Lowlands 2019 - Nieuws en geruchten

Popmuziek niet spannend vind ik nogal een zwart wit statement en die verdient uitleg. Want imo zitten er een hoop spannende, creatieve, kwalitatieve ernieuwende acts binnen de popmuziek. Je schuift zonder argumenten zo een heel genre aan de kant.
Welke argumenten heb jij dan om het WEL spannend, creatief en vernieuwend te noemen? Dit soort muziek hadden we 10 á 15 jaar geleden ook al? Productie technisch is het niet heel veel anders... de lyrics zijn over het algemeen ook niet bijzonder anders geworden ofzo?

Shaggy had anno 2019 ook op Lowlands gestaan als heetste act uit de Jamaica met R&B invloeden wat garantie geeft voor een zwoele zomer avond. Het is maar net hoe je het brengt.. maar muziek technisch gezien is er echt niet heel veel anders?

En een Billie Elish vind ik ook best tof, Bad Guy heeft zelf een geinig EDM deuntje.. Maar vernieuwend.. nee.

Lijkt erop dat de termen popmuziek en commerciële muziek wat door elkaar gehaald wordt hier. Zit wel een nuanceverschil tussen voor mij. Commerciële muziek is wat mij betreft gericht op het zoveel verkopen van de muziek/artiest. Popmuziek zegt mij meer iets over de populariteit onder het publiek. Gaat natuurlijk behoorlijk hand in hand.

Lowlands: Volgt de trends.
Iedereen: YAY!
Lowlands: doet in 2019 exact hetzelfde.
Indiaantje: WAT ZIJN AL DEZE POPNAMEN.

Lijkt erop dat de termen popmuziek en commerciële muziek wat door elkaar gehaald wordt hier. Zit wel een nuanceverschil tussen voor mij. Commerciële muziek is wat mij betreft gericht op het zoveel verkopen van de muziek/artiest. Popmuziek zegt mij meer iets over de populariteit onder het publiek. Gaat natuurlijk behoorlijk hand in hand.
Naar mij mening niet...

Jij kan morgen best een commerciële plaat maken die toch niet goed verkoopt. Het gaat om de insteek waarmee een plaat gemaakt is. Als het volledig op een bepaalde modeverschijnsel inhaakt dan is het in mijn ogen "commercieel" gemaakt.

Popmuziek is ondertussen wel een beetje getransformeerd als een verzamelnaam voor populaire muziek naar een bepaald genre en type muziek. Je kan best een pop plaat maken die niet commercieel is en vice versa.

Lowlands is gewoon een trendfestival dat trends volgt, en als bijvoorbeeld rock minder in trek is (zoals nu) dan ligt dat meer aan rock en de luisteraars dan aan Lowlands. De bands die wél in bijvoorbeeld rock aan het vernieuwen zijn worden nog steeds wel geboekt, maar het zijn er gewoon duidelijk minder en is er een minder groot publiek voor. Dat (commerciele) pop nu heel groot dan is dat omdat er een nieuwe generatie Lowlandsgangers binnenkomt en daar is het Lowlands altijd al om geweest. Ik ben het met je eens dat de Lowlands edities van vroeger vele malen interessanter waren wellicht, maar toen was Lowlands ook nog op een kleinere groep mensen gericht. Die kleinere groep mensen die de échte cutting edge dingen willen zien op een festival zie ik steeds vaker uitwijken naar LGW?, BKS, DTRH, ITGWO.

Lowlands: Volgt de trends:
Lowlands 2020: Hmm de Hollandse meezinger doet het toch weer goed dit jaar.. Laten we Sieneke, Django Wagner, Frans Duits, Henk Dissel, Thomas Bergen, John de Bever, Nick & Simon, Marianne Weber boeken..
Andere Lowlands dude: Doen we, maar laten we ook 2 leuke alternatieve act er tegen over stellen, zodat Dennis1808 het niet doorheeft
Dennis: YAY!

Ik ben het met je eens dat de Lowlands edities van vroeger vele malen interessanter waren wellicht, maar toen was Lowlands ook nog op een kleinere groep mensen gericht. Die kleinere groep mensen die de échte cutting edge dingen willen zien op een festival zie ik steeds vaker uitwijken naar LGW?, BKS, DTRH, ITGWO.

Dat is wel triest om te lezen dan. Nog nooit op Lowlands geweest (als Belg ligt Pukkelpop -hoewel in Limburg- toch iets dichterbij, bovendien hang je daar niet zo vast aan kamperen), maar ik lees steeds vaker dingen die Lowlands minder een 'bucketlist dingetje' maken. Dacht altijd dat LL een goed alternatief was voor PkP omdat mensen daar echt voor de muziek naartoe gaan, en niet zo zeer het verschrikkelijke 'ik ben erbij-instagram' moment.

Nu, eerst maar eens DTRH uitproberen. Daar heb ik al een kaart voor. :-) (Alleen tegen die verrekte camping zie ik echt tegen op).

chiem wrote:

Naar mij mening niet…

Jij kan morgen best een commerciële plaat maken die toch niet goed verkoopt. Het gaat om de insteek waarmee een plaat gemaakt is. Als het volledig op een bepaalde modeverschijnsel inhaakt dan is het in mijn ogen “commercieel” gemaakt.

Popmuziek is ondertussen wel een beetje getransformeerd als een verzamelnaam voor populaire muziek naar een bepaald genre en type muziek. Je kan best een pop plaat maken die niet commercieel is en vice versa.

Weet niet of we nou iets anders zeggen of eigenlijk hetzelfde. Maar als ik je woorden letterlijk neem dan is een hard metal rock plaat over een trending topic van Twitter een commerciële plaat?

Lowlands 2020: Hmm de Hollandse meezinger doet het toch weer goed dit jaar.. Laten we Sieneke, Django Wagner, Frans Duits, Henk Dissel, Thomas Bergen, John de Bever, Nick & Simon, Marianne Weber boeken..
Andere Lowlands dude: Doen we, maar laten we ook leuke alternatieve act er tegen over stellen, zodat Dennis1808 het niet doorheeft

Love dit! Maar laten we eerlijk zijn, hoe vaak gaan jij en ik uberhaupt naar de popnamen? Ik denk dat wij beide vaker niet dan wel te vinden zijn bij dit soort namen die op de Alpha staan en Lowlands heeft nu eenmaal de grote publiekstrekkers nodig omdat ze anders niet meer aan de 50.000. Het lijkt mij dan ook naïef om te denken dat Lowlands niet denkt aan de centen. Er worden al jaren bands geboekt op Lowlands die wij beiden niet willen zien (Kensington, Miss Montreal, Gavin James) die het grote publiek moeten aanspreken. Maar omdat Lowlands groter is geworden, zal ze vaker de bands moeten boeken waar nu kritiek op komt.

Daarnaast valt het nu natuurlijk meer op omdat er nu elke dag één naam wordt aangekondigd waardoor de namen waar je niks mee hebt (wat elk jaar sowieso een hoop is) meer opvalt dan wanneer ze onderaan bungelen in een batch bekendgemaakte namen. Ik moet zeggen dat ook ik teleurgesteld ben in deze manier van bekend maken omdat ik hiermee vaker wordt geconfronteerd met een naam die ik niet wil zien. Stel dat ze de namen van de afgelopen weken in één batch hadden bekend gemaakt, ik meer tevreden was dan nu. Misschien ben ik ook wat minder kritisch dan jij omdat jij al iets langer meedraait in de festivals en een ander muzikaal landschap gewend bent, en dat nu best wel drastisch ziet veranderen. Ik ben benieuwd hoe je daar naar kijkt!

Indiaantje89 wrote:

chiem wrote:

Naar mij mening niet…

Jij kan morgen best een commerciële plaat maken die toch niet goed verkoopt. Het gaat om de insteek waarmee een plaat gemaakt is. Als het volledig op een bepaalde modeverschijnsel inhaakt dan is het in mijn ogen “commercieel” gemaakt.

Weet niet of we nou iets anders zeggen of eigenlijk hetzelfde. Maar als ik je woorden letterlijk neem dan is een hard metal rock plaat over een trending topic van Twitter een commerciële plaat?
Ja dat heeft een vrij commercieele insteek idd. Hoeft niet altijd verkeerd te zijn overigens. Maar hoeveel acts moeten nu van die "maatschappelijke statements" maken.. sommige kwijlen daar helemaal bij weg, ik vind het vrij makkelijk scoren in deze tijden.

Dennis1808 wrote:
Ik ben het met je eens dat de Lowlands edities van vroeger vele malen interessanter waren wellicht, maar toen was Lowlands ook nog op een kleinere groep mensen gericht. Die kleinere groep mensen die de échte cutting edge dingen willen zien op een festival zie ik steeds vaker uitwijken naar LGW?, BKS, DTRH, ITGWO.

Dat is wel triest om te lezen dan. Nog nooit op Lowlands geweest (als Belg ligt Pukkelpop -hoewel in Limburg- toch iets dichterbij, bovendien hang je daar niet zo vast aan kamperen), maar ik lees steeds vaker dingen die Lowlands minder een ‘bucketlist dingetje’ maken. Dacht altijd dat LL een goed alternatief was voor PkP omdat mensen daar echt voor de muziek naartoe gaan, en niet zo zeer het verschrikkelijke ‘ik ben erbij-instagram’ moment.

Nu, eerst maar eens DTRH uitproberen. Daar heb ik al een kaart voor.
1f642.svg
(Alleen tegen die verrekte camping zie ik echt tegen op).
Lowlandscamping is lichtjaren vooruit op welke andere festival camping ter wereld dan ook.

Ik denk inderdaad dat hij dat bedoelt. Rammstein is bevoorbeeld retecommercieel. Meer nog dan pakweg Janelle Monae.

Lowlandscamping is lichtjaren vooruit op welke andere festival camping ter wereld dan ook.

Ligt niet aan een festival zelf hoor. Ik hou gewoon niet van kamperen, full stop. In een tent slapen is de hel. En op PkP is het makkelijker om in een airb&b te overnachten. Lowlands verplicht je om er meteen 3 dagen te blijven (want de gezamelijke 'trip' en 'expecience', bla bla).

Indiaantje89 wrote:
Andere Lowlands dude: Doen we, maar laten we ook leuke alternatieve act er tegen over stellen, zodat Dennis1808 het niet doorheeft

Love dit! Maar laten we eerlijk zijn, hoe vaak gaan jij en ik uberhaupt naar de popnamen? Ik denk dat wij beide vaker niet dan wel te vinden zijn bij dit soort namen die op de Alpha staan en Lowlands heeft nu eenmaal de grote publiekstrekkers nodig omdat ze anders niet meer aan de 50.000. Het lijkt mij dan ook naïef om te denken dat Lowlands niet denkt aan de centen. Er worden al jaren bands geboekt op Lowlands die wij beiden niet willen zien (Kensington, Miss Montreal, Gavin James) die het grote publiek moeten aanspreken. Maar omdat Lowlands groter is geworden, zal ze vaker de bands moeten boeken waar nu kritiek op komt.

Daarnaast valt het nu natuurlijk meer op omdat er nu elke dag één naam wordt aangekondigd waardoor de namen waar je niks mee hebt (wat elk jaar sowieso een hoop is) meer opvalt dan wanneer ze onderaan bungelen in een batch bekendgemaakte namen. Ik moet zeggen dat ook ik teleurgesteld ben in deze manier van bekend maken omdat ik hiermee vaker wordt geconfronteerd met een naam die ik niet wil zien. Stel dat ze de namen van de afgelopen weken in één batch hadden bekend gemaakt, ik meer tevreden was dan nu. Misschien ben ik ook wat minder kritisch dan jij omdat jij al iets langer meedraait in de festivals en een ander muzikaal landschap gewend bent, en dat nu best wel drastisch ziet veranderen. Ik ben benieuwd hoe je daar naar kijkt!
Mwah, ik ben niet vies van dat soort acts, ik heb zelfs Justin Bieber op Pinkpop overleeft, maar daar heb ik een andere verwachtingspatroon. Maar ik vind het gehalte nu een beetje aan de hoge kant worden, ipv een enkeling zoals andere jaren. Dan ga je idd even ergens anders heen. Maar ik vind dat er vooralsnog een gebrek is aan goede indie namen midcard en onderaan het affiche. Wel heel veel acts in het Hip Hop/R&B genre, dan ook vaak net voor mij niet de juiste acts op dat gebied. En ik vind de dance namen zoals eerder gezegd heel matig dit jaar. Ook mag er nog 1 of 2 metal achtige acts er wel bij voor de smaak. Het is ietswat te veel binnen de lijntjes dit jaar..

mattman wrote:

Ik denk inderdaad dat hij dat bedoelt. Rammstein is bevoorbeeld retecommercieel. Meer nog dan pakweg Janelle Monae.

Indiaantje89 wrote:

Ligt niet aan een festival zelf hoor. Ik hou gewoon niet van kamperen, full stop. In een tent slapen is de hel. En op PkP is het makkelijker om in een airb&b te overnachten. Lowlands verplicht je om er meteen 3 dagen te blijven (want de gezamelijke ‘trip’ en ‘expecience’, bla bla).
Nouja het nou ook niet mijn hobby. Maar kamperen op Lowlands vind ik vaak wel prettig eigenlijk ivm de goede omstandigheden. Het lijkt me te veel gedoe om snachts nog helemaal het terrein af te lopen en om dan nog je route naar huis te vinden.. die extra meters lijken me ook killing iedere dag.

Ik wacht op het moment dat de meest aandachtsgeile en commercieel ingestelde man die er is een keer op Lowlands wordt aangekondigd: Ye West, ben benieuwd of iemand hier dan klaagt dat het te commercieel is ;).

Ik wacht op het moment dat de meest aandachtsgeile en commercieel ingestelde man die er is een keer op Lowlands wordt aangekondigd: Ye West, ben benieuwd of iemand hier dan klaagt dat het te commercieel is ;).
Komt Trump dan?

(anyway, dat was niet geheel my point of discussion).

Veel te groot voor Lowlands. :wink:

Users who are viewing this thread