Jouw eerste festival

mijn 1e was Pinkpop 2000
fan van pearl jam dus daar moest ik naar toe

Maandag 12 juni:
3 FM TentRoskilde TentMainstage
11.15 - 12.15 Madrugada11.15 - 12.15 Kane10.30 - 11.15 Venice
13.15 - 14.15 Muse13.15 - 14.15 Die Toten Hosen12.15 - 13.15 De Dijk
15.15 - 16.15 Arid15.15 - 16.15 Postmen14.15 - 15.15 Korn
17.45 - 18.45 Gomez17.45 - 19.00 Counting Crows16.15 - 17.45 Pearl Jam
20.15 - 21.15 Travis20.15 - 21.15 The The18.45 - 20.15 Live
21.15 - 22.30 Moby

de dijk gezien, toen met een vriend eens kijken of dat bandje in de tent wat was, musse of hoe spreek je dat uit, nooit van gehoord.
klonk heel vet, die kunnen nog wel eens groot worden zei ik nog tegen hem.
daarna korn en toen mijn grote helden kunnen zien

supervette setlist (blij dat ze alive niet speelden)

daarna Live, ook vet en verrassend vette afsluiter Moby

ik was wel echt verliefd op pinkpop, jaren daarna veel geweest (ook 3 dagen, incl camping).
sinds 2002 ben ik ook al actief op diverse festivalfora.

Maar pinkpop 2000 zal ik nooit vergeten 🥰

In de 90s wat ééndaagse dancefestivals gedaan (Mysteryland bv), maar die tel ik niet mee. Eerste echte festival voor mij was Lowlands 2001, was toen 20 jaar. Geweldige ervaring, alle soorten weersomstandigheden gehad ook. Van gloeiende hitte naar de zondvloed met onweer. Hoogtepunten waren Placebo, Muse (als sub voor een door geluidsproblemen tegenvallende The Prodigy) en afsluitende headliner Manu Chao (https://www.lowlove.nl/2012/aftelserie/legendarisch-lowlandsconcert-manu-chao-2001/).
Sindsdien ook nooit meer zoveel mensen tegelijk op een festivalpodium zien staan geloof ik.

Toen ook nog met een échte surprise act op het blokkenschema. Tot op het laatste moment was het onduidelijk of het RHCP of Live ging worden (dat waren de geruchten). Helaas die laatste, maar heb me er toch wel bij vermaakt. Al met al een heerlijke eerste festivalervaring!

Mijn eerste volledige festival was Lowlands 2007. Ik zat als net 18-jarige toen hevig in mijn indie fase dus ik herinner me die Lowlands nog zeer goed: Kings of Leon ontdekt, een wat oudere vrouw die in haar rolstoel crowdsurfde bij The Killers staat nog als heel revolutionair op mijn netvlies, Arcade Fire, Kasabian, Damien Rice, Kaiser Chiefs, Cansei de ser Sexy. Ik kon mijn geluk niet op. Met de kennis van nu was ik ook Motörhead en Sonic Youth gaan zien, maar die kende ik toen niet.

• Leuk
Waarderingen: spongebobsong
Voor mij was dat Graspop 2019.
Ik heb het voordeel van redelijk dicht in de buurt te wonen, en zat toen ook dicht bij hij huis op school. Gezien ik toen nog in het 6de middelbaar zat kwam dat wel even goed uit. De vrijdag ochtend nog het vroegst mogelijke uur mijn laatste examen van dat jaar en mijn middelbare schoolcarrière gaan aflegen, Nederlands mondeling. Daarna naar huis om mijn spullen bij elkaar te nemen en door te gaan naar de wei. Mooi optijd ginder om al iets te drinken voor er tegenaan te gaan met een optreden van The Hu in een overvolle metal dome. Voor de rest van het weekend waren het vooral namen zoals Slipknot, Disturbed, Sabaton, Halestorm & Eluveitie die mij interesseerde.
Wat mij voor altijd zal blijven achtervolgen is dat ik tijdens het optreden van Slayer al naar huis vetrokken ben omdat ik er niet zo veel mee had. Dat zal ik mezelf niet vergeven.
Op zondag kreeg ik tijdens het optreden van Gojira nog een pint getrakteerd van mijn toenmalige leerkracht fysica. Die kom ik nu nog steeds ieder jaar tegen.

Voor Graspop ben ik ook nog wel naar kleinere dingen gegaan, en dan zal de metal-dag van Scheps Kermis het eerste echte festival zijn wat ik gedaan heb. Speciaal voor Fleddy Melculy gegaan, om dan de helft van het optreden te missen omdat een vriend dacht aan het flirten te zijn met een meisje.

Pukkelpop 2018
Omdat ik tijdens RW (was een veel betere line up) nog mee was op vakantie en ik graag een festival wilde doen. Ook voor oa Kendrick Lamar (die uiteindelijk teleurstelde).
Daar wel verliefd geworden op metal door een fantastisch optreden van Fever 333 voor 5 man en een paardenkop (wel de grootste reden dat ik het jaar daarop naar Graspop ben gegaan). Ook de kennismaking met Stake (toen nog Steak Nr 8) en Amenra waren bij de hoogtepunten.

Pukkelpop 1998. Voor Green Day en Rancid. Ook meteen op de camping, was toen een hele beleving voor een 16 jarig ventje.

Als super Green Day fan helemaal blij na hun concert (gelukkig toen nog zonder al teveel hee hoo onzin) dat ik me daarna heb laten ophalen, terwijl erna nog een bandje genaamd the Beastie Boys kwam... achteraf stomme keuze, maar hey, ik had Green Day, Rancid, Bad Religion, (Vans Warped Tour stond er toen ook nog) en vele andere andere favorieten gezien. Daarna nog jaren naar Pukkelpop gegaan.

• Leuk
Waarderingen: Joe
De vraag is natuurlijk wat een festival is. Maar in de brugklas gingen wij al naar de lokale dorpsfeesten met Nederlandstalige zangers of naar Boeren feesten waar toen bands als WC Experience of Rowwen Hèze kwam optreden.

Daar dus maar snel van afgestapt en dus ook vrij snel in de dancescene beland. Van french-tek (want jumpstyle vonden wij toen al voor posers), hardstyle, hardcore tot trance en techno deed ik in die jaren veel. Dat was wel iets meer de discotheek tijdperk dan de festivals. Dan kom je al snel op van die Tiësto concerten uit of Decibel o.i.d.. En mijn echte eerste concert was Eminem in de Amsterdam Arena destijds (met ook Cypress Hill, Xzibit, 50 Cent, G-Unit en D12 op het affiche).

Pas toen ik mijn huidige vrouw leren kennen ben ik meer into de gitaar muziek geraakt. Volgens mij ben ik wel eens daarvoor nog bij o.a. Breda Barst geweest omdat daar een Hardwell of Speedy J nog kwam draaien volgens mij, maar echte grote festival was dan Pinkpop 2008 die zaterdag. Toen ging ik vooral voor Justice en Groove Armada terwijl mijn vrouw (destijds nog vriendin) ging voor Editors, Stereophonics, Kaiser Chiefs en The Verve en Foo Fighters. En het jaar 2009 ook weer een dag geweest (die Snow Patrol dag). Lowlands 2010 was mijn eerste weekender in het gitarensegment..

Toen vond ik metal overigens ook nog verschrikkelijk, dacht dat dit alleen maar geschreeuw was. Op dat gebied was Fortarock 2013 mijn gatekeeper. Via het sporten nieuwe vrienden leren kennen die meer into de metal waren. En gingen we met de metalbus vanuit Breda naar Nijmegen. Ik ging vooral mee omdat ik toch Rammstein destijds een keer wilde zien, en Volbeat + Motörhead was ook aleen beetje geland (kwa dat betreft waren dat toen goede namen om te overbruggen). En toen enorm naar mijn zin gehad met dingen als Opeth, Heaven Shall Burn, Amon Amarth, Mastodon en toen al een Amenra (al was die mij toen niet zo bekend).

De vraag is natuurlijk wat een festival is. Maar in de brugklas gingen wij al naar de lokale dorpsfeesten met Nederlandstalige zangers of naar Boeren feesten waar toen bands als WC Experience of Rowwen Hèze kwam optreden.

Daar dus maar snel van afgestapt en dus ook vrij snel in de dancescene beland. Van french-tek (want jumpstyle vonden wij toen al voor posers), hardstyle, hardcore tot trance en techno deed ik in die jaren veel. Dat was wel iets meer de discotheek tijdperk dan de festivals. Dan kom je al snel op van die Tiësto concerten uit of Decibel o.i.d.. En mijn echte eerste concert was Eminem in de Amsterdam Arena destijds (met ook Cypress Hill, Xzibit, 50 Cent, G-Unit en D12 op het affiche).

Pas toen ik mijn huidige vrouw leren kennen ben ik meer into de gitaar muziek geraakt. Volgens mij ben ik wel eens daarvoor nog bij o.a. Breda Barst geweest omdat daar een Hardwell of Speedy J nog kwam draaien volgens mij, maar echte grote festival was dan Pinkpop 2008 die zaterdag. Toen ging ik vooral voor Justice en Groove Armada terwijl mijn vrouw (destijds nog vriendin) ging voor Editors, Stereophonics, Kaiser Chiefs en The Verve en Foo Fighters. En het jaar 2009 ook weer een dag geweest (die Snow Patrol dag). Lowlands 2010 was mijn eerste weekender in het gitarensegment..

Toen vond ik metal overigens ook nog verschrikkelijk, dacht dat dit alleen maar geschreeuw was. Op dat gebied was Fortarock 2013 mijn gatekeeper. Via het sporten nieuwe vrienden leren kennen die meer into de metal waren. En gingen we met de metalbus vanuit Breda naar Nijmegen. Ik ging vooral mee omdat ik toch Rammstein destijds een keer wilde zien, en Volbeat + Motörhead was ook aleen beetje geland (kwa dat betreft waren dat toen goede namen om te overbruggen). En toen enorm naar mijn zin gehad met dingen als Opeth, Heaven Shall Burn, Amon Amarth, Mastodon en toen al een Amenra (al was die mij toen niet zo bekend).
Wat een reis langs de verschillende genres, tof!

Mijn eerste festival waarvoor ik een kaart kocht was Brugpop in Balkbrug in 1997. Ik weet dat Herman Brood er was en de Heideroosjes, maar daar kwam ik waarschijnlijk niet voor. Waarvoor ik wel kwam ben ik vergeten en ik kan nergens meer de volledige line up vinden. Pre-internet hè?

Het jaar daarop naar Dynamo, mijn eerste meerdaagse festival, met o.a. een onvergetelijke show van The Kovenant (toen nog met C geschreven) die toen net Nexus Polaris uit hadden. Magistraal!

Users who are viewing this thread