Lowlands 2019 - Nieuws en geruchten

Je kan het prima vinden dat jouw zoon/dochter/kleinkinderen straks heel hun leven naar 6ix9ine moet luisteren, ik probeer ze toch wat eigenzinniger op te voeden zodat ze het wat dieper het bekijken dan wat wel of niet “werkt”. De jeugd is lui aan het worden op veel factoren van zelf ontplooiing, ook mede door de digitale tijdperk die er nu is. We worden een grijze massa, subculturen zijn er amper meer onder de jeugd.
Iets zegt me dat jouw kinderen nog niet zo heel oud zijn, (maar word met alle plezier tegengesproken hoor).

Deze oudere jongere vindt 6ix9ine eigenlijk best leuk, in tegenstelling tot zijn kinderen. :P
 
Indiaantje89 wrote:
Je kan het prima vinden dat jouw zoon/dochter/kleinkinderen straks heel hun leven naar 6ix9ine moet luisteren, ik probeer ze toch wat eigenzinniger op te voeden zodat ze het wat dieper het bekijken dan wat wel of niet “werkt”. De jeugd is lui aan het worden op veel factoren van zelf ontplooiing, ook mede door de digitale tijdperk die er nu is. We worden een grijze massa, subculturen zijn er amper meer onder de jeugd.

Iets zegt me dat jouw kinderen nog niet zo heel oud zijn, (maar word met alle plezier tegengesproken hoor).

Deze oudere jongere vindt 6ix9ine eigenlijk best leuk, in tegenstelling tot zijn kinderen.
1f61b.svg
Klopt, maar ik zie/hoor genoeg oudere jeugd.. en dat is erg eentonig tegenwoordig. En ik merk het hier ook gewoon dit topic.. je mag niet eens kritiek hebben op vercommercialisering van een van oorsprong alternatief festival. Dat zegt behoorlijk wat naar mijn mening.
 
zworp4 wrote:

Indiaantje89 wrote:
Je kan het prima vinden dat jouw zoon/dochter/kleinkinderen straks heel hun leven naar 6ix9ine moet luisteren, ik probeer ze toch wat eigenzinniger op te voeden zodat ze het wat dieper het bekijken dan wat wel of niet “werkt”. De jeugd is lui aan het worden op veel factoren van zelf ontplooiing, ook mede door de digitale tijdperk die er nu is. We worden een grijze massa, subculturen zijn er amper meer onder de jeugd.


Iets zegt me dat jouw kinderen nog niet zo heel oud zijn, (maar word met alle plezier tegengesproken hoor).

Deze oudere jongere vindt 6ix9ine eigenlijk best leuk, in tegenstelling tot zijn kinderen.
1f61b.svg


Klopt, maar ik zie/hoor genoeg oudere jeugd.. en dat is erg eentonig tegenwoordig. En ik merk het hier ook gewoon dit topic.. je mag niet eens kritiek hebben op vercommercialisering van een van oorsprong alternatief festival. Dat zegt behoorlijk wat naar mijn mening.
Leuke discussie!
Dus als ik je goed begrijp vind je de boekingen binnen de genres te braaf (ben ik het wel mee eens) en heb je weinig met de rustigere hiphop van tegenwoordig?
Qua afkeer van pop Namen ben ik het wel met je eens, een clean bandit zou ik bijvoorbeeld ook niet verwachten of op hopen. Then again, major Lazer heeft ook nog wel geheadlined, en die lenen genoeg uit allerlei genres om maar veel te verkopen.
In de popmuziek is hiphop op dit moment in, dus ik vind het zelf niet meer dan logisch dat ze met hun tijd mee gaan net als bij de springerige indie pop bands, dubstep djs en folkpop bands afge lopen jaren. Welke hiphop acts zou je liever hebben? (oprechte vraag, ik ben er niet thuis in)
 
Wat dacht je anders te bereiken door die YouTubers op te zoeken? Denk dat doorsnee YouTube publiek niet echt representatief is voor het gemiddelde Lowlands-publiek.

Dat laatste mag ik toch hopen..
 
Qua subculturen ben ik het wel eens, die zijn er niet of nauwelijks meer. Als ik als jongere naar mezelf kijk zit ik zelf ook niet meer in een hoekje al ben ik als Zeeuw in mijn groepje nog wel de hipster omdat ik naar 'moeilijke' muziek luister. Ik ben geen punker, metalhead, hiphopper, popiefhebber of wat dan ook, maar ik zit een beetje in alles. Wellicht krijgen we over vijf, tien jaar een generatie die weer anti alles is en subculturen terug brengt. Je weet het maar nooit. Ik weet ook niet of het erg is of er nu een kleinere grens is in subculturen want hierdoor ontwikkelt de muziek zich ook weer heel veel.
 
Iets zegt me dat jouw kinderen nog niet zo heel oud zijn, (maar word met alle plezier tegengesproken hoor).

Klopt, maar ik zie/hoor genoeg oudere jeugd.. en dat is erg eentonig tegenwoordig. En ik merk het hier ook gewoon dit topic.. je mag niet eens kritiek hebben op vercommercialisering van een van oorsprong alternatief festival. Dat zegt behoorlijk wat naar mijn mening.
Ik doelde op je optimisme over hoe je je kinderen gaat opvoeden. Ik maak me er in ieder geval geen illusies over dat ik er veel invloed op heb hoe ze hun muzieksmaak gaan ontwikkelen.
 
zworp4 wrote:

Indiaantje89 wrote:
Je kan het prima vinden dat jouw zoon/dochter/kleinkinderen straks heel hun leven naar 6ix9ine moet luisteren, ik probeer ze toch wat eigenzinniger op te voeden zodat ze het wat dieper het bekijken dan wat wel of niet “werkt”. De jeugd is lui aan het worden op veel factoren van zelf ontplooiing, ook mede door de digitale tijdperk die er nu is. We worden een grijze massa, subculturen zijn er amper meer onder de jeugd.


Iets zegt me dat jouw kinderen nog niet zo heel oud zijn, (maar word met alle plezier tegengesproken hoor).

Deze oudere jongere vindt 6ix9ine eigenlijk best leuk, in tegenstelling tot zijn kinderen.
1f61b.svg


Klopt, maar ik zie/hoor genoeg oudere jeugd.. en dat is erg eentonig tegenwoordig. En ik merk het hier ook gewoon dit topic.. je mag niet eens kritiek hebben op vercommercialisering van een van oorsprong alternatief festival. Dat zegt behoorlijk wat naar mijn mening.

Ik vermoed zo maar dat die digitale luie jongeren hier een heel ander beeld/oordeel over hebben......het is gewoon een andere tijd, ;-)
Kritiek is prima als het hout snijdt, ik lees toch vooral je eigen afkeur en opinie tegen de hoeveelheid populaire/commerciele acts van nu.
Wat is precies het probleem met dat ze populair zijn of goed verkopen?

Ik zie en spreek iedere dag veel jongeren en hun beleving bij Dua lIpa, Bille elish en 21 pilots is echt niet veel anders dan mijn beleving bij U2, etc.. in de jaren 80.
Namelijk dat die acts verwoorden wat er in het eigen leven afspeelt en dat combineren met passende klanken ;-)
Daarom worden ze fan....en is een act succescvol.
En dan boekt LL ze...
LL was altijd al een commercieel festival natuurlijk ;-)
 
Indiaantje89 wrote:

Iets zegt me dat jouw kinderen nog niet zo heel oud zijn, (maar word met alle plezier tegengesproken hoor).


Klopt, maar ik zie/hoor genoeg oudere jeugd.. en dat is erg eentonig tegenwoordig. En ik merk het hier ook gewoon dit topic.. je mag niet eens kritiek hebben op vercommercialisering van een van oorsprong alternatief festival. Dat zegt behoorlijk wat naar mijn mening.

Ik doelde op je optimisme over hoe je je kinderen gaat opvoeden. Ik maak me er in ieder geval geen illusies over dat ik er veel invloed op heb hoe ze hun muzieksmaak gaan ontwikkelen.
Ik ga ook niks bepalen voor mijn kids, maar brede visie is nooit verkeerd imo. En als ze later kut muziek luisteren dan laat ik uiteraard even weten dat het in "mijn tijd" stukken beter was ;).
 
Indiaantje89 wrote:

zworp4 wrote:

Indiaantje89 wrote:
Je kan het prima vinden dat jouw zoon/dochter/kleinkinderen straks heel hun leven naar 6ix9ine moet luisteren, ik probeer ze toch wat eigenzinniger op te voeden zodat ze het wat dieper het bekijken dan wat wel of niet “werkt”. De jeugd is lui aan het worden op veel factoren van zelf ontplooiing, ook mede door de digitale tijdperk die er nu is. We worden een grijze massa, subculturen zijn er amper meer onder de jeugd.


Iets zegt me dat jouw kinderen nog niet zo heel oud zijn, (maar word met alle plezier tegengesproken hoor).

Deze oudere jongere vindt 6ix9ine eigenlijk best leuk, in tegenstelling tot zijn kinderen.
1f61b.svg



Klopt, maar ik zie/hoor genoeg oudere jeugd.. en dat is erg eentonig tegenwoordig. En ik merk het hier ook gewoon dit topic.. je mag niet eens kritiek hebben op vercommercialisering van een van oorsprong alternatief festival. Dat zegt behoorlijk wat naar mijn mening.

Ik vermoed zo maar dat die digitale luie jongeren hier een heel ander beeld/oordeel over hebben……het is gewoon een andere tijd,
1f609.svg

Kritiek is prima als het hout snijdt, ik lees toch vooral je eigen afkeur en opinie tegen de hoeveelheid populaire/commerciele acts van nu.
Wat is precies het probleem met dat ze populair zijn of goed verkopen?

Ik zie en spreek iedere dag veel jongeren en hun beleving bij Dua lIpa, Bille elish en 21 pilots is echt niet veel anders dan mijn beleving bij U2, etc.. in de jaren 80.
Namelijk dat die acts verwoorden wat er in het eigen leven afspeelt en dat combineren met passende klanken
1f609.svg

Daarom worden ze fan….en is een act succescvol.
En dan boekt LL ze…
Nouja, dat is dus het probleem. Continu de reactie "zo is de tijd eenmaal". Niet dat ik hier in mijn eentje de hele muziek industrie kan veranderen, maar over het algemeen vind ik de huidige muziek critici behoorlijk slap... als morgen Pitchfork schrijft dat Jumpstyle tegenwoordig muzikaal hoogstaand is, dan gaat heel de muziek scene daar in mee om maar een voorbeeld op te noemen. En volgens mij begrijp je mijn punt van discussie niet, het interesseert me helemaal niets over Dua Lipa, Billie Eilisch of Carly Rae Jepsen het goed doen en goed verkopen. Maar het hoort niet thuis op een alternatief georiënteerd festival, dat is mijn punt.

We zijn hier nogal bang om kritiek te geven op een aantal zaken, omdat er tegenover wel leuke namen staan. De dance line-up is echt super slecht dit jaar, en het enige wat je hier als reactie leest: "ach, het verkoopt wel en mensen komen er wel voor, de Bravo staat stampvol dus het is wel goed zo", dat vind ik niet verder kijken dat dat je neus lang is. Ik vind het als trouwe bezoeker nodig om mijn kritiek te uiten wanneer dat nodig is, maar dat lijkt hier af en toe onmogelijk omdat het gelijk met de mantel der liefde willen bedekken omdat er genoeg andere leuke dingen staan. Ik vind het taak van de trouwe bezoeker wel nodig om de organisatie scherp te houden met kritiek waar dat soms nodig is.

Ik vind het jammer dat subculturen aan het verdwijnen zijn waardoor gevarieerde stromingen daaronder komen te vervangen.
hqdefault.jpg
 
Is het dan door luie bezoekers dat het dit jaar snel uitverkoopt, of door een goede programmering? Enkele jaren geleden hebben de bezoekers toch een duidelijk signaal afgegeven naar Lowlands dat ze een scherpere programmering wilden. Ik vind tot nu toe de Bravo namen in de nacht weinig aan, maar daar kom ik sowieso al niet voor. Als ik dan nu enige kritiek heb op Lowlands is het meer hun communicatie, zoals de wijze waarop de namen worden aangekondigd en de in mijn ogen mislukte podcast.
 
Ja, de nachtprogrammering valt tot nu toe tegen en wellicht wordt er ieder jaar iets veiliger geprogrammeerd. Het is de nieuwe tactiek van Lowlands en blijkbaar werkt het. Het festival verkoopt immers weer (en sneller) uit. Met een nieuwe generatie Lowlands-gangers.

Ik kan dan wel balen dat het allemaal wat scherper mag, maar Lowlands is gewoon ingehaald door festivals die dat veel beter doen (DTRH en BKS). Aan de onderkant van de poster zit er (voor mijn gevoel) nog genoeg spannends. In de middencategorie mag er wel wat bij, maar ik denk dat ze daar de focus niet meer op hebben.

het interesseert me helemaal niets over Dua Lipa, Billie Eilisch of Carly Rae Jepsen het goed doen en goed verkopen. Maar het hoort niet thuis op een alternatief georiënteerd festival, dat is mijn punt.

Carly en Dua snap ik ook niet goed, maar zijn wel verantwoordelijk voor een substantieel deel van je kaartverkoop. Maar als er iets op een alternatief georiënteerd festival thuishoort als Lowlands is het Billie Eilish wel. Zij is echt de stem van een nieuwe alternatieve generatie.

 
Is het dan door luie bezoekers dat het dit jaar snel uitverkoopt, of door een goede programmering? Enkele jaren geleden hebben de bezoekers toch een duidelijk signaal afgegeven naar Lowlands dat ze een scherpere programmering wilden. Ik vind tot nu toe de Bravo namen in de nacht weinig aan, maar daar kom ik sowieso al niet voor. Als ik dan nu enige kritiek heb op Lowlands is het meer hun communicatie, zoals de wijze waarop de namen worden aangekondigd en de in mijn ogen mislukte podcast.
Weer ben je woorden aan het verdraaien.

Er staat nergens de "luie bezoeker". Er staat duidelijk dat er "jeugd" vrij lui aan het worden is op het gebied van subculturen en daar onderliggende stromingen. Niet dat het per definitie hun schuld is, maar we schuiven het als maatschappij te makkelijk weg al dat "de huidige tijd" is en doen we er dus niks mee.

En dat het nu uitverkoopt door een eerste goede lichting heeft niks met deze hele discussie te maken. Dat is juist het probleem, die korte termijn visie die hier steeds op losgelaten wordt, en niemand die het in een breder spectrum kan bekijken. Het uitsterven van subculturen is een slechte zaak op lange termijn voor evenementen zoals Lowlands. Lowlands, Pinkpop en BKS zijn steeds meer naar elkaar aan het toegroeien. Dat mag jij best een goed iets vinden, ik vind van niet.
 
Als reactie op deze discussie heb ik gister het hele programma doorlopen en alle namen die ik graag wil zien opgeschreven. Als ik dan op 30 namen kom doe ik gaar wil gaan zien boekt lowlands wat mij betreft heel goed. Ik weet namelijk dat lowlands niet alleen mij moet bedienen maar nog 60000 andere mensen. En elke dag dat er hier een naam voorbij komt zijn er enkele positieve reacties. Dat betekent dat lowlands elke dag wel een enkele bezoeker bediend in zijn muziek smaak. Daarnaast heb je de Oostblok feest boekingen daar word nu niemand enthousiast van maar staat er straks wel weer een hele charly een uur op te beuken.

Al met al mag jij natuurlijk kritisch zijn. Ik ben alleen heel erg positief!
 
Ja, de nachtprogrammering valt tot nu toe tegen en wellicht wordt er ieder jaar iets veiliger geprogrammeerd. Het is de nieuwe tactiek van Lowlands en blijkbaar werkt het. Het festival verkoopt immers weer (en sneller) uit. Met een nieuwe generatie Lowlands-gangers.

Ik kan dan wel balen dat het allemaal wat scherper mag, maar Lowlands is gewoon ingehaald door festivals die dat veel beter doen (DTRH en BKS). Aan de onderkant van de poster zit er (voor mijn gevoel) nog genoeg spannends. In de middencategorie mag er wel wat bij, maar ik denk dat ze daar de focus niet meer op hebben.


Indiaantje89 wrote:
het interesseert me helemaal niets over Dua Lipa, Billie Eilisch of Carly Rae Jepsen het goed doen en goed verkopen. Maar het hoort niet thuis op een alternatief georiënteerd festival, dat is mijn punt.

Carly en Dua snap ik ook niet goed, maar zijn wel verantwoordelijk voor een substantieel deel van je kaartverkoop. Maar als er iets op een alternatief georiënteerd festival thuishoort als Lowlands is het Billie Eilish wel. Zij is echt de stem van een nieuwe alternatieve generatie.
En hier precies mijn punt...

Billie Eilish is de stem van een nieuwe alternatieve generate noemen... dat is heel deze discussie in een notendop. En precies waar het denkbeeld totaal verkeerd gaat.Als Billie Eilish volgen jou "alternatief" is, dan kan je dus "alternatief" wel opdoeken.. exactly my point.
 
Nee hoor. Billie Eilish is alternatief. Haar muziek, lyrics, haar performance, haar clips. Jij kan het dan misschien niks vinden maar het is absoluut wel zo.

Benieuwd waarom ze dat volgens jou niet zou zijn?
En wanneer is een act volgens jou dan wel alternatief?
 
Nee hoor. Billie Eilish is alternatief. Haar muziek, lyrics, haar performance, haar clips. Jij kan het dan misschien niks vinden maar het is absoluut wel zo.

Benieuwd waarom ze dat volgens jou niet zou zijn?
En wanneer is een act volgens jou dan wel alternatief?
Songteksten over "depressie" is helemaal de shit anno 2019... de muziek is vrij goed gecomposeerd voor pop muziek maar ook niet meer dan dat. Goede clips... maar alternatief.. Nee?

Alternatief is juist het afwijkende van de huidige norm.. en Billie Eilish is de norm dus ja contra-alternatief. Ik vind Billie Eilish een zeer sterke boeking, en prima act overigens. Ik heb hier ook al eerder mijn betoog over geschreven volgens mij dat ik er ga kijken en dat ik het best wel tof vind klinken.

Maar dat is iets anders dan het "alternatief" te noemen.
 
Kan ik me niet in vinden. Ze wijkt af van de huidige norm binnen de popmuziek op het gebied van songteksten, muziek, clips en live performances en daarmee voor mij wel degelijk een alternatieve act. Ze is anders dan al het andere binnen haar genre. Dat is voor mij iig de definitie van alternatief.
 

Users who are viewing this thread