Ik zag net een video voorbij komen van een Thin Lizzy concert in 1977, dus met Phil Lynott op vocals, en dat inspireerde me tot deze post.
Thin Lizzy: Phil Lynott dus. Frontman, mede-oprichter en primaire liedjesschrijver van 1969 tot 1983. Thin Lizzy stopte destijds met touren. Helaas overleed Lynott drie jaar later op 36-jarige leeftijd aan de gevolgen van zijn drugs- en alcoholverslaving. Vanaf 1996 tot en met het heden is Thin Lizzy weer een tourende band. In eerste instantie als een tribute aan Phil Lynott, nu gewoon als Thin Lizzy.
The Rolling Stones: Wat veel mensen niet weten is dat niet Mick Jagger of Keith Richards de oprichter van The Rolling Stones is, maar multi-instrumentalist Brian Jones. Hij was zeker in de beginjaren het brein achter de muziek en zelfs de naamgever van de band. In 1969 werd hij helaas lid van 'de club van 27', nadat hij dood werd aangetroffen in zijn eigen zwembad. The Stones hebben het na Brian Jones zijn dood niet echt slecht gedaan, volgens mij.
Lynyrd Skynyrd: Southern Rock uit Jacksonville, Florida. Deze band beleefde zijn hoogtijdagen tussen 1973 en 1977. Met hits als Simple Man en Free Bird werden zij destijds één van de grootste bands van de wereld. Tot in 1977 een wel heel abrupt einde kwam aan dit succes. Een vliegtuigcrash met de bandleden aan boord schokte de hele wereld. Onder anderen frontman en icoon Ronnie van Zant overleefde de crash niet. De band ging op een 10 jaar durende hiatus en besteeg vervolgens in 1987 weer het podium. Met op vocals Ronnie zijn jongere broer, Johnny. Met wat tussenpauzes en met veel veranderingen in de line-up is de band tot op de dag van vandaag aan het touren.
Zomaar wat voorbeelden van grote bands waarbij de dood van een zeer prominent bandlid niet het definitieve einde van de band heeft betekend. En ja, ik weet dat er talloze voorbeelden zijn te noemen waarbij dit wel het geval was. Maar ik vond het zelf wel interessant om nog even stil te staan bij het feit dat Linkin Park niet de eerste is die een doorstart maakt na de dood van een belangrijk bandlid.