandjes niet meer of veel minder zouden omarmen. Gelukkig hebben we de beelden nog van vroeger. Dan kan ik mijmeren over vroeger, toen alles beter was.
We worden oud, gelukkig bestaat youtube inderdaad haha
 

whosvegas

Playlistbediener
23 aug 2022
38
13
Dan maar ook een lijstje:

Moby
The XX
Turnstile
S10
Damien Rice
Faithless als klassieker
Beachdog
Wolf Alice
Nieuw genre (denk aan Skrillex met de hele dubstep manie / programmering toen)
The War on Drugs
Noah Cyrus
Florence + The Machine
Placebo
Amyl and the sniffers
Lianne La Havas
Bad Religion als klassieker
Green Day (gaat nooit gebeuren volgens velen…. net als FF en Muse toen zeker)
The Lathums in de Heineken 😉
Nick Cave
Tamino
London Grammar
A perfect circle (i.p.v. Tool)
Frank Carter
Teskey Brothers
London Grammar
NAS (ook uit de oude doos)
Dua Lipa 🥰
Biffy Clyro
Lana del Rey
Alt-J
Haim
Violet Grohl met haar papa

Hiphop en platte muziek laat ik aan anderen
Moby en Faithless mogen weg blijven van elk festival waar ik kom, zo totaal niks met hun muziek
 

gguuss

Dagopener
15 jan 2014
535
181
En toch denk ik dat een Slipknot o.i.d. ook gewoon een Alpha aardig vol kan spelen, maar daar hangt ook een aardig prijskaartje aan. Ik zie The War On Drugs ook nog wel die sprong maken, hoewel ik ze persoonlijk iets wat saai vind als headliner.
Ik denk dat het akelig rustig blijft bij slipknot mochten die komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: eva84

Dexterio

Playlistbediener
1 aug 2022
22
12
Dan maar ook een lijstje:

Moby
The XX
Turnstile
S10
Damien Rice
Faithless als klassieker
Beachdog
Wolf Alice
Nieuw genre (denk aan Skrillex met de hele dubstep manie / programmering toen)
The War on Drugs
Noah Cyrus
Florence + The Machine
Placebo
Amyl and the sniffers
Lianne La Havas
Bad Religion als klassieker
Green Day (gaat nooit gebeuren volgens velen…. net als FF en Muse toen zeker)
The Lathums in de Heineken 😉
Nick Cave
Tamino
London Grammar
A perfect circle (i.p.v. Tool)
Frank Carter
Teskey Brothers
London Grammar
NAS (ook uit de oude doos)
Dua Lipa 🥰
Biffy Clyro
Lana del Rey
Alt-J
Haim
Violet Grohl met haar papa

Hiphop en platte muziek laat ik aan anderen
Turnstile 🤞
 
  • Leuk
  • On fire
Waarderingen: @Marc en smearsel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken