Lowlands 2019 - Nieuws en geruchten

Ik ben het niet met je eens. Lowlands programmeert juist heel breed. Dat is iets wat ook prima kan als je 150 acts in een weekend weg zet. Er zijn namelijk ook genoeg alternatieve acts: the growlers, royal blood, the national, Franz Ferdinand, James blanke enz.
En een act als weval heet tegenwoordig ook gewoon alternative dance.

Je kunt natuurlijk niet verwachten dat ze 150 acts in jouw straatje boeken. Ik kan zo 30 namen opnoemen die ik graag wil zien. En daar zit alternatieve muziek bij, rauwe muziek, poppie muziek. Ik vind dat heerlijk, een beet van alles en nog wat kijken.
Eens, Lowlands heeft al heel lang zo'n breed programma dat er ook altijd (commerciële) popartiesten staan. Kan uit mijn eerste jaren Lowlands ook nog boekingen als Nelly Furtado, Anouk, Mika, Kate Nash, Amy McDonald etc. herinneren. En die waren destijds allemaal nog een stuk 'poppier' dan wat een Dermot Kennedy doet. Vorig jaar als beginnende singer-songwriter nog credible genoeg voor BKS (waar ie overigens een dijk van een optreden weg gaf) en nu heeft ie - god verhoede - een hit op de radio en moet ie maar op bevrijdingsfestivals gaan spelen...
 
roluf wrote:
Ik ben het niet met je eens. Lowlands programmeert juist heel breed. Dat is iets wat ook prima kan als je 150 acts in een weekend weg zet. Er zijn namelijk ook genoeg alternatieve acts: the growlers, royal blood, the national, Franz Ferdinand, James blanke enz.
En een act als weval heet tegenwoordig ook gewoon alternative dance.

Je kunt natuurlijk niet verwachten dat ze 150 acts in jouw straatje boeken. Ik kan zo 30 namen opnoemen die ik graag wil zien. En daar zit alternatieve muziek bij, rauwe muziek, poppie muziek. Ik vind dat heerlijk, een beet van alles en nog wat kijken.

Nja de commercieele muziek is wel meer aanwezig dan ooit.

Daar heb je op zich wel gelijk in, maar ik heb de neiging om ook andersom te redeneren. Festivals boeken niet meer commerciële namen, maar festivals en de acts die je daar normaliter verwacht, zijn ook gewoon booming (en dus commerciëler) tegenwoordig. Ik kan me nog herinneren de eerste keer dat ik naar Lowlands ging, dat dat echt voor de 'alto's' was, de buitenbeentjes. Dat is natuurlijk ook totaal veranderd. Overigens wel met je eens dat de écht spannende namen, waar ze er normaal gesproken ook altijd wel een paar van hebben, nu een beetje ontbreken. The Good The Bad & The Queen, Giorgio Moroder, New Order, dat zijn wel echt de mooie namen die ze hebben weten te strikken, maar iets nieuwers zou ook niet misstaan.
 
Naja ieder ze mening natuurlijk, maar ik vind Lil uzi , IAMDDB , FKJ , Loyle carner , Flohio , Girl in red, & Tirzah niet onder commercieel vallen hoor ? Sterker nog, de laatste 2 ken ik geen eens ? Wanneer is iets commercieel dan volgens jou ? Bovenstaande namen hoor ik over het algemeen niet op de radio voorbij komen hoor ? (TOP . Billie , Anne Marie en Ronnie flex dan weer wel)

Vorig jaar hadden we volgens mij (even uit me hoofd) een Tom Odell, Bazart , De Jeugd van tegenwoordig , De Staat , Dua Lipa , Jacob Banks , Gavin James , N.E.R.D , Rag 'n bone man en zelfs Gorillaz & Kendrick Lamar die volgens mij allemaal veel vaker op de radio te horen zijn.

Ik vind ook dat je kritisch mag blijven, maar daarom hoeven we het niet allemaal met elkaar eens te zijn :-)
 
roluf wrote:
Ik ben het niet met je eens. Lowlands programmeert juist heel breed. Dat is iets wat ook prima kan als je 150 acts in een weekend weg zet. Er zijn namelijk ook genoeg alternatieve acts: the growlers, royal blood, the national, Franz Ferdinand, James blanke enz.
En een act als weval heet tegenwoordig ook gewoon alternative dance.

Je kunt natuurlijk niet verwachten dat ze 150 acts in jouw straatje boeken. Ik kan zo 30 namen opnoemen die ik graag wil zien. En daar zit alternatieve muziek bij, rauwe muziek, poppie muziek. Ik vind dat heerlijk, een beet van alles en nog wat kijken.

Eens, Lowlands heeft al heel lang zo’n breed programma dat er ook altijd (commerciële) popartiesten staan. Kan uit mijn eerste jaren Lowlands ook nog boekingen als Nelly Furtado, Anouk, Mika, Kate Nash, Amy McDonald etc. herinneren. En die waren destijds allemaal nog een stuk ‘poppier’ dan wat een Dermot Kennedy doet. Vorig jaar als beginnende singer-songwriter nog credible genoeg voor BKS (waar ie overigens een dijk van een optreden weg gaf) en nu heeft ie – god verhoede – een hit op de radio en moet ie maar op bevrijdingsfestivals gaan spelen…
Anouk poppier dan Dermot Kennedy... ja tuurlijk joh. Ik zou toch nog maar een keer goed luisteren dan.

Waarom moeten we volledig kritiekloos zijn op een hoop zooi met namen omdat daar andere leuke namen tegenover staan? Natuurlijk kan niet alles naar je zin zijn, maar als je kritische zaken in een affiche ziet dan mag je ze gewoon benoemen? En BKS heeft ook genoeg uitglijders op dat gebied wat mij betreft. En ik ben ook niet de enige die zo denkt volgens mij.



 
roluf wrote:
Ik ben het niet met je eens. Lowlands programmeert juist heel breed. Dat is iets wat ook prima kan als je 150 acts in een weekend weg zet. Er zijn namelijk ook genoeg alternatieve acts: the growlers, royal blood, the national, Franz Ferdinand, James blanke enz.
En een act als weval heet tegenwoordig ook gewoon alternative dance.

Je kunt natuurlijk niet verwachten dat ze 150 acts in jouw straatje boeken. Ik kan zo 30 namen opnoemen die ik graag wil zien. En daar zit alternatieve muziek bij, rauwe muziek, poppie muziek. Ik vind dat heerlijk, een beet van alles en nog wat kijken.

Nja de commercieele muziek is wel meer aanwezig dan ooit.

Twenty One Pilots, Billie Eilish, Anne-Marie, Ronnie Flex, Lil Uzi Vert, Donnie, Dermot Kennedy, IAMDDB, FKJ, Loyle Carner, Flohio, Girl In Red, Tirzah valt allemaal beetje in dat straatje.

Grootste gedeelte van die namen is toch niet commerciele muziek? Enkel de Pilots, Anne Marie, Flex, Kennedy en Donnie imo.
 
Naja ieder ze mening natuurlijk, maar ik vind Lil uzi , IAMDDB , FKJ , Loyle carner , Flohio , Girl in red, & Tirzah niet onder commercieel vallen hoor ? Sterker nog, de laatste 2 ken ik geen eens ? Wanneer is iets commercieel dan volgens jou ? Bovenstaande namen hoor ik over het algemeen niet op de radio voorbij komen hoor ? (TOP . Billie , Anne Marie en Ronnie flex dan weer wel)

Vorig jaar hadden we volgens mij (even uit me hoofd) een Tom Odell, Bazart , De Jeugd van tegenwoordig , De Staat , Dua Lipa , Jacob Banks , Gavin James , N.E.R.D , Rag ’n bone man en zelfs Gorillaz & Kendrick Lamar die volgens mij allemaal veel vaker op de radio te horen zijn.

Ik vind ook dat je kritisch mag blijven, maar daarom hoeven we het niet allemaal met elkaar eens te zijn
1f642.svg
Ik heb vorig jaar ook al lopen klagen om de namen die jij hierboven opnoemt (minus Gorillaz en Kendrick).. Daar vond ik ook te veel een Q-Music namen bijzitten. En commerciële muziek heeft niet altijd te maken met hoe iets uitpakt, het heeft met de intentie te maken natuurlijk.

Ik heb gewoon het idee dat ze wel erg hard hun best doen om "hippe" namen te boeken, waarbij ze naar mijn smaak te weinig naar de kwalitatieve inhoud kijken. Sinds de losse namen vissen ze nogal veel uit een dezelfde vijver als je het mij vraagt.
 
Maar heb soms wel een beetje het idee dat iets wat “Commercieël” is, hier op Festileaks (maakt niet uit welk topic) al snel als slecht word gezien.

Dat zou niet mogen nee. Helaas is veel commeciële muziek niet interessant en veel interessante muziek niet commercieel. Maar veralgemenen is sowieso verkeerd.

Ben zelf grote fan van Christine & The Queens en Janelle Monae omdat ze hun muziek op een heel eigen, verrassende manier brengen, inkleuren. En qua sound zijn die 2 ook erg poppy.
 
Ook niet alle namen die ik hier boven vernoem zijn slechte boekingen.. don't get me wrong. Een Billie Elish vind ik een slimme boeking, en is mogelijk de commercieelste naam op het affiche dit jaar, en ik ga er wss kijken ook. Het gaat mij meer om de balans die vooral aan de onderkant en iets daarboven in het affiche zit.

Bij de grote namen en tweede rij ramen zit het verder wel goed.
 
Ik snap niet helemaal waar de verontwaardiging vandaan komt, Lowlands boekt al jaren dit soort namen en ik vind dat ze dit jaar in het pop segment het beter doen dan andere jaren. Zo vind ik een Billie Eilish, TOP, IAMDDB, Lil Uzi Vert, ja zelfs Ronnie Flex vele malen interessanter dan de lifeless kutmuzak van Bastille, Imagine Dragons, James Bay en Gavin James.

En waar komt heel dat "popmuziek is opeens credible"-gehuil vandaan? Popmuziek is altijd al credible geweest. Ik krijg het idee dat sommige mensen op dit forum teveel in hun kleine 'ik-luister-obscuurdere-shit-dan-jij-dus-fuck-you'-wereldje zitten en beginnen te krijsen wanneer er een populaire act wordt geboekt. Populaire acts moeten nou eenmaal geboekt worden, want er komen geen 55.000 man af op enkel onbekende ontdek acts.
 
Ik snap niet helemaal waar de verontwaardiging vandaan komt, Lowlands boekt al jaren dit soort namen en ik vind dat ze dit jaar in het pop segment het beter doen dan andere jaren. Zo vind ik een Billie Eilish, TOP, IAMDDB, Lil Uzi Vert, ja zelfs Ronnie Flex vele malen interessanter dan de lifeless kutmuzak van Bastille, Imagine Dragons, James Bay en Gavin James.

Dit ja, 100%. En dan wil ik Bear's Den en Dermot Kennedy toevoegen aan dat tweede rijtje.
 
Ik snap niet helemaal waar de verontwaardiging vandaan komt, Lowlands boekt al jaren dit soort namen en ik vind dat ze dit jaar in het pop segment het beter doen dan andere jaren. Zo vind ik een Billie Eilish, TOP, IAMDDB, Lil Uzi Vert, ja zelfs Ronnie Flex vele malen interessanter dan de lifeless kutmuzak van Bastille, Imagine Dragons, James Bay en Gavin James.

En waar komt heel dat “popmuziek is opeens credible”-gehuil vandaan? Popmuziek is altijd al credible geweest. Ik krijg het idee dat sommige mensen op dit forum teveel in hun kleine ‘ik-luister-obscuurdere-shit-dan-jij-dus-fuck-you’-wereldje zitten en beginnen te krijsen wanneer er een populaire act wordt geboekt. Populaire acts moeten nou eenmaal geboekt worden, want er komen geen 55.000 man af op enkel onbekende ontdek acts.
Ja goede vergelijking... not. Niemand die Bastille, Imagine Dragons, James Bay of Gavin James hier noemt.

En als je echt de ontwikkeling van pop muziek op "alternatieve festivals" niet ziet dan heb je de afgelopen jaren niet echt opgelet om eerlijk te zijn. Er was ook niet voor niets heel veel kritiek op de Primavera line-up dit jaar door de vercommercialisering van het affiche. Ook muziek media zoals Pitchfork die plots heel anders zijn gaan schrijven over pop muziek... dat kan je toch niet gemist hebben?
 
Giorgio brak gisteren de Paradiso af: https://www.parool.nl/kunst-en-media/opa-giorgio-moroder-maakt-live-nog-steeds-indruk~a4626060/

Ben echt razend nieuwsgierig waar hij gaat staan op Lowlands. Voorgaande dj-sets waren slecht, maar deze live-show heb ik superveel zin in.
 
Giorgio brak gisteren de Paradiso af: https://www.parool.nl/kunst-en-media/opa-giorgio-moroder-maakt-live-nog-steeds-indruk~a4626060/

Ben echt razend nieuwsgierig waar hij gaat staan op Lowlands. Voorgaande dj-sets waren slecht, maar deze live-show heb ik superveel zin in.
Kan het helaas niet lezen gezien ik geen abbo heb. Maar was je er zelf bij? Ben ook wel benieuwd naar deze show. Heb een beetje idee dat het ook een hit or miss kan worden. Hopelijk krijgt hij de zelfde sfeer er in als Nile Rodigers vorig jaar. Commercieel als de nete, maar wel tof ;)
 
Dennis1808 wrote:
Ik snap niet helemaal waar de verontwaardiging vandaan komt, Lowlands boekt al jaren dit soort namen en ik vind dat ze dit jaar in het pop segment het beter doen dan andere jaren. Zo vind ik een Billie Eilish, TOP, IAMDDB, Lil Uzi Vert, ja zelfs Ronnie Flex vele malen interessanter dan de lifeless kutmuzak van Bastille, Imagine Dragons, James Bay en Gavin James.

En waar komt heel dat “popmuziek is opeens credible”-gehuil vandaan? Popmuziek is altijd al credible geweest. Ik krijg het idee dat sommige mensen op dit forum teveel in hun kleine ‘ik-luister-obscuurdere-shit-dan-jij-dus-fuck-you’-wereldje zitten en beginnen te krijsen wanneer er een populaire act wordt geboekt. Populaire acts moeten nou eenmaal geboekt worden, want er komen geen 55.000 man af op enkel onbekende ontdek acts.

Ja goede vergelijking… not. Niemand die Bastille, Imagine Dragons, James Bay of Gavin James hier noemt.

En als je echt de ontwikkeling van pop muziek op “alternatieve festivals” niet ziet dan heb je de afgelopen jaren niet echt opgelet om eerlijk te zijn. Er was ook niet voor niets heel veel kritiek op de Primavera line-up dit jaar door de vercommercialisering van het affiche. Ook muziek media zoals Pitchfork die plots heel anders zijn gaan schrijven over pop muziek… dat kan je toch niet gemist hebben?

Niemand die Bastille etc. noemt maar ze vallen wel onder het kopje 'argument waarom ik de popmuziek dit jaar beter vind'. De krtitiek op Primavera, daar heb je gelijk in maar dat was niet alleen kritiek op de popmuziek, maar naar mijn idee meer op hun 'New Normal'-visie. Dat popmuziek meer geboekt wordt heb ik echt wel door hoor, maar dat komt omdat er op dit moment veel spannende dingen gebeuren op het gebied van popmuziek. Zelf ben ik meer van rock, indie en hiphop, maar ik heb het idee dat pop nu eenmaal harder gaat, en de lijn tussen alternatief en pop gewoon aan het verdwijnen is. Daar kan ik ook niet omheen, en ik vind het prima om eens naar een act te kijken die niet per se mijn genre is, of dat nou metal, reggae of pop is. En als een genre heel erg aan het veranderen of nieuwe dingen aan het doen is, dan is het toch JUIST de taak van Lowlands om dit op te pikken? Ik zie in Nederland geen ander festival dat op 50.000 man gericht is dit doen. Of dat erg is, ik vind van niet, omdat de popnamen die ze boeken ofwel heel scherp zijn ofwel er staat iets tegen op een ander podium wat ik graag wil zien.
 
Ik kan het trouwens wel begrijpen dat als een genre niet je ding is en een festival gaat het opeens meer boeken, dat dan best kut kan zijn.
 
Nouja dat is dus juist mijn punt... Pop muziek is helemaal niet "spannend", maar we doen net met zijn allen als of het spannend is. Door het boeken en omhoog aan het schrijven . Waardoor je vrij duidelijk inzinking krijgt van alternatieve muziek. Lowlands moet imo niet blind een hype volgen, Lowlands moet blind een hype maken. Jij zegt er niet omheen te kunnen, ik vind dat wij als "muziekliefhebbers" enige kwaliteit moet helpen waarborgen door kritisch te blijven op bepaalde zaken.

En het "er staat vast wel iets leuks" tegenover argument vind ik nogal wegkijken van een probleem. Op de rechter rijbaan rijd iedereen zich dood, maar op de rechter rijbaan gaat alles goed.. dus we doen maar net of er niets aan de hand is. En ik ben echt wel openminded wat muziek betreft.. maar er is altijd nog iets als balans en huisstijl van een evenement. Op BKS heb ik andere verwachtingen dan Paaspop om maar wat te noemen. En ook op Lowlands heb ik een bepaalde verwachting, en ik zie de verhouding scheef aan het worden is..

Als er straks die grenzen weg zijn.. dan worden alle festivals hetzelfde. We zitten anno 2019 nog al met een mindset dat we maar de norm moeten volgen, en daar vooral niet voor mogen afwijken, wat juist een gebrek aan creativiteit oplevert. 10 jaar terug stonden we er muzikaal naar mijn mening een stuk beter op dan nu in ieder geval.

Just my 2 cents..
 
Popmuziek niet spannend vind ik nogal een zwart wit statement en die verdient uitleg. Want imo zitten er een hoop spannende, creatieve, kwalitatieve ernieuwende acts binnen de popmuziek. Je schuift zonder argumenten zo een heel genre aan de kant.
 
Ik kan het trouwens wel begrijpen dat als een genre niet je ding is en een festival gaat het opeens meer boeken, dat dan best kut kan zijn.
Heeft niet eens per direct met genre te maken. Ik ben niet anti hip hop, maar er is toch wel wat scherpers te vinden dan Lil Uzi Vert op hip hop gebied? Moet Paultje Kalkbrenner nu alweer komen, waar is Gesaffelstein of een Aphex Twin? Waarom Anne-Marie boeken en een act als je ook Gossip kunt halen? Vervang Colin Benders voor Compact Diks Dummies. Om even wat voorbeelden te noemen.




 
roluf wrote:
Ik ben het niet met je eens. Lowlands programmeert juist heel breed. Dat is iets wat ook prima kan als je 150 acts in een weekend weg zet. Er zijn namelijk ook genoeg alternatieve acts: the growlers, royal blood, the national, Franz Ferdinand, James blanke enz.
En een act als weval heet tegenwoordig ook gewoon alternative dance.

Je kunt natuurlijk niet verwachten dat ze 150 acts in jouw straatje boeken. Ik kan zo 30 namen opnoemen die ik graag wil zien. En daar zit alternatieve muziek bij, rauwe muziek, poppie muziek. Ik vind dat heerlijk, een beet van alles en nog wat kijken.

Nja de commercieele muziek is wel meer aanwezig dan ooit.

Twenty One Pilots, Billie Eilish, Anne-Marie, Ronnie Flex, Lil Uzi Vert, Donnie, Dermot Kennedy, IAMDDB, FKJ, Loyle Carner, Flohio, Girl In Red, Tirzah valt allemaal beetje in dat straatje. Dan heb je nog de extreem veilige dance namen: Modeselektor, Paul Kalkbrenner, Marcel Dettmann, Camo & Krooked, De Sluwe Vos, Colin Benders, Weval, Antal, Hunnee etc. Niet dat ze allemaal slecht zijn, maar kom op dit kan toch echt wel beter?. Als je een beetje Lowlands ganger bent de afgelopen jaren dan heb je al deze namen al wel gezien.

Ja dan heb je nog steeds leuke namen genoeg, en ik zal me prima vermaken. Maar de wow factor mist toch zeker sinds ze losse namen bekend maken. Laten we vooral kritisch blijven waar nodig.

Kritiek mag natuurlijk altijd! Maar wat is commercieel? iedere act die op Lowlands komt wil natuurlijk zijn (of haar) brood verdienen met wat ie doet en zoveel mogelijk fans.
Door de opsomming die je maakt kan je het al geen 13 in een dozijn muziek meer noemen natuurlijk....
En als 48 jarige heb ik al vaak genoeg gehoord dat de muziek die pubers en twintigers leuk vinden door de vorige generaties wordt afgedaan als commercieel of weinig authentiek ;-) (lees 21 pilots, billie elish)
 

Users who are viewing this thread