Le Guess Who? 2022

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Deze week ook eens in de line-up en blokkenschema gedoken en erg veel zin in deze editie gekregen.

Zoals het er nu naar uitziet gaat dit het ongeveer worden:

Donderdag: Jeff Parker - Huerco S. - Divide and Dissolve - Sarathy Korwar - Alabaster DePlume - Fulu Muziki Kollektiv
Vrijdag: Personal Trainer - Smote - The Jonny Halifax Invocation - Trees Speak - PNEM - OCH
Zaterdag: Muriel Grossman Quartet - Cate Le Bon - Idris Ackamoor & The Pyramids - Goat - ?
Zondag: ? - Supersilent - Abdullah Ibrahim - GNOD - ?
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.181
2.101
Mijn voorlopige lijstje:

Donderdag: Asher Gamedze, Jeff Parker, Lewsberg, Flore Laurentienne, the Notwist
Vrijdag: Personal Trainer, Alison Cotton/Hinako Omori, Sirom, Mabe Fratti, Trees Speak
Zaterdag: Mariel Grossman, Irena & Vojtěch Havlovi, Idris Ackamoor, Goat
Zondag: Anastasia Coope, Exek, Marina Herlop, Supersilent, Abdullah Ibrahim, Panda Bear

Maar dit gaat vast nog schuiven!
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.664
2.227
Vandaag op de planning:

Sote & Tarik Barri - Noori & His Dorpa Band - (Max Cooper) - Eve Stainton & Mica Levi - Master Musicians of Jajouka - OKI - (Mourning [A] Blkstar) - The Notwist - (Fulu Miziki Kolektiv)
 

timbo

Campingartiest
3 jun 2019
72
118
Voorlopige planning:

Donderdag: Noori & His Dorpa Band, Maria BC, Lewsberg, Rats On Rafts, The Notwist
Vrijdag: Personal Trainer, Hinako Omori/Alison Cotton, Dry Cleaning, Bint7alal, clipping, Rival Consoles
Zaterdag: Cate Le Bon, Charlotte Adigeri & Bolis Pupul, Idris Ackamoor, Goat
Zondag: Maria Reis, EXEK, Marina Herlop, Abdullah Ibrahim, Panda Bear

Maar wellicht dwaal ik wat vaker van het gebaande pad...
 

Matthijs

Gouden Tip
10 dec 2015
341
262
Erg fijne eerste avond gehad! Hoogtepunt was gelijk Sote & Tarik Barri. Dat geluid en die visuals in een schouwburgzaal (kraakhelder): wat een trip zeg, dan heb je geen drugs meer nodig. Ook Rats On Rafts vond ik een mooie show en The Notwist was (op de wat valse zang na) ook weer ijzersterk. Tel daar een prima Noori, een bezwerende Jeff Parker en een claustrofobisch KMRU & Aho Ssan bij op en je (ik) hebt een zeer sterke eerste festivalavond.

Vanavond wil ik in ieder geval clipping. zien, waardoor een hoop andere mooie dingen op het programma helaas al niet meer gaan lukken. Personal Trainer en OCH lijken ook zekerheidjes; verder zie ik wel wat er wel en niet lukt en hoe alles loopt.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Processierups

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.664
2.227
De donderdag had weinig must-sees maar daardoor des te meer ruimte om te ontdekken. Sote & Tarik Barri was inderdaad heel bijzonder. Vervolgens Noori, wat gewoon een leuke show was. Volgende stop was Eve Stainton en Mica Levi met wat absoluut een van de meest bizarre shows in LGW-historie zal zijn. The Master Musicians waren leuk om even te zien maar verveelden snel. Divide and Dissolve had ik al op Roadburn gezien en net als toen was het oke maar niet heel spannend.

Mourning [A] BLKstar zat ongelooflijk goed in elkaar met fantastische zang en een hele getalenteerde drummer. Als afsluiter van de dag hebben we Alabaster en The Notwist half-half gedaan. Alabaster blijft een sympathieke man maar af en toe is dat gelul iets te veel van het goede. De muziek staat daarentegen als een huis. Moet wel zeggen dat het om 6.30 opstaan gisterenochtend zorgde dat ik daar begon te knikkebollen. The Notwist was iets energieker en zorgde dat ik wat beter wakker bleef. Alleen de zang was niet helemaal mijn ding.

Ik wilde eigenlijk Fulu Miziki ook nog even meepakken maar het vooruitzicht van het hotelbed was te aanlokkelijk.

Vandaag staat Clipping. bovenaan het lijstje, ondanks de moeilijke clash met The Staples' Jr. Singers. Verder nog de onmogelijke Dry Cleaning - Sirom clash. Daarbuiten nog aardig wat hip hop op de route en onderweg nog wat keuzes maken.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.181
2.101
Mooi dagje gehad gisteren. Zoals te verwachten viel al direct een wat andere route dan gepland. Voordat ik naar de Janskerk zou gaan nog even binnengelopen bij Max Cooper, en uiteindelijk toch die hele set gezien. Fijne set en vooral erg mooie visuals. Daarna een snippertje van de Master Musicians en nog een aardig stuk van Lewsburg meegepakt; hebben duidelijk goed naar Velvet Underground geluisterd.

Flore Laurentienne was een soort neoklassiek meets ambient meets filmmuziek. Met die verlichting in de Janskerk erbij best mooi.
The Notwist daarna was erg fijn. Een wat onvaste zang (is ook wel een beetje het handelsmerk) maar muzikaal werkte het erg goed.

Vandaag maar eens kijken of het lukt Personal Trainer, Sirom, Mabe Fratti en Trees speak mee te pakken. Of dat het toch een heel andere route wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Lion

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.664
2.227
Gisteren viel het op dat het een stukje drukker was dan donderdag. Er werd meer gepraat tijdens shows en er was vaak een grote in- en uitstroom van mensen. Desondanks een mooi dag gehad met veel hoogtepunten, vooral in de hip hop hoek.

We wilden beginnen bij Hatis Noit maar doordat het eten / bier drinken uitliep troffen we daar 10 minuten na de start een rij van hier tot ginder aan. Daarom maar gelijk doorgelopen naar de EKKO voor Dos Monos. Die zetten een super toffe energieke show neer. We hadden graag nog een stukje Personal Trainer meegepakt, maar voor de zekerheid zijn we gelijk doorgegaan naar They Hate Change. Dat was iets minder 'live' dan Dos Monos, maar de dynamiek tussen het duo was ontzettend goed. Die zouden nog weleens groot kunnen worden.

Vervolgens Dry Cleaning. Ik had ze al eens gezien maar mijn metgezel niet en dit past over het algemeen meer in zijn straatje dan de hip hop. In de Ronda was het druk, werd er onafgebroken geluld en constant gelopen. Daardoor kwamen we er niet helemaal in en besloten we ons na een nummer of 4/5 (wel Scratchcard Lanyard gezien) bij de lopende groep te voegen en naar mijn eerste keus Sirom te gaan. Ook daar was het lastig om erin te komen door het rumoerige publiek. De muziek was tof maar dit had ik wellicht liever in een rustigere en zittende setting gezien. We hebben nog een minuutje gegluurd bij Liz Harris maar daar hoorde je voornamelijk het geluid van mensen die de trap naar de Pandora op- en afgingen.

Zs in de Hertz was vervolgens interessant, maar de opbouw duurde voor veel mensen te lang. Daardoor was het ook hier een komen en gaan van publiek. Na een halfuurtje hielden we het voor gezien om een mooi plekje voor Clipping. te bemachtigen. Dat was zeker de moeite waard, want die zetten een van de beste shows van het jaar neer. Alles klopte.

Na Clipping. waren de benen een heel eind moe en zijn we languit op het balkon van de Pandora gaan liggen voor CURL. Tof om Mica Levi weer te zien en fijne muziek. Als afsluiter nog een stuk Billy Woods meegepakt. Klonk goed maar doordat zijn producer nog in Parijs zat ging het niet allemaal even lekker. We hadden eigenlijk OCH in de Helling nog willen zien maar besloten rust te pakken om de volgende dag weer fris te zijn.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
Ik had zelf altijd het idee dat LGW? pure muziekliefhebbers aantrok. Maar als ik jouw verhaal zo lees met veel mensen die erdoorheen praten, weglopen of een opbouw die te lang duurt, staat dat haaks met het beeld wat ik er van heb.
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.664
2.227
Ik had zelf altijd het idee dat LGW? pure muziekliefhebbers aantrok. Maar als ik jouw verhaal zo lees met veel mensen die erdoorheen praten, weglopen of een opbouw die te lang duurt, staat dat haaks met het beeld wat ik er van heb.
Dat is ook zeker het geval maar een paar praters hoor je al snel bij een stille show, zelfs al staat er bijna tweeduizend man in een zaal. Bovendien zijn er ook op dit soort festivals mensen 'het een keer meegemaakt willen hebben.' Weglopers horen er ook bij op een festival waar zo veel te ontdekken en te zien is, maar het kan wel storend zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brian

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.664
2.227
Overigens was gisteren de Grote Zaal er niet bij doordat deze al in gebruik was voor 900 jaar Utrecht. Bijzondere situatie en ook wel een gemis in het kunnen verspreiden van de drukte. Vandaag en morgen is de Grote Zaal er weer bij gelukkig.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.181
2.101
Dat is ook zeker het geval maar een paar praters hoor je al snel bij een stille show, zelfs al staat er bijna tweeduizend man in een zaal. Bovendien zijn er ook op dit soort festivals mensen 'het een keer meegemaakt willen hebben.' Weglopers horen er ook bij op een festival waar zo veel te ontdekken en te zien is, maar het kan wel storend zijn.
Probleem van LGW? is dat er zoveel tegelijk gepland staat, waardoor je bijna onvermijdelijk planningen maakt waarbij je sommige optredens alleen maar deels kan meepakken.
Wel grappig hoe iedereen 4 dagen geleefd wordt door die Timesquare-app!
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.181
2.101
Gisteren de planning goed weten te volgen. Gestart met Personal Trainer in de Ronda. Fijne liedjes, en zeker de eerste helft van het optreden zou ook zo op Lowlands of in de FIVE of vroeg op de dag op TWO van BKS kunnen staan. Op LGW? paste het niet zo. Ondanks de media-aandacht was de Ronda lang niet helemaal vol, en gaande het optreden werd het ook wel wat rustiger in de zaal. Willem Smit vond het daarna nodig om zijn broek op zijn enkels te laten zakken... Tja....

het Sloveense Širom daarna was erg mooi. Een soort drone van Sloveense volksmuziek op zelfgemaakt instrumenten.

Nog een flard Dry Cleaning meegepakt onderweg naar Mabe Fratti in de Jacobikerk. Haar stem en cello worden live aangevuld met drums en gitaar, die er af en toe best stevig ingaan. De muziek werkte mooi met de projecties die de hele kerk vulden, maar op een gegeven moment werd het allemaal wel een beetje eenvorming.

Trees Speak was al begonnen toen ik bij de Helling aankwam, en het was zeker bij de ingang van die zaal erg druk. Uiteindelijk wel een goed plekje gevonden. Was een sterk optreden, met stevige maar mooi opgebouwde krautrock. De toevoeging van de zangeres was niet perse nodig, want ook zonder zang was het boeiend genoeg.

Weer een mooi dagje gehad; benieuwd naar vandaag!
 
  • Leuk
Waarderingen: Brian

Matthijs

Gouden Tip
10 dec 2015
341
262
clipping. stal voor mij gisteren de show. Man man, wát een controle heeft die man over zijn stem zeg. Zo veel woorden zo snel achter elkaar op opzwepende manier zó beheerst spitten; onwijs knap. En dat op snoeiharde, duistere beats. Heel erg goed.

The Brother Moves On was vooral halverwege de set ook erg sterk. Personal Trainer verdronk toch een beetje in de Ronda. Sirom vond ik erg sympathiek en boeiend, maar al die instrumentwissels maakte het voor mij soms ook wat kolderiek, zeker als er ook een rol tape bij moet komen. Zs was aardig.

Gisteren was ik niet helemaal fit; hoop vandaag weer gemakkelijker een hele festivaldag mee te pikken, te beginnen straks met Flash Amazones in LE:EN.
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.664
2.227
Gisteren begonnen bij Lole Montoya. We waren nog redelijk op tijd maar moesten toch al in een hoekje van de kerk plaatsnemen waar ze amper te zien waren. Het was wel ontzettend mooi. Vervolgens door naar Lucrecia Dalt die een interessante show neerzette, maar me niet omver blies. Voor Cate Le Bon waren we even goed gaan zitten. Het was veel van hetzelfde en ietwat afstandelijk maar wel strak en mooi.

Na Cate Le Bon namen we een korte pauze om weer terug te komen in de grote zaal voor The Pyramids. Niet alle nummers kwamen helemaal uit de verf maar het was leuk om te zien. Goat daarna was een van de hoogtepunten van het festival. Zowel muzikaal als qua act zat het fantastisch in elkaar. Een heerlijke psychedelische trip van begin tot eind.

Op de bonnefooi binnen gelopen bij Carlos Niño et al. en dat was verrassend goed. Vooral de percussie was erg de moeite waard. Hierna nog een stukje Bar Italia meegepakt. Een band met veel potentie maar vooralsnog is het wat mij betreft nog te vroeg om op een LGW te staan. Als afsluiter van de dag solo nog Injury Reserve meegepakt. Een enorm intense show waar je de overleden Stepa J. Groggs wel wat miste, maar desondanks was het prachtig. Ook juist door hoe emotioneel beladen het nog is (wat zijn die gasten nog jong trouwens...). Daarna nog geprobeerd naar DJ Diaki te gaan, maar ik had geen zin om in de rij te staan die bovendien aan grondige fouillering onderworpen werd.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lion en wenteldave

Matthijs

Gouden Tip
10 dec 2015
341
262
Als ik alle reacties zo lees, baal ik wel dat ik te laat naar de Ronda ben gegaan voor Goat. Ik nam de trap van Pandora naar het balkon, kon nog wel naar binnen, maar daar stokte het en werd het het eerste halfuur ook amper rustiger. Ik zag het podium amper en kon het optreden dus verre van optimaal beleven. Balen, want het klonk wel tof. Verder een hoop gezien waarvan Lole Montoya het bijzonderst was, maar eerlijk gezegd ben ik nergens echt in een optreden opgegaan. Na een voor mij enorm sterke donderdag en dankzij clipping. ook een voldoende vrijdag was deze zaterdag wat minder. Maar goed, die dagen zitten er op LGW? ook tussen. Hopelijk vandaag een knallend einde met o.a. Horse Lords en Panda Bear!
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.664
2.227
In de trein terug na 4 dagen Utrecht. De laatste dag begonnen we in de EKKO bij Eigen Risico. Ik was altijd enorm fan van zijn vorige project Hache, maar dit was ook tof. Daarna nog even met hem en de drummer staan praten totdat Slauson Malone begon. Een interessante show waar het duo volledig hun eigen ding deed, maar het publiek muisstil bleef (eigenlijk na mijn opmerking over twee shows op de vrijdagavond weinig last van rumoerig publiek gehad).

Na wat gegeten te hebben bij het Gegeven Paard door naar Marina Herlop. De muziek versterkte de after diner dip maar wat was dat ongelooflijk mooi. Dat kan niet gezegd worden van Supersilent. Wat een grove ellende was dat. Valentin Clastrier beviel niet veel beter, virtuoos of niet. Daarom op tijd door naar Horse Lords die een fantastische show neerzetten.

Panda Bear & Sonic Boom waren vervolgens leuk, luchtig en een lichte troost voor het gemis van Animal Collective. Verder niet heel gedenkwaardig. GNOD is dat altijd wel dus daarom besloten we daar mee af te sluiten, beter dan die band wordt het toch niet snel. Nog goed, The Bug is ook vet maar we moesten de bagage nog ophalen uit het hotel en die had ik (evenals GNOD) al op Roadburn gezien.

Al met al een tof weekend. Low en Animal Collective werden gemist, hoewel het ook zorgde voor extra nadruk op het ontdekken van andere artiesten.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken