Le Guess Who? 2022

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.207
2.131
Was weer een mooi weekend.

Hoogtepunten op de zaterdag voor mij waren Goat, in een stampvolle Ronda, en een mooi en sfeervol Irena & Vojtěch Havlovi, die begonnen op viool en Cello daarna overschakelden naar piano en tenslotte samen het orgel van de Janskerk bespeelden. Voor mij twee van de hoogtepunten van het festival dit jaar.

Zaterdag sowieso een mooi programma gehad waarbij ook Muriel Grossman Quartet en Charlotte Adigery sterk waren. Idris Ackamoor viel me een beetje tegen.

Gisterenmiddag begonnen in Rotsoord met Anastasia Cooper in LE:EN (niet echt bijzonder) en daarna Wau Wau Collectif (leuk optreden) en Exek in de Helling. Vooral die laatste maakte met een PIL-achtige postpunk de meeste indruk.

Ik had wat moeite met de muziek van Marina Herlop. Supersilent was daarna ook met oordoppen een aanslag op de trommelvliezen. Dan maar op tijd naar Abdullah Ibrahim, solo achter zijn piano; het contrast kon niet groter zijn. Het was erg mooi en ik had de indruk dat er best wat publiek in de Grote Zaal zat dat alleen voor hem een dagkaart had gekocht. Bijzonder dat LGW? dit soort artiesten weet te boeken.

Daarna afgesloten met een vermakelijk Panda Bear & Sonic Boom.

Le Guess Who? blijft een pracht van een festival. Volgend jaar weer!
 
Laatst bewerkt:

Matthijs

Gouden Tip
10 dec 2015
351
277
Afgesloten met een fantastische zondag, bijna net zo goed als de donderdag. Blijft toch grappig om te lezen hoe anderen weer een totaal andere route nemen (en soms iets gewoon heel anders ervaren) en juist de zaterdag als beste dag eruit pikken. Voor mij was de zaterdag dan weer de minste.

Gisteren ging ik van de power van Maria Reis naar de Tivoli, waar ik van de ene stijl in de andere viel. Na Panda Bear stond er een te grote rij voor GNOD en zo kwam ik in Cloud Nine terecht bij Pierre Kwenders, was wéér een totaal andere vibe gaf dan alles wat ik daarvoor had gezien, alsof ik weer op een nieuw festival stond. Heerlijk, dat maakt LGW? zo mooi.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lion en Processierups

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.207
2.131
De verkoop van kaartjes voor 2023 is al gestart, en de 'early bird'-tickets zijn nu al uitverkocht!
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.785
1.692
Overigens was gisteren de Grote Zaal er niet bij doordat deze al in gebruik was voor 900 jaar Utrecht. Bijzondere situatie en ook wel een gemis in het kunnen verspreiden van de drukte. Vandaag en morgen is de Grote Zaal er weer bij gelukkig.
Hierop nog even inhaken. In TivoliVredenburg is altijd het AVROTROS Vrijdagconcert op vrijdag. Vorig jaar was dit ook gewoon nog op de vrijdag, alleen speelde toen het Radio Filharmonisch Orkest nog een keertje speciaal voor LGW?
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.785
1.692
Zelf gewerkt dit weekend en zondag even zelf langs geweest. Max Cooper en the Notwist op donderdag vond ik zelf erg vet. Zondag Abdullah Ibrahim, Panda Bear en Liv.e.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.207
2.131
Hierop nog even inhaken. In TivoliVredenburg is altijd het AVROTROS Vrijdagconcert op vrijdag. Vorig jaar was dit ook gewoon nog op de vrijdag, alleen speelde toen het Radio Filharmonisch Orkest nog een keertje speciaal voor LGW?
Ik dacht eigenlijk dat het ook andere jaren zo was dat de Grote Zaal op de vrijdag niet gebruikt werd voor LGW?
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.698
2.264
De verkoop van kaartjes voor 2023 is al gestart, en de 'early bird'-tickets zijn nu al uitverkocht!
Poeh. Vorige keer duurde dat wel een paar weken toch? Heb zelf nog niet gekocht omdat ik twijfel of ik een dag of een weekend wil volgend jaar, maar heb nu eigenlijk al spijt.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.207
2.131
Poeh. Vorige keer duurde dat wel een paar weken toch? Heb zelf nog niet gekocht omdat ik twijfel of ik een dag of een weekend wil volgend jaar, maar heb nu eigenlijk al spijt.
Vorig jaar was het iets van twee weken ja. Het ging nu wel heel snel!
Ik heb zelf de weekendkaart al in the pocket!
 

cloudyshoes

Randprogramma
26 apr 2018
158
41
Wat een fantastische en overweldigende editie opnieuw! Stuk voor stuk prachtige optredens gezien en er was nog zoveel dat ik wilde zien, maar tegelijk speelde met andere dingen... Dat zijn dan artiesten die ik nu nog steeds volop thuis kan beluisteren. Ik ben in ieder geval heel blij dat het allemaal zo vlot verliep. Ik maakte me op voorhand wat zorgen over drukte en wachtrijen, maar uiteindelijk heb ik niets moeten missen wegens wachtrijen. Gewoon af en toe eens tien minuten eerder vertrekken is de boodschap.

Het gemis van Animal Collective was voor mij persoonlijk groot. Het is mijn derde favoriete band allertijden en ik spreek uit ervaring dat ze ontzettend goed zijn live... Maar Le Guess Who? blijft natuurlijk ook zonder hen net zo goed rechtstaan.

Heel fijn om jullie verslagen te lezen. Interessant hoe iedereen totaal verschillende routes neemt. Ik lees hier en daar ook wat reacties op vervelende mensen die veel praten tijdens concerten. Al bij al vond ik dat meevallen (zeker wegens de slechte reputatie van Nederland op dat vlak), maar misschien heb ik ook gewoon geluk gehad. Mijn tenen krulden wel soms bij mensen die klaagden dat "het allemaal wel wat normaler mocht", non-stop op hun telefoon bezig waren in de grote zaal of bands als Kuunatic bestempelden als een "meisjesgroep waar het wel leuk was om naar te kijken"... Zo'n mensen ga je overal hebben, maar laten we niet vergeten dat de overgrote meerderheid van het publiek wél heel fijne en ruimdenkende mensen zijn.

Donderdag was ik begonnen met Noori & His Dorpa Band. De band heeft een interessante geschiedenis en verhaal, en de muziek kon me ook wel bekoren, maar het leek me allemaal wat gezapiger als op plaat? Vervolgens ben ik naar de Hertz geweest voor Maria BC. Mooi optreden, het deed me een beetje denken aan Grouper op sommige vlakken. Daarna naar Lewsberg geweest. Ik was nog niet zo vertrouwd met deze Nederlandse band (ik ben zelf Belgisch), maar het was een heel fijne ontdekking! Deze band ga ik zeker verder beluisteren en in de gaten houden. Vervolgens was OKI in cloud nine een eerste echt hoogtepunt van het weekend. De combinatie van traditionele Japanse snaarinstrumenten met andere globale invloeden zoals dub en afrobeat werkte heel goed en het publiek voelde duidelijk dat ze iets bijzonder en uniek aan het aanschouwen waren. Die magie is zo typisch voor dit festival. Hierna wilde ik graag Mourning [A] BLKstar zien, maar dit heb ik toch niet geriskeerd. Ik wilde OKI volledig zien en op tijd blijven voor Nia Archives, die er trouwens ook wel een heel stevig feest van maakte. De combinatie van klassiekers (zoals Heads Will Roll) met haar wilde beats werkte heel goed. Tenslotte ben ik nog naar de Pandora afgezakt voor Fule Miziki Kolektiv, leuk om even te kijken, maar het verveelde toch wel snel als je geen zin had om te dansen.

Vrijdag was voor mij een rustige dag. 's Middags naar een talk geweest over muziekjournalistiek met journalisten van o.a. The Guardian, Pitchfork en Mojo en qua muziek vooral veel ambient gezien. Eerst Hatis Noit in de kerk. We zaten redelijk ver maar wel juist op een plaats dat je recht tussen de twee kolommen naar het podium kon kijken. Ik was al fan van de plaat en de verwachtingen waren volledig ingelost. Haar vocale ambient werkte heel goed in de kerk. Daarna ben ik in de kerk gebleven voor Hinako Omori, ook een ambientartieste die prachtig kan zingen, maar dat nog eens ondersteunt met de typerende klant van een prophet-5 synthesizer. Heel fijn! Hierna werd het heel moeilijk voor me om de puzzel te leggen. Er waren veel dilemma's en ingewikkelde routes en ondertussen begon ik me niet zo lekker te voelen. Ik had heel graag Evicshen gezien in EKKO, maar ik was helaas even niet fysiek in staat om een druk harsh noise optreden te zien + het paste niet echt goed met de andere shows die ik wilde zien. Heeft iemand hier haar optreden gezien? In de plaats heb ik genoten van Širom op het balkon van cloud nine, wat ook een van mijn favoriete optredens was van het weekend. Heel expressief, maar ze weten ook precies wat ze doen. Ik moet dringend hun album eens luisteren. Vervolgens ben ik nog even langs geweest bij Mabi Fratti. Ik had haar al ooit gezien als voorprogramma van caroline, maar ondertussen heeft ze een nieuw album uit dat ik echt goed vind. Ik kon er niet volledig inkomen omdat ik maar een deeltje in het midden zag, maar het was wederom mooi. Al denk ik dat dit beter zou gewerkt hebben in een cloud nine of zelfs als opener in de grote zaal? De kerk leek me hier niet echt een toegevoegde waarde, zeker met die drums. Aangezien ik me niet lekker voelde, wilde ik nog maar één optreden meenemen en ik had redelijk impulsief voor Eerie Wanda in Theater Kikker. Het begon 20 minuten te laat. De muziek was zeker niet slecht, maar nu ook niet heel bijzonder of memorabel. Misschien is Le Guess Who? niet de juiste plaats voor haar muziek. Ik was ook van plan om Billy Woods te zien, maar ik hoorde er bijna alleen maar slechte reacties op, dus ik ben niet verdrietig dat ik het gemist heb.

Zaterdag voelde ik me al veel beter! 's Middags naar het Centraal Museum geweest en 's avonds terug wat meer energieke optredens gezien. Murielle Grossmann begon meteen al hevig en leverde daarna pure jazzklasse af. Vervolgens was het hard twijfelen tussen Irena & Vojtěch Havlovi en Cate Le Bon. Met spijt in het hart heb ik het koppel links moeten laten liggen, maar Cate Le Bon gaf een strakke show die me heel gelukkig maakte. Daarna nog eens Charlotte Adigéry & Bolis Pupul gezien die zoals verwacht een ijzersterk concert gaven en Idris Ackamoor & The Pyramids die als een jazzorkest pure spirituele klasse leverden. Ik had het gevoel dat het wel eens heel druk zou kunnen worden bij Goat dus ben ik op tijd naar daar gegaan end at was geen overbodige luxe. Ik had ze al eens gezien in 2016 en toen was ik net iets meer onder de indruk. Misschien ben ik het genre wat ontgroeid? Maar het bleef ontegensprekelijk heel goed. Op weg naar het volgende hoorde ik een leuk liedje van Rupa spelen in de Pandora Foyer en tot mijn grote verbazing stonden Deakin en Geologist van Animal Collective daar een dj-set te geven! Dat was een verrassing. Hierna ben ik nog eens gaan kijken naar bar italia. Ze hebben al heel wat boeiende nummers en een coole vibe, maar de zang kon ik op momenten niet echt pruimen. Dat ze gewoon sobere witte spots op zich gericht hadden vond ik wel een leuk visueel detail. Het was alsof je een zwart-wit film aan het kijken was. Injury Reserve was tenslotte niet mijn kop thee, maar heb toch maar een halfuurtje meegekeken om het eens mee te maken.

Zondag begon met het lappendeken aan optredens in EKKO, LE:EN en De Helling. Hiervan heb ik Maria Reis gezien. Ze werd gecureerd door Animal Collective (Deakin, Panda Bear en Geologist waren ook in het publiek) en ergens hoor je wel dat het in hun straatje ligt. De manier waarop deze Portugese artieste gitaar speelde en haar stem gebruikte, deed me af en toe vaag denken aan wat AC deed op albums als Sung Tongs. Aardig optreden, maar ze leek me heel zenuwachtig. Haar handen trilden. Hierna ging ik nog naar De Helling voor EXEK. Echt geen liefhebber van deze zaal. de voorbije dagen werden we verwend in de prachtige zalen in TivoliVredenburg en in kerken, maar dit was gewoon een veel te volle doos van een zaal. Zo druk. Het optreden viel ook wat tegen. "I'm After Your Best Interest" was het enige nummer dat ik kende van de band, en dat bleek ook het enige goede te zijn. Hierna ben ik voor de rest van de avond naar Tivoli geweest. Eerst Marina Herlop, die ergens bovenaan mijn lijstje stond en ze blies me omver met haar stem een creatieve aanpak. Heel benieuwd naar het beeldmateriaal dat gefilmd werd. Supersilent vond ik conceptueel interessant, precies jazz-improv met elektronica en noise, maar zin had ik er niet in. En ik was zichtbaar niet de enige. Dan toch maar op tijd vertrokken voor Horse Lords. Ze imponeren me meer op plaat, maar het bleef toch wel sterk. Voor Panda Bear & Sonic Boom had ik me op de voorste rij geplant. Zoals ik al eerder vermeldde ben ik een gigantische Animal Collective fan! Het optreden begon superleuk, maar zakte in het midden wel wat weg. Een fijn concert, maar zijn shows van een paar jaar geleden vond ik beter en intenser. Maar de bisronde was een droom. Ze speelden "Bros" uit Person Pitch en dat is voor mij als een heilige graal. Nooit gedacht dat ik dat nummer ooit live zou mogen meemaken. Dit stak ook met kop en schouders boven de rest uit. Jammer dat de zaal toen al halfleeg was. Bekomen deed ik bij het sfeervolle optreden van Oumou Sangaré en daarna was het genoeg geweest voor dit jaar.

Mijn bericht is veel te lang en kinderlijk enthousiast, maar dit is oprecht mijn favoriete festival waar ik volgend jaar zeker een derde keer naar toe wil gaan. Ongelofelijk hoe goed jullie in Nederland festivals kunnen neerzetten met zo'n hoog en breed artistiek niveau.
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.698
2.264
Op weg naar het volgende hoorde ik een leuk liedje van Rupa spelen in de Pandora Foyer en tot mijn grote verbazing stonden Deakin en Geologist van Animal Collective daar een dj-set te geven! Dat was een verrassing.
Oh wow! Heb dit helemaal gemist. Dus eigenlijk alleen Avey Tare die er niet was...
 

cloudyshoes

Randprogramma
26 apr 2018
158
41
  • Geweldig
Waarderingen: teunajax

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.698
2.264
Hierbij dan ook mijn Top 25 (van de 32) van Le Guess Who? 2022. Ik ben benieuwd naar de lijstjes van anderen.
Heel tof dat ik eigenlijk van zeker 27 van de 32 artiesten echt genoten heb.

1. clipping.
2. GNOD
3. Injury Reserve
4. Goat
5. Eve Stainton and Mica Levi
6. Dos Monos
7. Marina Herlop
8. Horse Lords
9. Mourning [A] BLKstar
10. Lole Montoya
11. The Notwist
12. They Hate Change
13. Eigen Risico
14. Slauson Malone 1
15. Panda Bear & Sonic Boom
16. CURL
17. Sote & Tarik Barri
18. Širom
19. Dry Cleaning
20. Cate Le Bon
21. Noori & His Dorpa Band
22. Alabaster dePlume
23. billy woods
24. Lucrecia Dalt
25. Idris Ackamoor & The Pyramids
 
  • Leuk
Waarderingen: timbo en wenteldave

timbo

Campingartiest
3 jun 2019
78
123
Ik heb ook weer enorm genoten van deze editie en nog tijdens het festival mijn early bird kaartjes voor 2023 gekocht!

Mijn top 10 van deze editie:
1. Charlotte Adigery & Bolis Pupul
2. clipping.
3. Goat
4. The Notwist
5. Lucrecia Dalt
6. Marina Herlop
7. Maria Reis
8. Max Cooper
9. EXEK
10. Noori & Hid Dorpa Band

Verder nog grotendeels/volledig gezien: Cate Le Bon (fantastische platen maar vind de live ervaring niet echt iets toevoegen), Dry Cleaning (heb ze dit jaar in Paradiso gezien en was toen veel meer onder de indruk), Rats On Rafts, Idris Ackamoor & The Pyramids, Maria BC, Lewsberg, Personal Trainer, The Brother Moves On
 
  • Leuk
Waarderingen: teunajax

timbo

Campingartiest
3 jun 2019
78
123
P.s. begrijp ik het goed dat alle leden van Animal Collective gewoon rondliepen op het festival? Hadden ze dan niet gewoon kunnen optreden?
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.698
2.264
Moeten we al een LGW 2023 topic hebben? 50% van de 4-dagen kaarten is al verkocht. De early birds waren 30% van het totaal aantal 4-dagen kaarten. Er wordt in eerste instantie slechts 80% van het totaal aantal 4-dagen kaarten verkocht, na de eerste lineup aankondiging gaat de overige 20% in de verkoop (en later ook de dagkaarten).
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.499
10.534
Moeten we al een LGW 2023 topic hebben? 50% van de 4-dagen kaarten is al verkocht. De early birds waren 30% van het totaal aantal 4-dagen kaarten. Er wordt in eerste instantie slechts 80% van het totaal aantal 4-dagen kaarten verkocht, na de eerste lineup aankondiging gaat de overige 20% in de verkoop (en later ook de dagkaarten).
Tuurlijk moeten we een 2023-topic hebben!
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.207
2.131
Mijn top 15:
  1. The Notwist
  2. Irena & Vojtěch Havlovi
  3. Trees Speak
  4. Goat
  5. Širom
  6. Abdullah Ibrahim
  7. Charlotte Adigéry & Bolis Pupul
  8. Max Cooper
  9. EXEK
  10. Wau Wau Collectif
  11. Muriel Grossmann Quartet
  12. Mabe Fratti
  13. Panda Bear & Sonic Boom
  14. Supersilent
  15. Personal Trainer
.clipping helaas niet gezien, maar Trees Speak op hetzelfde moment was ook erg goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: teunajax

Gebruikers die dit onderwerp bekijken